Spring naar bijdragen

Donderdag 9 oktober


plusjamais

Aanbevolen berichten

Pubers drinken veel meer dan ouders denken
Uitgegeven: 9 oktober 2008 17:08
Laatst gewijzigd: 9 oktober 2008 20:13

DEN HAAG - Pubers drinken drie keer zo veel als hun ouders denken. Dat blijkt uit onderzoek van het Trimbosinstituut.

Ouders hebben vaak een rooskleuriger beeld van het drankgebruik van hun kinderen. Naarmate de kinderen ouder worden, staan ouders alcoholgebruik ook vaker toe, ook bij kinderen onder de zestien jaar. Daarmee raken de ouders geleidelijk hun grip en zicht kwijt op het alcoholgebruik van hun kinderen.

Het onderzoek is donderdag in Den Haag aangeboden aan minister André Rouvoet (Jeugd en Gezin). De aanbieding vormt tevens het begin van een regionale voorlichtingscampagne gericht op het vergroten van de kennis en het bewustzijn van ouders. De website uwkindenalcohol.nl speelt daarbij een belangrijke rol.

Schadelijk

Het onderzoek is vorig jaar uitgevoerd bij ruim vierduizend ouders en ruim 7500 leerlingen van het voortgezet onderwijs. Het is voor het eerst dat veel ouders voor een dergelijk onderzoek zijn benaderd.

Bijna alle ouders vinden ieder weekend vijf of meer drankjes schadelijk, maar niet meer dan 55 procent van de ouders vindt ieder weekend een tot twee drankjes al schadelijk.

Geen alcohol

Driekwart van de ouders van 12-jarige kinderen vindt dat jongeren onder de 16 jaar helemaal geen alcohol mogen drinken. Bij ouders van 15-jarigen vindt nog maar de helft dit nog.

Een meerderheid van de ouders vindt dat een kind jonger dan 16 jaar mag beginnen met alcohol proeven. Een derde van de ouders van kinderen onder de 16 jaar vindt zelfs dat kinderen voor het zestiende jaar met enige regelmaat alcohol mogen drinken.

Rouvoet

In een reactie stelde Rouvoet dat voorlichting aan ouders beter kan. Ook gemeenten kunnen volgens hem veel doen om drankgebruik onder jongeren terug te brengen. Zij mogen beperkt gaan experimenteren met verhoging van de leeftijdsgrens voor kopen van drank naar 18 jaar.

Avondklok

Ook komt er een wetswijziging die gemeenten in staat stelt om al te jonge stappers na een bepaald tijdstip toegang tot de disco te ontzeggen. Voor een landelijke sluitingstijd voelt het kabinet niet.

Een grote meerderheid van de Kamer is het daar mee eens, bleek donderdag tijdens overleg over dit voorstel van de Friese actiegroep Vroeg-Op-Stap.

© ANP

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 170
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Wat jij zinloos vindt beste Houtje, vind ik zinvol. Moet ik paginas lang een soort roddel ,verdachtmakingen en, uithoren, doorscrollen.

Als het forum deze kant op gaat okè, maar zonder mij. Dan pak ik een goed boek.Kom ik ook te weinig aan toe!

Relax Houtje ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve heren, kunnen we weer even behalve zelf met respect behandeld willen worden ook de ander respecteren?

Geer, jij lijkt me een aardige vent maar je gaat voor mij nu wel over de grens. Ten eerste ken je de mensen hier nog maar kort en oordeel je over van alles en ten tweede loop je met beschuldigingen en kwetsende dingen te gooien omdat je zo graag gerespecteerd wil worden (?) ik snap het in ieder geval niet en vind het kwetsend. solly hoor!

Ik wil je graag respecteren maar dan wil ik ook graag dat jij dat andersom ook doet. Vind je uitlatingen vanavond echt stuitend en niet nodig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk loop ik drie boeken achter. Ik begin in een boek van de heer Ziza! In het Engels. En nee niet over de AA, ietwat philosofies. Lijk me wel wat. maar vaak tijdnood!!

Ziza ik ga beginnen, beetje minder forummen. Niet voor Geer, maar het vreet ook tijd, het forum. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over boeken gesproken, ik mag net beginnen in het boek dat Klaas eindelijk uit heeft.
Een dikke pil, zal ook wel wat tijd kosten... :D
Het heet; De kathedraal van de zee, geschreven door Ildefonso Falcones.
Middeleeuws Barcelona.

Volgens mij kan ik die afsluiter wel vergeten..
Dus ik ga nu echt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
blacky

allez nog eentje spijtig dat sommige geen frans begrijpen want deze is heel mooi en heel neig van topassing op adb momenteel





Merci pour tout le chaleur et amitié que tu me donnes par ce chanson.

He, gek, hoor, Frans gaan typen en dan ook gelijk in de azerty-stand vliegen. Zo hardnekkig zijn oude gewoonten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hehe, ik denk, even het forum bijlezen maar dat is een aardige klus geworden.
Mannendag vandaag, en ik maar denken dat dames krengerig kunnen zijn naar elkaar maar heren kunnen dat dus ook ;) weer wat geleerd.
Ik ga er verder niet meer op in.

Vandaag een drukke dag op het werk, productfotografie, nog nooit gedaan, dus emmeren met een witte doek, lampen, en allemaal te fotograferen objecten
reuze interessant maar niet heus, diamantboren en zagen, enorme dingen. Volgens mij heb ik alleen al van al het sjouwen spierballen gekregen. Ik hoop dat de klant tevreden is, heb nog nooit eerder zo gefotografeerd en zeker zonder echte fotostudio is het knap lastig.

Ben wel erg moe, was een lange dag maar gelukkig geen trek. Ook geen vreetbuien, ik geloof dat ik weer op de goede weg ben. Het normaal eten is toch wel dezelfde strijd die ik met drank had. Het uitstellen van de behoefte, afleiding zoeken, alternatieven zoeken.. vind het alleen jammer dat de weegschaal nog niks laat zien ;)

Heerlijk 3 dagen vrij!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Respect ontvang je door zelf respectvol om te gaan met mensen.
Het heeft geen zin om respect te vragen als je je onbetamelijk gedraagt.
Wees respectvol naar een ander en je zult respect krijgen zonder dat je daarom moet vragen, roepen, schreeuwen. Iemand die respect eist, zal dit niet krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He, Tapas, zo ontstaan ook voetbalrellen en oorlogen.

Laten we allemaal een goed boek gaan lezen of naar goede muziek luisteren zonder de buren te storen.

niet met de deuren slaan!
ja zuster nee zuster!
niet op de stoelen staan!
ja zuster nee zuster!
denk aan de buren!
ja zuster nee zuster!
't zijn heel dunne muren!
ja zuster nee zuster!
laten we allemaal doen wat we willen
zonder te schreeuwen zonder en te gillen
doe wat je het liefste doet
ja zuster nee zuster
dan is het altijd goed
ja zuster nee zuster ja zuster nee zuster ja zuster nee zuster

ja zuster nee zuster!
ja zuster nee zuster!
ja zuster nee zuster!

van Annie M.G. Schmidt


*aangepast, ik had de tekst niet goed

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat men zaait , oogst men of zo iets
corinne is een heel mooi liedje niet waar , mike brant is sinds mijn 17 ste mijn lievelings zanger en een knappe vent op de koop toe dat is de enige waar ik al zou durven mee mee gaan maar kan niet want ook hij heeft suicide gepleegt
ik wens de heren ee leuke verder zetting van de avond toe
ach ja er gebeuren inderdaad rare zaken hier ........ iemand die wel leest en dan via msn iets laat weten ......... sorry maar gaat mijn petje te boven ik denk dat er hier heeeel veeeeel achter de schermpies gebeurt .......... en ja ik weet het is mijn probleem maar is wat er op mijn eerste site ook gebeurt is in 2005 den achterklap door mensen met resultaat toen ik in 2005 op een bezinning kwam in belgie dat ze zeiden "de zottin van spanje is er :devil:
sloppel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...