Spring naar bijdragen

woensdag 20 februari

Dory23

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 150
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Om je vraag nog even te beantwoorden Safi: nee, ik ben niet alleen door het stoppen met drinken van mijn angst en onzekerheid af gekomen. Sterker nog, ik ben er nog niet vanaf, maar het is wel minder geworden. En het wordt nog steeds beter.

Wat helpt is dat ik merk dat ik minder fouten maak, en dingen beter overdenk sinds ik niet meer drink. Mijn hoofd is veel helderder, letterlijk. Van mijn therapeut leer ik dat het heel belangrijk is stil te staan bij alles wat goed gaat, al is het nog zo klein.
Ik ben geneigd wat ik goed doe te bagatelliseren, omdat ik zo gefocust ben/was op wat ik niet kan en verkeerd doe. Als je erop gaat letten is er eigenlijk wel heel veel wat wel goed gaat, probeer het maar eens. Zoals wat jij doet met jouw hondenmaatje, maar ook een lekkere maaltijd die je gekookt hebt, of een vriend of vriendin die je getroost hebt of een hart onder de riem gestoken.
Ik sta nu al niet meer stil bij een goed afgerond telefoontje, maar het was ooit een gigantische overwinning voor mij om niet meteen te gaan hakkelen en met mijn mond vol tanden te zitten als ik de telefoon opnam!
Nog steeds gaat mijn hart als een razende tekeer als ik een belangrijke afspraak heb voor mijn werk (en dat komt voor :Disgust;), of als ik voor mijn recht op moet komen. Maar langzaam begin ik er wel op te vertrouwen dat er mogelijk geen dramatische dingen gebeuren, en dat het best mee kan vallen. Dus ik doe het, met kloppend hart en al, en meestal blijkt het nog redelijk goed te gaan ook! En wat achteraf bezien niet helemaal goed ging, daar kan ik iets van leren voor de volgende keer.

Stoppen met drinken is maar het begin. Het geeft je de kans om wat je doet helder en overwogen te doen. Je over je angst heen zetten, leren geloven in jezelf, negatieve gedachten omzetten naar positieve, dat zijn allemaal zaken waar je aan kunt werken als je eenmaal nuchter bent. En waar je ook aan moet werken om nuchter te blijven. Actie, zoals Ziza altijd zegt. In dit opzicht heeft hij echt gelijk!
Al die 'redenen' die je had en hebt om te willen drinken, zijn in feite blokkades die je hinderen om te zijn wie je in aanleg bent. Het werken aan het opruimen van die blokkades, en het ontwikkelen van je mogelijkheden zijn denk ik een voorwaarde om nuchter te blijven. En daarbij gaat het niet om het bereiken van een uiteindelijk doel, maar om het werken eraan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An voor mijn gevoel ben je je zelf aan het overbelasten en ben je juist NIET meer aan het genieten van al dat verzorgen en geven

quote:

het was een ander soort paniek. Ik voelde dat ik ziek aan het worden was... het idee echt ziek te worden en niks te kunnen. Schuldgevoelens van mijn falen, mijn luiheid, het niet vooruit te branden zijn. Dan nog ziek voelen en dan al dat MOETEN. Al dat moeten, en ik wil NIKS. Te veel meegemaakt de afgelopen twee jaar. Tegenwoordig krijg je geen tijd om te rouwen. HEb nog zoveel verdriet zitten. Zo ontzettend veel. En je moet maar door, door en doorgaan.

Volgens mij is het hoog tijd dat je er eens een jaartje tussen uit trekt om je echt op je gezond worden, je verzorgende karakter en je verslaving te richten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,
Ik sta al een tijdje ingelogd, maar toen begon Bones. Die heb ik eerst gekeken en dan nog wat hh dingetjes.
Mijn gedachten heb ik nog steeds niet kunnen ombuigen. Ze laten me dingen doen die ik eigenlijk niet echt wil. Ik een beetje bang van mezelf.
Ik ga zo wat lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

anna,
dit hieronder beschreven door jou is iets waar alle waarheid inzit
Stoppen met drinken is maar het begin. Het geeft je de kans om wat je doet helder en overwogen te doen. Je over je angst heen zetten, leren geloven in jezelf, negatieve gedachten omzetten naar positieve, dat zijn allemaal zaken waar je aan kunt werken als je eenmaal nuchter bent. En waar je ook aan moet werken om nuchter te blijven. Actie, zoals Ziza altijd zegt. In dit opzicht heeft hij echt gelijk!
negatieve gedachten welke ik deze namiddag had , en ja dan komt de drank ook bij mij piepen , maar ik weet een dat ik er mijn ouders niet door terug krijg , en twee drinken gaat mij alles behalve helpen te doen wat ik nu doe .
wat dit betreft heb ik een pracht van een psygologe al is ze eerder een sociaal verpleegster gisteren na jaren begrijp ik eindelijk wat die hogere macht in houdt en neen het is niet god , maar de natuur , de bomen en de zaken die wij de mens niet gemaakt hebben het helaal en noem maar op .
dit kwam naar aanleiding dat ik spark dat ik zo gelukkig en rustig kan zijn als ik langst het strand loop of door een bos wandel eindelijk heb ik het begrepen
en nu lieve luitjes ga ik slapen dromen van bossen en stranden en sterrekes waarvan er mogelijk twee mijn ouders zijn .
weinig mensen begrijpen dat ik ondanks alles om mijn ouders geef maar ik weet en besef dat ik zonder min ouders hier niet zou zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat we allemaal wel begrijpen dat je veel om je ouders geeft Blacky, het blijven tenslotte je ouders, de mensen die je op de wereld gezet hebben.

