Spring naar bijdragen

Donderdag 21 februari


Ziza

Aanbevolen berichten

Uit de 12 Stappen en de 12 Tradities.
Stap 2, blz 17 en 18.

Heeft mij erg aan het denken gezet toen ik dit een aantal malen gelezen had.

Een andere groep AA'ers zegt> 'We walgden van godsdienst en alles eromheen. De Bijbel, zo zeiden we, stond vol onzon; en we konden hoofdstuk en vers aanhalen, maar we telden niet onze zegeinhgen en zaligheden. Op sommige plaatsten was de zedenleer ongehoord goed, op andere leek het ongehoord slecht. Maar het was voorla het zedelijk gedrag van de gelovigen zelf, die de doorslag gaf. We verkneukelden ons over de schijnheiligheid, kwezelarij en de verpletterende eigengereidheid die kleefden aan zoveel 'gelovigen', zelfs als deze op hun zondags waren. Met hoeveel genoegen verkondigden we niet het beschamende feit dat miljoenen 'gelovige' mensen elkaar nog steeds aan het afsclachten waren uit naam van God.

Dit alles betekende natuurlijk dat we positief denken hadden ingeruild voor negatief denken.
Toen we bij AA kwamen, moesten we(ik) erkennen dat deze trek een door eigenliefde gevoede voorstelling van zaken was geweest. Hoe meer we ons druk maakten over de zonden van sommige gelovige mensen, des te meer konden we ons boven hen allen verheven voelen. Bovendien konden we zo voorkomen dat we naar onze eigen tekortkomingen moetsen kijken. Juist eigengereidheid, dat wat we zo minachtend hadden veroordeeld in anderen, was onze eigen grootste karakterfout. Deze valse vorm van respect afdwingen was onze ondergang, voorzover het het geloof betrof. Maar toen we uiteindelijk naar AA gedreven werden, leerden we wel beter.
Zoals psychiaters dikwijls hebben opgemerkt, is weerbarstigheid de meest kenmerkende karaktertrek van vele alcoholisten.(hihi, herken ik helemaal niet, noot van BB)

Einde citaat.

Er staat natuurlijk nog een heel stuk in maar dit sprak mij zo aan want zo is het precies voor mij. En ik zal ook niet nalaten iemand te wijzen op de splinter in zijn of haar oog terwijl ik de balk in mn eigen oog, gemakshalve, maar even over het hoofd zie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 147
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Dat weet ik niet Spud. Ik weet wel dat de 'aanleiding' voor mn vele drinken niet op vakantie gaat en ik daar aan moet en wil blijven werken. En hoe erg is dat nou? Ik leer er elke dag van, het is niet altijd gemakkelijk maar dat was het zeker niet toen ik nog dronk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet je, of iemand de 12 stappen werkt, z'n eigen programma volgt, hulp krijgt via weet ik veel wat, sommige dingen komen, denk ik, op hetzelfde neer.

Hoe leer ik omgaan met mijn emoties en hoe bied ik het leven, zoals zich dat aan mij aandient, het hoofd zonder te gaan drinken. En hoe krijg ik rust, klamte, sereniteit in mn leven.
En daar ben ik druk mee bezig dat allemaal te leren. Stap 1 was inzien dat ik machteloos stond tov de drank. Ik dacht altijd dat die vierde of vijfde het probleem was maar dat is niet zo. Na de eerste heb ik geen rem, nooit gehad en zal ik ook niet krijgen.

Dinsdagavond, toen ik terugreed naar huis was ik boos. Aanleiding is nu niet zo onteressant, maar ik wist niet waarom ik nou zo boos was. Wat irriteerde me toch zo?
Thuis aangekomen mn vriendin gebeld en tijdje gekletst. Zij wist precies de vinger op de zere plek te leggen en ik moest ff ontzettend huilen. 'Vroeger', als ik nog gedronken zou hebben, zou ik heel lang ontzettend boos zijn gebleven. Ik ha d dan veel gedronken en veel ruzie gemaakt. Ik voelde me namelijk gekwetst en voelde me erg verdrietig. Ik ga scheiden, moet loslaten en alhoewel ik dit zelf wil is het toch soms ontzettend pijnlijk te beseffen, te voelen, dat mijn relatie na bijna 14 jaar echt voorbij is.

