Spring naar bijdragen

weer een dag erbij!


orleando

Aanbevolen berichten

Las net dit op Nu.nl:

Wijn beschadigt brein meer dan bier
Uitgegeven: 17 maart 2008 15:31

Vooral het drinken van wijn verkleint de hippocampus; het hersendeel dat betrokken is bij geheugen en ruimtelijke oriëntatie. Bij bier zijn deze effecten minder sterk.

Vooral vrouwen lopen de kans op een verkleinde hippocampus, zij drinken namelijk het meeste wijn, denkt het team psychiaters van de Göttingen Universiteit in Duistland. Ook mensen van middelbare leeftijd drinken veel wijn, vanwege de positieve effecten die wijn op de gezondheid zou hebben.

De onderzoekers vergeleken de hersenen van gediagnosticeerde alcoholisten met gezonde proefpersonen. Mensen die helemaal geen alcohol drinken, hebben de grootste hippocampus; een inhoud van 3,85 milliliter. Bierdrinkers hebben een hippocampus van 3,4 milliliter, ook al drinken ze twee keer zoveel bier als de wijnliefhebbers. Mensen die sterke drank drinken moeten het doen met een hippocampus van 2,9 milliliter en bij wijndrinkers is het hersendeel het meest geslonken; tot 2,8 milliliter.

De hippocampus is één van de eerste gebieden in de hersenen die aangedaan is bij de ziekte van Alzheimer. Het drinken van wijn heeft ook positieve bijkomstigheden. Tot nu toe wordt aangenomen dat matig drinken de kans op hartziekten, herseninfarcten en sommige kankersoorten verlaagt.

Tsja, achteraf kunnen we er niet zo veel mee. Maar ja, ik wil niet meer voor de feiten weglopen en dus al die feitjes voor waar aannemen. Dat helpt me om blijvend te stoppen; stok achter de deur na jaren van misbruik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 174
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Pippi, ik schijn ook een andere taal te praten dan die 3 (B) engels hier, tenzij ik ze wat beloofd heb. Leuke en lekkere dingen onthouden ze dan weer wel...Het zijn buitenkinderen, maar met slecht weer hangen ze om me heen en vervelen zich dan te pletter..
Nu schijnt gelukkig de zon, dus na het eten zijn ze foetsie. Slaan en schoppen mogen ze hier ook niet en ik ben wel streng misschien, maar als iets niet mag, leg ik ook uit waarom niet en dat schijnt nogal te helpen. Vooral onze jongste is een dondersteen en luistert voor geen meter, maar manlief is er gelukkig achter, dat dat niet door drank komt, want ik drink niet waar ze bij zijn (ze liggen dan al op bed) en naar mijn man luistert hij ook niet. Maar ik zou ze voor geen goud kwijt willen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kom hier even spijbelen.... Ik moet eigenlijk werken aan een verslag voor mijn vrije studieruimte, maar het is allemaal zo ingewikkeld... Ik frustreer me ook omdat ik gisteren een lekkere dag had en vandaag ben ik weer vreselijk labiel en onzeker. Daar kan ik nooit zo goed tegen, ik wil gewoon elke dag een goede dag! maar ja, helaas.... Als het niet gaat zo als het moet, dan moet het maar zoals het gaat! Ik drink in ieder geval niet vandaag!
Succes allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi beste mensen,
Hier ben ik dan toch even. Kan het niet laten ;).
Het betaalde werk zit er weer op voor vandaag.
Vanmiddag komt het zware werk. Werken aan mezelf.

Spud en Thil,
Vanochtend heb ik vast flink geduimd.
'k Weet niet of jullie vanochtend of vanmiddag de belangrijke afspraak hadden, dus vanmiddag zal ik ook aan jullie denken.

Ik zie dat hier al 5 pagina's gevuld zijn. Mss ga ik nog lezen, maar eerst toch andere dingen doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou gisteravond de sprong gewaagd en naar een AA-meeting geweest.
Ik ben er nog van onder de indruk. Een hartelijke ontvangst, verschillende mensen van verschillende leeftijd en achtergrond. Ze vroegen of ik het eng vond en vertelden over hun eigen angsten en gedachten de eerste keer.
Omdat ik nieuw was gingen we de eerste stap doen. Iedereen vertelde om de beurt hoe het zover was gekomen. En iedereen kreeg de tijd om helemaal uit te spreken, er werd respectvol geluisterd en aangemoedigd en gecomplimenteerd. Hoewel het voor sommigen de tigste keer geweest moet zijn dat ze een bepaald verhaal hoorden. Ook ik durfde het aan om mijn verhaal te vertellen.
Ik mag ze bellen als ik het moeilijk krijg. En ze zijn blij dat ik gekomen ben.
Ik heb zoveel warmte ervaren en steun en herkenning. Mensen met hetzelfde probleem en dezelfde motivatie. Ik ben blij dat ik deze kans heb gepakt.
Natuurlijk ga ik volgende week weer!

groetjes,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
orleando

behalve manlief en (schoon)familie weet niemand dat ik een alcoholprobleem heb en dus ook niet dat ik wil stoppen. Mijn schaamtegevoel voor deze verslaving is te groot om het op te biechten...Na de kerstvakantie stond ik op het schoolplein en hoorde de goede voornemens van anderen aan. Stoppen met roken, meer sporten, Sonjabakkeren enz. En ik had heel de vakantie geen drup gedronken en durfde het niet te zeggen.


Mijn (schoon)familie heeft het er helemaal niet over en mijn man zwijgt en praat alleen als ik een uitglijder heb. Dan wordt hij boos en krijg ik allerlei verwijten naar m'n hoofd geslingerd. Ik zou graag willlen horen, dat hij blij is dat ik niet drink...
:(



Die reacties herken ik wel.
Helaas, heb ik ook moeten hengelen naar complimentjes toen ik hier stopte.
Het heeft allemaal te maken gehad met steeds weer de belofte van beterschap die ik maar niet kon nakomen. Nu is er weer vertrouwen, nog een beetje broos, maar er zit groei in en het mooiste is dat ik niet meer naar complimentjes hoef te hengelen. Ik krijg ze nu zo af en toe heel spontaan. En ja, dan schiet iedere keer mijn gemoed weer vol. (Nu ik dat opschrijf ook.)
Dus, lieve Orleando, gewoon volhouden en alles zijn tijd gunnen en vraag gewoon naar die zo nodige steun. Verlies niet uit het oog dat voor hun niet of matig drinken de gewoonste zaak van de wereld is. Voor ons is het dat niet (helaas).


Zo, nu stop ik weer even, mijn lespakket is net gearriveerd. Kijken of alles klopt. Mss tot later.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne, ik wil je nog even heel veel sterkte toewensen voor vanmiddag, bij het werken aan jezelf!

Pippi, goed toch dat je hier komt. Trouwens zo leren we ook nog van elkaar! Toevallig dat die van mij vandaag net lief zijn. Ik "negeer" ze wat meer, niet telkens boven op de huid. Moeilijk soms de balans te vinden.

Kate, fijn voor je! Hartstikke goed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pippi, ik zak weer terug naar de depressie die na het overlijden van mijn moeder kwam; ik herken de syptomen. Alleen toen was de situatie anders. Ik werkte bijna fulltime en dronk niet. Maar op een gegeven moment kwam er niks meer uit m'n handen en zat ik uren in de stoel uit het raam naar niks te staren. Nu gaat dat niet, huishouden moet draaien, kids naar school, zwemles, vriendinnetjes enz. Maar idd, voor mij hoeft het even niet meer.
Maar dan krijg ik weer een knuffel van de kinderen (vooral de middelste is erg aanhankelijk momenteel) en dan denk ik hier doe ik het voor.Maar zoals ik vanmorgen aan Houtje al schreef, behalve de drank opgeven doe ik verder niks voor mezelf en alles voor de ander. Niet goed misschien, maar ik ben niet anders gewend..
Corinne, ik wil alleen de steun van mijn man en niet die afwijzende houding die hij momenteel heeft. Ik weet, dat het voor hem ook heel moeilijk is, maar ik heb hem hard nodig en het doet pijn als hij steeds maar boos wordt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn lespakket is compleet en klaargezet. Straks maar een planning maken en dan kan ik morgen vast beginnen.

Nu is het tijd om jullie te verlaten om mijn afspraak na te komen.

Wat er ook gebeurt, ik drink niet, althans niet vandaag. Iedereen mag meedoen. Lief is dat van mij, nietwaar :D;).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sterk: treffend wat je schrijft over het zeggen dat je niet meer drinkt. Al die jaren dat ik niet dronk heb ik dat NOOIT gezegd, en nu dus wel. En inderdaad het maakt het voor jezelf gemakkelijker en mensen vinden je nog knap ook.

Soothe: het is ook harstikke koud.

Vandaag, gaat het me goed lukken, het niet drinken, daarna, weet ik het nog niet. Ga er nu ook niet over nadenken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb hier momenteel 8 kinderen over de vloer..die 3 van mij en vriendinnetjes...Hoezo druk?? Maar ze vermaken zich opperbest en ik moet wel lachen om hun capriolen..
Straks naar zwemles met de oudste en hopen dat manlief me geloofd. Ongelooflijk drukke, rare en emotionele dag voor mij maar....met thee!!! Zo trots op mezelf, dankzij jullie en mijn geest die echt niet gaat toegeven aan waar mijn lichaam om vraagt...Puh:beer: ik heb jou niet nodig!!
Ik kruip vanavond tegen de brede schouders van manlief aan, ik mis 'm...Maar ondanks dat ik me %^&*%^& voel, heb ik gewonnen!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...