CPAS Geplaatst 10 april 2008 Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Mijn ouders gaan eind juni een cruise op de Wolga doen van Moskou naar Petersburg. Ik moet even op zolder gaan kijken of ik daar niet wat bruikbaars heb liggen voor ze. Ik heb iig een boekje over Moskou en wie weet wel ergens een eenvoudig boekje Russisch op reis of zo. De echte studieboeken lijken me niet zo geschikt. Ze hebben het momenteel druk genoeg met een grote schoonmaak en het voorbereiden van hun 50-jarig huwelijksfeest.Tranen kunnen idd helend werken. Deze week heb ik hier ook een keer zitten huilen. Ik vind hier altijd zoveel steun. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
knuffie Geplaatst 10 april 2008 Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Snif..Ze stromen al...Enja, ik weet het maar soms zijn dingen niet zo makkelijk als ze in andermans ogen lijken!! Maar zoals m'n mémé altijd zei," eerst goed uitsniffen, dan traantjes drogen, mondhoeken omhoog en even diep inademen, dan voel je je vast weer beter"!!! En dat probeer ik.... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ferry Geplaatst 10 april 2008 Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Knuf, ik weet dat het in mijn ogen makkelijk lijkt, maar je weet hoe ik het bedoel. Laat je niet gebruiken!Daar ben jij veel te goed voor. Jij bent een animabel mens. Jij verdient beter en je begrijpt heel goed wat ik ermee bedoel. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
knuffie Geplaatst 10 april 2008 Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Corinne,Het boekje russisch op reis (de uitgever wil me nu niet te binnen schieten) is heel goed omdat het russisch ook fonetisch wordt geschreven! Want ik kan je verzekeren dat het alfabet niet simpel is!! En al helemaal niet als je er nu pas zou aan beginnen!! Ik zoek het eens op en laat je iets weten, ok? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
knuffie Geplaatst 10 april 2008 Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Ja ferry, ik begrijp wat je bedoelt..Bedankt voor je lieve woorden, het doet me deugd dat ik hier nog eens terecht kan voor een steuntje!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jozias Geplaatst 10 april 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Hallo lieve allemaalik weet niet of dit nou DE plek is om mijn hart te luchten maar eerlijk gezegd heb ik niks en niemand anders om naar toe te keren!Vanmiddag ben ik weer de fout in gegaan, ik baal enorm en ook weer niet....Waarom, Spanning, ditmaal de kinderen en nee het is geen reden ik weet het ik weet het allemaal maar op een of andere manier komt er ineens de Gremlin de la Gremlins op mijn schouder zitten en het is gewoon eng wat een macht dat beest heeft............. allemaal smoesjes natuurlijk maar zo gaat het ongeveer wel in de praktijk!Nou ja lang verhaal kort, ben echt de deur uit gegaan voor een fles wijn met de kleine, ja maar mama we hebben toch al schappen gedaan, ja lieverd maar mama is wat vergeten bladibla....Ik moest erg vreselijk rillen van de eerste slokjes en was blij...wat is het toch echt vreselijk VIES!!!!Maar dat was snel over en er moest meer komen....3/4 fles was binnen 1 uur op en de rest heb ik huilend wegespoeld!!!Wat een ellende toch, vanmorgen was ik euforisch en nu bedroefd allemaal dankzij dat Monster wat ons allemaal in de Ban heeft!!!!!!!!!Maar ik weet ook als geen ander dat IK het ben die het doet en "Hem" toelaat!!!Nou ja dit was even wat ik aan jullie kwijt wilde, mijn man begrijpt er helemaal niets van ondanks dat hij therapeut is en verder is er niemand die het weet of waar ik er over mee kan praten....!Liefs Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ferry Geplaatst 10 april 2008 Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Zo mensen, ik ga voor dat het donker wordt, nog even mijn vogels voeren.groet Ferry. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
knuffie Geplaatst 10 april 2008 Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Hoi jozias,Da's heel jammer, misschien de volgende keer hier komen zodat je hulp hebt bij het verslaan van die gremlin de la gremlins?? Er zijn er hier met veel ervaring daarin, zelfs met heuse gremlinmeppers!! Je weet zelf dat je smoesjes gebruikt dus dat is al een positief punt! Het besef is er.. Je komt er wel!!Liefs van knuffie! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jozias Geplaatst 10 april 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Bedankt knuffie je doet je naam eer aan...maar ook zo raar ik dacht:"ga nou naar het Forum!!" Maar nee..ik ging naar de super!Nou ja ik weet niet meer wat ik ervan moet vinden of wat ik er aan moet doen maar Knuffie het feit dat jij al ff gereageerd heb is veel waard, Dank Je!!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
knuffie Geplaatst 10 april 2008 Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Alle begin is moeilijk, jozias!! Ik hoop dat je niet veel van dit soort dingen nodig hebt vooraleer het je lukt! Kwestie is de knop te vinden en om te draaien, enja, da's heel wat makkelijker gezegd dan gedaan!!! Daar zal iedereen wel mee akkoord zijn, denk ik! Dus, volgende keer niet alleen denken aan hier komen maar het gewoon doen! er is altijd wel iemand die je erdoor heen zal slepen!! Echt waar!Liefs!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jozias Geplaatst 10 april 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Knuffie ik begrijp dat jij het ook niet makkelijk hebt dus wil je hierbij een hart onnder de riem steken....Hou de zonzij zei mijn ex ex schoonmoeder altijd en op een of andere manier is deze me altijd bij gebleven...Veel liefs Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
knuffie Geplaatst 10 april 2008 Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Wel heel erg ex die schoonmoeder, hihi!! Sorry, grapje..Danke voor de oppepper!! Een lief woord kan zo'n grote betekenis hebben, hé!!!Knufke!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jozias Geplaatst 10 april 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Nou Zeker Knuf! Soms zou ik wel door dat ding willen klimmen en een ieder die wat aardigs tegen me zegt willen Huggen!!!!Echt waar, ik wist niet dat Virtuele vrienden ook echt waarde kunnen hebben!Liefs Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jozias Geplaatst 10 april 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 En Knuf het was ook een Heel erge schoonmoeder, Haha!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
knuffie Geplaatst 10 april 2008 Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Hoe langer je hier komt, hoe meer je voelt en beseft dat je soms aan die virtuele vrienden meer hebt dan aan je omgeving.. Enne, huggen, ja m'n naam is nu eenmaal knuffie, hé!!Ik ga nu afsluiten, blijkbaar zijn er weinig die zin hebben in een praatje.. Ga wat tv kijken met m'n zoon, hij zit al te wachten! Ik hoop dat ik niemand de zin om te schrijven ontnomen heb met m'n zielig doen, moest er even uit..Tot de volgende keer, dikke knuf!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jozias Geplaatst 10 april 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Nou Knuf lijkt me een meer dan zinnig tijdverdrijf!Geniet van Hem!!!Fijne avond samen!Liefs Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 10 april 2008 Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Knuffie,Ik heb vijf jaar Russische les gehad. Inmiddels al wel een hele tijd geleden en flink wat dingen vergeten. Af en toe probeer ik wat dingetjes op te halen. De eerste jaren (in Antwerpen) had ik trouwens les van een native speaker. Hier in R'dam was ik niet zo tevreden met de lessen. De leerlingen deden het voor hun werk. Mijn moeder ken wel een mondje Pools. Maar zal eens kijken naar een boekje Russisch op reis. Een leuk extraatje als cadeau.En jij doet helemaal