Dus ik ben ook blij dat ik de winst kan zien van het niet drinken. Dit proces was ik op deze manier niet doorgegaan had ik nog gedronken. En daarom geloof ik wel in de zienswijze van de AA dat het een programma is waar je je hele leven aan blijft werken. En zoals ik net al schreef; hoe erg is dat nou. Ik groei, ik ontwikkel me, ik heb een geweldige goeie sponsor die me steunt en verteld hoe zij dingen gedaan heeft, ik vind het geweldig. Niet simpel en gemakkelijk maar ja, toen ik nog zoop en elke dag dronken mn mandje inrolde was het wel simpel zeker???:angry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal, ben net terug van het vervolggesprek bij Novadic (verslavingszorg). Samen met een psycholoog de mogelijkheden van behandeling doorgenomen die Novadic te bieden heeft. Nou, we hebben ze stuk voor stuk weg kunnen strepen. Komt vooral omdat ik al eerder diverse therapieen doorlopen heb en zo'n 10 jaar (7 jaar droog en 3 jaar beheerst drinken) achter de rug heb.
Hij had er vertrouwen in dat ik genoeg handvaten heb (de AA, Tactus i.behandeling, het forum) en ik heb een goede basis thuis. Ik eet goed, zorg goed voor mezelf en heb lieve zorgzame mensen om mij heen waarvan mijn vriendin het dichtst bij me staat. Moest ook aan jullie denken trouwens, ik ervaar jullie ook om mij heen :)
Hij wist trouwens van het bestaan van dit forum en was er positief over; die mogen we dus in onze zak steken! :musicnote:

Een maand terug heb ik het allemaal wat te zwaar ingeschat. Ik overwoog zelfs opname in eerste instantie. Nu weet ik dat ik sterk genoeg ben om het vooralsnog met de middelen te klaren die ik vernoemd heb en ik heb dat bevestigd gekregen.
Mooi, dit sterkt me.

Wijze teksten op het draadje vandaag, zal de printer weer eens aan het werk zetten ;)

@Dory Is een religieuze opvoeding de basis van je geloof?
Ik persoonlijk heb (zeer) veel moeite met een wrekende/vergeldende God. Die bestaat niet in mijn beleving en het is vooral zonde om het kwade als de duivel te zien. Angst is een verkeerde raadgever dus ik pas ervoor de bijbel letterlijk te nemen; de invloed van de mens is daarop aanwijsbaar veel te groot geweest.
Ik geloof wel in een hogere macht, daar heb ik het al eerder over gehad. Recentelijk; die "droom" houdt mij nog steeds bezig...

Ga effe wat eten: Kippeboutje, pasta met groentenmix en stukjes perzik...ooh shit, heb ik nog in mijn fietstas zitten! Foei, verstrooide ik :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies Spud, dat bedoel ik geloof ik ook.

Ander voorbeeldje. Ik hoor mensen wel zeggen: ben ik nou mn leven lang alcoholist, of 'moet' ik nou mn leven lang naar de AA? Ik dacht in het begin ook dat ik een half jaartje zou gaan en dan weer weg zou blijven. Dar zeg ik nu maar ff nix over, ik zie wel wat er op mn pad komt. So far zo good, dus ik hobbel nog wel een tijdje mee.

Maar over leren. Ik maak vaak teveel afspraken op 1 dag. Ik neem niet de tijd om na te denken over mn planning, heb alweer ja gezegd en zet mezelf dan vast. Je kunt je afvragen wat dit met verslaving te maken heeft. Weet ik ook allemal niet. Het heeft oa te maken met anderen niet teleur willen stellen, geen nee durven zeggen, mezelf niet op niet eerste plan zetten enzovoort. Maar ik weet wel dat ik dit soort patronen beter leer herkennen, nu ik niet meer drink, en beter in staat ben er iets mee te doen.
En al deze patronen hebben er mede voor gezorg dat ik ging drinken omdat ik het leven zo ingewikkeld vond(en vaak nog steeds vind) en me zoveel zorgen makte voor de dag of de week van morgen.

Wat als dit gebeurd, kan ik dan.
Als ik dit ga doen, lukt het me dan om....
En ga zo nog maar even door.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

avond adb'ers ,
als eerste aan de nieuwe mensen onder ons van harte welkom :present:
BB wat heb jij weer herkenbare zaken neer geschreven , persoonlijk blijf ik momenteel een beetje hangen in stap een , al weet ik dat ik heel onbewust de andere stappen in mij mee draag .
ivm je boosheid kan ik je goed volgen , omdat ik dit gisteren ook had , maar blijkbaar ben ik nu in staat het vlugger te lossen .
zeg safierke vindt je mij niet een heel slim meiske , ik typ niet zo graag en vindt het dus heerlijk dat jij stukjes uit het boekje nuchter leven hier typt ;):present:
spud ik dacht dat stap 12 inhoudt de boodschap door geven en den afwas doen en de tafels evt helpen dekken ;)
ivm huishoudelijke tips vraagt u maar .
ik ben vandaag naar de arts geweest en pijn in mijn schouders en hals zijn spanningspijnen ik moet dus naar de kine .
voor de rest zei ze dat ik goed bezig ben met het verwerken van mijn ouders zeker nu al die paperassen er bij komen .
aan de mensen op het eilandje lieve groetjes
kothje hoe gaat het nog met jou ??
en met knuffie ??
en met vele andeen , toch niet iedereen heeft een ban ??
morgen vertrek ik naar mijn podovan en ik vermoed geen internet maar zal mij ook goed doen , kuisen en beetje wandelen en genieten van de rust aan zee , hondje mag deze keer niet mee ;-((
zo nu mijn auto een beetje vullen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spud, ik stond al zes maanden droog toen ik naar de AA ging, dus dankzij de AA ben ik niet gestopt met drinken. Wat ik wel wil is gestopt blijven.

En het volgende sprak me gisteren zo aan uit het verhaal wat we hebben gelezen:

When I had been in AA only a short while. an oldtimer told me something that has affected my life ever since. "AA does not teach us how to handle our drinking,"he said. "It teaches us how to handle sobriety".

En ik lees nu een boekje waarin gesprekken staan met de Dalai Lama. Die kan zo meedoen doen hoor met het AA programma:D Er zitten zoveel overeenkomsten in.

Ok, ik ga naar een meeting. Fijne avond en spreek jullie laters.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Har: ik ben wel christelijk opgevoed, maar op mijn 15e gestopt met kerkgang. God kon me toen gestolen worden. rond mijn 22e ben ik me er steeds meer mee gaan bezig houden. een jaar geleden ongeveer (ben nu 24) ben ik opnieuw tot geloof gekomen. ik ben een kind van God en daar ben ik dankbaar voor!

An: ik kan nergens mee omgaan als ik mijn eerste dag heb. kom net bij mijn "beste vriendin" vandaan, ik voelde me zelfs daar teveel.

ga nu maar lekker een filmpje kijken, weet het anders ook niet. zal nog wel binnen komen vallen hier!

een knuffel voor iedereen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn griep is zich aan het terug trekken. Heb ik dus wel een sterk gestel. Mooi dat ik wel een hele week ziek ga blijven. Alleen het idee al.
Langzaam stroomt de energie terug in mijn lijf. Maar het ergste is die 'depressie'. Ik spreek niet graag over depressie. Want een echte depressie is veel erger, dan zou je niet meer zoveel op een forum schrijven, dan ben je zelfs daartoe niet in staat. Dus ik spreek maar van mijn 'dip', die ik als zeer zwaar ervaar. Of moet ik het gebrek aan levenslust noemen. Feit is als je moe bent gewone taken als iets enorms ervaart, terwijl als je goed in je vel zit de dingen zo gedaan hebt.

