Spring naar bijdragen

Vrijdag 28 september 2007

Houtje

Aanbevolen berichten

Knuffie

Ik was even met mijn hondje lopen...had last van een 3G(Groot Gremlin Gevaar.)
En ik sprak net nog even met mijn man over ons geen kinderen krijgen en hij zei dat hij er vast van overtuigt was dat hij zijn kinderen zou slaan...nu weet hij dat dat niet zo is...maar als je dat dagelijks als kind meemaakt van je moeder dan kan je niet geloven dat je dat heel, heel misschien niet zelf ook gaat doen. En dat risico en de woede die in mijn man leefde gooide hij liever op zijn destructieve ongematigde alcohol en drugsgebruik.

heel , heel soms...heb ik er spijt van...zou ik graag een kindje hebben gehad...maar ik weet dat elke keer dat het ter spraken kwam het antwoord van beidde kanten een 90% ...nee laten we dat nu maar niet doen...was. Ik kon en wou en snapte toen niet dat ik mijn leven kon wijzigen...ik stond op zelf-destruct.......live-to-the-full...voor hoever je dat nu achteraf een leven kan noemen. Maar als de meeste mensen om je heen hetzelfde doen en de enkeling daartussen een kindje zet die er niet happy uitziet, niet happy is en verwaarloosd wordt dan denk je ...stel je voor dat ik dat ook doe.

Ja ik ben erg gevoelig ...maar omdat ik al 11 jaar bezig ben mijn alcohol gebruik aan te pakken en al 15 jaar geen harddrugs meer gebruik ...heb ik geleerd van mezelf te houden en daarom niet zo snel meer denk dat ik niet deug.
Mijn innerlijke stem zegt die dingen nog wel maar daar luister ik al lang zo vaak niet meer naar.
We hebben het goed samen...we hebben rust en tijd voor elkaar...

Ik vind het erg jammer dat alle moeders het nu moeilijk hebben..maar weet dat ik net ook bij de drank afdeling van de supermarkt stond omdat het allemaal weer even te dicht bij komt.
Ik zou mijn vader en mijn man zijn ouders graag de schuld geven van het feit dat we geen kinderen hebben maar ik begrijp dat zij ook een probleem hadden waardoor ze zichzelf niet waren.
Dat ze bang en eenzaam waren en zich niet sterk genoeg voelden in deze wereld om het zonder alcohol te kunnen doen...dat ik hun allemaal vergeef en medelijden met ze heb dat ze het zo moeilijk en zo zwaar hadden. En dat ik zou willen dat ik ze toen had kunnen troosten en helpen.

En alleen doordat ik net geleerd heb bij de internetbehandeling dat als ik de beslissing al heb genomen om te gaan drinken... ik die beslissing nog uit kan stellen...zit ik hier nu nuchter achter mijn pc. Hoera!!
gremlin verslagen!!!

Alle moeders die het moeilijk hebben met deze discussie en ik denk ook vele vaders want die zullen zich net zo aangesproken voelen. Het is beter om deze gevoelens op tafel te hebben en er over te praten beter voor ons de kinderen en beter voor jullie de ouders.
Dat neemt niet weg dat het heel pijnlijk is aan beidde kanten...maar op 1 ding kunnen we gezamenlijk trots zijn ..we zijn ADB!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 218
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Benthe en Knuffie,

Ik heb het ook niet als persoonlijk opgevat...!!!
De discussie is eerlijk, open en zeker goed!
maar daarom roept ie wel pijnlijke gevoelens op...
ik heb alleen geprobeerd mijn gevoel op te schrijven...
en dat was niet beschuldigend bedoeld naar wie dan ook!
Het is juist wel fijn om ook dit soort pijnlijke gevoelens eens hardop te ventileren...
daarmee drukken ze minder zwaar op mijn hart!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Benthe, ik zelf en niemand heeft het over slechte moeders gehad, heb alles nog eens gelezen.
Verbaas me eigenlijk op de enorme heftige reacties. Het was volgens mij vooral goed bedoeld om Pippi over een bepaalde streep te halen. Ze schrijft zo twijfelachtig: heb ik het juist Pippi, je kan moeilijk tot een besluit komen?
Ik kijk nu niet meer met schuld terug naar het drankverleden en hoezeer de kinderen hieronder geleden hebben, dat is n.l. zinloos. Ik heb het me ze erover gehad en heb gezegd dat het me spijt, willen ze me vergeven? ik begin opnieuw. Zo heeft uiteindelijk iedereen ervan geleerd. Niemand is perfect!! Geen mens is feilloos!!! Ook vaders en moeders die niet drinken kunnen mega fouten maken, niet meer dan normaal. Maar.............. we moeten hen wel laten zien dat we van goede wil zijn en niet alleen woorden, maar vooral DADEN, niet zuipen dus!!!!!
Ik DRINK VANDAAG DIE ZOOI DUS ECHT NIET!! Vandaag gaat het me wel lukken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@safi,

Ik schrik er wel even van dat ik je daardoor in een 3G heb gebracht en tegelijkertijd ben ik beretrots op je dat je die verslagen hebt!!! Daardoor kun je zien hoe sterk je nu al bent als je het vergelijkt met zo'n 3 maanden terug, hé?Je bent al zo erg gegroeid in die tijd en naar het horen van jou, je ventje ook, hé? Ik ga hiermee de discussie daarover van mijn kant afsluiten, ok? All ends well what ends well..of zoiets??

Warme knuffel van knuffie!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@joann,

Ik was me wel bewust van het feit dat het een teer onderwerp was maar zoals je zegt, het was een eerlijke open discussie!! Diegenen die er echt van geraakt waren hadden eruit gefilterd wat hen aanging en zo kom je jezelf al eens tegen, hé?!! Maar desalniettemin sta jij intussen al zo'n 3 maanden droog, hé!! Chapeau, meisje!!

liefs van knuffie!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knufiie die 3G heb jij niet teweeg gebracht hoor lieverd...dat was gewoon een 3G gremlin die gelijk op mijn nek ging zitten in een zwak moment...mijn innerlijke kritieke stem die zei...nou, nou mag je dat gevoel best verzuipen hoor...dat je geen kindje hebt...terwijl ik bijna elke dag blij ben dat ik geen kinderen heb..omdat ik er gek van zou worden nu op deze leeftijd.
Ben teveel gewend..alles op mijn manier in mijn tempo te doen.
Voel je nergens schuldig over ...je hebt juist een geweldige discussie mede op poten gezet.
En die is diep en eerlijk gevoerd! Bedankt, Knuffie!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tot pieps Knuffie, en het was me een genoegen.

Ik vind het altijd prettig als iemand iets oppert om je tanden eens in te zetten. Of het nou plezier doet of soms ook pijn.
Stel je voor dat we hier alleen maar zouden zitten van gut ja wat ga je toch goed, en oh ja, wat herken ik dit toch. Daar zou je toch helemaal melig van worden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@safi en joann (en allen die hetzelfde gedacht hebben!)

Blij te horen dat je me graag leest!!

Ik was de laatste tijd bewust afstand gaan nemen van het forum omdat ik iedereen zo erg zag vechten en het gevoel had dat ik er niet meer tussen hoorde!! Vooral omdat ik soms nog een glas drink! Ik wou niemand 'valse' hoop geven dat het ooit weer kan maar ik wil die ook niet ontnemen, begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel?? Maar ik heb dus besloten om weer actiever te zijn op het forum want ik lees jullie ook graag en m'n handen kriebelden al een tijdje om er weer tussen te springen..hihi!!:D

Knuffel!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo allemaal,

Even reageren,

Teveel alcohol en kinderen gaan niet samen.
Mijn man en ik hebben een zoon met veel moeite en pijn gekregen.
3 jaar proberen.

Ik weet dat ik hem verwaarloosd heb, hoewel ik zelden dronken was. Maar door de drank
was ik wel best vaak zwak ziek en misselijk.
Ik werkte en sportte, dus het leek allemaal goed ,maar ik weet dat ik vaak uitgeteld was en doodmoe.

Hij heeft hier een tik van meegekregen, dat weet ik zeker.
Ik probeer nu (hij is 19) veel met hem te praten.

Hij kan soms heel vervelend tegen me doen. Dan denk ik wel eens 'eigen schuld dikke bult'
Steeds probeer ik hierover met hem te praten, maar dat lukt niet altijd .
Wel voel ik dat hij van me houdt , dat kan hij ook wel eens echt laten merken.
Het is gegaan zoals het gegaan is. Ik heb erg veel spijt van bepaalde dingen.
Gedane zaken nemen echter geen keer.
ik probeer zoveel mogelijk naar de toekomst te kijken.

