Spring naar bijdragen

Zondag 16 december

Anna

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,
Lekker getraind en een verlaat ontbijt op!
Nu even nog op de bank en dan douchen. Het is buiten prachtig weer, maar KOUD!!!
Dan nog administratie doen.

Estrella,
ik slaap pas sinds een maand of 2 weer beter. Bij mij was mijn slaappatroon dus helemaal in de war na het stoppen met drinken. Bij de meesten duurt het niet zo lang hoor! Maar je kan er wel even last van houden. Probeer je er zo min mogelijk druk over te maken. Als je tentamens achter de rug zijn zal je ook wel beter slapen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 191
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Als een dronken man na gaat staan doen wat jij deed toen je dronken was Estrella, lijkt dat me nogal zielig van die man. Maar de pijn is daar niet minder om. Kan wel een spiegeltje aan de wand zijn: zo wil je dus nooit meer zijn.
En exjes die flirten onder jouw neus, ja sorry, daar ben ik een beetje overheen gegroeid. Wie kan zoiets nou nog serieus nemen? Beetje kinderachtig gedrag hoor, van die jongen. Als hij echt om jou had gegeven, had hij zoiets puberachtigs niet gedaan.
Maar wel: hartstikke goed dat je het allemaal drankloos doorgekomen bent. :present:
Sliep jij wel goed voordat je begon met veel drinken?
Drink je 's avonds niet teveel cola en red bull? Want daar ga je strak van staan.
Prettige dag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Estrella, dat slecht slapen hoor je hier veel, dus dat hoort erbij, en agressie, tja normaal drink je gevoelens weg, nu niet dus dan komen ze in hun puurheid. Toen ik de eerste keer stopte kreeg ik alle stressklachen in 1 keer, waanzinnige rugpijn, nekpijn, spastische darm, noem maar op. Normaal verdelen die klachten zich wat meer over het hele jaar :)
Trouwens nog wel even mijn complimenten hoor!! je eerste avond stappen zonder, ik vind dat nog steeds erg moeilijk en vermijd het stappen dus maar, ook omdat ik me dooderger aan dronken mensen...

Benthe waar kan ik de zaadjes kopen? voor kruiden? en het kan natuurlijk ook gewoon in de keuken groeien, pfft, ben echt een plantennitwit.. heb wel een groen balcon maar dat is dankzij de blauwe regen en de druif van de benedenbuurvrouw die ik door mijn balconhek heb gevlochten.

Ik heb inmiddels mijn hele foto-archief doorgespit en alle foto's die ik de moeite waard vind in een aparte map gezet, nu stap 2, uitzoeken op categorie, en dan stap 3, daar een keuze uit maken, ben dus nog wel even zoet.

Kaia, mijn beeldscherm heb ik alweer schoongeveegd hoor, Tsjoe.. oeps, daar gaan we weer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Benthe en Safi :heart: !!

*Estrella: wat een superoverwinning op jezelf heb jij gisterenavond gehad, gefeliciteerd meid:present: !
Geeft ook ergens een soort kick vind je niet, om het allemaal eens helemaal anders te doen!
Ik herken het schaamtegevoel over hoe je was, ik was vrijdag op een feestje en zag daar een vrouw aan de zuip, een vriend van me zei: "die ga ik even versieren, gewoon voor de sex", en toen werd ik even heel erg met mezelf geconfronteerd. En maar denken dat je leuk, interessant en sexy bent.....maar nu kan je het met recht denken!
Verdrietig voor je dat je zo moest toekijken hoe je ex bezig was, de tijd zal die gevoelens echt wel veranderen, maar voor nu vind ik het zo ongelooflijk knap van je dat je zelfs die hartepijn niet hebt verzopen! En weet je, die ex van jou mag wel van hele goede huize komen wil ie ooit nog eens zo'n karaktervolle meid aan de haak kunnen slaan!!! Duh!
Agressieve gevoelens in het begin zijn volkomen normaal: irritaties, korte lontjes, muren die op je af komen.....laat het er maar even zijn, het belangrijkste is dat je nu supergoed met jezelf bezig bent en dat volhoudt! En geen dag verloren aan een kater, studeer ze!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soothe, Kaia en Kohtje(hoestie?): :musicnote::musicnote::musicnote: van harte!