Bambam: ja niet goed georganiseerd zijn, chaotisch leven schijnt ook verslaving in de hand te werken. Je ziet dat ook bij eet verslaafden. Bij bepaalde verslaafden zie je ook de chaos, vaak te laat, veel liefdadigheid , voor iedereen klaar staan. Wat natuurlijk weer door kan slaan in egoisme en manipulatief gedrag.

Ik ga mezelf weer oppakken, gewoon doen, niet zeuren. Morgen gaat het weer beginnen. Zin of geen zin en dan maar zien of HET er weer is.

Dank voor al jullie inspirerende woorden van vandaag. Ik kan weer verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,
Ik ga zo proberen wat te lezen.

Vie,
Blijf a.j.b. langskomen en schrijven over wat jou bezig houdt.
Het forum is ook van en voor jou bedoeld.
Mensen die het niet interesseert, kunnen vrijelijk doorscrollen.
En als ze niet willen geloven wat er staat, soit, hun zaak.
Voor mij ben je een echt mooi dapper mens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heel lang en eenmalig berichtje van mij...
pf, waar moet ik beginnen...ik mis mijn vader..maar dat was al duidelijk..gisteren op de condoleance geweest...en toch maar gekeken...Mijn vader lag er veel minder zorgelijk bij (wel opgeblazen en huidskleur klopte ook niet, maar toch)..mijn vader was echt een man in pak en dat heeft zijn vriendin goed gedaan...Morgen crematie...op de condoleance kende ik niemand, waren alleen werknemers etc van mijn vader...maar morgen...familie, familie en erg goede vrienden van mijn ouders...
Mijn huisarts heeft zeer veel begrip en geduld met mij en me toch wat voorgeschreven, heb ik ook aan de internetbehandeling doorgegeven...als ik nu ga drinken...tja..dan ben ik bij mijn ouders in no time..en mijn gezin dan..? Ik heb een rots in de branding hier vlakbij (op de bank in de kamer; mijn man dus) en mijn kinderen geven mij heeeel veeeel knuffels...
Ik ben erg trots op mezelf dat ik vandaag de afscheidsrede zelf geschreven heb; zelf SORRY tegen mijn vader heb gezegd en.pffffffffffffffffff...dat we onze kinderen hierbij betrekken?? Ze willen afscheid nemen van hun opa...en we nemen ze morgen mee...ze hebben tekeningen gemaakt voor mijn vader en ze hebben zulke mooie oneliners..."Mama, jouw papa is nu bij jouw mama en waakt over jou"en nog zoeen: "Jouw papa is nu in de hemel, maar wij zijn hier en wij houden zoveel van jou en papa"...dan schiet ik dus vol..

Lieve forummers...denk aan mij morgen..ik hou het denk ik niet droog, maar dan bdoel ik tranen...

ik meld me volgende week weer...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

Fijn de lezen dat het met een ieder goed gaat vandaag.

RJB, ik ken je niet, maar wil je heel veel sterkte wensen.

Blacky, succes met het kuisen ;)van je caravan.
Succes bij de kine ik denk Fysiotherapeut.

Dory, wat fijn dat jij veel aan je geloof hebt, helaas ben
ik zelf een twijfelaar, maar ben wel overtuigd van een hogere macht.
En dat voelt ook prettig

Spud, huisregels lekker belangrijk :angry:,
nou stamp ze in ieder geval.

Har, wat goed dat je het kan doen met de handvatten die je nu hebt.
Vind ik een felicitatie waard hoor, dus bij deze
:sun:Van Harte.

Corinne,
Ik wens jou een hele fijn skivakantie, en kom heel weer thuis.
Hopelijk kan je het;)ook weer een beetje goedmaken met je man.:o.

An, goed te lezen dat het weer wat beter met je gaat,
en zeker dat je niet al te boos bent op jezelf.
Dat verdient een :present:.

Verder Trees, Agnes,Rizla, Safi, BamBam,Tasseke, Tapas, een een ieder die ik ben vergeten.
een fijne avond.

Zelf heb ik niet zoveel te melden, het gaat best wel goed eigenlijk,
en ik ga heeeeel vroeg slapen, ook wel eens lekker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Orleando: heel goed en knap van je dat je iets hebt geschreven voor je vader. Hij gaat dit zeker horen, dat weet ik zeker. Geweldig dat je dit zonder alcohol doorstaat. Je bent nu voor jezelf belangrijk , maar ook voor de familie morgen. Iedereen heeft zijn\haar verdriet, verwerking. Ik zal zeker aan je denken morgen, daar kan je op rekenen.

Tina: ja vroeg naar bed, doe ik ook. Heb wel de halve dag geslapen naar mijn idee, maar dan toch weer onrustig. Het idee oh hemel, ik laat alles liggen. Wat rondlopen, forummen en dan maar weer plat. Ik denk dat ik morgen al een stuk beter ben. Voor mijn doen, doe ik al heeeeeeeeeeeeel lang helemaal niks, nada.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo jongens ik ben er even wel, heb alles gelezen en ik laat het aan iedereen over om te schrijven je moet je ook fijn en veilig voelen.
Ik ga zometeen off-line voor de chat dus ik zie jullie na 22.00 uur pas weer. Ik heb trouwens héérlijke hutspot gegeten, met een hamburger, dit voor de -wat-had-je-op-je-brood-freaks van vandaag.....

Ciao !!!!!!

Houtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Orleano..ik wens je heel veel sterkte morgen.
Mooi dat je wat voor je vader op papier hebt kunnen zetten en dat hij straks de tekeningen van de kinderen erbij krijgt om mee te nemen.

Tina...laatste nachtje en dan morgen eindelijk het gips eraf!
Fijne avond.

An ...hè hè je voelt je al wat beter.
Maar kan je nu niet gewoon omdat je van jezelf houd en om mij een pleziertje te doen ook morgen nog gewoon lekker NEP ziek zijn??;)
Gewoon laten verwennen en af en toe even kreunen en ondertussen met volle teugen genieten van het nietsdoen.

Houtje
Er is niets mooiers als je je hier veilig kan voelen.
Ik heb ook mijn momenten gehad waarop ik dacht...wat gebeurt hier maar tijd heelt ene hoop.
Chat ze!

Spud moeten we je overhoren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He Safi: dat plezier doe ik je graag. Ik val hier thuis goed in de smaak met al dat gekreun en gesteun.
Zowiezo ben ik tot volgende week heeeeeel erg ziek. Voor het eerst dat ik de boel de boel laat. Dat is al heel wat Safi. Maar inderdaad: ik moet meer mijn zwakke kant tonen. Dat is wat ik deze dagen wel merkte, dat is beter hanteerbaar schijnbaar. Maarja, hoe doe je dat he.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

safierke :sun:
orleando sterkte morgen en geniet van je kinderen ze zien alles zo anders als wij:present:
houtje hier stond er vandaag kip met patatten op de menu was lekker
gaat het voor de rest een beetje beter met jou houtje ??
albertina joepi de poepi morgen gips eraf , niet dadelijk aan het dansen gaan he ;)
corinne zorg dt jij nu niet de gips draagster wordt he , geniet van je vakantie en kom heerlijk tot rust zowel lichamelijk als geestelijk .
rjb fijn je te lezen dag per dag
mensen het is voor mij niet te doen op iedereen te reageren heeft eigenlijk ook weinig nut , maar ik denk aan jullie allemaal en dat is ook wel goed denk ik .
mijn karreke is al gevuld , dus is al iets minder voor morgen ja ja die belgen he zo dommie zijn ze niet
;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...