Spring naar bijdragen

maandag 31 maart


albertina

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 210
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jozias, Har,

Het is het gevoel dat ik nu controle heb. Ik voel me heel rustig en nachtzweten is opgehouden. Het gaat allemaal heel kalm. Niet heel erg veel trek.

Soms toch dat duveltje dat zegt: een glaasje kan wel. Maar dan ziet mijn brein direct een hele fles witte wijn en dan denk ik: "laat maar!"

Het is de angst welke beerput je opentrekt door "iets" te nemen. Hoe moeilijk wordt stoppen daarna? Mischien ook niet verkeerd. Zorgt er wel voor dat je nog meer je best doet om op 0 te blijven!

En inderdaad Har, ik hoef niet te drinken. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Floortje, angst is een slechte raadgever. Heel erg cliché maar wel waar.
Waar ben je bang voor? Kun je dat voor jezelf duidelijk maken?
Sammy, ja het is heel, heel erg moeilijk om niet te drinken op etentjes enzo, maar komt dat niet omdat je jezelf saai vindt als je niet drinkt? Want dan praat je niet zoveel en lach je niet zoveel en iemand zegt misschien wel tegen je dat je maar stilletjes bent. Alle begin is moeilijk meid. Maar: wel de moeite waard. probeer het nou maar en zeg tijdens zo'n etentje vrolijk: geen trek in drank, bedankt! Het zijn maar een paar uur, en de volgende morgen ben je reuze trots op jezelf!
Weer een beetje meer zelfvertrouwen erbij gekregen. En wat dat betreft voel ik me ook nog maar een beginner hoor, stel je voor, twintig jaar gezopen en nu bijna acht maanden droog, dat is nog niks.
En toch blijf ik zeggen, probeer het, doe het maar, uur voor uur, dag voor dag. Je vindt zoveel van jezelf terug!

Trouwens Sammy ik praat nu niet voor jou hoor, want zoals jij het hebt gedaan, doordeweek niet en in het weekend wel, is me in mijn dranktijd nooit gelukt, dan was het hooguit drie dagen niet drinken. Is mij ook een raadsel hoe jij dat voor elkaar krijgt, doordeweek geen hunkering en dan in het weekend wel. Die discipline ken ik niet, voor mij is het alles of niks gebleken.

Oh, man belt net dat hij tussen de middag thuis komt eten, dus ik ga even tafel dekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik moet ook weer weg. Ik kom vanavond weer posten.

Een hele goede dag iedereen, Vie eet smakelijk (misschien met een leuk kaarsje erbij ook al is het middag? Leuk voor de afwisseling!) en Har, blaas eens wat van die 14 graden naar Noord-Holland toe s.v.p. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vie, Heb dit weekend wel wat genuttigd. Maar ik heb slechts heel af en toe dat ik naar alcohol hunker.
Het is meestal de gewoonte.En door de week is die gewoonte omgekeerd.En ik kan gelukkig ook heel hard lachen zonder drank.En ik denk ook, dat ik niet saai ben.Maar het gaat mij om het eindresultaat.
Las laatst een intervieuw met Connie Palmen. Zij zat ook hele dagen aan de drank en roken erbij.
Ze schreef De roes oh die heerlijke roes. Toch is zij helemaal gestopt.
Minderen was geen optie.Want zo zei ze: Als ik me niet meer in een roes mag drinken, dan hoeft het voor mij helemaal niet meer.Ze had ook nooit gedacht te kunnen stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jozias,
Drinkers schijnen een enorm tekort aan B1 (=Thiamine) op te bouwen!! Daarom oet ik een jaar nadat ik gestopt ben B1 slikken in combinatie met B-complex. Dan wordt het beter opgenomen!
De andere adviezen mbt tot vitamines lijken me ook prima!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

Toen ik net gestopt was met drinken en gebruiken was er heel veel angst...
Ik was bang voor een terugval; ik was bang voor mijn eigen gedachten; er kwamen angsten naar boven dat mensen zouden uitvinden wat ik allemaal had uitgevroten; ik was bang voor de AA meetings en was helemaal gefixeerd op dat ik het juiste zou zeggen en dat ik vooral niet dom wilde overkomen; ik kreeg paniekaanvallen (vooral s'nachts); nachtmerries over van alles en nog wat (vliegtuigcrashes , mijn kinderen die wat overkwam ; ik heb een aantal malen meegemaakt dat ik in mijn eigen hoofd een telefoon hoorde overgaan , dat was heel scary want ik dacht dan werkelijk dat ik gek begon te worden; ik kreeg opeens allerlei vage fysieke pijntjes en omdat ik nogal hypochondrisch ben aangelegd dacht ik dat ik de meeste heftige ziektes had of zou kunnen krijgen;ik had enorm veel twijfels over mijzelf; bang dat ik een slecht vader zou zijn/worden.... etcetc...

Vie heeft helemaal gelijk als ze zegt dat angst een slechte raadgever is...
Toen ik een keer op een avond helemaal stijf stond van de paniek na 5 weken nuchter te zijn klonk er in mijn hoofd een stemmetje dat zei "toen je nog dronk en gebruikte had je hier nooit last van !" ....en toen wist ik gelijk voor dat moment ik moet nu aktie ondernemen...dus bellen met sponser en/of andere mensen om er over te praten...

Mij was altijd geleerd door mijn ouders dat als ik bijvoorbeeld ruzie had op school of ik werd eens gepest dat ik dat maar moest negeren... mijn moeder zei altijd "gewoon negeren en doorgaan".... en vanaf jongs af aan heb ik dat geprobeerd...maar altijd kreeg ik de klap te verduren ook al werkte het negeren (=ontkennen) soms tijdelijk...

