FishermansFriend Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 Scholeke, ik heb het ook gehad dat alle emoties en gevoelens extra hard aankwamen toen ik niet dronk. Ik geloof dat het nu al weer een stuk beter gaat. Uiteindelijk wordt je juist psychisch veel weerbaarder. Maar dat is op de wat langere termijn....moeilijk om te overzien idd.Maar ik denk dat je met ong. ruim een week het ergste al achter de rug hebt.En inderdaad is niet iedereen even begripvol. Zie het als een 'tekortkoming' van hem, en laat het ook bij hem. Blijf nu bij jezelf, bij wat je wilt voor jezelf: het leven beter aankunnen, dus even stoppen met drinken. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
An Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 Sas: ik denk niet dat het Trees was met deze uitspraak. Het zal Plus geweest zijn.Wat betreft het komende weekeinde, je sprak daar vorige week al over en het blijft in je hoofd hangen.Nou dat heb ik ook. Ik zit nu al te denken hoe het met kerst moet of met oud en nieuw.Maar dat is goed, dan laten we ons ook niet overvallen.We kunnen een plan maken.Eerst moet je ZELF kiezen wat JIJ wil.Wil je wel of niet drinken?Of wil je b.v. twee glazen drinken en denk je dat kan?Dan bekijk je de omstandigheden.Als ik niet drink wat zeg ik dan.Je kan zeggen dat je aan het lijnen bent, of dat je eens een dagje niet drinkt.Of misschien kan je de BOB zijn, dan is het direct duidelijk.Als je persee niet wilt drinken en je ziet er tegen op en je denkt dat de verleiding te groot is dan zou ik niet gaan. Je bent bezig met een genezingsproces.Er is bijna elk weekeinde of vaak ook door de week tegenwoordig wel een 'feestje' met drank.Ik hoop dat je iets hebt aan mijn tips. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sas36 Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 Scholeke en Fishermans friend ook nog welkom hier.Scholeke: het is nu 1,5 week geleden dat ik heb gedronken en het gaat inderdaad een stuk beter dan vorige week om dit tijdstip.zet een lekkere pot thee en voor mij helpt om vooral bezig te blijven in huissucces laat je niet direct uit het veld slaan, volgens mij heb je je doel heel helder en houd dat zo !!!!!!!Fish, ik las elders al 3 maanden geweldig. Ik weet niet meer bij welke nieuwkomers ik nu wel of niet heb gereageerd maar bij deze.even in het kortik ben Sasmoeder van 2 kids, 36 jaar, getrouwd, ik werk partime, en ik ben hier sinds vorige week.Ik dronk niet altijd iedere dag maar wel vaak 4/5 dagen van de week waarin het weekend altijd de kroon spande qua hoeveelheid.kortom alleen maar herkenning hier, en dat vind ik wel erg fijn, ik vind het wel een bijna continue gevecht en ik weet ook niet of ik het altijd win maar ik bekijk het maar gewoon per dag.groeten en veel succes Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
An Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 Sas: je blijft slapen, kan je niet zeggen dat je naar huis moet s'avonds en dus moet rijden??Kirky: dat is natuurlijk het mooiste als je het kan zeggen. Ik ben mondig genoeg en niet bang uitgevallen, maar soms kan je het beter niet zeggen.Zo was ik laatst ergens en in de groep werd een meneer een biertje aangeboden.De goede man zegt luid en duidelijk 'ik drink al 15 jaar geen alcohol meer'.Bleven ze toch aandringen die lui 'ah joh, eentje, wat maakt dat nu uit'.'Geef me maar een malt' zei de man. Hadden ze geen malt.Begon het gezanik weer. Die man werd harstikke in de zeik gezet.Dus ik bedoel, uit zelfbescherming kan je soms beter iets anders zeggen.Je moet wel heeeeeeel sterk in je schoenen staan, zeker als je net begint.In het begin , maar ook later is het goed om te zeggen ' vandaag drink ik niet'.Zo dat is mijn mening toevallig Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sas36 Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 Kirky: Ik denk dat het ook een stukje eigen proces is. misschien ben ik er nog niet aan toe om iedereen te vertellen dat ik een drank probleem heb.An: ik zie deze meiden maar een paar keer per jaar en heb er dus ook veel zin in om met ze bij te kletsen. 