Spring naar bijdragen

Vrijdag 28 september 2007


Houtje

Aanbevolen berichten

@joann, zie, nu ben jij weer weg..hihi..

Zo, ik denk dat ik er ook een eind ga aan breien voor vandaag hier! Alvast allen bedankt voor de intense, open discussie!! Ik heb ervan geleerd en hou er een goed gevoel aan over!! Hoop dat ik niemand heb pijn gedaan!!
slaapwel forummerkes en tot de volgende!!

Liefs van knuffie!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 218
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nu ja, ik bedoelde maar.....
zo herkenbaar is jou gevoel...!!!!

Ik heb ze ook echt niet alles laten lezen hoor...!
Maar bepaalde passages waarvan ik nu vond dat ze het
mochten weten, en waar ik graag over wilde praten!
Het gevoel er niet toe te doen is zo destructief...
dat het veel verklaarde, ook voor mijn ouders!
Zoals mijn gevoel al aangaf is het nooit hun bedoeling geweest
om me dat gevoel te geven!
Toch dacht ik in mijn pubertijd dat ze mij liever niet hadden gekregen.....?
Dat zal enerzijds normaal pubergevoel zijn....maar dat heeft een voedingsbodem gehad!
Zou het meespelen dat mijn ouders beide een behoorlijk drankprobleem hebben???
Mijn moeder ontkent tot op vandaag nog steeds, maar mijn vader is uit solidariteit met mij
samen gestopt! (in mijn jeugd kon ik hem wel schieten, nu denk ik daar heeeeeeel anders over!)

(na even een pauze verder typend, moest me even aan mijn moederlijke zorg wijden....!)

Ik ben er van overtuigd dat veel dingen waar ik nu tegen aan loop hun oorsprong hebben in mijn jeugd!
Ik neem dit mijn ouders niet kwalijk, waarom zou ik.....zij wisten ook niet beter!
Ze deden hun best, en meer dan dat! Want ik kan niet anders zeggen dat ik een fijne jeugd had!
Toch zijn die minderwaardigheidsgevoelens er ingeslopen, vooral tijdens mijn basisschooltijd!
En op de middelbare school werden ze alleen maar bevestigd!
Toch heeft dit alles niet mijn drankgebruik veroorzaakt! Achteraf gezien heeft het wel omstandigheden gecreerd die drankmisbruik mogelijk maakten...Maar daar was ik altijd nog zelf bij he!

Er zijn in mijn jeugd best dingen aan te wijzen die mijn drankprobleem mede kunnen verklaren,
toch ervaar ik dat zelf nog steeds niet zo!
Ik heb er heus niet bewust voor gekozen, maar ik heb het wel zelf laten gebeuren!
En daar ben alleen ikzelf verantwoordelijk voor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi joann, was even met pb bezig en dan even hier verder lezen..maar ik begrijp je wel!!

Een warme slaapwel!! Ook bedankt voor je lieve woorden en je begrip!!!Het heeft me deugd gedaan!! Tot de volgende keer!!

Zo, nu ga ik ook uitloggen en naar tv kijken, zit hier al heel lang..net als vroeger..hihi!!

Veel liefs van knuffie!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat we vandaag zo ongeveer de basis van veel overeenkomende problemen hier te pakken hebben.. het niet gezien worden en de overgevoeligheid.
emotionele verwaarlozing en mishandeling waardoor we negatief zijn gaan denken over onszelf.

Aan de andere kant zie je ook op het forum dat het tij kan veranderen als we zelf veranderen en ingrijpen. Dan is het verleden niet voor niks geweest want zonder ons verleden hadden we die verandering en die bewustwording ook niet meegemaakt. Het gaat er niet eens om wat mij betreft of je als drinkende moeder slechter bent dan andere moeders. Het gaat mij erom dat je als mens naar jezelf durft te kijken en durft te veranderen als wat je ziet je niet bevalt.

Mijn moeder en ik hadden een totaal gestoorde symbiotische emotioneel erg ingewikkelde relatie... ik ben zo boos geweest op haar en zag haar als oorzaak voor mijn rotleven, heb op een gegeven moment het contact ook verbroken omdat ik er niet meer tegen kon. Dat heeft uiteindelijk 8 jaar geduurd maar daardoor ging het met mij niet beter want nog steeds was zij de oorzaak van mijn verstoorde leven vond ik... Tot ik gelukkig zelf ging veranderen (met hulp) en mezelf leerde kennen en dingen leerde accepteren... en daardoor in gesprek ging (moest) met mijn ouders na 8 jaar.. nog steeds ben ik blij dat dat gebeurd is. Het waren heel heftige gesprekken maar het mooie was wel dat ze over het heden gingen en niet meer over het verleden en over schuldvragen. Dat ze over de ontstane patronen gingen, over de verwachtingen en de teleurstellingen van beide kanten en dat we met hulp elkaar eindelijk hebben leren kennen als de mensen die we zijn, verwachtingen los hebben kunnen laten, hebben kunnen vergeven en geleerd hebben elkaar te accepteren en te respecteren.. met gevolg dat we nu alweer 6 jaar een redelijk goed contact hebben.

