Spring naar bijdragen

Dinsdag 10 februari

An

Aanbevolen berichten

En toen werd het stil hier...:huh:

Kinderen blijven over, dus ik hoef niet de deur uit. Ja, vanmiddag pas. Ga hier ook nog eea doen...
Knuf, hoop, dat jouw gesprek goed gaat.

Heftige onderwerpen hier, de laatste tijd. Toch praat ik liever met jullie dan dat er iemand in het echt tegeover me zit...Tel daarbij op, dat de wantrouwende houding tov mij van de verslavingszorg (omdat het meer dan 3 maanden goed gaat enz en zich dat schijnbaar niet kunnen voorstellen) wat mij ook terughoudend maakt naar hun toe. Is dat normaal, dat ze het niet echt geloven en ik zelfs moet blazen? Het maakt mij niks uit, ik blaas wel. Heb niks te verbergen, maar vind het niet leuk. Kwetst, net alsof ze het me niet gunnen.Kan het niet goed uitleggen, maar heb wel gezegd hoe ik me eronder voel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 165
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ja stil.
Daar wordt ik ook heel stil van.

Was vele malen getuige van machtsmisbruik.
Heb me daarna in veel sexuele machtstoestanden geworpen.
Had ik dat maar gehad. En was het voelen voorbij.

En nu terug naar de basis.
Wat is geweest kan ik niet meer veranderen.
Stoppen met drinken dwingt mij er mee om te leren gaan.
Stapje voor stapje. Mijn nieuwe leven in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarom wil ik ook niet bij elk gesprek over m'n verleden praten. Ik klap dicht en wat kan ik veranderen? Het is gebeurd. Praat er soms met m'n man over. Hij merkt ook wel als iets me raakt op tv of als er iets gezegd word. Ik wil verder met dit leven, niet steeds tergkijken. Er zijn toch ook veel mooie dingen in het verleden gebeurd, maar daar hoor je ze nooit over.
Moet nu een waardevol leven leren op te bouwen, die ik met drank had laten onderlopen. Het lukt aardig, maar nu die leegte nog. Stapje voor stapje, ja. Stap voor stap zinvol invullen, die leegte. Langzaam gevoelens weer toelaten. Weer terug naar een'"normaal"( lees nuchter) leven. Dat moet ik weer leren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt er een beetje op alsof ik
mijn ziel en zaligheid aan de duivel heb verkocht.
Nu wil ik het terug.
En blijkt de duivel er niet meer.
Verward met mezelf waarschijnlijk.
Dus dan mezelf maar terug...

En omdat ik dat nu weet,
ben ik er van overtuigd dat dat me lukt.

In my own stupid way of doing.
Maar wel puur natuur!

:) Wees niet bang!
We komen er wel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, om eerlijk te zijn, Marjo ben ik wel bang. Soms doodsbang. Het voelt zo veel gemakkelijker met drank op. Dat is het niet, maar toch...Het heeft me veranderd, die stomme verslaving. Ben een vreemde voor mijzelf. Moet weer gaan leren houden van mijzelf, teneinde weer lief te kunnen hebben. Mijn kinderen, daar hou ik onvoorwaardelijk van. Maar manlief en ik hebben ook te veel meegemaakt. Komt alles ooit weer goed? We willen het wel, werken eran. Maar waarom voel ik me dan zo klein en nietig, zo waardeloos en leeg?
Normaal was ik met deze gevoelens vanavond lam. Nu wil ik ze ondervinden, onderzoeken. Het zal me sterken mijzelf beter te leren kennen en begrijpen. Het zal me helpen in mijn strijd tegen de gremlins.
Voor de een waardeloos gezwets, maar als het mij nou helpt van de drank af te blijven...dan laat me maar zwetsen, ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knuffie: daar zit vaak nog de grootste pijn bij misbruik... jezelf verwijten iets wel of niet gedaan te hebben. DAT is wat een misbruiker je wil laten geloven. De emotionele mishandeling is nog veel groter als het misbruik op zich, meestal. Nogmaals: JIJ HEBT DAAR geen schuld aan.
Niemand heeft het recht om iets van een ander te nemen wat niet van die ander is.
Al komt het op een dienblad aanzetten dan nog moeten ze er met hun p&ten afblijven.
Ze hadden niet aan je mogen zitten Knuf. Maar schrijf je verhaal op en al laat je het alsnog niet lezen door je psych voor jezelf krijg je het wel op een rijtje.
Helaas ben je niet de enige, vanmorgen hoorde ik dat slechts 4 procent melding doet bij politie na misbruik. Dat zegt toch wel wat. Sterkte meid :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan je het gezwets van mij wel volgen, An..:)

Donderdag moeten mijn kinderen weer heel de dag, maar laat ze niet overblijven. Wat duurde vandaag lang..Gelukkig kan ik ze straks weer ophalen! morgenmiddag zijn ze vrij, dus morgenochtend een paar kleine boodschappen halen (in de vorm van neusspray, hoestdrank enz...) en 's middags gezellig met ze op stap.
Sneeuw is helaas weg, geen sneeuwppop bouwen, helaas. Jammer...:huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo en goede middag allemaal,
Wat een vies beestenweer vandaag. Ik ga echt de deur niet meer uit vandaag. En voor morgen staat hetzelfde weer op het menu. Uit protest heb ik bij thuiskomst de kachel op 21 graden gezet, ben droge sokken gaan aantrekken en mijn pyjama en tig lagen erboven.
Ik heb nog wat zaken op de planning staan en een daarvan is nog steeds dat wat ik maar niet op papier kan krijgen of kan zeggen en ik wil het pvd morgen ter sprake brengen in mijn gesprek.
Maar OK, ik ben moe en ga dadelijk eerst horizontaal. Vannacht heb ik nogal bizar gedroomd en ben veel wakker geworden.
Straks ga ik wel lezen.
Dus nat van buiten en droog van binnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Orleando: ja ik kan het goed volgen. Alles wat je ooit hebt meegemaakt moet verwerkt worden.
Dat is tenminste mijn ervaring, alleen wilde ik daar nooit aan.
Maar dan komen er toch andere klachten.
Het kan lichamelijke klachten zijn of ander soortige psychische klachten.
Je kan er ziek van worden.
Je moet moed hebben om de waarheid onder ogen te zien.
Mij heeft het geholpen.
Sommige gebeurtenissen kan ik beter plaatsen of worden anders.
of was het wel zo erg als dat ik het toen heb ervaren.
Alles proberen een plaats te geven.
Wat voor mij vooral belangrijk is dat ik de cirkel wilde doorbreken.
IK ben nu de volwassene en IK ben nu degene die kinderen moet opvoeden.
Ik wist, zolang ik in die cirkel blijf hangen ik geen stap verder kom
en mijn kinderen betrek in de cirkel.
Helemaal zal je er nooit uitkomen.
Ieder mens is behept met een geschiedenis, al zijn het maar de genen van je ouders en
overgrootouders.
Het beste ervan maken en vooral die drank laten staan.
Je kan het Orleando! :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He Knuffie,

De eerste keer is altijd moeilijk maar ga niet gelijk op eerste indrukken af. Die van mij is ietwat contact gestoord maar heeft zoveel voor mij gedaan over de jaren. 18 jaar later praten we ook over "normale"
dingen.

Het zal best even doorbijten zijn en moeilijk voor je worden maar wij zijn er voor je.

Liefs,
Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste bange Knuffie, je schrijft vandaag:

"Het misbruik heeft wel lang geduurd, het begon toen ik 8j was en is pas gestopt op m'n 16!!! Ja, ik weet het, hoe kan je als jong meisje van die leeftijd dàt nog toestaan zonder in opstand te komen?? Ik wou dat ik sterker was geweest, dat ik m'n mond open had gedaan..."

Wat raakt me dat, dat je denkt dat jij het had kunnen stoppen, dat je het had móeten stoppen. Echt, I've been there en zo te lezen meer op ons forum: een van de schadelijkste dingen van misbruik is, dat het je eigenmacht beschadigt, het beschadigt gezonde mechanismen om jezelf te verweren tegen gevaar. Plus, het misbruik begon bij jou op een leeftijd dat je nog helemaal niet in staat bent het veilig te maken voor jezelf, daar heb je volwassen voor nodig als je zo klein bent. Je hebt het dus niet eens kunnen leren. Geen wonder dat het misbruik tot je 16e door kon gaan.

Misbruik schaadt meer dan je lichaam... Misbruik is diefstal van veel gezonde ontwikkeling en geestelijke groei. En hoe groot,sterk of oud je ook bent: misbruik is altijd de varantwoording van de misbruiker en niet van jou. Het is aan ons als ex-slachtoffers om op latere tijd/leeftijd alsnog te leren hoe je je leefomgeving inclusief jezelf zo veilig mogelijk kan maken en jezelf weer toe te eigenen.

Ik bid om troost voor jou in deze fase.

Joy

:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knuffie, je schreef:
"...ik ben iemand die moeite heeft met grof zijn, met ruzie, met alles die tegen het braaf en lief zijn ingaat.. Is dat een gevolg?? Ik weet het niet! Maar toen ik die brief steeds weer herlas schrok ik van mezelf, dat ik zo grof kon zijn.."

Jij hebt niet de gelegenheid gehad om te leren boos te zijn, dat is een van de dingen die van je gestolen worden als je misbruikt bent. Die gigantische woede over wat je is aangedaan is terecht, ik hoop dat je gaat leren dat toe te staan. Een gezond boos zijn is ook stapje voor stapje te leren (assertief zijn bijvoorbeeld).

Joy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
orleando

Nou, om eerlijk te zijn, Marjo ben ik wel bang. Soms doodsbang. Het voelt zo veel gemakkelijker met drank op. Dat is het niet, maar toch...Het heeft me veranderd, die stomme verslaving. Ben een vreemde voor mijzelf. Moet weer gaan leren houden van mijzelf, teneinde weer lief te kunnen hebben. Mijn kinderen, daar hou ik onvoorwaardelijk van. Maar manlief en ik hebben ook te veel meegemaakt. Komt alles ooit weer goed? We willen het wel, werken eran. Maar waarom voel ik me dan zo klein en nietig, zo waardeloos en leeg?

Normaal was ik met deze gevoelens vanavond lam. Nu wil ik ze ondervinden, onderzoeken. Het zal me sterken mijzelf beter te leren kennen en begrijpen. Het zal me helpen in mijn strijd tegen de gremlins.

Voor de een waardeloos gezwets, maar als het mij nou helpt van de drank af te blijven...dan laat me maar zwetsen,
;)

Hoi Orleando,

tuurlijk lijkt het makkelijker met drank op: dempen die handel! Ware het niet, dat we dan ons leven dempen. Je zwetst niet, het is echt zwaar om alles weer te voelen, vind ik iig wel! Je voelt je kwetsbaar. Fijn dat je er met je man aan werkt.

Joy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat heb je mooi omschreven Joy, Ik ben zelf niet lichamelijk of sexueel misbruikt, wel geestelijk en dat heeft bijna tot mijn 35e geduurd voor ik daar wat mee kon, ik geloofde gewoon alles wat gezegd was, ik was toch ook lui, en dom, en dik, en ontevreden en negatief, en maakte niks af en was een looser.. en ga zo maar door... niet dat er iets van klopt hoor maar als het maar vaak genoeg gezegd word en steeds weer bevestigd dan is dat op dat moment de realiteit en heb je niet geleerd om daar anders mee om te gaan.