1 van hen heeft wel eens aan mij gezegd dat ze vond dat ik wel erg veel dronk en met drank bezig was (bv continue kijken waar de ober blijft etc..)voor de rest, is het in zo'n weekend altijd gezellig en drinken we allemaal eigenlijk wel wat te veel Ik zou eigenlijk wel graag willen dat ik er gewoon heen ga en een paar glazen drink, maar hoe weet ik zeker dat dat gaat lukken.Ik blijf daar ook slapen dus ik kan ook niet zeggen dat ik vroeg naar bed ga (het is nl in een stad 200 kmn verderop).maar over een plan maken dat is wel een goed idee, heb ik afgelopen weekend eigenlijk ook gedaan met mijn activiteitenplan.dus daar moet ik nog maar eens op gaan zitten broeden. en misschien moet ik het ook eens proberen om maar een paar glazen te drinken.nou ja nog genoeg stof om over na te denken.En voor kerst en oud en nieuw was ik ook al aan het nadenken, jij dus ook (dan zijn we in ieder geval mooi op tijd mee haha) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
scholeke Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 heb daarnet een heel gesprek gehad met mijn vriend .hij begrijpt mij dus helemaal niet he .toen ik zei dat dat kwam omdat hij niet wil aksepteren dat ik ziek ben .zei hij dat hij het zo niet verder ziet zitten en dat hij erover nadenkt om het huis te verkopen en te verhuizen .nu zit ik dus zeker in de put he want ik weet zeker als hij dat doet dat ik dan helemaal verloren ben .nu ben ik zeker vastberaden om te bewijzen dat ik het kan en laat de duivel van de drank mijn leven niet vewoesten . Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sas36 Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 Scholeke:thats the spirit, laat de drank niet je hele leven kapot maken.Ga er voor maar neem niet te grote stappen. houd het bij de dag om het voor jezelf overzichtelijk te maken.Blijf proberen te praten met je vriend ook al is het moeilijk, die van mij snapt het ook niet helemaal die zegt: je stopt toch gewoon en als je wel wil drinken drink je toch gewoon 2 glazen ipv 2 flessen.maar misschien wil ie het ook gewoon wel niet zien.Misschien is jou vriend er ook wel gewoon heel erg van geschrokken en weet hij nu ook even niet wat hij moet doen, een paniekreactie zoals wij dat ook hebben door op dit soort momenten de fles te pakken.ga maar bewijzen aan jezelf dat je het anders kan door dat biertje vandaag te laten staan.Zet 'm op !!!groeten Sas Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sas36 Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 An: jou reactie zat voor die van mij zag ik. Ik moet wat sneller leren typen (of kortere berichten oid)dus helaas naar huis rijden is geen optie. Diep in mijn hart denk ik ook dat ik toch wel zou willen drinken vrijdag. dus misschien moet ik maar proberen om te matigen, iets van afspraken maken met mezelf ofzo? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FishermansFriend Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 Ja, misschien kunnen we een aparte rubriek maken met kerst- en nieuwjaarstips!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FishermansFriend Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 Nee, nog geen 3 maanden helaas, ik GA voor de drie maanden droog!!Nu nog maar 12 dagen!!!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FishermansFriend Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 Nee, oh, wat een verwarringen!!Ik ben pas net begonnen, de 6e!!06-11! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sas36 Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 he Fishnou 12 dagen is toch ook al heel wat maar waarom ga je dan voor de 3 maanden droog.wat gaat er dan gebeuren of vind je dat een gewoon een haalbare eerste periode?dapper namelijk om jezelf te stellen dat je 3 maanden niet gaat drinken.Ik kan dat mezelf nog niet opleggen, volgens mij raak ik in paniek als ik tegen mezelf zeg dat ik nooit meer drink.'dus dat doe ik dan dus ook maar niet en houd het bij bekijken en besluiten nemen per dag.Dat is voor mij te overzien (tot nu toe tenminste) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sas36 Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 ik zie dat het alweer tijd is om met de jongste naar zwemles te gaan.Vanavond weer home alone dus mijn activiteiten plan voor vanavond is waarschijnlijk hier achter de computer zitten.succes allemaal en tot later Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FishermansFriend Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 Ik moet weer werken! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 Goeie middag allemaal,Ik kom me snel even melden. Ik zag bij het inloggen weer veel nieuwe namen. Hartelijk welkom aan de nieuwe forumleden en veel succes bij het stoppen of minderen.Vannacht heb ik slecht geslapen, vanaf 3 uur heb ik elk half uur wel gezien. Tegen dat de wekker afliep, was ik al moe. Helaas, moest toch op om te gaan werken. Lekker gewerkt met muziekje erbij (ik was alleen) en dan 's middags gelijk naar mijn multicultikoor. Onze dirigente was er nog niet, die bleek autopech te hebben. Toch hebben we goed gezongen. En dan wachten met het groepje dat aan de musical meedoet. Eindelijk, 't was al 14.45 (beginnen eigenlijk om 14.00), konden we aan de slag. We zijn doorgegaan tot na 15.30. Een goed teken, want dat betekent dat de dames er echt zin in hebben om aan dit project mee te werken. Ik ga nu gauw even bijtanken en dan is het weer tijd om met het eten aan de slag te gaan. Vanavond dan weer het volgende koor. Tussen de bedrijven door kom ik vast wel even kijken en zeker vanavond als ik terug ben.Leuk dat ik dat allemaal kan doen. Toen ik dronk, ging dat echt niet. Hou het droog, er is dan alleen maar winst. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
albertina Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 Hoi,wat een hoop geschreven en allemaal door "nieuwe" mensen.Welkom allemaal trouwens.Zal het door de uitzending op tv komen?Of is het de tijd van het jaar dat men gaat bezinnen, hoe nu verder?Ik ga zo even op mijn gemak het draadje lezen.Vanmiddag heb ik 2 uur gelopen, ik ben gebroken.Niet lichamelijk maar in mijn hoofd.In de buurt waar ik woon heb je veel stilte gebieden waar je kunt wandelen.Ik hoef er slechts 10 minuten voor te rijden, parkeer mijn auto op een speciale plaats,en dan is er echt de stilte.Het is een prachtig polder landschap met oneindige verten.Als je daar loopt is de echte wereld heel ver weg.Je komt er op een enkel af en toe een fietser tegen en veel vogels.Al lopende ervaarde ik een enorme rust, waarin alleen ik bestond.Het deed mij denken aan mijn huwelijk, alweer zoveel jaar geleden, wij gingendaar vaak fietsen s'avonds of op een vrije dag.Het deed mij denken aan dingen die voorbij gaan, zoals mijn huwelijk.Het deed mij denken aan vriendschappen die komen en gaan in het leven.Het was niet echt piekeren het was mijmeren(Blacky)Na één uur te hebben gelopen, dacht ik, oh ja, ik moet ook nog terug lopen.En toen begon ik mij heel onbehagelijk te voelen, ik wilde niet terug.Ik wilde zo graag daar blijven, in het niets, in mijn gedachten, of mijmeringen.En zomaar opeens uit het niets, begonnen de tranen te stromen, ze stromen nog steeds.Ik weet waarom ik moet huilen, om dingen die voorbij gaan.Zo weet ik ook dat mijn werk voorbij is, ik moet kiezen voor mezelf, wil ikbeter worden dan moet ik deze baan loslaten.Maar ik vind het zo moeilijk, alles wat ik dacht te hebben opgebouwd ga ik nu loslaten.Ik probeer het te zien als een rouwproces, maar pijn doet het wel.Mede dankzij een aantal mensen hier op het forum en daarbuiten heb ik ingezien datdit besluit het beste voor mij is.Afscheid nemen, ik leer het nooit. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 Ik heb even zitten nadenken over 'een eigen mening hebben'voor mij is een mening niet een vaststaand iets maar meer een proces dat steeds bijgesteld kan worden. Ben ik dan een zwevende meningenhebbende? vast wel maar dat voelt voor mij goed.Om mijn mening over iets te kunnen vormen heb ik afstand en tijd nodig. Je gevoel zegt soms A, je verstand zegt B. In therapie leerden ze ons dat er ook nog een C is, namelijk de wijze geest die eigenlijk tussen de A en de B zit, de C is de wijze raad die je een buurvrouw of vriendin zou geven over een situatie die ontstaan is.Vasthouden aan een eigen mening kan nogal star zijn, continue van mening veranderen wordt gezien als draaikonterij maar mijn mening is dat mijn mening altijd mag veranderen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ferry Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 Alle nieuwelingen,Van harte welkom, op dit mooie forum. Er wordt zo nu en dan geruzied, maar dat komt, omdat alcoholisten erge gevoelige mensen zijn. En als ze pas aan het stoppen zijn, erge korte lontjes hebben.Dat is mijn ervaring, van de laatste jaren, hier op het