Het verleden doet er nu niet meer toe al hebben we er allemaal littekens aan overgehouden. Heel soms hebben we het er nog wel eens over, maar nooit meer verwijtend.. de scherpe randjes zijn er van af en ze mogen er ook gewoon zijn die littekens!

Die littekens blijven er en soms loop ik er ook weer keihard tegenaan en dan weet ik weer dat IK ze goed moet verzorgen. Ze horen namelijk bij mij en hebben mij gemaakt tot wie ik nu ben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en verder was er vanavond een erg leuk feest waar ik niet naartoe ben gegaan, omdat mijn littekens de laatste dagen nogal opspelen.. grmpffff
aan de ene kant baal ik daarvan maar aan de andere kant weet ik ook dat de kans erg groot was geweest dat ik me daar totaal verloren en rot had gevoeld. Nu is het gelukkig te laat om te gaan en mooie tijd om te gaan slapen want ik ben behoorlijk brak van gisteren!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat klinkt dat grappig Tapas, "een erg leuk feest waar ik niet naar toe ben gegaan". Ja nee sorry, maar het klinkt gewoon leuk.
Maar volgens mij is het hier vanavond vroeg bedtijd.
Ik was ook eigenlijk al naar bed, maar kon niet slapen. Strakjes maar weer proberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi gezegd Tapas, en een mooie afsluiting van de discussie van vandaag vind ik. Ik heb het globaal wel gelezen, maar wilde niet meer reageren omdat naar mijn gevoel zo'n beetje alle meningen en ervaringen de revue wel zijn gepasseerd. Ik denk niet dat ik nog uitgebreid op mijn eigen ervaringen in hoef te gaan, om te zeggen dat ik ook zo'n beschadigd kind en zo'n gehandicapte moeder ben. Ik ben niet perfect, nooit geweest en nu nog niet, maar ik doe mijn best binnen de omstandigheden, en dat heb ik altijd gedaan. Meer kan een mens niet doen.
Ik kamp nog regelmatig met schuldgevoelens, zowel aangeprate als zelfopgelegde, maar ik hou me vast aan de wijze woorden die iemand een paar maanden geleden eens tegen me zei: "wie schiet er iets op met jouw schuldgevoel?" Ikzelf in ieder geval niets, schuldgevoelens verlammen alleen maar, en wekken de behoefte tot vluchten op. Mijn kinderen ook niets, want het legt alleen maar nadruk op wat niet goed is gegaan, waardoor je de vele dingen die wél goed zijn gegaan gaat vergeten. En juist díe zijn zo belangrijk om te onthouden. Misschien mijn moeder, omdat mijn schuldgevoel haar zou bevestigen in haar mening dat ik een slechte dochter ben. Maar weet ze niet diep in haar hart dat ik dat eigenlijk nooit geweest ben? Zou mijn schuldgevoel niet alleen maar haar verdrongen schuldgevoel nog schrijnender maken? Als ze al herinnert?

Hihi, je bent geloof ik al net zo'n fuifnummer als ik Tapas. Ik ben ook nooit echt rouwig als ik een feest gemist heb, en voel me er meestal volkomen verloren.

Ik heb een lekkere avond gehad, rustig, vanaf acht uur helemaal in mijn uppie. Beetje tv gekeken, beetje gelezen, hondje uitgelaten. Lekker gerelaxt, want ik ben moe na een hele week werken. Het was een nogal enerverende week, op allerlei gebied. En er zitten nog enerverende weken aan te komen, boordevol dingen die ik erg moeilijk vind, en waarvan ik twijfel of ik er al wel aan toe ben. Tja, die nieuwe baan kwam eigenlijk ietsjes te vroeg, op elk gebied. Maar ik heb toch A gezegd en nu zal ik ook B zeggen, het woordje 'moeten' laat ik bewust weg omdat ik daar allergisch voor ben. De beste manier om te leren zwemmen is in het water springen zeggen ze wel eens, en omdat ik ondanks al mijn angst ook impulsief ben ga ik dat maar gewoon doen. Als ik verzuip kom ik het hier wel melden. :wacko::huh::D

Welterusten allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja, het was een feest van het haarlems straatorkest en nog 3 andere straatorkesten, dus dat is meestal echt wel feest en ik denk dat ik er ook wel wat oude bekenden was tegengekomen
maar ik was te bang dat het niet goed zou gaan, ben momenteel te wiebelig.. dan is het makkelijker om een niet leuk feest af te zeggen dan een leuk feest ;) Niet eens zozeer voor het drinken als wel voor het me fijn voelen daar.

geeft een beetje hartepijn maar gaat ook weer over.

Slaap lekker Benthe, ik moet eigenlijk ook gaan slapen, het was gisteren echt veeeeeel te laat, dus ik ga nu in de opsloommodus.. de slaapstand hihihi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Joan!
Ik sta wel de hele tijd ingelogd, maar ik zit niet de hele tijd achter de p.c. Ik heb net wat televisie gekeken, en ik lees het draadje nog even af, vandaar dat ik zo laar reageer!
Ik lees wel alles hoor!
Ja, het gaat nog goed, maar zondag komt de vuurdoop....
en ik ga het redden!




hoop ik!
liefs, Tolie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Benthe, maar ook naar iedereen,

Eerst wil ik me nogmaals excuseren voor de veel te persoonlijke uitval naar jou toe en ik hoop dat je die aanvaardt.

Ik quote je bericht dat tot de vlam in mijn pan leidde:
"Kinderen, ik drink teveel en ben er emotioneel daardoor vaak niet voor jullie. En ik rook veel met mijn astma, zodat jullie over een jaar of tien met een moeder zitten met longemfyseem. Maar ik doe het omdat ik het moeilijk heb." Hoe klinkt dat Pippi? Voor mij klinkt dat als bull. Iets uitleggen maakt het nog niet goed.
Ik stel het cru, maar zo is het toch. Ook al ben je niet laveloos, toch is je hoofd beneveld en kinderen merken dat verduiveld goed.
unquote

Het was niet de eerste keer dat hier op het forum dat een niet-ouderzijnd iemand zegt dat je als moeder zijnde zeker niet moet drinken omwille van je kinderen. Misschien zei jij dat nu voor de eerste keer en ook al zei je niet tegen moeders specifiek, je richtte je wel tot Pippi, een moeder.

Ik heb mijn tweede reactie met in het kort een verklaring later geplaatst zonder nog iets te lezen, omdat ik vond dat ik veel te emotioneel had gereageerd.

Nu ik deze terug las, was die ook nog te scherp.

Ik ben niet door het risico dat mijn boosheid kan inhouden gaan drinken laat ik dat vooropstellen, maar merkte wel het effect van 4 glazen wijn op toen mijn dochter een jaar of 11/12 was en mij heel boos maakte. De constatering dat ik conflicten niet meer uit de weg hoefde te gaan, maar er redelijk kalm op kon reageren en gewoon voet bij stuk kon houden, maakte wel dat ik bij een dreigend conflict een flinke slok extra ging nemen.

Laat ik nog even toevoegen dat ik me nooit laveloos heb gedronken en de volgende dag nog goed wist wat ik de vorige dag gezegd en gedaan had.

Ik ga me vanavond nog even op de vlakte houden. Heel misschien wat lezen, maar ik denk niet dat ik ga schrijven. Ik ga me wat meer op piano richten. Mijn zelfbeheersing is nog zwak. Bovendien was dit de eerste keer sinds het stoppen dat ik echt boos werd en aangezien ik die emotie doelbewust met wijn heb onderdrukt tijdens mijn drinktijd, is mijn conditie in beheersing niet optimaal te noemen. Ik zal mijzelf snel opnieuw een mantra eigen maken en de reactie om in zulke situaties tijdig weg te gaan ook reactiveren om mij tegen mijzelf en anderen voor dit soort reactie te behoeden. Gelukkig was dit nu in de virtuele wereld. Trots ben ik er niet op.

Het orgelconcert was heel mooi en het capella koor zong ook heel mooi. Ik heb ervan genoten. Na afloop waren er nog hapjes en drankjes. Door mijn nog naebbende emotie drong de geur van de wijn wel heel erg door in mijn neusgaten en hadden de goedgevulde glazen rode wijn toch een bepaald soort aantrekkingskracht, waardoor ik een soort verontwaardiging voelde over het feit dat er wijn werd geschonken. Gelukkig hadden ze ook sappen. Mijn vriendin en ik hebben nog even nagepraat met een paar mensen. Daarna zijn we naar huis gegaan.

Nu is mijn vulkaan weer tot rust gekomen.

Geniet nog van de verdere avond voorzover dit nog geldt.

Wil nog wel even melden dat ik niet bezocht werd door enige gremlin vanavond. Dat pantser is kennelijk al flink stevig aan aan het worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne,
Fijn dat het concert mooi was en dat je rustiger bent geworden.
Goed ook om te merken dat de gremlins minder vat op je hebben.
Dank je voor je verklaring, al was die aan mijn kant niet nodig geweest, maar voor anderen verduidelijkt het wellicht je reactie.

Het was een heftige discussie. Gelukkig is het nu weer rustig.
Zeer rustig zelfs!
Zo rustig dat ik ook maar ga uitloggen en iedereen die nog meeleest of nog even inlogt een goede nachtrust wens!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pippi,
In mijn familie zijn drie kwalen erfelijk:
psoriasis beide geslachten langs de kant van beide ouders, lastig, maar niet dodelijk
hart- en vaatziekten, alleen bij mannen langs moeders kant en voor haar langs vaders lijn, bij mijn broer is op jonge leeftijd al lichte vorm van hartritmestoornis geconstateerd.
osteoporose krimpen langs de hele vrouwelijke lijn, echter geen brekebenen, bij de mannen langs de lijn van mijn moeder allemaal brekebenen.
Iedereen in de familie bereikt leeftijd boven de gemiddelden en de vrouwen ver boven het gemiddelde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...