Spring naar bijdragen

zaterdag 15 maart


albertina

Aanbevolen berichten

Goed zo Orleando,

Ik heb je een heel lang bericht gestuurd ik hoop dat je er wat aan hebt. Houd je er rekening dat je ook nog de rouw van je moeder aan het verwerken bent die nu weer boven komt? Omdat je emoties indertijd niet echt zuiver waren, heb je het niet goed kunnen verwerken denk ik. Dus eigenlijk ben je dubbel in de rouw, voor twéé ouders.

De gedachte van An, dat ze in je voortleven, vind ik erg mooi en rustgevend. Ik stel me dan voor dat ik alleen het goede toelaat. Van de andere kant, mijn grootouders waren me zeer dierbaar, mijn oma is overleden vlak voor mijn huwelijk, heel vreemd gevoel en verdriet gehad, en mijn opa is overleden vlak na de geboorte van mijn Zoon. Hij heeft hem wel nog gezien, mijn Hansje. Dat is een ontroerende en mooie gedachte.

En huilen mag, ik heb in de kindertherapie geleerd dat dat moet, dat heet "spoelen" je verdriet moet eruit kunnen.

Dus inslikken en (ver)drinken of (weg) drinken helpen niet. Ik heb de afgelopen week (vorige week) de hele week van mezelf mogen huilen, en deze week gaat het weer wat beter.

Ik stuur je een :rose: en een :present: toe :heart:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 145
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Een béétje een dipje heb ik ook wel, maar JODELAAAAAHIIIIEEETEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!! ik heb mijn belastingen af, ik had één klein ding dat ik niet wist en dat heb ik gevraagd aan de Belastingtelefoon (joepie dat ik dat gedaan heb) en ik hoef maar 225 euro bij te betalen (plus een flink voorlopig aanslag, maar die heb ik keurig betaald).

Kortom, voor het eerst sinds mijn scheiding in 2002 ben ik weer helemaal BIJ en geen achterstanden meer met de belastingen.

Joepie !!!!!!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helpt niet...heb de 1e al achterovergeslagen....kids zijn buiten en manlief is er nog niet...maar als ik:beer:drink, dan wel met verhoogd alcoholgehalte...
Ik probeer mezelf door deze moeilijke en keiharde periode heen te sturen (en zoniet te slaan), maar wil toch weer mijn eigen ik terugvinden en behouden!
Sorry dat ik jullie en vooral straks (morgen mezelf ) teleurstel, maar ik ben wel zo slim de komende week HULP te vragen aan m'n huisarts

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houtje: goed van je dat je de belasting hebt ingevuld. En heerlijk dat je nu helemaal bij bent.

Orleando: dat je nu toch gaat drinken is je eigen keuze. Ik vond het heel goed dat je je emoties bij ons neerlegde en ik dacht dat je ook een soort advies wilde. Wat me opvalt in jouw reacties dat je eigenlijk niet reageert, alsof niks aankomt.
Ik hoop dat het snel beter met je gaat. Maar dit gaat jou nu niet helpen. Je voedt de achterdocht van je man door nu weer te drinken.
Stop nu, het kan nog, voor vandaag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn moeder is al 12 jaar dood Orleando (en mijn vader 14 jaar) en nog elke dag denk ik aan haar. Maar nu niet meer op een verdrietige manier maar aan de dingen die we samen deelden en op welke manier we op elkaar leken, en ik denk dat ze nog steeds ergens aan me denkt, met haar vrolijke spot en haar lieve humor. Je hoeft je ouders niet te vergeten, als je wil blijven ze altijd bij je. Voor jou zijn het die twee sterretjes die naar je kijken en voor mij zijn mijn ouders in de duinen en de zee. En ja, soms is het ook wel wrang om terug te denken, want het was niet altijd leuk. Maar ja, ik ben zelf ook niet de hele tijd leuk.
Wat mijn ouders me hebben geleerd is lachen en relativeren. Jouw ouders hebben jou vast ook wel heel waardevolle dingen geleerd. Ik vind het (misschien vind jij dat gek) toch helend hoe jij omgaat met de dood van je vader, en jij ook met de dood van je moeder, Houtje. Ja zo kom je dingen tegen die je niet verwacht op een ADB-forum, maar die toch heel genezend werken. Orleando en Houtje sterkte, en ik hoop dat jullie dit ook een passende plek in je hart kunnen geven.

Houtje het weer is hier heel erg opgeknapt en ik heb een droogmolen vol was opgehangen. Heb daar een bloedhekel aan, want dat ding gaat altijd draaien in de wind en dan raak in zelf in de war met de lakens. Maar, taratarataraaaaa: vanavond vurrukkulluk schoon beddengoed!!!! En gefeliciteerd met het bijzijn met je belasting.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf heb ik het sinds april 2007 niet nodig gehad, maar had er graag kennis van gehad toen ik mijn terugval kreeg in september 2006, dan had ik wellicht niet zo vast komen te zitten dat ik opnieuw in behandeling moest.

Hier komt ie. Doe er je profijt mee.

QUOTE

[Top]
Vuistregels bij een terugval
auteur Dirk, iZZa Gent

Enkele vuistregels om de schade te beperken als je uit de bocht gaat.
(Hoe te vermijden dat eenmalige "terugval" tot een volledige "terugval" leidt)


Stop: Stop onmiddellijk met wat je aan het doen bent en ga weg uit de situatie.

Blijf kalm: Het is normaal dat jij je schuldig voelt. Geef je gevoelens de tijd om over te gaan. Vermijd het jezelf alles te verwijten ("ik ben een lozer") en terug te kijken naar het verleden (" 't is altijd zo geweest").

Leren mag wat kosten: zie je val als een fout; een fout is een vergissing terwijl je iets aan het leren bent. Zo'n fout is niet zo erg, tenzij je er aan toegeeft en de controle uit handen geeft. Bekijk deze fout als iets eenmaligs, iets wat vermeden kon worden en waaruit je veel kunt leren. Als je steeds opnieuw een terugval hebt, spreken we niet over een fout maar over een verkeerde attitude.
Wat had je met jezelf afgesproken? Denk terug aan de redenen waarom je besloot om te stoppen met drinken, en schrijf ze op. Denk aan de voordelen op lange termijn. Wil je die opgeven omwille van één terugval? Kijk waar je al geraakt bent. Lees de voor- en nadelen van gebruik nog eens na op het lijstje dat je in je portefeuille draagt. Herinner jezelf eraan dat je dit doet om zorg te dragen voor jezelf, je gezondheid en je leven.
Wat is hier aan voorafgegaan? Bekijk opnieuw de situatie die leidde tot deze terugval. In plaats van jezelf de schuld te geven, stel je volgende vragen:

Welke gebeurtenissen hebben geleid tot deze terugval?
Waren er waarschuwingssignalen voor deze val?
Heeft één van de volgende zaken bijgedragen tot de terugval: plaats, tijdstip, andere mensen, stemming?
Probeerde je om te gaan met de situatie voor de val?
Was je motivatie verzwakt door vermoeidheid, druk van anderen? Wat kan ik de volgende keer anders doen om efficiënter met deze situatie om te gaan?


Maak nu een plan op: zet je ervaring om in een plan dat je onmiddellijk kunt uitvoeren. Hierbij de volgende tips:
gooi alle drugs, drank, pillen die je in verleiding kunnen brengen onmiddellijk weg.
Zorg ervoor dat je wegblijft uit riskante situaties, ga weg, naar huis, wandelen...
Vraag hulp en stimulans aan vrienden of lotgenoten, praat met je begeleiders over je situatie.


Waar een wil is, is een weg (de geest staat boven het lichaam):
Een hardnekkige mythe bij gebruikers is de "lichaam boven geest" - theorie: de stelling dat het onmogelijk is de controle weer in handen te krijgen als je eenmaal terug aan het gebruiken bent (een terugval beleeft), en je dus gedoemd bent om verder te gebruiken. Zo is het ook meestal gelopen in het verleden.
Controle en onthouding zijn binnen handbereik. Onthouding kan op elk moment terug gewonnen worden, door, eenvoudigweg, het gebruik niet te hervatten. Je verlangen om opnieuw te gebruiken kan weldegelijk bedwongen worden. Vroeger lukte je dat misschien niet, wellicht lukt het nu wel, met de hulp van deze vuistregels.

UNQUOTE

-------------------------
Groetjes
Corinne
Luctoria

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, Orleando, wat zonde. Hou er nu meteen mee op zou ik zeggen, de rest weggooien. Toe, doe het maar. Is even over een enorme drempel heenstappen en lijkt vaak onmogelijk, maar morgen ben je jezelf dankbaar. Stap in bed, in bad, doe iets, maar drink NIET verder.

An ik geloof ook, op een bepaalde manier. De Heer is mijn Herder, weet je nog? Die heeft me heel vaak van de drank af gehouden als ik weer eens door donkere tijden ging. Misschien moet ik wat meer rust vinden in de psalmen, of in andere teksten. Ik denk ook dat ik het zijn beloop maar even moet laten en gewoon leren toelaten wat er van hogerhand tegen me wordt gezegd. Wat denk jij? Misschien "moeten" we wel even gespannen zijn en leren we hier ook weer iets van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Pip,
Het is hier nu ook quality time hoor, ik heb wat waxinelichtjes aangedaan, net ff gestofzuigd in de kamer en een cappucino erbij....mijn man zit nog in het buitenland, kinderen zijn buiten en op dit soort momenten is het voor mij erg verleidelijk om een glas in te schenken.
Ik doe het niet, denk aan de tijd na dat drankje en de spijt en het akelige gevoel dat ik dan heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Orleando, zet um op en stop met drinken! Wedden dat je daarmee je eigenwaarde laat stijgen? Dat is veel beter om te ervaren dan constant tegen jezelf zeggen dat je faalt; hiermee raak je alleen maar in een neerwaartse spiraal. En dit is nu wel even de makkelijkste weg die je neemt....niet doen. Straks is de roes over en denk dan maar aan dat akelige (schuld) gevoel dat je dan hebt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pippi, zeker niet STOM! Er zijn maar weinig mensen om me heen die van die heerlijke huis-tuin-en-keuken momenten kunnen genieten en ik ben blij dat ik het kan! Wat je zegt, verse bloemen, bolletjes in pot en kaarsje aan bij de voordeur; heb wel eens collectanten op de stoep staan die me complimenten geven hoe gezellig het bij me is. Ik ben er trots op dat ik het op deze simpele manier gezellig kan maken.
Mijn, onze basis, hier thuis, is het belangrijkste voor me. Morgen komt mijn man van een verre reis thuis en die kan dan genieten om weer "gewoon" thuis te zijn!

Ik ga zo trouwens pannekoeken bakken voor de kids, wie eet er mee??:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rosan,
ik krijg het van de arts voorgeschreven, maar je kan het ook bij de apotheek kopen. Ik geloof dat Anjo dat nog niet zolang geleden hier geschreven heeft.
Mijn dosis is 3 x 50 mg per dag. dat is veel geloof ik. Wellicht dat je op internet wat over een dosis kunt vinden en anders zal in de bijlsuiter staan. Naast die b1 slik ik ook nog B-complex. Ook op aanraden van de arts. gewoon eigen merk van de Etos 200 %adh.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Gem
Ik las net op internet dat je B1 inderdaad het beste in combinatie met een vitamine B complex kunt slikken, dan neemt je lichaam het beter op want je schijnt b1 snel uit te plassen...
Ga maandag wel even naar de gezondheidswinkel hier, die hebben zo'n uitgebreid assortiment,
in ieder geval bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pip,
je legt de lat voor jezelf veel en veel te hoog. probeer voor jezelf wat haalbaardere doelen te stellen.
Als je net 3 kuub hebt lopen sjouwen en vind dat je niet genoeg doet, dat met maar 20% is van wat je zou moeten doen... dan komt het in JOUW ogen nooit meer goed met je! vergeet niet dat je al jaren verder bent, dan degene waarmee je jezelf vergelijkt. Iemand die de nodige bagage meetorst!
Wees liever voor jezelf of wees het je bewust. dat is al stap 1!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rosan,
Wat is klein? In 1999/2000 is mijn drinken zo een beetje begonnen met een extra glas, in de daar op volgende jaren is dat naar 1,5-2 flessen wijn per dag uitgelopen begin 2005. Vanaf maart 2005 ben ik gaan minderen, in september van dat jaar ben ik bij de Bouman begonnen om daarmee te stoppen in mei 2006 en weer zelf verder te modderen. Twee maanden heb ik nagenoeg droog gestaan. Half augustus 2006 zette mijn terugval in en zat binnen de kortste keren op bijna 4 flessen wijn + 1/2 l. jenever per dag. Ergens in oktober van dat jaar kwam de kentering en het inzicht dat ik moest stoppen en ben toen terug op zoek gegaan naar hulp. Die vond ik hier in maart 2007.
Mijn zoon is van januari '88 en mijn dochter van oktober '90. Hun puberteit en mijn overgang heb ik zuipend doorgebracht.
Pas in 2003 besefte ik verslaafd te zijn, maar ondernam niets en dronk 'vrolijk' verder. Ik had het toen 'nodig'. Het ging slecht op het werk, niet qua sfeer, maar de opdrachten liepen terug en ik kreeg de boekhouding als vervangende taak. In 2 maanden tijd heb ik me de basiskennis boekhouden eigen gemaakt. Het werk bleef teruglopen en augustus 2005 besloot mijn baas er mee te stoppen per 1 januari. Daarom ben ik in paniek bij de Bouman gegaan. Ik dacht echt dat stoppen makkelijk zou zijn als er maar een beetje hulp was. Nou, mooi niet.
Mijn kinderen hebben dus een overdag drinkende en later een dag en nacht doordrinkende moeder meegemaakt van hun 9/10 jaar tot 16/17 jaar.
Ik weet niet wat voor kinderen erger is, het opgescheept zitten met een drinkende ouder als ze baby, peuter, kleuter, basisscholier of middelbare scholier zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...