middenc Geplaatst 6 oktober 2011 Rapport Share Geplaatst 6 oktober 2011 Ik drink elke dag. Bier. Wijn. Geen sterke drank. Als ik thuis kom een biertje. Bij het koken een wijntje. Bij het eten een wijntje. En dan blijf ik wijntjes drinken tot ik naar bed ga. Dat is meestal een fles wijn later. Als ik dan nog niet naar bed wil, dan ga ik verder met de biertjes die ik nog heb. Ik vind het teveel worden en hoewel ik hier meestal geen kater van krijg, wil ik hier vanaf. Ik ben al twee keer helemaal gestopt met behulp van Allen Carr's methode, maar bij één of andere sociale gelegenheid heb ik me toch weer laten verleiden. Op zo'n gelegenheid heb ik altijd moeite met niet drinken en dan voornamelijk door de sociale druk. "Ah joh, pak toch een biertje!" en "Neem gezellig een wijntje!" Ik heb dan geen zin om uit te leggen dat ik gestopt ben met drinken, omdat ik met daar toch wel voor schaam. Het blijft een taboe. Allen Carr wist me trouwens wel te overtuigen om te stoppen en ik hield dat (zonder moeite) een maand, soms twee, vol. Misschien een tip voor anderen? De enige moeite was dus de sociale druk. Nu wil ik de volgende methodiek gaan toepassen (en ben hier deze week al mee begonnen). Het drinken van alcohol is bij mij voornamelijk een kwestie van gewoonte. Ik heb bijvoorbeeld niet het idee dat ik er ontspannen van word. Gewoontes zijn te veranderen. Je kan bijvoorbeeld kijken naar wanneer je drinkt en die momenten omvormen. Ik drink dus als ik ga koken. Koken is dan een trigger om te gaan drinken. Het drinken van wijn wil ik in dit geval vervangen door thee. De trigger 'thuiskomen' laat me altijd (vaak) een biertje grijpen, maar in plaats daarvan heb ik kleine flesjes prikwater gekocht. Net zo verfrissend en ook echt dorstlessend. Ook heb ik opgeschreven wat mijn doel precies is en hoeveel ik elke dag mag drinken. Dit helpt enorm! Door het op te schrijven (op de computer) maak je het al veel concreter. Hierdoor is het veel makkelijker om te zeggen: vandaag niet. Je geeft jezelf dan simpelweg geen keus. Ik heb voor mezelf besloten dat: ik niet drink op dagen voorafgaand aan een werkdag ik niet drink op dagen voorafgaand aan een dag met m'n kinderen ik niet drink op dagen voorafgaand aan een dag studie ik wel mag drinken op speciale gelegenhedenDit betekent eigenlijk dat ik alleen in de weekenden (vrijdag- en zaterdagavond) mag drinken van mezelf. Welk heb ik het laatste punt toegevoegd. Ik mag dus wel op feesten en partijen drinken. Dit verhaal wordt nu wel erg lang, dus ga ik er mee stoppen. Deze week ben ik dus al begonnen met het nieuwe regime en gaat nu toe eigenlijk erg makkelijk. Had ik niet verwacht, maar ben ik uiteraard erg blij mee. Ik wil de dagdraad (zo heet die toch) gaan gebruiken om me elke ochtend even te melden en vertellen of ik nog op schema lig. Bedankt voor jullie aandacht en adviezen. Waar ik kan zal ik proberen wat terug te doen. Chris Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 6 oktober 2011 Rapport Share Geplaatst 6 oktober 2011 Hoi Chris, welkom hier. Je hebt er duidelijk goed over nagedacht en weet al wat je wilt. Idd gewoontes die je kunt omvormen naar nieuwe gewoontes die beter voor je zijn. Zelf vind ik de sociale gelegenheden juist het gemakkelijkst want dan is er altijd afleiding en mensen zijn meestal toch met hun eigen drinken bezig, dus een opmerking van ik ben aan het versoberen is meestal genoeg. maar ik was dan ook een thuisdrinker. Ook thuis is het inmiddels uit mijn systeem. Ik drink veel zoethoutthee met gember, heerlijk, vooral swinters. Zomers koud met wat spa erdoor ook heel lekker. Ik hoop je vaak te lezen en wens je veel succes!