Vandaag weet ik dat angsten kan tegemoettreden met moed.... the courage to change the things i can...
Afgelopen zaterdag had ik ook weer eens last van hypochondrische gedachten... en ik kies echt niet wat ik wil denken van tevoren anders zou ik het nooit hebben gedacht in de eerste plaats...
Dus ik kies niet bewust voor die negatieve , bangmakende gedachten... ik kan wel kiezen wat ik met die gedachten doe of hoe ik het aanpak... wat ik vaak als eerste doe is om er naar te "kijken" en niet er over na te denken...en rustig afwachten wat er gebeurt...dus ik ga het niet entertainen maar laat het voor wat het is...maar ik negeer het niet en kijk het recht in de ogen...als dat niet lukt zeg ik een aantal maal de serenity-prayer van de AA...en focus daarop voor een aantal minuten...mocht dat ook niet lukken dan bel ik iemand op om het te delen zodat het in "het licht" komt...wat ook helpt is via een meditatieve oefening de focus op het Nu te houden...afgelopen zaterdag heb ik het volgende gedaan...ik moest brood voor de kids klaarmaken... ik ging heel bewust hun brood smeren...ik voelde het mes in mijn hand , ik ruik de vleeswaren , ik smeer het brood en volg nauwkeurig wat ik doe en desnoods benoem ik het wat ik aan het doen ben... en zo keer ik weer terug naar het moment in plaats van dat ik mijn hoofd zit...en het verdween om vervolgens later nog even terug te keren maar toen hoefde ik alleen maar nog even er naar te "kijken" en verdween het... s'avonds heb ik het ook nog gedeeld met mijn partner..zonder veel boeh of bah....

En deze methodes kan op ik allerlei soorten angsten toepassen... en het heeft mij enorm veel opgeleverd...en soms is het zo dat ik langer in de angst blijf zitten in mijn hoofd omdat ik "vergeet" aan de oplossing te werken...of zelfs zo onbewust ben dat ik niet eens doorheb dat het ook anders kan...en dan is het minder aangenaam...

Het tegenovergestelde van angst is moed... moed is de oplossing van angst...
Ook hier is aktie het magische woord... als ik begin met zo een methode blijf ik in eerste instantie angstig maar door "moedig" te handelen veranderd de emotie/gedachte mee...

In het begin kostte het mij heel veel energie en inspanning omdat het voor mij een totaal nieuwe aanpak was...en wat vooral killing was in het begin dat ik van mij zelf eiste en verwachtte dat ik onmiddelijk bevrijd zou worden van angst...en dat werkte averechts voor mij...
Maar door het veel te doen de afgelopen jaren gaat het mij steeds beter en makkelijker af...
Oefening baart kunst.... en voor mij is leren leven een kunstwerk dat nooit af is...

Fijne middag nog allemaal en tot later...

Love and peace

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoor hier bijna iedereen over de noodzaak praten van B1 (thiamine voor de hersenen) en B complex als aanvulling, soms op advies van de arts. Ik heb dat nagevraagd bij de verslavingsarts en hij zei dat als ik voldoende en gebalanceerd voedsel eet, dat helemaal niet nodig is. Dat was NA het bloedonderzoek; ik weet niet zeker of hij dat als maatstaf heeft genomen.
Ik las net hier dat dit uit het bloedonderzoek naar voren komt of je tekorten hebt (?). Vraag me af of dit zo is wat B1 tekorten betreft...wie weet hier meer van?
Ben namelijk niet van plan dure B1 aan te schaffen als ik het niet nodig heb; ik slik al multivitamines (die zijn misschien ook niet nodig???)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Keurige inbreng Ziza! Moet te veranderen wat we kunnen veranderen. En dat is soms bitterweinig.
Maar de boodschap komt door!
Ik begon je een beetje koekkoek éénzang te vinden, maar dit snijdt wel hout!

Ziza, het zal je duidelijk zijn, dat ik niets tegen de AA an sich heb. Maar ik wil me niet conformeren.
Indivdualisme in denken en handelen, gaat bij mij boven een groepsgeest, van welke orde dan ook.
Maar jij hebt er baat bij, dus het werkt voor jou!

Velen wegen leiden naar Rome.
Ziza, all the best. Het leven laat zich niet in vaste patronen uittekenen. In alle persoonlijke vrijheid van handelen volg ik de voor mij aangegeven route!! En die zou verkeert kunnen zijn, dan moet ik bijstellen!
Dan ook door een eigen en niet opgelegde gedachte!
Stappen- sponsers- etc. Een niet werkelijk vrij zijn.
Geen aanval!!! Een vrije geest, 100% verantwoordelijkheid voor je eigen levensweg, dat is mijn ideaal.

Groetje, ouwe hardliner.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Har,

Ik zou eerst een onderzoek laten doen om te zien wat je mist aan vitamines en dan weer aktie ondernemen...

Mijn sponser komt uit de de VS en vertelde mij eens dat amerikanen de duurste urine ter wereld hebben...bergen en bergen overtollige vitamines en mineralen die daar een hoop mensen slikken en vervolgens weer uitplassen omdat ze niet nodig zijn...allemaal omdat mensen denken dat ze extra vitamines nodig hebben zonder dat ze uitzoeken of het wel nodig is...of dat ze denken dat ze zichzelf beterder gaan voelen als ze meer nemen dan nodig is...
Gewoon verspilling van spullen...

Vie,

Gefeliciteerd met je verjaardag... ik hoop dat je een fijne dag hebt en er van geniet :musicnote:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...