Estrella, je doet het hartstikke goed zeg. Zelf slaap ik veel beter zonder drank. En irritaties, die zijn er soms wel maar waren er ook met drank. Veel succes met leren, dat gaat denk ik ook beter met een helder koppie?
Zelf zat ik gisteren naast een vriendin die haar glas steeds weer volschonk en ik voelde opluchting dat ik dat niet meer hoefde. Al die onrust in je lijf die met drank gepaard gaat.... Lekker niet in mijn lijf!

Water aan de nagellak? moe nie gekker worden hier.
Donderdag zonderdag, woensdag nietdoensdag, maandag latenstaandag, zaterdaggeenkaterdag, dinsdag eehhh...nog ff denken. Lekker geen zindag.

Visje, aub geen echte namen in je berichten zetten.

Fijne :rose: dag!!!!!

groetjes,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeg, even heel wat anders. Zag laatst twee beren broodjes smeren... oh nee, ik zag laatst een paar kinderen elastiekentwist doen, vond ik vroeger ook zo leuk.
Maar dat deed me meteen denken aan het spel overpakkertje. Kennen jullie dat? Dat je van een eind touw een figuur maakt aan je vingers en de ander pakt dat dan over zodat het weer een ander figuur wordt. En steeds met het overpakken veranderen de figuren.
Hihi, zit zeker weer even terug in mijn kindertijd, straks ga ik nog hinkelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

Benthe,
Wat een leuke tic heb jij, een cryptogram oplossen. Blijf je ook scherp bij denk ik.

Estrelle,
Wat een goed verhaal zeg van je.
En die ex. Hij is nog niet los van je, dat is duidelijk, anders deed hij zo niet.
Geweldig, dat je toch bent gegaan en alco-vrij bent gebleven.
Succes met je tentamens.

Dit is echt een fantastische dag, ga nog even lekker in mijn zitzak in het zonnetje zitten lezen.

Iedereen een fijne ADB dag toegewenst uit het zonnige zuiden.
Pepita

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Benthe: ik heb altijd al problemen met slapen gehad, ik heb alles geprobeerd. Melantonine, rustgevende thee, lezen voor het slapen gaan, warm bad... Ik drink de laatste tijd wel veel red bull om energie te krijgen, maar ik drink maar 1 blikje per dag, en dat heb ik al voor 2 uur opgedronken. Ik ben 's nachts gewoon helemaal klaarwakker, lig maar te denken... Maar goed, in de kerstvakantie ga ik proberen lekker bij te slapen :D

@ Kaia: ik herken jouw verhaal ook helemaal. Als ik dronken was en ik had 1 of andere gast versierd, voelde ik me goed omdat ik dacht dat hij me echt leuk vond. Wel viel het me altijd op dat er nooit een relatie uitkwam, omdat het altijd jongens waren die maar 1 ding wilden. En ik maar altijd zeggen dat ik alleen de verkeerde types tegenkom... Nu weet ik dus wel beter! Die gasten dachten gewoon: een dronken meid, dat is wel ff makkelijk zo. Wat een spijt, niet normaal. Op normale, leuke jongens kwam ik natuurlijk over als een bezopen hysterica, met wie ze niks te maken willen hebben. Hopelijk kom ik nu in m'n nuchtere toestand wel een keer een leuk persoon tegen ;)

Tja, die ex, we waren al niet zo leuk uit elkaar gegaan. De vorige keer dat ik hem tegenkwam bij het uitgaan was het de 1e keer dat we elkaar zagen nadat hij het had uitgemaakt. Ik was allang niet meer nuchter, en heb hem toen eerlijk verteld wat ik vond (dat hij op zoek is naar de perfecte meid maar die bestaat niet, dat ie het belachelijk heeft uitgemaakt etc.) We hebben verder helemaal geen contact meer en ik weet dat hij niets meer om me geeft, dus het is op zich logisch dat hij 'op zoek' is naar een nieuwe vriendin. Ik wil hem ook absoluut niet terug, maar het is vooral pijnlijk om hem te zien omdat het me doet denken aan toen we iets hadden. Het heeft niet lang geduurd (ongeveer een maand), maar hij heeft me geen enkele keer nuchter gezien (alleen bij het wakker worden, maar dan had ik een kater). Bij het uitgaan dronk ik zoiezo heel veel, maar ook als we om bijvoorbeeld 4 uur 's middags hadden afgesproken, dronk ik thuis snel 3 glazen sterke drank om niet meer onzeker te zijn. Bij hem ging ik dan verder op wijn of bier. Achteraf heb ik daar zo'n spijt van, en bedenk ik me dat ik het al gelijk had moeten afkappen omdat ik me bij hem zo onzeker voelde. In ieder geval, dit gaat dus nooit meer gebeuren: je moet je bij iemand juist in nuchtere toestand op je gemak voelen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zooooo, wat zakt die zon hier stralend, geweldig!

Helemaal goed, Estrella, wel uit, niet drinken. In 'n grijs, grijs verleden heb ik ooit nog 's 'n blauwe maandag gestudeerd, toen ook anderhalf jaar niet gedronken. En wel veel uit, natuurlijk, was rond de twintig. Geloof niet dat ik als klant nuchter ooit de sluitingstijd gehaald heb, wat 'n mafkezen, zeg, die zuiperds...... Hmmm, toen kon ik dat dus wel.

En Benthe, ik heb 'n hele ouwe munt, van 'n ouwe liefde gehad, die ik wel eens wat vraag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JOE HOE hier ben ik? Wie riep mij?
Geeft een warm gevoel, dat ik gemist word Benthe, Safi en.... nog een lief iemand.

Ik ben dan ook redelijk aan dit forum verslaafd.

Maar sinds donderdag weinig tijd gehad, ook niet voor mezelf. Vrijdag moest ik mijn laatste les geven en dat was spannend én inspannend. Donderdagnacht héél slecht geslapen ik ben hier zelfs om half vier nog op het forum komen koekeloeren, maar zag geen bekenden (nee, vind je het gek.....) en toen vrijdag na het werken moest ik sporten, toen nog wat anders, en na het eten om half 7 ben ik op de bank in slaap gepletterd en heb me om half 10 toen ik wakker werd naar mijn bed verkast.

Zaterdag moesten we om 9 uur uitrukken voor de sport, daar na de boodschappen gedaan, en de was niet lekker, dus die kids zwiervan hier rond, potverdorie die mannen kunnen soms zich ook niet ERGENS TOE ZETTEN dus uiteindelijk wéér boodschappen gedaan, met zijn 6-en gegeten, pfffffff....... RwOA in bed zijn kinderen ook, daarna het ontbijt klaargezet.

En zo denderde het weekend voort wat een drukte zeg met 4 kinderen is dat. Die van mij zijn gewoon thuis die vermaken zich wel maar de kleine Roa'tjes moet je echt begeleiden.

Om 1900 moest ik met Zoon ook nog Sporten (het zijn geen tijden hè) gelukkig in de zaal en in ons Dorp maar toch een eind fietsen op en neer.

Vóór dat ik daarna alle bedden klaarhad, de keuken aan kant enz. enz. enz. was het 2200 uur en ben ik in bed gepletterd.

Vanmorgen ontbijt met zijn allen en daarna iedereen eruit gegooid. Het was eigenlijk het weekend van mijn Ex maar Zoon moet het hele weekend leren die heeft vanaf morgen proefwerkweek (beter vóór dan ná de kerstvakantie) en daarna moest ik vanmorgen nog een........

Pfffffffff. Dat heeft jullie Houtje StrijkboutVrouwtje dus gedaan de afgelopen dagen. Niets bijzonders dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Estrella, ik slaap ook al mijn hele leven niet veel. Ja, toen ik dronk wel, maar dat was meer bewusteloosheid. Dan denk ik maar, okee, dat hoort dus zeker bij mijn nuchtere ik, niet goed slapen, jammer dan.
Maar als je ligt te malen is het wel vervelend. Hou je niet van lezen? Dat leidt erg af van maal-gedachten.
Als je lichaam behoefte heeft aan rust, slaap je toch wel voldoende hoor. Dat geeft het vanzelf wel aan, als je weer in een gezond ritme zit.
Niet teveel vette happen eten :P

Zojuist is mijn trouwring bezorgd. Wow! Mooi! precies wat ik wilde en zoals ik het ontworpen had. Vanavond komt geliefde langs met de zijne, kunnen we vergelijken. Maar de ring moet toch nog tot eind maart in het doosje blijven. Moeilijk, moeilijk, ik wil nu, meteen... alcoholistentrekje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn Ex heeft zijn middagje uit met de Kinderen en het gekke dat ik ze dan meteen vre-se-lijk mis wat ben ik toch een T.R.U.T.

Nieuw koffie-ideetje voor wie van sterk + zoet + heet houdt: 1/2 zakje espresso van nescafé in een beker, daarbij een zakje wiener melange, en heet water erbij. Dan is het iets pittiger dan de wiener mélange alleen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is onmogelijk om vanaf donderdag alles door te nemen. Zijn er nog schokkende berichten?
(Anna zat bij Soothe, dat is bekend dat heb ik gezien :heart: de gluiperdjes, nee hoor, als ik iemand een nieuwe liefde gun is het Anna wel).
Corinne kan inmiddels weer comfortabel zitten gelukkig :D. We zijn maar druk met elkaar, maar dat is net nou zo leuk hè.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Estrella, dank je, ik vind het ook leuk dat ik ga trouwen. Met een man die niks met drank heeft, dus dat zit wel lekker safe op dat vlak!

Hee hee, roep je Houtje, komt ze altijd, niet altijd meteen maar toch wel dezelfde dag.
Meid wat je maar een normaal weekend noemt. Ik krijg meteen de plaatsvervangende neiging om even kalm te gaan liggen en uit te blazen.
Maar.... mijn was hangt buiten, dat was een tijd geleden dat dat kon.
Gaat dat wel, jouw kinderen en die van de roa samen? Accepteren jouw liefjes dat zomaar?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houtje je bent er weer:heart:...lijkt me lekker die espresso wienermelange!

Soothe...your welcome! :heart:

Estrella..ik kan me alleen maar aansluiten bij de rest met alle goeie adviezen. Wel wil ik je even een compliment geven dat je bent wezen stappen zonder alcohol...dat lukt me niet namelijk of liever gezegd ik durf het niet te proberen.

Hieronder nog wat tips over het stoppen met drinken en de ontwenningsverschijnselen die ik ergens van een andere site heb afgepakt

quote:

Stoppen met drinken, écht stoppen: Stoppen met drinken ?

Als je wilt stoppen met drinken kun je hieronder informatie vinden ter ondersteuning. Het is belangrijk om te weten dat wanneer je al lang en veel drinkt, je fysieke problemen kan tegenkomen waarbij je begeleiding of ondersteuning met medicijnen nodig hebt. Je lichaam is dan zo gewend aan een bepaalde hoeveelheid alcohol dat het geheel uit balans kan geraken. Neem altijd contact op met je huisarts en vertel dat je stopt met drinken. Laat dit ook huisgenoten weten zodat zij niet voor verrassingen komen te staan.

Verder is stoppen met drinken de eenvoudigste en snelste stap: je doet het gewoon.

Het is een fractie van een seconde, alsof je van de ene plek, waar jij verslaafd bent, springt naar een andere plek, waar jij niet meer drinkt. Zo gemakkelijk is het.

Aan het nemen van deze stap zitten consequenties: je hebt de verantwoordelijkheid voor je keuze. Er zal van alles met je gebeuren. Vervelende gevoelens komen langs; angsten, misschien paniek, zin in drank, veel zin in drank, boosheid, slapeloosheid, lichamelijk ongemak etc. Maar misschien ook mooie dingen zoals helderheid, plezier, uitgerust zijn, tevredenheid, trots, blijdschap, intimiteit, concentratie etc.

Aan al deze dingen hoef je je niet vast te grijpen, ze komen en gaan weer, als wolken aan de hemel. Jij blijft, met je besluit!

Wat kan er fysiek gebeuren? Stoppen met drinken ?

Als je veel en regelmatig drinkt en je stopt plotseling met drinken, dan kan er in je lichaam van alles gebeuren. Dan reageert je lichaam hierop met onthoudingsverschijnselen. Deze reacties hebben te maken met het feit dat je centrale zenuwstelsel en je organen zich aan alcoholgebruik hebben aangepast. Ze hebben zich voortdurend moeten 'verdedigen'. Onthoudingsverschijnselen kunnen in verschillende mate optreden. Dat hangt helemaal af van jouw gezondheid (zowel geestelijk als lichamelijk). Verder hangt het af van hoeveel, wat en hoelang je al drinkt. Zo'n onthoudingsperiode kan zo'n week tot 10 dagen duren. De volgende fases kunnen optreden:

1. De eerste twee dagen (soms langer): je kunt last krijgen van trillingen, misselijkheid, braakneigingen, transpiratie, verhoogde bloeddruk, snellere hartslag en soms kan het zijn dat je dit allemaal tegelijk ervaart.

2. De derde tot en met de vijfde dag: je kunt last krijgen van een vermoeid gevoel, hevige bevingen, enge dromen, ziek voelen. Je lijf is aan het ontgiften.

3. Na de vijfde dag kun je in meer of mindere mate last houden van wat hierboven beschreven is. Ook kan er slapeloosheid optreden. Je huid kan anders gaan aanvoelen, jeukerig of droog, of gaan ruiken. Je kunt afvallen of juist aankomen. Je kunt erge dorst krijgen en een droge keel.

4. Gedurende een wat langere periode zul je in meer of mindere mate lichamelijke klachten kunnen krijgen zoals hoofdpijn, vermoeidheid, pijntjes, rommelende darmen, aanvallen van eetlust. In deze periode zul je jezelf ook meestal als uitgeruster, frisser en helderder ervaren.

Wat kan emotioneel en mentaal gebeuren? Stoppen met drinken ?

Als je stopt met drinken, snijd je eigenlijk iets door waar je erg aan gewend was. Je doorbreekt een vast patroon. Dit kan pijnlijk zijn. In de eerste dagen kun je je soms angstig en verward voelen. Er kunnen onverklaarbare angsten omhoog komen. Je kunt hevig zwetend wakker worden uit enge dromen. Je kunt rare dingen gaan zien, het zou zelfs kunnen dat je een delirium tremens kunt krijgen. Dat is een soort bewustzijnsvernauwing die met angsten, het zien en voelen van beestjes of andere enge dingen te maken heeft. Je kunt je onstabiel gaan voelen, niet in staat om op eigen benen te staan. Je kunt langere tijd sneller prikkelbaar zijn, je sneller op je teentjes getrapt voelen. Je kunt iets van verlies, gemis of afscheid voelen. Je zou leegte kunnen voelen. Bedenk dan dat leegte tevens betekent dat er ruimte is waarin iets nieuws mogelijk is.

Als je na lange tijd weer zonder alcohol door het leven gaat, kan het voorkomen dat je alles intenser gaat ervaren. Prettige emoties en ervaringen worden scherper maar ook de minder prettige emoties en ervaringen. Kortom: je wordt gevoeliger. Het leven raakt je meer en je komt daardoor meer tegen van jezelf.

Bedenk dat de hierboven beschreven situaties kunnen voorkomen, en dat er vast nog meer reacties mogelijk zijn. Bedenk daarbij ook dat ze allemaal te maken hebben met het ontgiftigingsproces van je lichaam en geest. Dat ze een gevolg zijn van jarenlang alcoholgebruik. Bedenk dat je je uiteindelijk helderder, fitter, schoner, uitgeruster en vooral veel mooier gaat voelen, maar dat je lichaam eerst het gif eruit moet werken. De ervaring van deelnemers tot nu toe is dat ze weinig last hebben gehad van ontwenningsverschijnselen.

Het is raadzaam om de eerste tijd veel tijd voor jezelf te nemen. Gun je lichaam en geest rust en tijd om weer te helen. Vraag daarbij ondersteuning van je naasten en schroom zeker niet om in een vroeg stadium je huisarts op de hoogte te stellen en als nodig is om hulp te vragen. Probeer de komende tijd goed en gezond te eten, en drink veel water of kruidenthee. Probeer iedere dag iets aan rustige lichaamsoefeningen te doen en een moment te zoeken voor inkeer en rust voor je geest. En als belangrijkste wellicht:

Geef jezelf iedere dag een compliment dat jij de stap hebt genomen om opnieuw te beginnen.

Wat een heerlijke dag vandaag zo mag van mij de hele winter wel door gaan:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Allemaal,

Houtje,
Wat ben jij een druk vrouwtje zeg.
Ik ben echt een stuk luier hoor.
In het verleden heb ik veel hardgelopen, maar dat doe ik al jaren niet meer.
Niet goed voor mijn knieen. Nu wandel ik stevig en dat ook nog maar een paar keer per week.
Maar lekker dat jij het wel doet hoor en als je je er goed bij voelt, moet je er vooral mee doorgaan.

Safi,
Net een grote pot van jouw punch thee gezet en wat denk je veeeeeeel te zoet voor mij.
Ik heb er nu een halve citroen in uitgeknepen en dat is precies zoals ik het wil hebben, niet te zoet .

Manlief is aan het werk en ik heb een lekkere zondag voor mijzelf alleen.

Ga nog lekker even lezen.
Houd het allemaal lekker droog.
Pepita

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn Ex belde net dat hij de kinderen komt terugbrengen dus nu zal ik ook nog eten voor ze moeten zien te flanzen (en sorry dat ik het zeg daar heb ik na dit hele weekend zorgen nou NET geen zin in....) maar gisteren hebben we ook al friet gegeten dus dat zit er niet in. Ik duik maar weer eens de koelkast en de kasten in.......grrrrrrrrr. Het is ZIJN weekend en hij neemt ze 2,5 uur mee en geeneens eten. Nou ja dan moet je maar blij maar zijn dat je daar vanaf bent, ja toch, niet dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mensen ik moet even bekennen dat ik die punch thee zelf dus nog niet gehad heb:$
Ik zag het recept in een blaadje en dacht...hey dat is wat voor hier.
Ik begrijp dus dat het recept zoet uitvalt...dus minder siroop of meer citroenen?
maar ik ben blij dat hij zo goed in de smaak valt.
Nu moet ik hem zelf ook maar even uitproberen ..heb alleen geen steranijs meer dus dat wordt wachten tot de markt op dinsdag.

Benthe...ik denk altijd maar zo...er zullen nog genoeg meelezen die hem nog niet kennen en ik vind hem zelf ook weer even opfrissend voor al mijn kleine klachtjes en ergenisjes:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hello iederen ik ben maanden weg geweest ik dacht dat ik jullie ga begroeten .ik ben al maanden droog en het bavalt me zo goed .mijn leven is helemaal veranderd sinds ik helemaal droog ben .ik heb geprobeerd om minder te drinken maar het lukte niet.ik heb refusal geprobeerd en campral .het lukte iedere keer paar weken en dan ging ik weer drinken,tot ik naar aa ging en heeft me zo goed geholpen ik heb bijna een jaar niet gedronken en het is geweldig .ik geniet van iederedag dat ik niet drink..ik kan alles bewust mee maken.gelukkig is treck ook stukje minder en ik heb geleerd om mee om te gaan zonder te drinken.ik dacht ik ga ever jullie begroeten .sucses

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...