Spring naar bijdragen

Goedemorgen op vrijdag de eerste alweer


Sandman

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 257
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

An, dat is (herinner ik me) in het begin van stoppen ook een behoorlijk probleem voor mij geweest. "Niet meer drinken...maar wat dan?" Dat hele drinken kan zo'n levenswijze worden. Ik dronk zelfs als ik werkte - nou ja ik werk thuis en in die tijd woonde ik nog alleen, dus geen hond die het opviel - en maakte mezelf wijs dat ik zonder drank niet eens een tekst uit mijn handen kreeg. Mijn tactus-therapeute heeft me toen een hond aangeraden, wat zeker geholpen heeft om mijn tijd anders in te gaan vullen. Gaandeweg komen er toch ook andere dingen voor in de plaats, het gaat alleen nogal geleidelijk, soms tergend geleidelijk. Je merkt het op het moment niet zo, totdat je ineens een paar weken verder bent en terugkijkt naar hoe je "toen" was. Hee, toch een stapje opgeschoten.
Ik denk dat je er ook rekening mee moet houden - maar ik ben geen expert - dat je hersens en knauw hebben gekregen van het drankgebruik en het misschien even duurt voordat je weer de concentratie en het plezier kan vinden in "gewone" dingen. En trouwens, ik schrijf er over alsof ik het lek boven heb, maar nog steeds wel eens ineens zo'n gat in de dag.

Weet niet wie het vandaag schreef, op dag 5 een knallende hoofdpijn, maar dat heb ik de eerste dagen na het stoppen vorig jaar ook erg gehad. Gaat vanzelf over. Dat is het ontgiften. Bij mij was de lichamelijke ontwenning vrij snel over. Eén dag trillen, vier dagen koppijn, wat vervelende veranderingen in het slaappatroon - in het begin dan - en een andere stofwisseling. Heeft bij elkaar denk ik twee weken geduurd. Die moeheid door het stoppen waar anderen het vaak over hebben, had ik juist helemaal niet. Zo zie je maar, bij iedereen verloopt het weer anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vie, het mentale afkicken duurt in mijn beleving veel langer. Sta al best stevig op de pootjes wat probleemloos onthouden betreft maar het leefpatroon slijpt er zo in. Hoe ga je met problemen om en met emoties...lijkt wel een geheel nieuw leerproces nu de gewoonte van het vluchten in drank geen optie meer is. Heb er nog een flinke kluif aan want het is niet alleen de periode waarin ik dronk die me van mijn padje heeft gebracht maar ook mijn wezenlijke opstelling vóór die tijd.
Aard van het beestje haast, waardoor de drank zeker dichterbij is gekomen, aanleg (ziekte?) of niet...
Het heeft vooral met in balans komen te maken in de zin van omgaan met angst, boosheid en nog een rits emoties...even ademhalen en laten bezinken. Overigens een proces waar ieder mens zich bewust van mag worden, voor de alcie geldt alleen dat het haast een must is want anders....

Ben het overigens met je eens dat angst voor drank zeker niet helpend is. Ik kan het nu anders bekijken, ik hoef niet meer te drinken want de oorzaak van craving valt heus wel aan te pakken. State of mind en handvatten gebruiken. Angst zorgt alleen maar dat je je overleverd aan een gevoel wat er niet hoeft te zijn...die drank pakt jou niet, jij pakt de drank en je kunt het laten. Drank wordt voor mij pas een duivel als ik er al maanden aan toe heb gegeven....niet op het moment, dat ie zich opdringt. Tenslotte is dat maar een gedachte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Floor, terug van weggeweest? Hoop niet om een vervelende reden. Sorry ik lees niet altijd alles meer mee.
Is trouwens niet helemaal waar hoor, van dat volhouden. In juni ben ik naar mijn tante in Frankrijk geweest en heb daar 4 glazen wijn en 3 pastis gedronken. Vond ik daar geen probleem vanwege de totaal andere sfeer. Weer thuis, met alle "normale" stress, maar weer gestopt, want ik weet dat ik het dan niet volhou om alleen 1 glas op een avond te drinken.
Alles wel OK met jou?

Sammy, heeft dat inslapen (of juist niet) van jou niet meer te maken met dingen waar je over ligt te tobben (ofzo) dan met het stoppen met drinken? Jij hebt het nu toch al een behoorlijke tijd onder controle. En ik bedoel maar, hoeveel mensen die nooit iets met drank hebben gehad, slapen slecht.
Ik weet wel, dat ik in de dranktijd als een ronkende knol op bed viel, en dan weer idioot vroeg wakker.
Nu slaap ik nog steeds weinig, maar realiseer me dat ik dat vroeger, voordat drank een rol speelde, ook had. Dus eigenlijk ben ik weer in mijn vroegere, normale patroon van zo'n vijf uur per nacht gekomen.
Lastig, ja, maar liever toch dit dan de drankroes, waar je eigenlijk niet van uitrust.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat het lichamelijke afkicken betreft dat staat NOOIT los van het mentale afkicken. Haal die 2 uit elkaar en je gaat je niet meer ontmoedigd voelen dat jij wel wilt maar je lichaam nog niet. Beiden processen hebben tijd nodig! Het lichamelijke afkicken zie ik alleen maar als een genezingsproces alhoewel de vermoeidheid behoorlijk in de weg kan staan van vooruit willen.
Haha, maar het is tevens een mogelijkheid om pas op de plaats te maken en te accepteren dat het zo is want dat is ook een les die wij alcies mogen leren: heb geduld!
Is mij vandaag nog verteld :D maar met geduld alleen red je het niet...inventariseren wat met je gebeurt is zeker zo belangrijk. Berusting vind ik een beter woord want genezing moet je de tijd geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Har, een waarheid als een.... als het alleen maar om het lichamelijke afkicken ging was het een makkie, niet eens erger dan een stevige verkoudheid.
Het is die hele verandering in je hersens. En ik kan dan wel tralala verkondigen dat die paar glazen bij mijn tante best konden, maar reken maar dat ik eenmaal in het gewone leven, weer heel goed oplet. Ik zeg niet meer "nooit", maar wel: vandaag niet.
En zolang dat goed gaat.... enfin, jij houdt jezelf ook stevig op je pootjes. Haha, min of meer stevig. In ieder geval wel in positieve beweging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blij te horen dat die koppijn er dus gewoon bijhoort en weer overgaat.

En Har, ik begrijp dat je nu moet omgaan met al die emoties, terwijl je die eerst ontvluchtte met drank. Hoewel dat moeilijk zal zijn, lijkt me dat ook weer een boeiend en uitdagend proces. Een ontdektocht naar jezelf en wat je kunt/wilt veranderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben alleen maar blij dat normale menselijke emoties zich nu naar de oppervlakte bewegen zonder dat ik ze weer weg wil drukken. Eerlijk duurt het langst en daar horen afwegingen bij die nu eenmaal emoties met zich meebrengen. Doet me alleen maar beseffen dat ik leef.
Veronderstel dat er niets anders meer is dan apathie...gevoelloos leven, terwijl de drank je voorspiegeld dat je juist intens beleefd... die "emoties" worden haast alleen gevoed met onmacht want ooh, wat kunnen we medelijden hebben met onszelf en ooh....wat kunnen we toch boos worden om die ander.
Duh, aanpakken die hap daar is niets mis mee en een ieder kan dat doen op zijn manier. Heeft wel wat tijd nodig maar je kunt er werkelijk als beter mens uit tevoorschijn komen. Misschien zelfs ontstijg je wel de middelmatigheid waar je zowiezo een hekel aan hebt (gehad) ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste mensen,

Ik zit nu n paar dagen op dit forum en het is niet wat ik zoek.
Begrijp me niet verkeerd, dit ligt niet aan jullie persoonlijk.
Jullie verichten goed werk en zijn elkaar tot steun.
Voor mij is t echter niet goed te volgen, ben je n paar uur weg, ben je ook gelijk de draad kwijt.
Daarbij, maar dat is mijn persoonlijke mening, vind ik het chatgehalte nogal hoog.
Ik hoop dat jullie allemaal de kracht vinden om daadwerkelijk te stoppen of te minderen.
Ik wens jullie allemaal alle goeds voor de toekomst.

Groeten

Johan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sandman, vlak voor mij gestart. Jammer dat je weer stopt met dit forum, maar als dat jouw mening is, moet je het zo doen. Belangrijkste is dat je ergens een goed gevoel bij hebt.
Zelf moet ik ook nog wennen aan alles. Begrijp inmiddels dat een flink aantal elkaar al goed kent, veel van elkaar weet. Als nieuweling kijk ik ook nog onwennig tegen het gebeuren op dit forum aan. Maar het is geen moeten en ik heb de afgelopen dagen ook al heel veel geleerd, gewoon door te lezen, de verhalen van mensen, de herkenbaarheid van heel veel dingen. Alleen daaruit al kan ik kracht putten.
Hé Sandman, misschien kom je nog eens terug, maar verder wens ik je ontzettend veel sterkte en kracht toe voor je toekomst!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lichamelijke afkickverschijnselen heb ik niet gehad. Behalve dan de moeheid en de hoofdpijn. Bij mij is het de geestelijke ontwenning.Half vijf, de kurketrekker lag al klaar.En ik moet ook leren om te gaan met de vele tijd die ik nu over heb.
Las altijd graag, maar kan er soms de rust niet voor vinden. Heb trouwens net een boek gekocht bij de Bruna. Ga ik zo maar eens in beginnen.



Sandman , Het ga je goed.

Druppeltje, Hoe gaat het??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oeps. Ik heb gisteren nadat Soothe dat mooie gedicht van Auden had geplaatst uitgelogt.
Vandaag lees ik de dagdraad en begrijp dat ik dus niet de avonddraad van gisteren ga terug lezen:angry:

Tapas en Houtje, mooie woorden. Soothe en Blacky, vind ik zo begrijpelijk. En nee, afstand nemen betekent niet dat je niet meer terug komt. Ik heb verschillende keren afstand moeten nemen omdat het forum me te dichtbij kwam. Het is niet de bedoeling dat je 24/7 bezig bent met de mensen op het forum
en zeer zeker niet als je niet achter de pc zit.
Wat niet betekent dat ik niet aan mensen denk dat doe ik regelmatig maar niet meer met angst in mijn lijf.

Zelf heb ik hier de boel ook wel eens op zijn kop gezet onder invloed van drank en een keer onbedoelt
omdat ik iets schreef dat je op verschillende manieren kon lezen. Meestal schaam je je dood naderhand
en besef je weer heel erg goed waarom je blijft vechten tegen de drank.
De boel willens en wetens op zijn kop zetten vind ik wreed. Ik denk dat dan vooral de mensen die hier pas zijn, degene die dat situaties in het echte leven hebben meegemaakt, daar een kauw van krijgen en dat kan niet de bedoeling zijn van het forum.
Soothe is volgens mij alleen verstandig, jezelf beschermen door afstand te nemen. Immers alleen jij bent verantwoordelijk voor je "genezing". Wij zijn allemaal mensen die door heftige goede of slechte emoties of soms gewoon omdat een blaadje van de boom valt weer kunnen gaan drinken.

Mijn ervaring is dat als je stopt met drinken het zeker een jaar kan duren voordat je geheel ontnuchterd bent. Sommige kunnen niet slapen, anderen blijven zich moe voelen en een heleboel vallen in een depressie. Soms gaat het niet drinken heel gemakkelijk maar heb je gewoon veel emotionele zooi op te ruimen. Natuurlijk valt er een gat in je leven als je niet meer drinkt, je hebt ineens een heleboel tijd over.
Het is raadzaam om die dan te vullen. Ziza roept actie, een ander neemt een hond, ik kruip op mijn bed met een dvd of een goed boek.
Of lange wandelingen maken hielp mij ook.