forum. Bij iedere nieuwe lichting (Wat klinkt dat lullig) moeten mensen aan elkaar wennen. Degenen die al wat langer droog staan, gaan haantjes gedrag vertoonen. Wat komt door de fase waarin ze zitten en wat ze later ook gaan inzien (oei,oei) Maar al met al, komen de meesten er goed uit. Degenen die willen stoppen, komen er, met vallen en opstaan. En degenen die willen minderen lukt het soms. Maar vallen vaak terug in hun oude gedrag, wat mijnsinziens is ingesleten. En drinken dan weer gewoon door, tot dat ze ontdekken, dat stoppen veel makkelijker is, dan minderen. Ook is mijn ervaring, dat alleen het forum niet, voldoende is (althans voor mij). Ik heb de Tactus therapie gevolgd en ga een maal per week naar een AAmeeting. En sta daardoor nu 2 jaar en 3 maanden droog. En ik kan jullie wel vertellen, dat, dat erg prettig is. En ook dat het de beste beslissing is geweest, die ik ooit in mijn leven heb genomen. Maar nogmaals, dit zijn mijn ervaringen, die hoeven dus niet voor anderen te gelden.Mensen, doe zoals ik en laat die eerste staan en het leven wordt veeeeeeeeel eeeeeeenvoudiger.Ferry. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 Ferry hoi, m'n lontje wordt steeds korter. Twee jaar en drie maanden, een oude wijze man!! Groet.*** zet ik één jaar, wat dom!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Otje Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 Nou mensen het is weer misgegaan, jeetje zeg. Ik baal echt. Minderen gaat dus echt niet. En er was niet eens een reden voor, of een trigger. Gewoon een glaasje nog even voor het slapen gaan. Echt belachelijk, de alcohol had me meteen in de tang........Ik voel me niet rot of schuldig nu, maar het is me wel volkomen duidelijk dat echt zelfs 1 glaasje niet kan. Soms wel, maar zomaar ineens ook niet. Dus het was weer bal vannacht, en dat was helemaal nergens voor nodig, en ook niet de bedoeling. Volkomen onzin dus. Bah. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 In control Wing? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
anjo Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 Wat zijn er veel nieuwe forumleden! Fijn dat jullie de weg naar het forum hebben gevonden.Ik heb begrepen dat Vie op tv is geweest? Kan iemand mij vertellen op welke zender en in welk programma dan kan ik het opzoeken bij aflevering gemist. Ik weet nog dat honderd jaar geleden Tapas mij de weg naar het forum heeft gewezen en daar ben ik haar nog steeds dankbaar voor. Hoe beviel het Vie en heb je veel reacties uit je omgeving gehad?Hoogstwaarschijnlijk kan ik het allemaal wel teruglezen maar uit zelfbescherming haak ik af als de sfeer wat minder wordt. Ik geloof net als Rudy dat het er wel bij zal horen want het komt elke zoveel weken voorbij en iedereen weet hoe ik daar overdenk. Vroeger ging ik dan nog wel eens tussen partijen staan ofeigenlijk als een docente op het schoolplein tussen vechtende leerlingen. Godzij dank hebben de meeste van jullie mij dat nooit aangerekend. Eeuwig en altijd die beroepsdeformatie die er door heen komt.Ik denk dat ik dat nu niet meer zo vaak zal doen, ik kan zelfs de sfeer niet meer aan. Mijn beschermend harnas is zo aan slijtage onderhevig geweest dat alle pijlen mijn hart raken dus soms is het beter dat ik mij dan terug trek en mij er niet mee bemoei.Ik heb vandaag een huildag, fijn als je naar allerlei instanties moet voor afspraken:$Ook al heb ik het geluk dat ik geen sollicitatieplicht heb en dat ze allen vinden dat ik mijn tijd moet nementoch heb ik een soort beroepentest aangevraagd. Het schijnt dat zodra er een overlijdensmelding gemaakt wordt bij instanties deurwaarders al ingeschakeld worden bij een gemiste betaling, vandaar al die drukte bij mijn voordeur. Het is schandalig. Wat een voorbeeld van de Nederlandse " zorgstaat". Wat een voorbeeld van een sociale samenleving. Bah!Ondanks al dat:" neem je tijd" heb ik nog nooit mij zo onveilig gevoeld. Mijn beroep was altijd mijn lust en mijn leven maar ik vind dat als je met jongvolwassenen werkt je de verplichting hebt om je voor 100% in te zetten. Het is fijn als je je vakgebied goed beheerst maar nog belangrijker is dat je in balans bent. Over of onderreageren kan fataal zijn voor het leerproces. Ik verwacht dat het een tijdje zal duren voor ik die verantwoording weer aandurf toch wil ik een aandeel hebben in deze samenleving. Een zinvol aandeel. Er moet iets zijn waarbij ik mijn rekeningen kan betalen en ik "zinvol" bezig kan zijn.Ik ga echt niet wachten totdat ik mij stabieler voel voordat ik mij daarin ga verdiepen. Ik ga ervan uit dat deze bewolking ook weer overtrekt en dan wil ik voorbereid zijn en aan de slag kunnen gaan.Zoals voor iedereen op dit forum geld voor mij ook; stap 1 is niet vluchten in alcohol. Vele forumleden bewijzen dat het te doen is, sommige moeten knokken met vallen en opstaan maar blijven knokken is key. Nooit de moed opgeven. Oppassen dat doctoren met de beste bedoelingen je geen vervanging bieden. In mijn geval is dat slaapmedicatie. Als kind had ik al moeite met in slaap vallen, niet met slapen.Er is een wezelijk verschil. Nu ben ik dubbel belast, moeite met in slaap vallen en met doorslapen.Het schijnt normaal te zijn, leeftijd en omstandigheden spannen samen. Mijn instinct is mij op het nuchter blijven te richten, alles is beter dan drinken. Echter in het Engels is de overeenkomst duidelijker dan in het Nederlands. Wij hebben medicijnen en drugs. Hmm, met slaapmedicatie, spierverslappers of kalmerende middelen waar ligt de grens? Pas dus op met die middelen. Let wel, ik noem hieronder geen AD. Als je hersenen niet genoeg sexortine aanmaken dan heb je in feite medische indicatie. Je lichaam maakt een bepaalde stof niet voldoende aan. Slikken dus. Gezond eten, beweging en je op een natuurlijker manier ontspannen zijn key om verslavingen het hoofd te kunnen bieden. Net zo belangrijkis zingeving. Misschien wel het meest belangrijkste.Ik was al heel jong moeder, ik heb bergen beklommen en ben ver boven mijzelf gestegen voor mijn kinderen. Dat kan je een tijdje volhouden maar zelfs je kinderen blijven maar even bij je.Plan B moet altijd zijn, waar haal ik zingeving vandaan voor mijzelf. Ik ben het met vallen en opstaan aan het leren. Ik heb zingevening altijd buiten mijzelf gehaald in relatie tot mijn gezin. Natuurlijk was het doodnormaal dat ik hun schulden op mij opnam en dan maar een lening afsloot voor hen. He, ik was de mama. Nu ben ik zo blij dat ze me dat hebben kwijtgescholden hebben.Mijn getrouwde kinderen van 26 en 29 vinden dat namelijk normaal dat je hun shit opruimt. Is dit een teken dat ik nu toch echt oud geworden ben. Je bent getrouwd maar je verwacht je moeder dat ze je shit opruimt. Geen dankbaarheid nodig, het is normaal. Toch hebben die meiden geen moeder relatie meer met mij. Ik weet ik ben wat warrig op het moment. Maar als er bij verteld wordt, we hebben geen moeder/ dochter relatie meer met jou. Ze mij vertellen dat ik niet meer alleen mag zijn met Poppedeintje maar toch is het doodgewoon dat ik hen geld geef. NO more! Niet een van mijn meiden heeft mij getroost. Dochter 1 zit alleen maar te wachten op geld. Zij wil geld. Jammer dan. Ik heb haar mijn leven gegeven. Ik ga mijzelf niet meer in de schit duwen zodat ik haar wat kan geven. Zij werkt, hij werkt en mijn kleindochter mag ik niet meer zien. En dan moet ik haar geld gaan geven zodat ik de schuldsanering in kan gaan. Hebben ze me ooit gevraagd of ik oke was, hebben ze mij ooit gebeld?Anyway, voor alle nieuwe vechten en het komt wel goed, kijk naar Anna, Ziza, marjo ,Soothe, houtje etc.Lees en leer. Ik wens jullie veel kracht toe. En als ik iets kan doen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 Woman, dan is het nu wel duidelijk.Niet meer proberen dus!Ik zou om half 5 een afspraak met iemand hebben maar die komt niet opdagen, ach, wel zo lekker, huis is netjesals ze om 6 uur nog niet langs geweest is ga ik maar een rondje hond doen. Vanavond nog een laatste buurtcontractwerkrgroepvergadering.Echt veel heb ik vandaag niet gedaan maar ik heb nog ruim een week!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 Hoi Woman, ik wil je niet op de nul lijn hebben. (even indekken) Maar er is een categorie, die moeilijk af kan remmen. Misschien jij ook! Denk er eens diep over na!!Groet en maak jezelf niets wijs. Sluit het sprootjes boek. ferry zei het al, niets leeft rustiger. groet. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 17 november 2008 Rapport Share Geplaatst 17 november 2008 Anjo, Kort van stof hè! Ik ga koken.Groet, houd je bijeen! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden