Spring naar bijdragen

Woensdag 14 november 2007

CPAS

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 174
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

RJB Ik voel met je mee.....

Mijn Ex heeft me ook heel wat verweten indertijd (dat ik niet wilde horen omdat hij gelijk had) dus nam ik er nog maar één dan deed het niet zo zeer en voelde ik me niet zo'n looser.

Even hardop denkend. Zou het kunnen zijn, dat nu je weer wél nuchter en met twee voeten op de aarde bent, je Geliefde niet bang is om je alsnog te verliezen? "Waß sich liebt, daß neckt sich".....

Ik heb mijn kinderen altijd geleerd, dat, als je ruzie maakt met iemand, je nog om hem geeft. Want als iemand je koud laat liggen, dan denk je "je kletst maar raak" en dan reageer je niet meer. Ik bedoel daarmee te zeggen, dat ze nog om je geeft ....... maar dat het haar misschien soms ook te machtig wordt. Jullie gingen toch weer apart wonen? Moet voor haar ook rot zijn.

Heeft zij vanuit jouw opname-periode ook begeleiding en steun gehad aan bv. een partnergroep of heeft ze mensen om er mee over te praten? Er is helaas geen forum van "wij-geven-om-onze-adb-ers" maar het zou wel fijn zijn! Ik probeer alleen maar mee te denken. Sterkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,
Er is vanalles gebeurd een gaande zo te lezen: las ik daar dat er iemand opstond zonder sigaretten? Nou ik ga gewoon niet naar bed als ik zonder zit, eerst die peuken in huis en dan pas slapen hahahaha

Tapas: wat rot voor je die negatieve gedachten, gaat het daarom ook niet goed op je werk of is het andersom? Rennen en wandelsport was 4 jaar geleden ook mijn hobby, nu ben ik blij als ik zonder rollator op de been blijf hihihi

Corrinne: zout water snuiven om een stoombadje met dampo wil ook nog wel eens helpen.

Trui, toppie hoor, ik ben ook aan het afbouwen en ben blij dat je zo geminderd hebt.

RJB en Pippi:heb ik even mazzel gehad want mijn man dronk samen met me mee dus kon nooit wat verwijten.

Safidepafi: wat kun jij toch alles zo goed verwoorden, knap hoor!

Bibelle: ik wens je alle goeds toe.

Delta 2: ik ben de hele wereld over geweest maar nooit een jetlag gehad, hoe kan dat dan? Misschien omdat ik als verpleegkundige al meer als 30 jaar onregelmatig gewerkt heb?

Oeps dit wordt een lange, zal maar ff dimen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het leven is zoveel minder eenzaam, dankzij jullie..
---------------------------------------------------
--------------------------------------

Bedankt RJB niet het leven is eenzaam, jij bent eenzaam.
Alles buiten jezelf leggen is een overlevingsmechanisme ,je hoeft dan niet te voelen.
Als je zegt -het leven is eenzaam- is dat niet zo pijnlijk als -ik ben eenzaam, zeggen.

Het klinkt niet echt vrolijk wat ik schrijf, het klinkt als op alle slakken zout leggen, maar het is wel een manier geweest waarop ik inzicht heb gekregen in mijn problemen.
Kritisch blijven kijken.

Communiceren, grote Goden ik wist niet wat dat was.
De aangeleerde norm was, je bek houden en pas wat zeggen als pa dat toestond.
Op het moment de vinger dreigend naar mij wees en ik aan de beurt was wist ik niet meer wat te zeggen terwijl ik uit mijn voegen barstte van alles wat ik had meegemaakt.

Problemen werden niet besproken maar onder het kleed geveegd.
Ik wist op latere leeftijd niet hoe ik moest communiceren en dat bracht zoveel spanningen met zich mee zodat ik veel drank nodig had.
In mijn werk resulteerde dat in zo snel mogelijk naar de top werken zodat ik de bevelen kon uitdelen maar altijd beslissingen nemen uit angst luidde uiteindelijk mijn ondergang in.