Mooi trouwens dat je de HM gevonden hebt...ik heb dat gevoel ook altijd als ik in de natuur ben of bij zee dus ik kan me er goed in vinden in jouw HM

Happy Star Hunting!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

corinne ,
durf te geloven in je eigen kracht ik pik dit even van blacky ok , die zal wel niet boos op mij worden hiervoor .
probeer je gedachten om te buigen naar iets anders , bel desnoods je lieve steunende vriendin op en praat het van je af , mij helpt dit altijd .
ik kan niet meer als jou een lieve warme knuffel door mailen , al zou ik hem jou liever in het echt geven .
mij helpt het ook om een of ander spelleke te spelen op de pc ,gedachten omzetten
corinne voor jou "als ik mijn zegeningen tel , dan tel ik jou altijd dubbel "

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Safi, je hoeft niet gelijk naar een baan te gaan. Ik weet niet of er in Groningen ook zoiets is als de stichting waar ik bij werk (www.roadshelpt.nl) Daar doen ze trajectbegeleiding, oftewel, voor jezelf onderzoeken wat je wilt en wat je kan en ze geven daar begeleiding bij, persoonlijke coaching, Je kan zelfs regelen dat als je wel betaald werk vind dat een jobcoach je begeleid op de werkvloer. Er zijn zoveel meer mogelijkheden dan thuiszitten of een stressbaan. Er bestaan veel werkprojecten voor kwetsbare mensen waar je weer mag leren je stappen in de maatschappij te doen op je eigen tempo en je eigen manier. Ik heb net zitten zoeken voor je en kwam niet verder dan zorggroep Noord, (effe googelen), die hebben ook trajectbegeleiding enzo. Voor de GGz arts is dan ook duidelijk dat je actief bezig bent je plek weer te vinden en meestal geven ze je daar ook wel ruimte voor.

An, een misstap, die je gelukkig jezelf vergeeft... ik moet zeggen dat mijn misstap in november me genezen heeft van het idee dat alcohol helpt en daarna is het ook niet meer gebeurd en de drang ook minder geworden. Vanavond nog even doorkomen en dan voel je je morgen alweer minder katerig en meer gewoon grieperig. Het is ook allemaal niet makkelijk! maar je bent ondanks deze terugval toch goed bezig!!! niet meer terugvallen nu he! Ik vind echt dat je het heel goed doet!

Anna, ik heb respect voor hoe je alles aangepakt hebt en met je angsten het leven aangaat zonder alcohol. Op een gegeven moment vind je steeds meer het evenwicht tussen wat echt onoverkomelijke angst is en wat te handelen angst is, tenminste dat herken ik bij mezelf. Kleine stapjes en geen te hoog gespannen verwachtingen en jezelf de ruimte geven om te mogen leren. Volgens mij is dat wat uiteindelijk het meeste succes oplevert. Ik heb echt enorm veel respect voor je dat je het zo lang hebt volgehouden en nog steeds!!!!! en zelfs een nieuwe liefde durft toe te laten!! sjappoooooooooo!!

Blacky, jij gaat ook zo goed. Je bent met zoveel zware en confronterende zaken bezig. Hier was je zo bang voor en je hebt je er zo lang voor verstopt, het is niet leuk om dingen tegen te komen van je ouders die je nog niet wist en die pijn doen, wie weet komt er nog meer boven drijven. Maar je gaat het verdorie wel aan en zelfs zonder drank al zou je het liefst de fles induiken om alle ellende te verdoven!.. maar... je doet het dus niet!! en bouwt zelfs je broodnodige rust in in je caravannetje!! wat ben jij veel voor jezelf aan het regelen zeg. top!!

Corinne, gooi je negatieve gedachten eruit en wie weet kunnen we helpen ze om te buigen. Wees niet te streng voor jezelf, het ging zo goed en als het dan weer even minder gaat dan vergaat de wereld niet meteen, het hoort er ook bij.. ook jij bent op zoek en bezig met een nieuw evenwicht te vinden.

nog een kwartier en deze dag is weer voorbij en dan ga ik het morgen ook weer droog houden. Jullie ook?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne je gaat toch overmorgen op vakantie...lekker skien!
Wat kan er dan zo aan je knagen dat je er bang voor bent?
Is het omdat ej de R niet meer slikt...ga anders lekker naar bed dan is deze dag weer over.
Ik zie net dat deze dag al bijna ver is dus als je nu gaat slapen dan kun je morgen lekker uitslapen want ik denk dat je vrij bent en d an overmorgen lekker spannend op vakantie .....YIHAA!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Albertina,
:)

@Trees,

@Safi,
En dacht dat je een hond aan het leren lopen was. Ik mag in het vervolg wel wat aandachtiger lezen wat je schrijft. :wacko:
Ik heb laatst ergens iets gelezen dat de ggz (v/h riagg) een cursus had voor mensen die een burn out hebben gehad en moeite hebben weer aan het werk te gaan vanwege de vrees dat ze zo weer een BO oplopen. Zullen ze vast bij jou in de buurt ook wel hebben.
Ik zou ook niet kunnen werken bij een bedrijf dat meer op de uren let dan op de kwaliteit van het werk. Gelukkig heb ik altijd flexibele werkgevers gehad, hoewel ik ook overspannen ben geweest en ook overwerkt. Belangrijkste oorzaak daarvan: niet nee kunnen zeggen en de neiging om dingen naar me toe te trekken. Te veel het naadje van de kous willen weten.

@Maxo,
Gefeliciteerd en wat een heerlijk gevoel moet dat zijn om er 'eentje te vergeten' op te drinken.
:present:

@Houtje,
Doe maar lekker energie op voor morgen. Hoe hou jij dat toch allemaal vol.

@BamBam,

@An,
He, goed dat je man nu wat meer gaat meewerken aan je herstel. Jammer van die uitglijder, maar goed dat je weer meedoet. Zouden er niet wat feliciteergedachten achter gezeten hebben. Je was toch zo blij dat je carnaval doorstaan had. Dat zou trikkie geweest kunnen zijn.
En weet je, als jij ziek bent en uitziekt, draait de wereld gewoon door.
Ik ben er ook achter gekomen dat ik niet onmisbaar ben. Dat is maar goed ook. En eerlijk: ja, ik erger me dan achteraf over de manier waarop ze 'hun plan' getrokken hebben. De laatste keer was toen ik terugkwam uit Enschede.

He, toch even gelachen met die maffe kat van ons. Ze zit te kijken naar me, ik steek mijn hand uit om ze te aaien. Ze deinst terug op haar achterpootjes en kiept pardoes achterover en loopt vervolgens helemaal verbolgen en verbouwereerd weg.

@Ziza,

@Anna,
Met de drank op dacht ik ook meer te durven, maar aan de andere kant versterkte ik daardoor juist al die 'angsten'. Ik kweekte er zelfs nieuwe bij, zoals hoogtevrees. Daarvan schoof ik dan de schuld in de schoenen van mijn man die echt hoogtevrees heeft. Alsof dat besmettelijk is. Telefonisch contact opnemen met iemand: oh ramp. Ook over: ik pak de telefoon en doe mijn zegje en trek het me nog maar weinig aan dat ik hakkel. Als ik goed luister, hoor ik aan de andere kant ook geaarzel en twijfel. En dat is maar goed ook, want ik neem niet alleen de telefoon aan op het werk, maar ik moet zelf ook redelijk wat telefoontjes plegen.
Van mijn jeugd kan ik alleen maar zeggen dat ik toen al de lat voor mezelf te hoog legde. Mijn broer kon leren zonder al te veel inspanning. Ik wou net zulke goede cijfers halen, maar moest er wel keihard voor leren. Toch waren ze zelden zo hoog als die van mijn broer. Ik heb het altijd jammer gevonden dat mijn broer niet verder is gaan leren na het vwo. Maar ja, hij had en heeft geen zitvlees en is liever met de handen bezig. Hij heeft altijd zijn eigen zin gedaan. Heel gezond van hem.

@Spud,

@Blacky,
Slaap lekker.
corinne ,
durf te geloven in je eigen kracht ik pik dit even van blacky ok , die zal wel niet boos op mij worden hiervoor .
probeer je gedachten om te buigen naar iets anders , bel desnoods je lieve steunende vriendin op en praat het van je af , mij helpt dit altijd .
ik kan niet meer als jou een lieve warme knuffel door mailen , al zou ik hem jou liever in het echt geven .
mij helpt het ook om een of ander spelleke te spelen op de pc ,gedachten omzetten
corinne voor jou "als ik mijn zegeningen tel , dan tel ik jou altijd dubbel "
unquote.
:sun: dank je.

@Tapas,
Ik buig. En om met de kleinzoon van Vie te spreken: Ik prambeerde, ik prambeerde en het gong. Allez, een beetje dan. Beter dan niets. Iig is het tij in de goede richting gekeerd. Heb ik ook maar weer aan m.n. jou en Blacky te danken, maar ook de rest hier op het forum.

@Safi,
De vakantie heeft er ook mee te maken. De gedachte in een ravijn te skiën. Ik heb vandaag zonder op of om te kijken de straat overgestoken, bijna van de ladder gevallen op het werk. Geen goede gedachten dus en ze benauwen me toch ook. 't Is inmiddels al minder sterk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...