Spring naar bijdragen

Even voorstellen


Kustbewoner

Aanbevolen berichten

Als nieuw forumlid kom ik me hier voorstellen. Al langere tijd kwam ik bij tijd en wijle langs dit forum, maar ik heb nog niet eerder de stap durven nemen om me in te schrijven.

Het begon allemaal vrij onschuldig, met 's avonds na het werk enkele glazen wijn. Van lieverlee werd dit meer, totdat ik regelmatig de volgende dag een kater had, en los daarvan een schuldgevoel. Al vele malen heb ik me voorgenomen te stoppen met drinken, maar dat lukte steeds niet.

Bovendien werd mijn stemming daardoor steeds minder: na afloop, juist als ik nuchter was, werd ik of heel somber, of juist extreem prikkelbaar. Beide gevallen hebben uiteraard een negatieve invloed op de contacten met anderen.

Ik realiseer me dat er iets aan gedaan moet hebben en heb al vele malen geprobeerd te minderen of te stoppen. Soms lukt dat, maar het is me nog niet gelukt om langer dan een maand van de drank af te blijven. Steeds val ik weer terug in het oude gedrag.

Nadat het gisteravond weer een keer mis gegaan is, heb ik nu het besluit genomen om me hier op dit forum aan te melden. Hopelijk helpt dit om definitief van de drank af te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom kustbewoner.

De eerste hindernis heb je genomen

dus dat is in elk geval al anders dan

voorgaande keren. Stoppen met drinken

is niet gemakkelijk, voor niemand.

Ook ik heb vele struikelpartijen moeten hebben

eer het me lukte. En velen hier. Misschien dat het mede

daardoor zo waardevol is voor me dat het eindelijk gelukt is.

Ik koester mijn drankloos leven nog dagelijks en blijf hier ook

dagelijks komen om elke dag even met dit ritueel scherp te blijven.

want ik ben ook een gewoontedier en ouden gewoonten kunnen heel

hardnekkig zijn. Gelukkig leveren mijn nieuwe gewoonten meer op.

Ik hoop dat je tijd kunt investeren om hier wat rond te neuzen en

vooral de draadjes met tips eens door te lezen. Onze virtuele huiskamer

ken je vast ook al, daar kun je bijna altijd terecht voor steun/aandacht

of net wat je nodig hebt. Of te geven hebt:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom kustbewoner:present:

Het begint altijd onschuldig denk ik.

Iedereen hier is ooit begonnen om voor de gezelligheid te drinken.

En dat is niet voor iedereen weggelegd.

Voor mij en de andere mensen op dit forum is het op en verslaving uitgelopen.

En voor jouw ook, als ik je verhaal lees.

Ik ben vorig jaar in november op dit forum gekomen.

En het gaat nu een heel stuk beter met mij dan toen ik me hier aanmeldde.

Ik lees en schrijf hier heel vaak mee, ook op ditjes, datjes dagdraad.

Dat helpt mij goed.

Hopelijk kan jij hier ook iets leren of gewoon je eitje kwijt:)

Succes en sterkte:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Nadeche:present:

Je kunt idd beter een eigen draadje maken.

Je drukt op wie is wie en dan op nieuw onderwerp (rechts boven)

Volgens mij moet het dan lukken.

En je schrijft dat je wilt stoppen, maar eerst minderen.

Bij de meeste mensen lukt dat minderen maar moeilijk.

Je kunt voor de eerste afkickverschijnselen een paar pilletjes aan je HA vragen.

Ik neem aan dat hij op de hoogte is van je probleem met alcohol?

Omdat je al eerder opgenomen bent?

En kom hier veel lezen en schrijven, dat helpt voor mij heel goed.

Sterkte en succes:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag kustbewoner en ook Nadeche,

Welkom hier. Ook ik ben eerst vele keren gestruikeld voordat ik zonder drank door kon gaan.

Ik was eerst minderaar, om allerlei redenen (zo lekker, zo gezellig, wat moet ik dan tegen vrienden zeggen enz. enz.). Uiteindelijk dronk ik 4 dagen niet en vr. za. en zo. wel. Het werd voor mij steeds moeilijker om me op die dagen aan mijn voorgenomen hoeveelheid te houden. Als ik vrijdag naar huis kwam dacht ik al aan het drankje dat ik straks zou gaan inschenken.

Mijn trigger is chronische pijn en daar kan ik niets aan veranderen; alleen aan de manier waarop ik ermee omga. Op de dagen dat ik niet dronk luisterde ik veel beter naar mijn lichaam, terwijl ik, op de dagen dat ik veel pijn had, mijn rem moeilijk kon vinden als ik de eerste op had in het weekend. Ik voelde me dan, kort, wat beter, dus een kortstondige beloning door de drank.

Nadat het weer een keer fout gegaan was heb ik besloten om helemaal te stoppen. Het voordeel daarvan is dat de drank langzaam maar zeker uit je systeem verdwijnt. De trek komt, zeker in het begin, af en toe terug, maar het wordt steeds vanzelfsprekender om niet te drinken.

Dit alles heb ik leren doorzien (valkuilen, hoe het anders te doen, waarom drink ik) doordat ik de internetbehandeling van Tactive heb gedaan, ook als steun in de rug op de moeilijke momenten.

Ook ik heb depressies gehad en ik slik nog antidepressiva. Wat ik gemerkt heb is, dat de drank allerlei valse emoties oproept en het me tegelijkertijd mijn echte gevoelens doet ontwijken. Het is immers veel gemakkelijker om naar de drank te grijpen, i.p.v. de situatie aan te gaan. Doordat alles rauw op je dak komt als je nuchter bent, is dat weer een reden om somber te worden, maar in mijn geval is dat tijdelijk gebleken.

Van dingen in het verleden heb ik me ook heel goed voorgehouden dat die zaken voorbij zijn en dat ik ze al heb overleefd!

@ Kustbewoner, ik zou goed in overleg gaan met de hulpverlening, voor jouw combinatie van drank en depressie, als ik jou was.

@ Nadeche: ik raad je aan om zelf een draadje te starten. Later kan je dan ook teruglezen hoe je je voelde en heb je misschien wat aan reacties van anderen. Die kan je zo terugvinden, en niet op het draadje van een ander.

Voor jullie beiden wens ik jullie veel succes en vooral volharding. Naast de verslaving is het een hardnekkige slechte gewoonte en die is lastig af te leren.

Mijn motto is: stug doorgaan.

Lytse.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De hulpverlening voor de depressie loopt al een tijdje. De scherpe kantjes daarvan zijn er wel af en op dat gebied gaat het iedere keer steeds beter. Nu begrijp ik wel wat ik door de drank heb geprobeerd weg te drinken. En dat dat geen oplossing is, uiteindelijk alleen een verdieping van het probleem. Van een depressie wordt je somber en van drank wat melancholisch, dus dat versterkt elkaar wel. Het op een andere wijze oplossen van de problemen werkt een stuk beter. Zelfs zo goed dat ik er spijt van heb dat ik dat nooit eerder heb gedaan.

Wel merk ik dat als ik weer gedronken heb het slechter gaat en ik weer zenuwachtiger wordt. Nog een reden om echt te stoppen met drinken. Bovendien wordt ik er nogal moe van, zodat ik 's avonds om 21 uur eigenlijk al wil gaan slapen. En dat terwijl er genoeg leuke of ontspannende dingen zijn om 's avonds nog te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn depressie

heb ik heel veel drankjank-tranen gelaten

en me slachtoffer van het lot en leven gevoeld

ik was zo kwijt dat ik de regie kon hebben

dat ik mezelf daar bijna in verloor

wat heb ik veel tijd op die bodem van de put

overleefd

in de training van Tactive

maar vooral hier in het forum

kwam ik weer tegen wat ik kwijt was

(h)erkenning, keuzes maken, lezen, (ver)oordelen

begrijpen en toch niet goedkeuren

allemaal dingen die ik bij mezelf ook

kon toepassen en oefenen

en nog steeds

en ik leef weer

echt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kustbewoner,

Ik heb volgens mij hetzelfde als wat ik in jouw berichten meen te lezen....een soort terugslag als ik gedronken hebt.

Ik drink slechts af en toe maar dan ook heel erg veel, en na zo'n episode ben ik een paar dagen heel erg angstig en gestressed. Later gaat het wel weer, al mankeert er dan nog wel het een en ander aan mijn stemming.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kunst bewoner, welkom op het forum.

(aparte naam trouwens).

De boel de baas worden gaat met vallen en opstaan.

Goed dat je hier bent.

Dankzij dit forum en de cursus van ADB weet ik beter hoe ik met

drank moet omgaan.

Voor mij is het: er NIET mee omgaan :camera:

Voor iedereen is het anders, succes met het vinden van jouw weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat inderdaad om de kust (dus bv. het strand) en niet kunst (met n, wat je bv. aan de muur kunt hangen). Hoewel ik eigenlijk zo'n 15 km. van zee woon, ga ik daar graag wandelen. Vooral 's winters, als de elementen om je hoofd vliegen.

Eigenlijk wilde ik een andere naam gebruiken, maar die was al in gebruik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kustbewoner,

Goed dat je het aan wilt pakken. Je legt zelf al de link tussen drank en somber worden. Ik heb ook aan zware depressies geleden maar legde nooit de link met drank. Later hoorde ik dat drank depressie oproept en versterkt.

Denk niet dat het met stoppen opeens opgelost is. Het herstel heeft tijd nodig. Maar ik ben wel na een keer 41/2 jaar nuchter helemaal van de antidepressiva afgekomen. Ik liep vroeger door drank en pillen als een zombie rond.

Veel succes!

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...