Vandaag drink ik niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsss Knuf, tuurlijk hoor je er hier wel bij!!!!
En dat jij af en toe een glas kunt drinken is toch alleen maar fijn voor jou!
Mij maakt het niks uit hoor, jij kunt er tenslotte niks aan doen dat mijn remblokjes kapot zijn!!!!
Dus laat die kriebelende handjes hun gang maar gaan!
Schrijf lekker mee, ik vind het fijn om je te lezen...
maar ja dat wist je al veeeel langer...:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@safi,

Danke en graag gedaan!!:heart:

@Benthe,

Het was mij ook een genoegen maar ik ben nog niet weg, hoor!! Ben geheel onverwacht helft-kinderloos vanavond!! Is ook wel eens leuk!!:D

@Gem,

Dat is goed te horen, dat je er wat mee kunt!!! Gun jezelf de tijd om er je eigen verhaal in te vinden, je eigen manier om ermee om te gaan!! het lukt je wel!!

Liefs van knuffie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Benthe, daar heb je ook helemaal gelijk in!
Het zou wat worden als we het alleen maar hadden over hoe goed wie wel
en wie niet gaat, boringgggg..

Deze discussie raakte een gevoelige snaar, nou da's toch prima!
Ik was er in eerste instantie niet zo blij om, omdat ik er van moest huilen...
en het heel moeilijk vond om op te schrijven dat ik mezelf als slechte moeder zag toen ik dronk
(en soms nog wel eens hoor...)
Maar uiteindelijk voel ik me nu een kilo of wat lichter....
dus zeker zinvol geweest!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knuffie wat heb je dan met de andere helft van je kinderen gedaan?
Maar blij dat je er nog even bent.

Joann, ik heb hier om bepaalde onderwerpen ook wel eens als een gek zitten janken. Zelfs zo dat ik een contactlens tussen de toetsen kwijtraakte. Enfin dat is weer een ander krankzinnig verhaal. Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als je met een nagelvijl de dopjes van je toetsenbord opwipt om je lens terug te vinden.

Maar ik blijf erbij, het is GOED wat je soms voorgeschoteld krijgt. Soms best hard en confronterend, niet echt een pretje, maar zo heel erg leerzaam!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag allemaal,

Wat een stevige discussie hebben jullie hier over drinkende ouders en hun kinderen.. Het geluid van een vader werd, begreep ik, nog gemist..

Wel, ik heb de dubbele ervaring. Want ik ben de zoon van een verslaafde moeder en vader van twee kinderen.. Mijn kinderen zijn nog klein (8,5 en hard op weg naar 6). Zelf werd mij pas op mijn tiende duidelijk dat mijn moeder verslaafd was. Dat wist ik voor die tijd niet. Wel wist ik dat mijn moeder labiel was, veel huilde, mij eigenlijk "niet aankon". En ik geloof dat me ik ook al op jonge leeftijd verantwoordelijk voelde voor en schuldig voelde ten opzichte van mijn moeder. Ik weet dat ik, toen ik eenmaal wist dat mijn moeder alcoholister was, ik voornamelijk op mijn moeder neerkeek (en me daar schuldig over voelde). Ik vond mijn moeder slap en dacht dat ze gewoon niet wilde veranderen. (wat ze overigens, na de scheiding van mijn ouders, wel deed.. Stoppen met drinken, bedoel ik).

Met mijn ex had ik gisteren weer een uitvoerig systeemgesprek over onze kinderen. Voor haar is het - begrijpelijkerwijs (nadat ik in juli met drank op en kinderen achterin werd aangehouden) - moeilijk om mij te zien als iets anders dan als een regelrecht gevaar voor de kinderen. Ik heb daar begrip voor. Maar ik kan mezelf niet alsmaar zijn als een alcoholist die niets kan. Gisteren formuleerde ik het zo. Ik ben niet een alcoholische vader, maar een lieve vader met een alcoholprobleem. En ik geloof ook dat dat echt zo is.

Het lijkt mij niet gepast om te oordelen over de vraag of iemand een goede ouder is, of (Benthe.. ) zou zijn. Ik denk dat alle ouders doen wat zij denken dat het beste is voor hun kinderen. Ik word er verdrietig van als ik hier lees dat sommigen zichzelf een slechte ouder vinden. Ik denk dat dat niet zo kan zijn. We zijn ouders met een handicap. En wij allemaal - hier op het forum - proberen ons eigen leven en dus dat van onze nearest en dearest in evenwicht te krijgen, door ADB te zijn. Ik gun iedereen daar ook een beetje trots op te zijn..

Dus allen: wees mild voor jezelf! Daar help je jezelf mee. Echt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...