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jaap Geplaatst 7 oktober 2011 Rapport Share Geplaatst 7 oktober 2011 Welkom Chris, Strak plan, en goed uit te voeren lijkt me. En blijven luisteren naar hoe je je er bij voelt. Bijvoorbeeld een klein dagboekje voor een paar weken erbij ofzo. Het heeft mij veel over mezelf geleerd. Succes. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lytse Geplaatst 7 oktober 2011 Rapport Share Geplaatst 7 oktober 2011 Hallo Chris, Je hebt er inderdaad al goed over nagedacht. Ik ben zelf ook een minderaar en je zult zien dat er op het forum duidelijk twee groepen mensen zijn: de stoppers en de minderaars. De stoppers zijn tot de ontdekking gekomen dat ze het niet bij de voorgenomen hoeveelheid kunnen laten en dan doordrinken. Dat is hun reden om maar helemaal te stoppen. Ook is voor een aantal mensen de spanning te groot van wél mogen drinken, maar gaat het dan wel goed en ik wil eigenlijk die spanning niet. Ik heb veel gehad aan de internetcursus van Tactive. Je kunt daar kiezen voor stoppen of minderen. Je krijgt daarbij inzicht in de triggers en patronen van je drankgebruik en je houdt een alcoholschriftje bij. Ik heb mijn eisen aan mezelf nu verzwaard en drink nu 4 dagen niet en het lange weekend 3 glazen per dag. Mijn man drinkt ook, maar die weet wel maat te houden. Hier is altijd veel drank voorradig en daarom probeer ik het zo in de hand te houden. Ik hoop dat het je lukt en kom vooral op het forum als je steun nodig hebt. Succes, Lytse. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Diesel Geplaatst 7 oktober 2011 Rapport Share Geplaatst 7 oktober 2011 Ha Chris, Ik zit hier ook nog maar net en was van plan te minderen, of mij dit gaat lukken, want (bijna0 overal waar ik kom zit ik nog niet eens en er staat/stond al een biertje voor me klaar. Op het ogenblik ben ik bezig te kijken wat ik thuis het best kan drinken of kan mixen met vanalles, tjah als barkeeper moet je toch ook cocktails kunnen maken met frisdranken en evt blendervruchten. Ben zelf nooit zo'n thee mens geweest, alhoewel zouthout en sasssefras (wat natuurlijk gen echte thee zijn) zijn wel redelijk te doen. Op het ogenblik hou ik het nog op de 0 % malt bier en zoekende welke ik het lekkerst vind. Tussendoor ook maar veel water om te reinigen en buiten bezig zijn om ook de buitenkant af te laten koelen als ik toch in de verleiding lijk te komen ;-) voor een "gewoon" biertje. Of misschien hier toch maar een maatje zoeken om dingen te delen, al was me hier aanmelden al een hele stap. Maar misschien is zo'n boekje als wat jij nu bijhoud ook wel een goed idee, zeker in het begin, Lytche. Hier ook altijd vrij veel drank in huis en dt wou ik ook wel zo houden voorlopig zeker voor visite en mezelf uit te dagen in het begin zodat ik mezelf tegenover mezelf in elk geval kan bewijzen en dan ook er hoop in kan hebben dat ik toch ook kan minderen en niet totaal hoef te stoppen. Maar ik sta versteld van de velen moedige verhalen van de mensen hier op het forum. Een goed weekend allemaal groeten Diesel. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shahire Geplaatst 11 oktober 2011 Rapport Share Geplaatst 11 oktober 2011 Chris Welkom en succes met je plan Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden