Spring naar bijdragen

Dinsdag 27 november

stien

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 227
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

BB. ik ben het met je eens hoor...ik ben er nog lang niet.
Ik was helemaal niet van plan om te drinken maar vond toen toch de nodige excuses zoals de kapotte band , de meeting bij Tactus, mijn eerste en enige vakantie dit jaar, weer met de bus onderweg zijn...nou ja..echt wat je noemt excuses om te gaan drinken....om het te mogen van mezelf.
Maar aan de andere kant ben ik wel blij dat ik het tegenwoordig bij 2 kan houden..dat dat nu mijn limit is.
Maar er is ook dat verstandige stemmetje in mijn achter hoofd die zegt...waar ben je nou mee bezig, waarom drink jij nog...hoe durf je.????
Maar als ik dan zie waar ik vandaan kom en hoe ik langzamerhand door te minderen, door alcohol vrije dagen in te lassen, alcohol vrije weken, maanden...nu zover ben dat ik af en toe nog steeds behoefte heb om even de spanning te ontladen, even in een andere sfeer te zijn met een paar glazen

Het klinkt stom in mijn oren als ik het schrijf omdat ik weet wat het risico is maar ik ben nog niet zo ver

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp je wel Safi en het is ook knap dat je al zoveen minder bent gaan drinken. Maar zoals je zelf al aangeeft; het zijn allemaal slappe excuses. Ienmand op mn AA groep zegt altijd; ik had altijd reden om te drinken. Of de kat was dood, of ik had een nieuw kat!?
En niets maar dan ook niets is het waard om te gaan drinken. Waarom dan toch je onderschrift van 1-07 dat je adb bent? Want dat ben je niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is schokkend om te weten dat je de alcohol nooit de baas zult zijn! Kijk naar Marion (16 jaar droog), An (5 1/2 jaar droog), Koh (15 maanden droog), nooit, nooit mogen we achterover leunen want in een zwak moment zijn die gremlins er altijd weer om ons te verleiden en te zeggen dat eentje wel kan waarna het er snel meerdere kunnen worden! Het is zo verd***de goed om me dat te realiseren!
Ik hoop dat ik me dit in de zwakke momenten ook zal realiseren!
Ik ben en blijf alcoholiste, al vind ik dat @#$*&^%!!!! Het is de realiteit en ik zal het ermee moeten doen!

Het goede van dit forum is dat er mensen van allerlei pluimage zijn die allemaal bezig zijn om toch die alcohol ZOVEL MOGELIJK onder controle te krijgen!

Marion, An en Koh, ik heb jullie naam niet willen misbuiken maar bedank jullie ervoor dat jullie hier meeschrijven!
Ik kan van jullie leren hoe het moet en ook wat de valkuilen zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou voor mijn gevoel ben ik wel alcohol de baas want ik drink niet in heel veel gevallen.
Dus voor mij geld niet ik drink als ik een kat krijg of mijn kat gaat dood.
Voor de meeste redenen dat ik vroeger dronk drink ik nu niet meer en heb nog 3 valkuilen over van alle redenen die er vroeger waren...alles was een reden...een meisje bij de kassa was niet aardig...de stoplichten stonden steeds tegen..noem maar op.
Ik heb trouwens de uitdrukking ADB niet bedacht dat hoort bij de internet behandeling waar ze je vertellen dat je met 11 consumpties in de week nog ADB bent.
Dan voel ik me met 3 glazen eens in de 10 dagen toch best ADB

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tapas: ja daar baalde hij goed van: maar ik ontkurkte alles koelbloedig en goot het zo leeg. Hoe vaak ik flessen naar vrienden heb gebracht omdat ik het jammer vond om weg te doen is niet te tellen.
Maar daar schaam ik me onderhand te zeer voor. Dit deed hem echt pijn en ik hoop dat hij het nu eens snapt.

Marion: wat een heftig verhaal joh. Wat te schrijven? Vreselijk verdrietig allemaal.

Anna: zeer herkenbaar... stapje voor stapje en maar zien niet harstikke gek te worden van alles.