Communiceren heb ik moeten leren, schelden kafferen met iemand de vloer aanvegen, naar de hel wensen, verwijten, vechten om het gelijk, nooit toegeven,doodzwijgen manipuleren en ondergronds morrelen, kon ik als de beste.
Het ergste was dat ik geloofde in wat ik deed.
Maar een gewoon gesprek onder vier ogen, contact maken met mensen kon ik niet.

Pas toen ik stopte met drinken ben ik geleidelijk aan een andere taal gaan spreken en hoe meer ik over mijzelf te weten kwam via anderen hoe makkelijker ik een praatje ging maken.
Ik heb leren communiceren door contacten met lotgenoten.
AA boodt mij een veilige haven waar ik uit mijn schulp durfde kruipen.

RJB Herpak jezelf zoveel mogelijk.
Je kinderen hebben niets aan een pa die drinkt.

Rudy.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

RJB

Ik wilde net als Rudy ook no even reageren op:
Het leven is zoveel minder eenzaam, dankzij jullie.

Ik ben blij dat je toch nog iets hier van het forum kunt halen, wat je wat meer terug brengt in de werkelijkheid.
De terugval...de uitglijder...het is niet prettig en helemaal als je weet dat het gebeurt is, doordat je emoties met je aan de loop gingen.
Boze emoties, zielige emoties..gevoelens van onmacht, van wat kan het me allemaal nog schelen, dan ben ik wel die persoon die alles fout doet.
Want het is me even te zwaar om die andere persoon te zijn.
Die krachtige persoon, die niet terug verwijt, die kritiek aan kan, die meevallers verwerkt omdat ze bij het leven horen, die happy met zich zelf is ,ook al is het leven niet vrijgevig op het moment.
Die persoon die kan lachen en huilen ...en... kan praten en zwijgen...die alles zo goed en mooi probeert te doen, door de schuld gevoelens in zijn hart.
Die persoon moet misschien proberen minder schuld te voelen, minder in het verleden te kijken en ook van zijn partner eisen dat de blik Nu naar de toekomst moet, wil het geheel een kans van slagen hebben.

Praat niet over vertrouwen hebben of niet...maar heb het gewoon.
Twijfel niet maar geloof in de toekomst
Wees een tijdje niet met de verslaving bezig
Doe alles half zo goed en probeer ook niet meer allles perfect te doen.
Doe gewoon, doe egoïstisch, wees eenzaam.
Maar voel je er niet rot bij, zie het als een fase en niet een einde.
Geloof in je relatie en geloof in jezelf.
De terug glijder laat alleen zien dat je er nog niet bent maar dat wist je al.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

RJB,
Moeilijke tijd maak je mee,
Hier wordt echt met je meegeleefd hoor.
Ik was zelf ook af en toe zo'n kijvend wijf naar mijn man toe.
Hij had geen aandacht genoeg voor me, hij verdiende niet genoeg geld enz enz.
Iedereen in de stress thuis en het lost gewoon niets op.
Nu doe ik dat bijna nooit meer (bijna oke, ik ben ook maar een mens)

Ik denk nu veel meer, oke meid als jij aandacht wil kom dan zelf eens wat meer in actie en als je geld wilt, ga het dan zelf verdienen.
Is veel beter en als ik het moeilijk heb zoek ik ook wel eens troost bij hem, kan ook

Het maakt niet uit of zij misschien wel gelijk heeft op bepaalde punten, maar laat ze het opbouwend brengen en niet in de verwijtende sfeer.

Hengelo is trouwens mijn geboortestad.

An,
Ik zie dat je ingelogd bent, hoe is het met je zoon?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

Ik heb een heel fijne dag gehad. Corinne ik werd vanmorgen wakker en had me voor genomen alles vanuit een positief perspectief te bekijken en wat blijkt alles werd ook positief, daardoor heb ik een heel fijne dag gehad. Deze wijze van het leven bekijken,dus mijn leven bekijken vanuit een positief invalshoek bevalt mij uitstekend. Het is aan te raden. In feite bepalen mijn gedachten hoe een situatie eruitziet en mijn gevoel erover en indien ik mijn gedachten positief orden dan zie ik dezelfde situatie anders en dat beinvloed mijn gevoelsbeleving. Ik hoop dat jullie wat hieraan hebben.

Fijne dag allemaal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond lieve forumleden,

ik heb vandaag veel lief en leed langs zien komen. Het lijkt het echte leven wel!

RJB,
moeilijk, moeilijk wat je daar allemaal beschrijft. Wat voel jij je rot en wat is het moeilijk om uit dat dal te klimmen! Vertoon je ajb vaker hier want ik denk dat het goed is om na een periode van drinken weer ervan doordrongen te raken waarom je ook alweer ADB wilde worden! Sterkte.

Safi,
wat kan je mensen toch geweldig opbeuren met je stukjes. Mij beutr je er in ieder geval mee op, terwijl ze niet eens voor mij bedoeld zijn!

Corinne,
heb je nog soep gegeten vanmorgen! Een ui helpt erg goed bij verkoudheid, maar je kamer gaat er vreselijk van stinken vind ik. Goed slapen is echter belangrijker!

Pippi,
alles OK daar?
Heb je de nieuwe nespresso reclame met Sjors Kloenie gezien? Eeuwen ouder ziet hij eruit. Minder leuk ook!

Stien,
je bent vrolijk vandaag! Dank je voor de zonnetjes, die had ik vandaag wel even nodig!

Knuf,
ik heb je een tijd niet meegemaakt hier, dus geen flauw idee bij wie jij op visite bent!

Blacky,
waaaaaaaaaaaaaar ben je!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tapas,
ondanks alle emoties die je hebt en die je af en toe bestormen, vind ik je zo wijs!

An,
hoe is het met je zoon?
Red jij het verder wel?

Soothe,
nog steeds pijn- en alcoholvrij????

Meedoen,
rustiger aandoen met lopen (wijs!) en nu a.s zondag ook geen horloge om????
Klinkt als superwijs!

Trui,
Het zijn wel handenbindertjes he, kinderen van 14 maanden!

Charlie,
:heart:

Bibelle,
dank voor je positieve verhaal! Ik ben het wel met Stien eens dat je niet alleen in nood bij ons aan hoeft te kloppen. Af en toe een successtory mag ook!

Marieke of Koh,
hebben jullie heel misschien visite vandaag?:D

Dani,
still going strong??

Kaia,
nog steeds goed op de rails?

Druppel,
goed te lezen dat ie beter gaat! Nu doorzetten!

Marjo,
dag 10!! Had JIJ zeker niet gedacht dat je dat kon. Complimenten en een :present:

Delta,
mijn man gaat vanavond weer de lucht in. Niet ver, maar ik zal de vlucht proberen te volgen!

Pepita,
Dat minderen bij jou gaat goed heb ik de indruk! Knap dat je het ondanks de stress van de nadere expositie zo allemaal weet vol te houden!

Ferry,
Hoe gaat het met jou??

Rudy,
fijn je weer even te lezen!

Sandra,
met bijna iedereen on speaking terms op je werk. Fijn joh!

Erik,
hoe staat het met die scriptie van je?

Bart,
al even niets van je gehoord?

Tolie,
ik ben je niet vergeten hoor! Zet hem op!

Q,
denk je nog aan die brug?? Daat kan je mega motivatie uit putten weet je!

Benthe,
mocht je inloggen...groetjes en liefs uit een verdraaid koud Nederland!

Iedereen die ik niet heb genoemd (het is nu "blanco"bij mij boven...)ik lees mee en ik leef mee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankje wel Gem en ja het gaat inderdaad wat beter. De zooi is gehalveerd en nu loopt mijn schema op 2 dagen droog, 1 dag drinken. Nu heb ik 2 dagen droog achter de rug maar ik vind het zo raar dat ik niet ga trillen, transireren en dat soort afkick ellende. Wel zo prettig natuurlijk maar vraag me af of dit wel een goed teken is of juist niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi GEm,
Dank voor je belangstelling,

Geweldig, dat je voor haast iedereen een vriendelijk woordje of vraagje hebt.

Meer hoe is het met jou?
Je man gaat weer voor even weg, ben je weer alleen misschien.
Niet voor lang schrijf je, maar toch wel weer voor even en we weten, dat je dat niet echt leuk vindt.
Joh kom maar lekker forummen, hier zijn allelei lieve, aardige, gekke mensen em je kunt het vluchtschema ook nog volgen, wat wil je nog meer.

De exposities stressen mij net zo, dat vind ik alleen maar leuk.
Nee de stress bij mij zit hem in het bedrijf van mijn man.
Zijn branche is zo onzeker, dat me dat soms naar de keel vliegt.
Schreef aan RJB, dat ik soms ook zo'n kijvend wijf ben.
Nu met ADB gaat het beter, voel me ook sterker maar het is moeilijk dat als ik een beetje (financiele) zekerheid wil ik daar zelf dan maar voor moet zorgen, terwijl ik toch liever schilder, dan de hele tijd voor die lastige kinderen te staan.

Maar ja, als ik vaak op het forum de levensomstandigheden van mensen lees, denk ik
Pepita, je mag niet mopperen. Het gaat zoals het gaat.
Je kunt nu eenmaal een hoop dingen niet voorzijn.

Lieve groet van Pepita
......................................................
VANDAAG DRINK IK NIET

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Druppel,
misschien een angstig voorstel, maar als je geen afkickverschijnselen hebt, waarom plak er er dan niet heel stoer een derde dag niet drinken achteraan? Je "klinkt"goed, dus kom op!

Pepita,
ik kan me voorstellen dat de situatie van je man met zijn bedrijf je af en toe naar de keel vliegt! dat is toch logisch? Een beetje financieele zekerheid daar worden we allemaal blij van!
Zonder drank kunnen we onze emoties beter beheersen, althans op een bepaalde manier.
Ik merk het bij mijn dochter1 die l*lt mij niet meer zo snel onder tafel!
mijn man gaat maar 1 nachtje weg. Daar ben ik inmiddels zo aan gewend dat dat me niets meer doet.
Ik heb het rijk alleen vanavond. dochterlief werkt en komt pas laat huis. ik ga dus lekker niet koken maar een boterham eten.
teleffontjes plegen, hier zijn en misschien nog wat op TV meepikken.
Een relax avond dus!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gem,
Een lekker avondje dan toegewenst.
Op RTL 7 komt een goeie film, denk ik over Wallstreet met Michael Douglas en op de BRT komt een Belgische film, misschien ook wel mooi.
Dus de tv is wel leuk vanavond.
Veel plezier,
Man komt thuis hier, ga lekker eten en ook een relax avondje houden.
Allemaal een genoeglijke ADB avond

Pepita
..................................................
VANDAAG DRINK IK NIET

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gem, Geniet van je avond.

Ik heb vanmiddag gedronken en baal daar verschrikkelijk van.
Waarom?? vraag het me niet. Ik drink al ,s middag niet vanaf week 2. Even mee met iemand en je dan klakkeloos wijn in laten schenken en daarna de tweede en jawel toen thuis nog maar eentje erachteraan.
En nu heb ik natuurlijk straks ook weer trek. Maar ik doe het niet!!!

RJB, Jij gaat door een moeilijke tijd heen. Probeer het droog te houden. Zonder drank op lukt het alleeen maar beter.

Druppeltje, Ook een pleeg?? Er zijn er hier nogal wat. Maar wat voor werk doe je dan nu??
Omdat je schrijft in een aangepaste auto te rijden (straks weer hè?) lijkt het me dat je geen baan meer aan het bed hebt.

Safi, jij hebt elke dag weer een opbeurend woord voor degene die het nodig heeft. Knap hoor. En ik had me geen donker meisje bij je icoontje voorgesteld , maar ook geen blonde met lang krullend haar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sammy,
kan je nagaan wat een drankje gemakkelijk genomen wordt! Ik moet er af en toe ook goed aan denken het gebruikelijke (vroeger dan) drankje af te wijzen!
En natuurlijk stop je nu! Je weet als iedereen hier hoe belangrijk dat is! en je kan het ook. Dat weet ik zeker!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Mannen en vrouwen drinken primair omdat zij het EFFECT vam alcohol prettig vinden. De sensatie is zo bedrieglijk dat ze , hoewel ze ERKENNEN dat het SCHADELIJK is , na verloop van tijd de waarheid niet meer van de leugen kunnen onderscheiden. In hun ogen is hun alcoholische leven het enige normale. Ze zijn rusteloos , lichtgeraakt en ontevreden tenzij ze opnieuw het gevoel van ontspanning en gemak ervaren dat METEEN intreedt na het drinken van een paar glazen - glazen die ze andere mensen straffeloos zien drinken. Wanneer zij opnieuw zijn bezweken voor het verlangen , zoals zo velen overkomt , en de drankzucht zich ontwikkelt . doorlopen ze de welbekende stadia van een roes , na het wakker worden opkomend berouw en het vaste voornemen NIET meer te zullen drinken. Dit herhaalt zich keer op keer , en tenzij de betrokkene een volledige psychsiche verandering ondergaat , is er weinig hoop op herstel. "

"Aan de andere kant - hoe vreemd dit ook mag lijken voor degenen die het niet begrijpen - wanneer eenmaal een psychische verandering heeft plaatsgevonden zal dezelfde persoon die ten dode leek opgeschreven , die zoveel problemen had dat hij wanhoopte ze ooit op te kunnen lossen, plotseling ervaren dat hij zijn verlangen naar alcohol GEMAKKELIJK kan beheersen , de enige noodzakelijke inspanning die wordt vereist , is het volgen van een paar simpele regels".

Bron "Grote boek van de anonieme alcoholisten pagina 22/23"

Dit is mijn all time favoriete stukje uit het boek... Er staat waarom ik dronk en gebruikte; voor het effect dat het veroorzaakt...dat is het ..meer is het niet..en ik weet dat ik alles kapot maak maar kan het niet zien of geloven... ik vond het normaal om overdag te drinken en gebruiken , ik vond het normaal om te liegen over hoeveel en of ik drink en gebruik; zeker tegen mijn partner want die zeurde altijd aan mijn kop , ik vond het normaal "stiekem" te drinken en gebruiken , ik vond het normaal om bij het opstaan eerst een paar lijntjes cocaine te nemen voordat ik ging werken , ik vond het normaal om bijna mijn totale salaris uit te geven aan drank en alcohol en gokken , ik vond het normaal om geld te pinnen van de gezamelijke rekening voor alcohol en drugs etcet...en dat alles jaren en jarenlang...
Er staat hoe ik mij voelde zonder drank en drugs namelijk ; rusteloos , lichtgeraakt (tja ik ben een gevoelig mens hahaha... en nu serieus ik had het incasseringsvermogen van een jongetje van 12 en een heel kort lontje , voelde mijzelf altijd aangevallen) en ontevreden; ik mis "iets" ...
En die gevoelens kon ik (zeer tijdelijk) opheffen door alcohol en drugs want bij het nemen van de eerste kon ik beter ademhalen en voelde mij ontspannen worden (lees knetterstoned of dronken of "strak")...echter het was ook de eerste die ertoe leidde dat ik pas kon stoppen als ik vaak letterlijk neerviel of in slaap viel...eenmaal begonnen kon ik nooit meer stoppen...en natuurlijk werd ik s'ochtends wakker met een kater en enorme misselijkheid of hoofdpijn...vol berouw dat ik mijn partner en kinderen wederom had laten zitten , afspraken gemist had , telefoontjes die ik niet durfde te beantwoorden en nauwelijks in staat om te werken...en ik voelde mij zo rot en bedorven als ik s'morgens in de spiegel keek en ik zag dat hele magere koppie met een bloedneus en enorme wallen onder zijn ogen en mijzelf plechtig beloofde het nooit meer te doen...en s'middags begon ik weer...totaal overgeleverd... en dit herhaalde zich keer op keer op keer op keer.....

