Spring naar bijdragen

Maandag 17 november


Rudy

Aanbevolen berichten

En ik ben eindelijk weer terug uit het bos, hond blij, ik blij en ook nog wat leuke plaatjes geschoten.
ZO eerst maar eens douchen en dan boven beginnen met boeken te ruimen, jaja, tijd voor de grote opruiming in huis en hoofd.

Scholeke, bekijk het per dag, vandaag niet drinken, en morgen opnieuw een beslissing nemen! Per dag is het te overzien!

een goeie tip voor feestjes die mij altijd helpt is: ga observeren, kijk wat drank met mensen doet, kijk of je de humor en het luide praten ook nog leuk vind als je nuchter bent. Onderzoek eens of er ook collega's zijn die niet drinken of met mate drinken, normaal zal je daar nooit mee praten, nu wel misschien. Zie het als een onderzoek naar wat drank met mensen doet en bedenk in de loop van de avond wie de grootste kater zondag zal hebben.. en dat jij die niet zult hebben, gnagnagna.

In het begin zal het voelen alsof je iets wordt afgenomen, drank en roes, maar op de lange termijn krijg je er zoveel meer voor terug. Rust, balans, je gaat je weer ontwikkelen en je voelt je zoveel beter over jezelf! daar kan toch geen roes tegenop? Zie het als een ontdekkingstocht naar jezelf, wie je werkelijk bent. Je zal merken dat je jezelf echt leuker gaat vinden zonder drank, maar het kost wat tijd.

Albertina je liet me ook even heel erg schrikken toen ik las dat je je weer beter gemeld had ;) hahaha, gemenerik! Je zorgt goed voor jezelf!! ga stille voort!!!!!

Stolli, je zoekt wel een pittige confrontatie op door hier mee te gaan schrijven terwijl je blijft drinken. Aan de andere kant hou je mij wel de spiegel voor van een alcoholist en motiveer je me juist alleen maar meer om niet meer te drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 220
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

hier ben ik weer .ben de kleine van school gaan halen en daar vroegen ze wat er was met mij .volgens hun was ik heel stil en zag ik heel bleek .heb gewoon gezegt dat ik last heb van mijn verkoudheid want ik vind niet dat heel de wereld moet weten wat ik nu doormaak .daarnet even een lepel van mijn hoestdrankje genomen en plots kreeg ik zo een drang om een pintje te nemen niet te doen gewoon .ik heb dus nooit in de dag gedronken en nu zou ik een moord gedaan hebben om een slokje van dat vocht binnen te krijgen .raar toch he .dus die hoestdrank gaat weg en ik ga een andere halen zonder alcohol in .ik heb daarnet 1broodje gegeten ik had wel geen zin in eten maar mijn zoontje wou ook niet eten alleen als mama meeat dus ik heb mijn best gedaan en ja hoor 1broodje is er ingegaan maar wel met veel moeite .ik ga zeker zaterdag doen wat er hier gezegt is .ik heb een goede vriendin die ook niet drnkt en ga een hele avond bij haar zitten .ik denk er ook aan om haar vanavond op te bellen en te zeggen met welk probleem ik zit .ik ben alleen bang dat ze net als mijn vriend niet gaat begrijpen dat het echt een groot probleem voor mij is om niet meer te drinken en mij zal laten vallen .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Scholeke, waar ik in het begin veel aan heb gehad, was de herkenning
op dit forum. Je bent niet de enige! Hier hoef je je niet te schamen.
Je klinkt een beetje reddeloos. Geen wonder hoor... de drank maakt
van jou een bang, onzeker en afhankelijk persoon. Ga op zoek naar je innerlijke
kracht. Want die heb je, die heeft iedereen! Stop met drinken en langzaamaan zul
je je beter voelen, en meer in balans met de persoon die je bent, achter dit
alcoholgordijn. Het is een goed tip om het per dag te doen.
Vandaag drink ik niet! Niet te ver vooruit kijken. Stel prioriteiten.
De drank eruit is nu het belangrijkste, de rest komt later wel!
Succes en hou je taai!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha, het is weer gezellig op het forum, zeker met zo'n 'Robin Hood' erbij.
Stolli: 12 halve liters is niet zo veel hoor op een dag. Ik snap niet zo goed waar jij je druk om maakt eigenlijk. Je hebt er toch geen problemen mee.
Hier komen eigenlijk alleen 'probleemmensen' (sorry als ik Ons zo even noem)..........

Scholeke: de eerste dagen is het zeker niet makkelijk. Probeer wat afleiding te vinden. Doe in ieder geval dingen die je graag doet. Je hoeft nu even niet te presteren want je bent nu hard aan jezelf aan het werken. Volhouden vandaag, vandaag telt.


En waar is de vrolijk optimistische Marjo gebleven????

Albertina: knappe doorzetter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Adam: ja dat bedoel ik eigenlijk.

Stollie 12 halve liters zijn niet zo veel als je lichaam in staat van vergiftiging is.
Het lichaam vraagt om nog meer vergif want het kan niet meer zonder.
In het laatste stadium dan kan je nog meer drinken zonder dat je er dronken van wordt.
Dat is ellendig want dan drink je alleen nog maar omdat je MOET drinken.
Totdat het een of ander het begeeft. Je hersens met een vette dilerium.
Zo iemand heb ik eens verpleegd in het ziekenhuis. De man had een dilerium van drie dagen.
Hij zag overal beestjes en op een gegeven moment moesten we hem vastbinden.
Hij was zo bang, zo ontzettend bang. En we konden niks doen.
Als je lever ineens toedeloe zegt, ja dan kan je het wel vergeten.

Het mooie van het menselijk lichaam is dat het zich kan herstellen.
En dat begint ermee om het lijf geen vergif meer te geven.
Ja, de ontwenningsverschijnselen.
Maar als een echt kerel moet je daar wel tegen kunnen.
Een paar dagen nogal lastig, maar daarna begint het echte leven en ontdek je ineens
zoveel.
De natuur, lieve mensen om je heen, lekker eten.

Zoiets van ''' goede morgen allemaal''.

Ja Stolli: dank je, je hebt me weer tot inzicht gebracht vandaag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben trouwens nog niet helemaal klaar met gisteren.
De vraag was natuurlijk, heb je een eigen mening? (of lul je zomaar
wat met idereen mee?).

De vraag leek in het algemeen gesteld.
Maar deed mij gelijk schudden op mijn grondvesten.
Ik voelde mij aangesproken (en zoals bleek wel meer mensen)

Natuurlijk heb ik een eigen mening.
Die heeft iedereen.

De vraag had dus eigenlijk moeten zijn:

Durf je altijd eerlijk voor je eigen mening uit te komen?
Durf je eerlijk naar jezelf te kijken?
Durf je standvastig en ten allen tijden achter je standpunten te staan?
Ben je echt wie ik denk dat je bent en zoals je je voordoet?

Het antwoord daarop is voor mij niet gemakkelijk te verwoorden.
Het antwoord gaat ook niet alleen over een eigen mening hebben.
Het antwoord gaat over het uitdragen van een mening.
Over de manier waarop en over eerlijk zijn.

Gisteren heb ik vooral antwoord gegeven over mijn eerlijk zijn.
Daarvoor heb ik mijn nek uitgestoken/de hand in eigen boezem gestopt...

Ergens een mening over hebben. Daar ga ik eigenlijk vrij laconiek mee om.
Het is maar een mening, niet de enige en zeker niet altijd de juiste.

De meeste botsingen worden veroorzaakt door meningen die vasthoudend en
als onwrikbaar standpunt worden neergezet. Bijna als enige waarheid.

Ik ga daar anders mee om. Wik de voors en de tegens.
En vind overal wel wat in. Daaruit probeer ik mijn eigen mening te vormen.
Hoe ik denk over een bepaald mens of over een bepaald standpunt.
Omdat er in het algemeen zo'n hoge waarde wordt toegekend aan een eigen mening,
denk ik wel eens te snel dat ik hem heb, en plaats hem vervolgens.
(er zit een innerlijke drang die tot aansporen maant, het wordt verwacht...)

In veel gevallen geef ik waarschijnlijk te snel mijn mening.
Zonder dat ik daar voldoende over heb nagedacht.
Ondertussen denk ik voort, en schaaf die "mening" hier en daar wat bij..
Voor mij zelf is het dan al duidelijk. Ik ben immers alweer een stukje verder in het
denken. Nl. dat het niet altijd zo hoeft te zjn als je in eerste instantie dacht.
Door me te proberen in een ander te verplaatsen, gebeurt het vaker dat ik denk,
het is te hard, te eenzijdig, ik stoot er mensen mee voor de kop...

Daar gaat het dikwijls fout. Want voor de ander ben ik dan onduidelijk.
Kom ik op mijn mening terug. Lijkt het of ik van twee walletjes eet en
van het ene op het andere been huppel.

Huppelen doe ik. Want ik kom er meer en meer achter, dat ik inderdaad
een positief ingesteld mens ben. Ik luister en kijk. Hoor de argumenten van anderen.
En kan me daar in verplaatsen.

Wat IK dus zou moeten doen, is minder snel mijn mening geven.
Misschien eens een tijdje meningloos door het leven gaan.
Dat past beter bij mij. Even voor me houden wat ik denk en dat niet meteen
vastleggen als een mening. In dat geval hoef ik er niet op terug te komen en
mijn mening te herzien.
Want daar kunnen mensen met een sterke eigen mening wel eens heel erg maf van worden.
Daardoor kan het gebeuren dat je niet serieus wordt genomen en als labiel en karakterloos
wordt neergezet.

Ik ben een wispelturig persoon, altijd geweest.
En misschien blijf ik dat ook wel een tijdje
Want ik vind het eigenlijk wel knap dat ik op meerder manieren naar
een "probleem" durf te kijken, en mijn mening te ontwikkelen.

Ik heb gisteren als enige mijn nek uitgestoken.
Het kan zijn dat er daardoor mensen zijn, die mij nu met de nek aankijken.

Dat kan.
Is het starheid of angst?
Ik weet het niet.

Ik ben gaan drinken om mijn waardeloze gevoelens naar mijzelf de kop in te drukken.
Nu ik een tijdje nuchter ben, kom ik er steeds meer achter dat ik er wel mag zijn.
Dat ik daar niet iedereen blij mee maak hoort erbij.

Het hele verhaal kan dus op het ene sleutelwoord
terug worden gebracht:

ACCEPTATIE (en nu eens onderbouwd :D op mijn manier.. Die niet slechter of beter is dan die van iemand anders.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Trouwens, een groot voorbeeld van velen hier op het forum,
doet niet anders. Mensen noemen het meelullen, meelopen...
Een negatieve klank. Ik noem het openstaan voor anderen en
bereid zijn om mijn eigen starheid te laten varen.
Meebuigen... :D

Nou ben ik via Judas, Hitler en Boeddah tot hier gekomen.
Ik zou er nog wel dagen over willen praten.

Maar dat zal ik jullie niet aandoen.

Ik stel een vraag.

Wat is jou mening waard, als je daardoor niet bereid bent om naar
anderen te luisteren. Is het altijd hebben van een mening wel zo
nobel en zo goed als wij graag willen denken.
(Hitler had ook een sterke eigen mening..).

Wat hebben mening en waarheid met elkaar van doen?
Een mening is EEN waarheid toch? WIE of WAT heeft de waarheid in pacht?
Is het hebben van standvastige mening ook niet een vorm van Macht?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik voel me momenteel heel redeloos inderdaad maar dat niet alleen ik voel me heel eenzaam ook .ik heb 6maanden geleden gebroken met mijn ouders en daar zie ik heel erg van af .ik ben dan ook iemand die meer drinkt als er zo van die problemen gebeuren .heb daarnet weer telefoon gehad van mijn vader die me weer de behoefte had om me uit te schelden .dus nu zit ik zeker in de put .het helpt natuurlijk ook niet dat ik niet de volledige steun van mijn vriend krijg .daar ben ik zo teleurgesteld in en voel me daardoor heel erg gekwetst .ik hoop alleen maar dat die vriendin me niet laat vallen als ze hoort met wat een probleem ik zit en dat ik haar af en toe eens mag bellen als ik het heel moeilijk heb .ik denk dat de afkikverschijnselen nu volop bezig zijn want ik voel me net een vaatdoek en heb hoofdpijn pffff ik voel me dus helemaal niet goed

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marjo: dat heb je mooi geschreven. Kijk ik trek me iets aan als ik ontdek dat er misschien een waarheid of een hele grote onwaarheid zit in iets. Soms denk ik 'wat belachelijk' dat iemand zoiets zegt, terwijl ik dan juist onbewust aangesproken wordt door de grote waarheid die erin schuilt.
De kunst is om een belans te vinden in je denken, doen en laten. Je kan wel denken, ik zeg niks, ik geef mijn mening niet, maar ondertussen denk je het wel. Dat kan op een gegeven moment opspelen.
Bij mij tenminste. Ik zeg niks, heel lang en dan plots ploft de bom en dat kan dan om schijnbaar iets onbenulligs gaan.

Als we nuchter in het leven staan moeten we a.h.w. weer leren te denken, te reageren, te communiceren.
Veel dingen moeten weer bijgesteld worden. En dat is niet iets om je voor te schamen en het helpt al helemaal niet jezelf te blijven verwijten dat je misschien ergens (wat ik dus niet bij jou gelezen heb en ook niet weet) een dubbele mening had. We kunnen de ander om vergeving vragen, maar kan je ook jezelf vergeven.

Vergissen is menselijk en als je dat kan toegeven dan is het klaar, over, naar mijn idee.

Ik zie jou als een optimistisch mens die het gewoon af en toe moeilijk heeft met de emoties.
En als antwoord op je vraag: nee, je hoeft niet altijd en eeuwig overal een mening voor te hebben.
Ik ben vaak meningloos. Geen mening. Ja maar... wat vindt je nu van.... meningloos... of ik KAn er geen mening over hebben omdat ik niet alles weet... niet alles kan zien... en misschien wil ik dat dan ook helemaal niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Scholeke: ja emotie drinkers zijn we allemaal. Drinken om dit, drinken om dat, drinken etc etc...
Je voelt je nu ziek en alle emoties komen nu nog harder binnen.
Probeer thee of water te drinken zodat je je lichaam helpt dat vergif zo snel mogelijk het lijf uit te werken.
Wandelen of fietsen is ook goed. Via zweet verdwijnen ook veel afvalstoffen.
Als het je troost, mijn man steunt mij ook totaal niet, hij ziet me liever vandaag nog de fles pakken.

Maar .... I ' ll survive... ik laat me door niks, niemand niet kapot maken en jij ook niet Scholeke.
Er is er maar een van jou, je bent uniek en waardevol.
Vandaag een zware dag, maar denk eens wat je ervoor terug krijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het natuurlijk weer veel te vaag omschreven..

Ik vraag me af of we soms niet teveel waarde hechten
aan onze EIGEN mening.
Daar worstel ik wel enigszinds mee, ja.

En ja, An. Ik heb nog veel te leren.
Maar doordat ik niet meer drink, sta ik daar
wel meer open voor.

Scholeke, het is moeilijk hoor.
Maar je mag niet opgeven, je krijgt er zoveel
vor terug!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dank je An dat is heel mooi van jou gezegt .mijn vriend is niet zo erg als jou man maar hij begrijpt gewoon niet dat ik niet van de drank af kan blijven .ik ben nu met hem aant smsen en heb hem nu uitgelegt wat ik vanacht en nu voel ik hoop dat hij me nu wat meer verstaat en dat ik hulp mag zoeken .ik denk gewoon dat hij zich schaamt om mij en dat kwetst nog meer ik schaam me al genoeg om mezelf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Scholeke: het liefst had je dat je vriend je zou begrijpen, je troost en je steunt. Dat je vriend de leegte opvult die je nu voelt nu je 'vriendje drank' aan de kant hebt gezet.
Helaas, helaas Scholeke, dit kunnen we dus niet verwachten.
Probeer het even los te laten die trek. Probeer met heel iets anders bezig te zijn.

Probeer het eens. Wat doe je graag?

Marjo: ja ik hecht wel waarde aan mijn eigen mening. Maar een mening kan ook bijgesteld of herzien worden. Ik zal dat dan toetsen. Kijk iedereen kan ergens een mening over hebben en die mening kunnen we respecteren. Maar als het botst met je eigen waarden en normen dan ben ik geneigd om in de bres te springen. Sommige meningen zijn te kwetsend of ontoelaatbaar om zomaar door te laten gaan.
Dus ik leef vanuit een basis waar mijn ideeen liggen opgeslagen 'hoe ga ik met de ander om en waarom' en van daaruit ga ik de wereld in. Ieder mens heeft een mening en ieder mens heeft een voor oordeel.
Dat is een bekend gegeven, maar soms moeten we meer moeite doen of worden we afgeleid door de mening van de ander. Dan denk ik, 'oh ja, dat is ook wel weer zo' en dan komt iemand anders die weer met een andere bril kijkt en dan denk ik 'ja dat zou ook kunnen' totdat je op een gegeven moment zoveel verschillende en tegenstrijdige meningen hebt waar je het eigenlijk wel of niet eens mee bent.

Ik probeer me zo min mogelijk te laten beinvloeden door de ander.
Ik kan advies vragen, maar beinvloeding is wat anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tuurlijk, dat schreef ik ook al.
Iedereen heeft een eigen mening.
Ik bewonderde mensen ook vaak om hun
vasthouden aan hun eigen mening. Vastberaden.
Alleen ben ik bang dat als het teveel die kant opgaat
dat het dan halsstarrig wordt. En dat vind ik geen leuke eigenschap.
Ben je bereid je mening bij te sturen?
Ja, ik denk de meeste mensen wel.

Maar altijd klaar voraan klaar staan met je eigen mening.
Dat hoeft voor mij niet zo. Niet meer.

Ik denk hier gister en vandaag hardop, het houd me bezig.
dat blijkt...
:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het hoofd weer in galop..

Ssshhht....

Gooshe Frabba...

Ik ga op de bank zitten.
Verplicht stoppen met denken.

Ik loop de hoofdzaak voorbij.

Mensen die het pad hier naartoe hebben gevonden,
wil ik heel veel succes wensen met het stoppen van drinken!
Het wordt écht beter als je het voor langere tijd probeert! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An: herken ik heel erg van het ontploffen. Ik kan van alles voor me houden in inslikken en dan ineens bats. en dan heb ik het gedaan natuurlijk want ik ben weer diegene die bot is. Heb jij dat dan ook?
Verder:
Ik merk inderdaad nu ik niet drink dat ik nog meer aan het piekeren in mezelf ben, als ik had gedronken gooide ik alles er wel sneller uit maar nu niet en helemaal niet over wat ik nu aan het doen ben.
Alleen mijn man weet dat ik me op deze site bezig houd maar verder niemand.
Weet ook niet precies wat ik daar mee moet maar neem aan dat ik dat gaandeweg nog wel leer.

Las even terug vanochtend van gisteren en daar ging het oa over wel of niet af en toe drinken en het was geloof ik Trees die het erover had de keus te maken om soms wel te drinken in gezelschap omdat je anders dan uit moet gaan leggen dat je eigenlijk een alcoholist bent. Ik merk dat ik daar ook wel over na zit te denken. a.s. weekend heb ik een weekendje weg met vriendinnen en eigenlijk is er in dat weekend maar 1 programma uit eten en in de kroeg zitten bij kletsen en wijntjes/biertjes drinken.
Ik weet niet goed wat ik moet doen, ik heb nog een aantal dagen om erover na te denken of wellicht hebben mensen hier ervaring mee en nog tips of ideeen.
Ik denk niet dat ik tegen ze kan zeggen van mijn probleem en dat ik die avond helemaal niks drink en we blijven slapen dus ik kan ook niet aanbieden om te rijden.
kortom dilemma's

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...