Bambam: als ik het idee heb dat ik NOOIT de alcohol de baas kan worden raak ik in een hele, hele diepe put. Daarom was ik zo dankbaar wat Gem en Benthe schreven. Ik heb het idee dat deze twee kanjers helemaal snappen waar het over gaat. Dat besef en begrip heb ik nog niet, maar het gaat komen.
Ik wil dat het gaat komen. Ik noem mezelf ook ADB terwijl ik drie dagen heb gedronken, maar niet in verhouding met wat ik voorheen naar binnen werkte. Dat is het GRote verschil en daar ben ik en Safi dus blij om.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Safi, mij om het even, maar ik ben het niet met je eens. Je bent, mijns inziens, je obsessie voor alcohol niet kwijt en drank de baas worden voor een alcoholist, zoals ik dat ben, is een illusie.
Misschien beschouw jij jezelf niet als een alcoholist wat natuurlijk heel goed mogelijk is. Maar voor alcoholisten kan het een verkeerd beeld geven.
De internettherapie van Tactus kan veel hulp geven bij probleemdrinkers of mensen die hun drankpatroon es onder de loep willen nemen. Maar voor een echte alcoholist bestaat matig drinken niet.
Want dan begint de craving weer en gebeurd er iets in mn lijf waardoor ik de controle kwijt ben/raak.

JHij schreef toch dat je 1 dag iets had gedronken en de volgende dag al meer drank had gekocht. Volgens mij omdat je ook van plan was dat te gaan drinken terwijl je dat niet wilde. Dan ben je het toch niet de baas?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bambam: die uitspraak van de AA ken ik maar al te goed. Maar in mijn geval en die van nog veel meer mensen gaat echt niet op. Het zijn uitspraken die van een bepaalde optiek zeker kloppen. Vijf jaar heb ik me dit voorgehouden, allemaal smoezen, maar zolang ik dit blijf beweren, onderken ik echt niet de werkelijke problematiek die hier ligt, want die is er gewoon. Het een versterkt het andere en maakt het niet drinken heel moeilijk. Ik vind het kei knap wanneer je van een zuipende, grenzeloze innemer veranderd in een bewust bezig zijnde : dat is een verschil en ik vind het niet goed om dit allemaal weg te schuiven onder de noemer smoezen.

Gem: dank je dat je zegt ook iets te leren van alles wat ik schrijf. Ik wil niet alleen voor mezelf schrijven. Veel dingen schrijf ik ook om te laten zien wat mijn ervaringen zijn in de hoop dat iemand anders er iets mee kan. Want geloof me: ik heb er ruim 30 jaar ervaring opzitten en dat is niet mis.

Punt is dat voor iedereen de grens ergens anders ligt. Vergelijken is haast onmogelijk.

Ook wat Safi schrijft: de valkuilen worden steeds minder. Zo ervaar ik dat ook. Er zijn al 100 momenten minder dat ik meen te moeten drinken. Ik heb geleerd om dan anders te denken en te doen.
Mijn grootste valkuil is gewoon de drank in huis. Het is een obsessie, een neurose of weet ik veel wat. Maar op het moment dat er drank in huis is begin ik gewoon te bibberen. Niet normaal meer.
En DAT WIL EN MOET IK OVERWINNEN. Ik ervaar het als een hersenstoornis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An, ik denk ook niet zo ver vooruit. In het begin werd ik van die gedachte; nooit meer drinken ,helemaal raar in mn kop. Daarom probeer ik niet verder vooruit te kijken dan 24 uur. Dat is te overzzien. Ik ben er helemaal niet mee bezig of ik wel of niet zou gaan drinken met de kerst of oud en nieuw of op een leuk feestje. Daat wordt het alleen maar erg ingewikkeld van.

Alleen vandaag drink ik niet. En deze dag ga ik zeker halen want ik ga straks naar bed. En huppakee, weer een dag erbij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Stien,
Je ervaring van gisteren geeft me maar weer aan dat ik mijn alarminstallatie goed moet blijven onderhouden.

@Gem, Houtje, Pippi, Tolie,
Even terugkomend op wat gisteravond laat werd gezegd.
Ook ik ben welopgevoed, maar toen ik een jaar of 11/12 was, had ik niet genoeg geld om twee setjes mooie potloden te kopen. Dacht ik er eentje in mijn jaszak mee te kunnen smokkelen. Oei, oei, toen ik bij de schoolpoort een van de setjes aan mijn boezemvriendin wilde geven, vatte de bewakingsman mij bij de schouder. Of ik even wilde meekomen, want er klopte iets niet. Ik zakte door de grond van schaamte. Ben jaren niet meer in die supermarkt geweest, ik durfde de mensen niet onder ogen te komen. Ik denk wel dat mijn moeder op de hoogte was gesteld, want zij drong nooit aan als ik niet naar de supermarkt wilde om iets voor haar te halen. Ik heb nooit meer geprobeerd om iets zonder te betalen mee te nemen. Ik schaam me er nog voor.
Houtje, wat een goeie ROA heb je. Hij heeft duidelijk het beste met je voor en jij met je zoon en dat zal hij binnenkort wel inzien.

@Delta,
Grappige droom.
En wat dat schaartje betreft, ik hoop dat je er inmiddels overheen gegroeid bent! OK, niet vergeten, dat kan ik ook niet, maar verder, kom op!

@Water,
Ook al een first offender.

@Pippi,
Hoe gaat het met jou?

@An,
Wat jij daar beschrijft, is mijn angst voor na het stoppen met de Refusal. Er is altijd wel wat in huis bij ons en dat doet me nu niet veel, want ik slik Refusal. Maar wat kan gebeuren als ik die niet meer slik? Ga ik dan stiekem proeven van de fles jenever of ga ik een gewone fles wijn openmaken en mijn man wijsmaken dat dat een van de flessen alcoholvrije wijn is? Zal ik niet stiekem dezelfde flesjes bier gaan kopen als welke mijn man drinkt? M.a.w. zal ik echt ADB kunnen zijn zonder dat aversiemiddel? En zal ik, indien ik het niet red, de KMW om gelijk naar de huisarts te gaan om terug aan de Refusal te gaan? Zal ik in staat zijn om bij het opkomen van drang gelijk naar het forum te komen voor tips, afleiding of wat dat ook dat me kan afhouden van?
Zal ik zonder zijwieltjes kunnen fietsen, zonder zwemvest boven water kunnen blijven of zonder rolator kunnen lopen?
Twijfel ik soms aan mezelf? :huh:
Als ik het niet zou kunnen zonder Refusal, staan er twee opties open:
1. terug aan de Refusal en dan voor de rest van mijn leven;
2. niets aan alcoholische of alcoholvrije wijnen, bieren of zo in huis hebben, wat dus inhoudt dan ook mijn man droog komt te staan. Hij zou het er wel voor over hebben, maar ik zou me daar wel erg ongemakkelijk onder vinden. Hij is al genoeg geleden tijdens mijn drankperiode.
Met zwijgen kun je je man niet van het gevaar overtuigen. Ik weet dat het heel moeilijk is om iemand die voor geen enkele verslaving gevoelig aan het hoofd te peuteren wat het risico voor je is. Blijf met hem praten over het gevaar. Ik kan me niet voorstellen dat hij je graag weer aan de drank ziet.
En je hoeft je helemaal niet te schamen om over zoiets bij ons te komen en zeurden doe je al helemaal niet. Verscheidene onder ons kampen met gelijkaardige problemen met huisgenoten. Zij weten (gelukkig voor henzelf) niet wat wij (af en toe) doormaken om droog te blijven.
En als je te moe wordt van de strijd, ga dan even slapen, maar absoluut: laat je door de alcohol niet kisten.

@Benthe,
Blij dat die mentor je rustiger wist te krijgen, waardoor uit die gang bent gestapt. Wie weet zat je anders nu ergens in een bajas je zoveelste straf uit te zitten.
Sterkte met h de baas worden.
Als je overweegt een bidet te kopen, raad ik je aan het bidet in België te kopen. Veel goedkoper en meer keuze. De loodgieters hier denken dat als je een bidet ambieert, je superrijk bent. Mijn eis voor de badkamer was een bidet. Ook mijn stoere zoon maakt er geregeld gebruik van.
Met je mededeling van vanavond krijg ik meteen zin om eens een middagje wat leuks met je te gaan doen. Gewoon om je gedachten af te leiden.
Verder ben je gewoon een kei. Een rots in de branding. En af en toe kom je over als een ruwe bolster, maar ik weet al langer dat die een blanke pit bevat. Knuffel.

@Safi, Tapas,
En ik altijd maar denken dat ik de enige dief was die op het rechte pad is gebleven.
Lijkt hier wel een forum voor first offenders :D

@Houtje,
Eigenlijk geen slecht idee om een maskertje te maken van het icoontje of anders wat kleiner en als reversspeld of badge gebruiken. Lijkt mij wel kick, cool (of hoe zeg je dat tegenwoordig in tienertaal). Iig feestelijk.

@Tolie,
:)

@Marjo,
Sterkte met je zieke kinders!

@Spud,
Tuurlijk hoef je niet à la minute te beslissen of je komt of niet.

@Sammy,
Lekker zo een vrije dag tussendoor.

Enne mensen, de mannen bij ons kopen het pleepapier, maar zij moeten wel lekker zacht kopen. Dochter en ik hebben hun nadrukkelijk verordoneerd dat pleepapier zacht moet zijn, niet te veel lijm bevatten en goed vocht kunnen absorberen. Onze gevoelige plekken hebben ook hun rechten.

@Druppeltje,
? Aan de moderator kun je oneigenlijk gebruik van de pb melden. Verder kun je post van de desbetreffende persoon met 1 druk op de knop van je pb-box weren.
Goed dat je het nog steeds droog houdt.
En nu niet bij voorbaat wanhopen n.a.v. die bloedtest.

@Tapas,
Ook ik ben al op de vingertjes getikt voor het gebruik van een bepaald woord en voor het plaatsen van niet-alcoholgerelateerde links.
Ben ik even een stouterd.
Oh, en ik heb geloof ik al twee of drie keer een aanvaring gehad met een medeforummer.
Gelukkig is alles altijd goed gekomen en uitgepraat. Tja, ook ik blijk maar een gewoon mens te zijn die weleens verkeerd reageert.

@Safi,
Bij TNT zoeken ze vast nog steeds mensen voor de decembermaand.
Wat bij je icoontje past, is natuurlijk Zwarte Piet spelen. Ach ergens kunnen ze vast nog een Piet gebruiken in deze tijd van het jaar.
Ik wil je eigenlijk een draai om je oren geven omdat je twee dagen na mekaar bier hebt gedronken. He, zeg, kom, ben je soms je doel uit ogen verloren? En dan helemaal dat excuus van beloning omdat je bij Tactus was. tstststsssttttttttt

@Houtje,
Er is ieder jaar wel een Sint op TV die zegt dat je je schoentje mag zetten. Daar sta je dan als ouder mooi mee voor het blok jaar na jaar en soms wel meer dan 1 keer in die periode.

@Francesca,
Een vierkant achterwerk. Eeehhh, dat moet wel slecht zitten op de fiets!
En als je die op de negatieve groei gekocht hebt, wat dan als die in de was krimpt??????????

@Druppeltje,
Ik ben riebedebie is heel goed Vlaams voor ik ben weg.
Lieverd, je bedoelt het goed, weet ik, maar kom a.j.b. niet met anijs bij me aanzetten. :wacko:
Dat vind ik zo eerrgggghhhhh vies smaken! Warme melk vind ik altijd lekker, maar zal eerst melk moeten kopen morgen. Hier is ze bijna op en dochter is dol op melk.

@Tolie,
Ga je de doucheman ophangen????? ;)

@BamBam,
Wat ik me nu altijd afvraag bij het lezen van jouw forumnaam: waar is Pebbles?
Blij dat je eindelijk een beetje rust begint te voelen. Heeft idd wel erg lang geduurd.

@Kate,
:)

@Marion,
Ik dacht dat je 36 uur moest dorstlijden, gelukkig "maar 24 uur". Wil niet ruilen!
Maar wat een slecht ziekenhuis. Wat is de naam van dat ziekenhuis en waar ligt dat. Hoe zorgen die dan voor kinderen? Zeg het me even al is het in een pb. Ik werk bij de uitdelers van smileys.
En nu wordt het tijd om eens echt droog te staan. Je kunt zelfs 24 uur overleven zonder water of ander vocht, waarom dan niet 24 eeuwen zonder alcohol. Sorry, ik overdrijf een beetje, maar wat ik wil zeggen is: ga eens professionele hulp er bij halen.
Oeps, ga ik mij ook al schuldig maken aan het uitdelen van schoppen.

@Anna,
Tuurlijk red jij het.

Zo, dan ga ik nu eerst een pafke doen en wat drinken (niet niet van jww, ben je belazerd?).

Ik ben nog altijd superblij dat ik niet meer drink.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk An dat bedoel ik nu ook wel.
Ik kan niet eens meer tegen drank zoals ik dat vroeger kon want ik ben het in de 11 jaar dat ik al aan het ontwennen ben ontwend.
Dus ik heb nu ook genoeg aan 2-3 flesjes bier of twee glazen wijn.
Dat is me al genoeg kwa controle verliezen.
Maar ik merk wel dat ik de eerste twee maanden dat ikop het forum schreef helemaal niet dronk en toen na 60 dagen weer ben begonnen dat ik toch wel met de regelmaat van een week of 10 dagen behoefte heb aan alcohol.
Maar ik heb ook het gevoel dat ik gestopt ben met zuipen omdat ik in de toekomst normaal wou kunnen drinken.
Dus geen lever problemen hebben of iets met mijn nieren of hersenen.
Nu ik dus' normaal' drink hoop ik dat ik dat vast kan houden, dat ik niet weer de verkeerde kant op zal gaan.
Maar jij en ik weten dat we ook met vuur spelen, want we zijn alcoholisten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Bambam, ik ben ook een alcoholist! Zo goed? wat wil je ons nu eigenlijk zeggen?
Het is niet altijd zwart of wit, het is niet altijd links of rechts.
Vergelijk het met iemand met anorexia. Een bepaalde periode gaat het zo slecht dat je zo weinig eet dat je er bijna dood bij neervalt. Dan komt er een periode dat je weer gaat eten, met moeite, maar je doet het. Je kan zeggen: ik ben en blijf een anorexia patient, ok. Maar de grootste strijd is overwonnen, je hongert je niet meer dood. Je bent het de baas doordat je op tijd toch weer gaat eten. Het is een levenslang probleem dat klopt. Maar enige nuance is wel zo prettig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom zo bozig An?
Ik zeg ook niet dat het zwart of wit is.
Ik zeg alleen dat niets maar dan ook niets het waard is te gaan drinken.
Daar heb ik zelf 24 jaar over gedaan en ik sta nog in de kinderschoenen wat betreft nuchter worden.

Ik ben het alleen niet met je eens als jij zegt dat er heus redenen zijn om te gaan drinken. Zo voel jij dat waarschijnlijk wel maar je problemen nemen niet af, ze zullen vermoedelijk eerder toenemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bambam: ja ik ben bozig: nou ja, opstandig en toevallig zeg jij net bepaalde dingen waar ik van baal.
Vat het niet persoonlijk op, ik schreef eerder al dat ik gewoon harstikke boos ben.
OK, vrienden?

Corinne: ja wat moet je met al die drank in huis. Ik wil het dus zo oplossen en heb dit zo ook afgesproken. We kopen drank in huis voor het moment dat er bezoek komt net zoveel als we denken nodig te hebben en de rest kiepen we weg. Vind ik een goede afspraak. Zo hoeft mijn man en familie niet droog te staan omwille van mij en daar kan ik wel goed mee leven.
Ik zou dus echt niet tegen flessen jenever of wat dan ook in huis kunnen, AB SO LUUT niet.

Zo nu ga ik maar slapen, want het ligt niet in mijn aard om boos te blijven en me af te reageren op .... bv Bambam, sorry hoor: ik meen het.

welterusten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik meen An en jou ook wel te begrijpen Saf, het is alleen zo link om zo nu en dan te drinken. Ik hoop dat het je gaat lukken. Maar je schrijft zelf dat je vindt dat je met vuur speelt. Dan vraag ik me af waarom je dat toch doet. Je vindt je leven steeds beter en leuker worden nu je veel minder drinkt. Waarom dan toch die paar biertjes, wat voegen die nou toe? De lekke band blijft de lekke band, spanning in je leven zal er, op 1 of andere manier, altijd wel blijven dus waarom dan toch iets drinken?

Dat vraag ik me dan gewoon af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pippi, hihi, hierna ga ik ook zo afsluiten maar...ik geloof niet dat het voor iedereen anders is.
Alcoholisten kunnen niet sociaal drinken. Punt uit. En ja, natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn die de regel bevestigen maar 99,9% van de alkies kan niet sociaal drinken want ze gaan allemaal weer voor de bijl. En de obsessie blijft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...