Vandaag ben ik blij dat ik een paar simpele regeltjes volg... mijn leven is totaal veranderd....kompleet...
Vandaag voel ik mij niet rusteloos , lichtgeraakt en ontevreden in die mate dat het mijn leven ontwricht...
De meeste tijd ben ik relaxed en vrolijk...
Vandaag ben ik vrij van alcohol en drugs... geen ADB maar bevrijd van de gedachten aan alcohol en drugs...en die vrijheid is met geen pen te beschrijven... en als ik eens denk aan alcohol of drugs kan ik die gedachten, makkelijk , zonder enige noemenswaardige moeite, laten voor wat het zijn...

Was het makkelijk ? nee zeker niet... maar het was en is vandaag en stuk makkelijker en plezieriger om te leven dan een paar jaar geleden... echt kunnen lachen , echt kunnen genieten , echt tot rust komen (niet chemisch maar clean).. drinken en gebruiken en leven is voor mij een onmogelijke combinatie...

De eerste stap die ik maakte was om HULP VRAGEN en LUISTEREN en de suggestie opvolgen van mensen die mij waren voorgegaan...zeer onwennig want ik wist alles altijd beter en daarom had ik ook zo een succesvol en gelukkig leven AHUM hahaha....

Er is een oplossing....

Love and peace

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gem. ik ben geen held hoor want ik mag lichamelijk dan niet afkicken maar geestelijk des te meer. Of het op deze manier goed is weet ik niet maar nu houd ik er de moed in te weten dat ik na zoveel dagen weer iets mag nemen. De kwelling van nooit meer is me nog te groot maar misschien gaat het wel goed als ik eidelijk eens kan starten met de behandeling. En zoals het nu gaat lukt het best dus durf niet te veel ineens te willen, dan maar wat geleidelijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Gem.

Dank je, met mij gaat het goed, af en toe beangstigend goed. Ik heb me in september 2005 aangemeld, om de Tactus therapie te mogen volgen. Maar er was toen geen plaats. En toen heb ik gewoon door geleefd, zoals ik altijd al deed. Niet op het forum geschreven, tot dat ik in juni 2006 kon beginnen met de therapie. En vanaf 7 of 8 augustus 2006 of een paar dagen later /Anna weet de juiste datum/ ineens gestopt en vanaf die dag droog. Zonder ook maar ene terugval. En dat is zo nu en dan beangstigend, als ik hier lees over een terugval. Normaal gesproken heb ik daar geen last van, ook totaal geen behoefte aan drank of trek of zo. Maar als ik lees dat iemand een terugval heeft gehad, wordt ik weer extra allert en ga ik denken, van och god, krijg ik dat ook nog. Maar dan na even rustig nadenken gaat dat weer over.

groet Ferry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sammy, even gevallen maar nu weer opstaan hoor. Als je hersencelletjes weer alco hebben geconstateerd willen ze altijd meer. Ik denk het grootste probleem voor ons allen als we eenmaal menen gaat de rem er af en stoppen is dan zo moeilijk he? Hou je haaks en ik wens hier veel sterkte mee.

Ja ik ben een pleeg, gespecialiseerd in de oncologie (lees kanker) en na meer als 30 jaar in de zorg te hebben gewerkt ben ik beloond met 3 snoezige hernia's. GGGRRR kon ik ze maar inlijsten. Als gevolg daar van heb ik verlammingen aan mijn benen ( niet volledig maar loop niet goed en zak er regelmatig door heen) maar wonder boven wonder geen pijn. Daarom rijd/reed ik in een aangepaste auto, ik geef nu gas met mijn knie en de rem zit naast het stuur. Lief dat je schrijft dat ik straks weer zal rijden maar ik zie het somber in want ik sta er heel slecht voor. Het enigste wat mee zit dat het de 1e keer is in 25 jaar, niemand aangereden en geen schade gemaakt maar het promillage zorgde er voor dat ik behave voor de rechter moet komen nu ook met het CBR te maken krijg en die zijn niet misselijk hoor. Nee ik ben bang dat ik het tegen hun niet ga redden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...