Daders hebben daar een neus voor, die zoeken toch de wat onzekerdere mensen uit om hun macht te doen gelden
Knuffie, ik hoop dat je een goed gesprek hebt gehad en snap dat je je schaamt maar het hoeft absoluut niet, je bent een slachtoffer van een zeer langdurige en brute daad

Pip, ik ben gewoon zelf vrijwilligerswerk gaan zoeken omdat ik gek werd van het thuiszitten en niks doen, vanuit de WAO, via de dagbehandeling kwam ik terecht waar ik nu zit, (zat er 20 januari trouwens 8 jaar, een record voor mij, heb het nog nooit ergens zo lang volgehouden). Op een gegeven moment ben ik herkeurd want ik kon vrijwilligerswerk doen, net in die golf 2 jaar geleden dat iedereen heel streng herkeurd moest worden en ja hoor, ik kon voor 20 uur betaald werken volgens hen, terwijl ik 12 a 14 uur begeleid vrijwilligerswerk doe.... Niet erg reëel dus. Affijn, weet niet of je dat toen hebt meegekregen maar bezwaar, beroep, advocaat, onafhankelijke psychiater, de hele boel is er op losgelaten met als resultaat dat ik na een jaar met terugwerkende kracht weer afgekeurd werd.

maar ja 14 uur begeleid werken of 20 uur betaald, het eerste red ik wel maar het 2e had ik echt niet gered.

Nou, ik ga weer verder schilderen, maak er nogal een zootje van, muur in de huiskamer is af en ben nu bezig aan de wc, die was nog knalgeel dus hoog tijd om een mooie zachte wittint te geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

Ik ben er weer, zit nog wat na te trillen enzo maar het is beter gegaan dan verwacht! Ik heb nog niet veel verteld maar ik heb een sprankeltje hoop dat dat gaat gebeuren! Het was een aardige man die me niet forceerde..er zijn veel tranen gevloeid (ik dus) maar weinig gezegd.. Hij zei, geeft niks, dat komt nog wel..
Ik zei hem dat iemand me aangeraden had om het op te schrijven en dat vond hij een prachtidee! Dat is dus mijn 'huiswerk' tegen de volgende keer..

Danke aan allen die me hierin steunen, met me meeleven..:heart:

Het is héél moeilijk voor me om hierover te praten maar ik heb het gevoel dat als ik het hier een beetje kan dat de rest dan volgt..hoop ik??

Ik moet nu de kindjes van school halen en dan is het hier weer druk, druk..maar ok, dan tenminste geen tijd om na te denken..
Ik kom vanavond terug met meer uitleg en antwoorden op jullie vragen, ok?

Echt waar, nogmaals hartelijk dank voor jullie steun en mede gevoel!! Het doet me iets..veel meer dan iets..snif!!!

Liefs van knufke!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Tapas,

vreselijk dat je geestelijk bent mishandeld. Dat is niet minder erg of erger dan andere vormen van mishandeling in mijn boekje. Pijn is pijn, geweld is geweld. Hoe ben jij daar boven uit gestegen?

Voel me vandaag niet zo tof trouwens. Naar de tandarts geweest ihkv een behandeling tegen knarsetanden. Mijn gebit blijkt nodig in revisie bij de mondhygieniste te moeten, voor wie ik ongeveer 6 jaar geleden (!) een verwijzing kreeg van de tandarts. Over uitstelgedrag gesproken. Dan kan ik zo balen van mezelf. Dan vind ik mezelf een slappeling. Ik voel me een beetje sombertjes. Dit zou een moment zijn dat ik zou gaan drinken, ik heb ook best trek. (het is bijna 16 u, ik zou mezelf dan vertellen dat het al borreltijd is) Maar ik doe het niet!!! Ik heb bij de Albert Heyn kipnuggets gehaald en knoflooksaus, ga ik zo maken. Ik wil niet volslagen compensatie-eten, maar een deze vorm van troost, die niet zo schadelijk is, daar kies ik nu even voor.

JoyHope

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...