niet zielig en je jaagt mij niet weg. Ik kom hier toch ook met mijn problemen.Ferry,Jozias,Herkenbaar, maar heel goed dat je de fles niet helemaal hebt leeggedronken en de rest aan de gootsteen hebt gevoerd. Dit is toch een punt voor jou.Volg jij een behandeling, hier of elders? Als je nu terugkijkt naar dat moment van 'ik wil', wat had je anders kunnen doen.En het moment waarop je besluit een fles te kopen?Het moment waarop je de fles opende en ging drinken?Probeer te kijken wat je anders zou hebben kunnen doen. Het kan je een volgende keer helpen bij het voorkomen.Ik ga de vuistregels zoeken, die kunnen je ook helpen.Jozias, hier een {{{{{{{{knuffel}}}}}}}}}. Doorzetten, hoor. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
An Geplaatst 10 april 2008 Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Jozias: Zoals Knuffie al zei, alle begin is moeilijk. Maar denk nu niet dat alles voor niks is geweest. Dat is niet nodig. Het is een leerschool. Dat je het kan heb je al bewezen Jozias. kom op je gaat gewoon verder.Corinne: ik zit hier echt mijn nagels af te bijten. Ik wil en moet ook stoppen met roken. Want het zit niet goed bij mij. Voorlopig kan ik alleen maar met je meeleven en erover nadenken. STERKTE. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 10 april 2008 Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Jozias,Hier zijn ze, de vuistregels:Vuistregels bij een terugval, auteur Dirk, iZZa Gent Enkele vuistregels om de schade te beperken als je uit de bocht gaat.(Hoe te vermijden dat eenmalige "terugval" tot een volledige "terugval" leidt)--- Stop: Stop onmiddellijk met wat je aan het doen bent en ga weg uit de situatie. --- Blijf kalm: Het is normaal dat jij je schuldig voelt. Geef je gevoelens de tijd om over te gaan. Vermijd het jezelf alles te verwijten ("ik ben een lozer") en terug te kijken naar het verleden (" 't is altijd zo geweest"). --- Leren mag wat kosten: zie je val als een fout; een fout is een vergissing terwijl je iets aan het leren bent. Zo'n fout is niet zo erg, tenzij je er aan toegeeft en de controle uit handen geeft. Bekijk deze fout als iets eenmaligs, iets wat vermeden kon worden en waaruit je veel kunt leren. Als je steeds opnieuw een terugval hebt, spreken we niet over een fout maar over een verkeerde attitude. --- Wat had je met jezelf afgesproken? Denk terug aan de redenen waarom je besloot om te stoppen met drinken, en schrijf ze op. Denk aan de voordelen op lange termijn. Wil je die opgeven omwille van één terugval? Kijk waar je al geraakt bent. Lees de voor- en nadelen van gebruik nog eens na op het lijstje dat je in je portefeuille draagt. Herinner jezelf eraan dat je dit doet om zorg te dragen voor jezelf, je gezondheid en je leven. --- Wat is hier aan voorafgegaan? Bekijk opnieuw de situatie die leidde tot deze terugval. In plaats van jezelf de schuld te geven, stel je volgende vragen: - Welke gebeurtenissen hebben geleid tot deze terugval? - Waren er waarschuwingssignalen voor deze val? - Heeft één van de volgende zaken bijgedragen tot de terugval: plaats, tijdstip, andere mensen, stemming? - Probeerde je om te gaan met de situatie voor de val? - Was je motivatie verzwakt door vermoeidheid, druk van anderen? Wat kan ik de volgende keer anders doen om efficiënter met deze situatie om te gaan? --- Maak nu een plan op: zet je ervaring om in een plan dat je onmiddellijk kunt uitvoeren. Hierbij de volgende tips: - gooi alle drugs, drank, pillen die je in verleiding kunnen brengen onmiddellijk weg. - Zorg ervoor dat je wegblijft uit riskante situaties, ga weg, naar huis, wandelen... - Vraag hulp en stimulans aan vrienden of lotgenoten, praat met je begeleiders over je situatie. --- Waar een wil is, is een weg (de geest staat boven het lichaam): - Een hardnekkige mythe bij gebruikers is de "lichaam boven geest" - theorie: de stelling dat het onmogelijk is de controle weer in handen te krijgen als je eenmaal terug aan het gebruiken bent (een terugval beleeft), en je dus gedoemd bent om verder te gebruiken. Zo is het ook meestal gelopen in het verleden. - Controle en onthouding zijn binnen handbereik. Onthouding kan op elk moment terug gewonnen worden, door, eenvoudigweg, het gebruik niet te hervatten. Je verlangen om opnieuw te gebruiken kan weldegelijk bedwongen worden. Vroeger lukte je dat misschien niet, wellicht lukt het nu wel, met de hulp van deze vuistregels. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jozias Geplaatst 10 april 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Bedankt Corinne!!!Ja het lijkt wel gewoon een waas waar je ineens in zit!!!Achteraf klinkt het allemaal idioot en onbegrijpelijk maar goed het leed is geschied en we moeten en Willen verder!!!!Ik heb de Tactus behandeling doorlopen en maanden later die van de Brijder en nu ga ik maandag naar een vrijgevestigd therapeut, ben daar al 2x geweest voor intake, lijkt leuk maar geeft me weinig hoop...Het kwartje moet echt helemaal bij jezelf vallen blijkbaar............en ik maar denken dat dat al lang gebeurd is maar als dit toch weer kan gebeuren is dat kwartje blijkbaar nog lang niet gevallen!Hoe is dat dan bij jou gegaan, jij had of hebt medicijnen...?En morgen vier jij je grote dag toch!!!En ik de geboorte van mijn kleintje wat alweer drie jaar geleden is, Alvast gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Ik benijd je maar ga ervoor dat ik ook zover kom!!!Liefs en bedankt voor al je lieve woorden!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 10 april 2008 Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 An,Dank je.Nagelbijten is iets dat ik ook ooit afgeleerd heb. Nagels korthouden was een belangrijk onderdeel en verder (het zal toch niet waar wezen, zul je denken) anders gaan doen en denken. Toch had ik toen nog nooit van CGT gehoord. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jozias Geplaatst 10 april 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Bedankt An!Ik ga er weer voor hoewel het nu ff moeilijk is.......Ik ga hopelijk weer lekker slapen en morgen hebben we een nieuwe dag met nieuwe kansen!Liefs en een dikke knuffel voor jullie allemaal!!!Welterusten! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 10 april 2008 Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Jozias,Ik heb twee volle jaren nodig gehad om tot stoppen te komen.Eerst op eigen houtje, dan met ambulante verslavingszorg (met trekremmers) en uiteindelijk (na een zware en langdurige terugval) met de therapie hier samen met ondersteuning van de huisarts voor Refusal. Het is de Refusal die mij er door heeft geholpen. Dat haalt de trek niet weg, maar je kunt gewoon niet drinken. Dus geef het stoppen niet op. Blijf volhouden, hou van jezelf, stamp jezelf niet de grond in omdat het niet lukt, maar leer van de mislukkingen. Ervaring is de optelsom van je leert van gemaakte fouten.Jij alvast gefeliciteerd met je kleine. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 10 april 2008 Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Rufus hoi, Wat ga je goed! Beetje eng!!Groetje! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vie Geplaatst 10 april 2008 Rapport Share Geplaatst 10 april 2008 Jozi, morgen zie jij het weer anders. Jammer van de terugval, goed dat je hier bent gekomen. Mij heeft het ook een jaar of wat gekost om te zeggen: en nou doe ik het niet meer. Wel ben ik daar heel erg blij mee. Over twee dagen baar ik ook een kind, laten we hopen dat het een eenling is, want anders is het zo'n gedoe.... grapje Safi, dat kun je me toch wel vergeven?Ik blijf hardnekkig gelukkig vandaag, ik weet niet wat het is. Zo heb ik me al in lange tijd niet meer gevoeld. En natuurlijk wil ik daar alcohol overheen gooien, dat is nou eenmaal de gewoonte, niks voelen maar drinken.Corinne niet roken vandaag! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden