Spring naar bijdragen

Zondag 17 februari 2008

BamBam

Aanbevolen berichten

Tina: ja, het klopt gewoon. Ik heb dit ook bij AA geleerd. Mensen die daar al 10, 15 jaar naar toegingen en donders goed wisten hoe het zat. De volhouders, de echte volhouders verhieven zich nooit. Ik bewonderde hen daarom. Ze bleven hun eigen kleinheid hierin duidelijk maken.
Ik stoor me niet aan mensen die zeggen dat ze 'al zo lang niet drinken', maar ik denk wel dat ik snap wat je bedoelt. Ik heb ook geleerd dat het aantal, dagen weken en maanden in principe niks uitmaakt. Het gaat om vandaag, het NU. Soms is het wel prettig om je te realiseren hoeveel dagen het je nu al gelukt is. Het geeft je een schijnzekerheid.

Zie je wel Har. 96 procent. Nou ja, het is maar dat we dat goed realiseren!!!! Eigenlijk is het een wonder, een lot uit de loterij als je nooit meer terug valt. Dus ik blijf me zien als beginneling, de sukkelaar, de alcoholist die elke dag HEEEEEEeeel erg alert moet blijven. Achter deuren blijven controleren, dakraampjes sluiten en hulp blijven zoeken. Op het moment dat ik denk het te weten, loert daar mijn terugval alweer.

Rosan: GE WEL DIG, dat zal wel erg goed voelen nu.

Spud: wat is RI? En dat etiketten plakkerij gebeurd hier dus ook, wil je zeggen. Ben ik dus mee eens. Opvallend veel gebeurd dat.

Vie: precies. Dus de benamingen: beginnelingen, ouderlingen, of hoe het hier genoemd wordt, kunnen we vanaf heden schrappen wat mij betreft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 234
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Water, ik wist zelf niet dat ik slaap-apneu had voordat ik afgelopen november met mijn zus op vakantie ging. Die schrok zich 's nachts wezenloos als ik een hele tijd niet ademde en dan ineens een enorme snurk gaf. Sedert die vakantie ben ik gestopt met roken, en blijkbaar is die apneu daarmee ook minder geworden. Rook jij? (ja dus, zie ik in je laatste bericht.)
Ik weet wel dat apneu een aanslag op je lichaam is, en je je dan inderdaad 's morgens katerig kan voelen, ook al heb je geen alcohol op.
's Nachts heb ik altijd een fles water naast het bed. Geen bubbels, vanwege de gassen waar je dan maar weer wakker van wordt. (Burp.) Ik slaap over het algemeen wel beter sinds het niet roken.
Heb je al heel veel cd'ees gevuld met oude elpees?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie avond allemaal,

Ik lees hier net een slagingspercentage van 5% bij de aa.
Een mislukkingspercentage van 96% bij de overige hulpverlening.

Tja, dan hoop dat ik bij die 4% zal horen.

Geen cijfers die hoopvol stemmen. Doch die vormen voor mij geenzins een excuus om het dan maar te laten voor wat het is.

Een pas gestopte jongelinge.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spud: ja heel vervelend. Als ik naar mijn eigen leven kijk dan zie ik dat ik door mijn familie ook altijd als een 'bepaald persoon' wordt gezien. Daar kom je dus je hele leven niet meer vanaf.
Maarja, mensen zitten zowiezo vol vooroordelen. Ik ook, eigenlijk ontkom je er haast niet aan. Hoe vaak ik denk: daar heb je hem weer, of daar heb je haar weer. Dan toch proberen om met een andere bril te lezen. Wat bedoelt hij of zij nu echt. Of hoe mensen eruit zien. ... ook zo iets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne: het heeft niet te maken met wel of niet slagen , maar het heeft alles te maken met het krijgen van een tijdelijke of langdurige terugval. Het percentage mensen dat zich werkelijk kapot drinkt is volgens mij weer veel en veel lager. Dus dat is toch weer heel wat anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeetje, wat kan ik toch een stom jong zijn...

Vie, ik had vroeger ook altijd een glas water op het nachtkastje, maar ja toen kreeg ik die kat er bij en die dacht dat ik dat speciaal voor haar daar neer zette. Dus daar ben ik maar mee opgehouden.
Maar een FLESJE! Met een DOPJE! BRILJANT!!!! :D

En die elpees, dat schiet nog niet op, maar ik weet nu dat het kan en hoe het moet.
Andere dingen zijn vaak belangrijker, je weet hoe dat gaat...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de felicitaties! Dat is toch erg leuk hoor.
En taart is er nog zat, kies maar uit!

Ik weet dat ik er niet ben door een x periode droog te staan.
Ik ga me verdiepen in de AA-lectuur en hoop daar nog wat uit te leren en wat mee te kunnen.
Ik heb nog veel te leren en daar heb ik zin in!

Begint niet elke terugval met de gedachte dat 1tje wel kan. Door eerlijk naar mijn leven te kijken zie ik dat het niet kan. Als het van mijn 14e tot mijn 40e niet kan, waarom zou ik dan mezelf nog wijsmaken dat het in de toekomst wel kan.

Ik ga brood maken voor morgen en kruip vroeg in mijn mandje,

voor straks slaap lekker,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, Water, toen jij stopte met alcohol heb je natuurlijk het hele idee van flessen met doppen uit je systeem geblokt. Dat is niet dom, maar slim. Ik vul altijd een lege Spa-fles met water, die zet ik een uur voor het slapen gaan in de vriezer. Lekker koud voor je keel, en verfrissend.

Ik schrok ook toen ik een paar jaar geleden hoorde dat maar 4% van de alcoholisten het redt. Ik geloof er niets van. Want als je rekent dat volgens de statistieken 40% van de Nederlandse bevolking een probleem met drank heeft, dan zou dat betekenen dat nu al 20% niet meer aanspreekbaar zou zijn door Korsakov en andere drank-kwalen. Laten we het op 100% houden die het lekker wel redt, zonder JWW.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kate,
Gefeliciteerd met 1 maand droogte. HOERA! :present:

An,
Mijn dag was best wel goed. Ben wel snel geïrriteerd, maar dat ligt ws. aan het slecht en weinig slapen vannacht en het feit dat ik mijzelf in koffie beperkt heb. Dat laatste begon de laatste weken de spuigaten uit te lopen (hoezo onmatig). Ik was helemaal van de koffie af tot oktober. Eerst 1 of 2 kopjes en nu zat ik al aan 8-9 mokken per dag. Teveel voor mijn maag. Afkicken dus.

Spud,
Nee, ik ben bepaald geen kuddedier. Hou er veel van om rustig in mijn hoek te kunnen zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vie, mss bedoelen ze wel dat 4% het helemaal gortdroog houdt. Er zijn hier toch ook mensen die eens in de maand 'uitglijen' of gedoseerd drinken.

Ik zal iig geval mijn alarmsysteem op hartstikke scherp zetten voor na de vakantie. Het is een lange busreis en slapen doe ik nauwelijks in zo een ding. Zal behoorlijk moe aankomen dus en dus heel hard moeten oppassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
water

Nederlandse bevolking = 16.000.000

40% met alcohol-probleem = 6.400.000

4% daarvan krijgt geen terugval = 256.000

Aantal deelnemers op dit forum = 559

Er is nog hoop...
:D

Water even een nieuwe berekenin"

96 % krijgt een terugval = 6.144.000
4 % blijft droog = 256.000
van de 559 op dit forum zullen dus 22 mensen niet meer drinken.

Natuurlijk is er altijd hoop, gewoon zorgen dat je bij die 22 hoort.

vandaag drink ik in ieder geval niet, dus ik hoor er nog bij. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Corinne, nu heb ik toch wat gemist. Wanneer ga je op vakantie en waarheen?
Ik snap dat dat voor jou een angstgedachte is, omdat je de vorige keer na je vakantie zo op je kont bent gegaan.

Overigens, voor de geïnteresseerden, ik ben afgelopen donderdag getrouwd. Dat was vroeger dan volgens plan, maar dat heeft te maken met redenen die jullie ook wel snappen. We hebben er verder geen feestje van gemaakt (nou ja, we hebben samen gezellig gekookt) en het had ook niet zoveel om het lijf, gewoon een formaliteit. Mijn vriend wilde er toch een speciale datum van maken, dus werd het Valentijnsdag. Ik voel me nu niet anders dan eerst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He, Vie, stiekeme trouwer! Hartelijk gefeliciteerd allebei!
:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P;):rose::):present::moon::sun::light::heart::musicnote:B):clock::camera::D
:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P;):rose::):present::moon::sun::light::heart::musicnote:B):clock::camera::D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank Pippi. Maar zoals gezegd, het was een formaliteit. Ik heet nu officieel V.T. Vrije Tijd? Vrouwelijk Teuten?
Het is nu tijd voor warme melk met honing en tijm. En daarna ga ik in mijn schone bed.
Oh ja, ik wil tweemaal in de week schoon beddengoed omdat ik dat lekker vind om in te slapen, niet omdat er hier zoveel gore dingen plaats zouden vinden. ;)
En jullie dank ik allen weer voor het goede gezelschap, leerzaamheid (ook al is dat niet altijd prettig) en inzet naar elkaar.

Dank je Corinne... help! Het was maar een formaliteit! Toch maak je me weer aan het lachen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We vertrekken vrijdag aan het eind van de middag naar Harrachov in Tjechië. Manlief, dochter en ik gaan skiën. Zoonlief blijft thuis, die heeft tentamens. Wat hij overigens een heel prettig excuus vond. Hij ziet skiën helemaal niet zitten. En passant kan hij dan ook voor de katten zorgen.
Manlief ziet het ook niet zo zitten, maar dochter en ik hebben hem wel goed bewerkt. Nu maar hopen dat hij niet gelijk e.o.a. lichaamsdeel breekt. :wacko:
Ik ga jullie (of beter gezegd: alles wat met alco te maken heeft) dus gewoon een week uit mijn gedachten bannen (voor zover dat lukt natuurlijk).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

Vie gefeliciteerd met je trouwen...ik wens jullie veel liefde toe...

Het percentage dat nuchter bleef met behulp van de 12 stappen van de AA was (verleden tijd) ongeveer 75%... woohaaa... 3 op de 4 bleef nuchter... en dat was in de beginjaren van de AA... er waren toen weinig meetings en men hamerde puur op de 12 stappen als middel om nuchter te worden... dus niet naar een berg AA bijeenkomsten gaan maar door het toepassen van enkele simpele regeltjes...

In de loop der jaren is het 12 stappen programma zoals het origineel was bedoeld aardig verwaterd... en dat is jammer... ik ben blij dat ik en veel van mijn vrienden in contact zijn gekomen met een sponser die hamert op de 12 stappen als herstel van alcoholisme en niet de AA meetings als (enige) middel...

Net zoals op het forum zijn er vaak van die enorme onzinverhalen over dat het eerste jaar je maar 1 stap mag doen...of dat je eerste jaar puur fysiek afkicken is ... allemaal onzin...of neem wat je wilt en laat de rest weg (ook zo een killer van een uitspraak ; want dat was iets wat je je hele leven al hebt gedaan..precies doen zoals jij het wil doen en zie het resultaat !!)...
Of ik moet eerst van mijzelf leren houden...ook zo een killer van mensen...als ik wil weten hoe het gesteld staat met mijn "zelf-liefde" kan ik dat meten aan de compassie en begrip en liefde die ik voel voor anderen...en ik heb van mensen leren houden in AA...een aantal mensen uit de AA hebben mij letterlijk laten zien wat het WERKWOORD(=aktie) "houden van" is... door mij thuis uit te nodigen , door voor mij te koken , door naar mij te luisteren , mij eerlijk te vertellen als ik uit mijn nek zwetste , door mij te bellen als ik weer eens verdwenen was...altijd vrijblijvend...
"Houden van" is een werkwoord... het is een aktieve energie...die ik kan uiten door complimenten , hoffelijkheid , begrip , inlevingsvermogen , geduld , fysieke aanrakingen , zwijgen wanneer nodig en vooral te luisteren etcetc...

Dit weekend ben ik in Centerparcs geweest met mijn gezinnetje... heerlijk zwemmen en lanterfanten...en van elkaar genieten...uiteindelijk is dat het enige wat telt...liefde... de rest is niets...

"Pap; hoeveel is 13 plus 12 triljard ? " (mijn zoontje van 6)
" Ik kom van de sterren " (mijn dochtertje van 4)

Om een twee voorbeelden te noemen...
En dat vind ik heerlijke dingen om mee te maken... dat maakt het leven waard te leven...
O ja.. weet je wat ik frappant vind ? dat mijn herinneringen aan mijn jeugd steeds beter worden naarmate ik langer clean ben...dus mijn "verleden" veranderd ook als ik positiever ben vandaag... want een positief brein selecteerd positieve situaties en ervaringen...

Drie en half jaar geleden ben ik ook eens naar Center-parcs geweest in Belgie samen met een ander gezin... ben ik na 1 dag terug naar Nederland gereden om weer cocaine te halen omdat mijn voorraadje voor 3 dagen in een avond op was...en drank alleen was voor mij niet genoeg...

Miracles happen...

I love my life :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Proficiat Vie :heart: en haar allerliefste vriend

:heart::heart: :heart::heart:
:heart::heart::heart::heart: :heart::heart::heart::heart:
:heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart:
:heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart:
:heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart:
:heart::heart::heart::heart::heart:
:heart::heart::heart:
:heart:
:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...