Niet dat ik zeg dat ik nu volledig droog sta op dit moment maar heb toch al een paar maal maandenlang niets gedronken. Ik zeg dat maar even zodat ik niets naar mijn hoofd krijg over oneerlijkheid.

Iedereen een goede dag!
Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He Sandman, wat jammer nu! Weet je, in mijn beleving is wat zich op een forum afspeelt een afspiegeling van wat je in het normale leven kunt meemaken. Soms zijn contacten diepzinnig, soms oppervlakkig en idd soms lijkt het hier wel eens op een chatroom; misschien kun je dat vergelijken met het kletspraatje in het dagelijks leven. Het hoeft en kan hier niet altijd gaan over serieuze zaken...niet altijd zijn het besef of de juiste woorden aanwezig. Kan me wel voorstellen dat je daaraan nu juist behoefte hebt.
Mijn ervaring is toch echt dat je hier veel (h)erkenning en steun kunt ondervinden...de ene keer wat meer dan de andere. Schrijf vanuit je eigen beleving en doe je verhaal, trek aan de bel als je het nodig hebt! Niet altijd wordt er op je gereageerd, voel je daardoor niet afgewezen het overkomt ons allemaal en dat is juist ook een les want wij alcies zijn niet voor niets in een isolement terecht gekomen....we weten geen prioriteiten te stellen waaronder wat heb ik nodig en wat niet.
Je mag hier best "egoistisch" zijn, mij helpt het iig om van me af te schrijven ongeacht of ik wel of niet daarop reacties krijg. Ik doe het vooral voor mezelf en wie weet, help ik daarmee ook een ander.
Hoe dan ook de keus is aan jou,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Johan, je hoeft niet alles op te pikken of te reageren. Alle begin is moeilijk, het stoppen/minderen met drinken en je plekje vinden hier. tis allemaal ff moeilijk.

Nee Har is niet erg maar het verbaasde me dat de opmerkingen van deze ochtend mijn gremlins deed negeren terwijl dat juist met dit forum te maken heeft.

Sammy het is yoghurtijs met limoen geworden (nou nee nog niet helemaal want staat nog te draaien en moet de vriezer nog in) lust je dat? Speciaal bekertje voor jou straks.

Adam niet kwijlen, kan mijn scherm niet zo goed tegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sandman ik heb niet de kans gehad je te leren kennen, ben zelf de laatste weken niet zo heel vaak meer op het forum. Ik begrijp je "anti" wel een beetje, ik heb ook wel eens gedacht: pfff, waar gaat het nu weer helemaal over. En dat zullen anderen over mij ook wel eens gedacht hebben.
We zitten hier nu eenmaal met veel verschillende mensen met elkaar te praten. Niet iedereen kan met elkaar door één deur. En ook gaat het niet om één persoon, maar om velen, dus het is eigenlijk meer: voor elk wat wils. Soms serieus, soms dollen. Zelf vraag ik me af, als het forum er niet was geweest, of ik me dan door de begintijd van het stoppen had kunnen slepen.
Het is jammer dat jij er niets aan hebt en ik hoop dat je een manier vindt die jou wel helpt.

Sammy zo is het toch, je moet het er maar mee doen. Wel erg vervelend voor je dat je de concentratie voor lezen niet terug hebt. Ik zou me geen raad weten zonder een boek. Dat is dan weer wel een van de vreugdes die terugkwamen na de dranktijd: helemaal wegzakken in een boek. Okee, is ook wel het vergeten van emoties en gevoelens, maar dan tenminste niet op een ongezonde manier. Wat voor boek ga je lezen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...