poly Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Goed zo Catie!!!Hartstikke goed van je!!! ben nu weg Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
HenkT Geplaatst 9 mei 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 goed gedaan catie, dat is weer een gewonnen slag Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
albertina Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Zo boodschappen zijn al in huis.Lekker vroeg dan is er ook nog geendrukte in de AH.Morgen en vanavond krijg ik bezoek,niet drinkend bezoek.Wel zo makkelijk, hoef ik ook niets te halen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
albertina Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Ik vind het leuk om te lezen hoe de mensen hier elkaar steunen.Echt, geweldig.An, Joehoeeeee,ik mis je. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Goedemorgen,Tasseke gefeliciteerd.Het zonnetje schijnt, maak er een fijne dag van.Groet. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
HenkT Geplaatst 9 mei 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 goeiemorgen albertine, je was al vroeg op pad, niet drinkende visite is wel ideaal ja Mijn zoon kwam hier slapen en hij weet dat ik net gestopt ben, Ik had m gezegd, als je bier wilt moet je dat zelf maar meenemen maar dat heeft ie niet gedaan, dat is wel lief jij ook goeiemorgen Soothe en ook een mooie dag toegewenst Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
albertina Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Henk,ik ben altijd vroeg.Soms wel eens vervelend want in de avond ben ik zo om een uur of 21.00 moe.Goed dat je zoon niets heeft gedronken.Mij maakt het nooit zoveel uit als anderendrinken.Maar het is prettiger als het niet zo is.Ik ben nooit een gezelschaps drinkster geweest.Meer van het stiekume soort, in mijn eentje dus.Maar dat hoort ook tot het verleden na vallenen opstaan.Daarmee wil ik niet zeggen dat ik nooit meer de behoefte heb.Toch ben ik elke dag weer blij omdat ik nietheb toegegeven. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Poly, alle verslavingen mogen hier voorbij komen, daar zal niemand op afgerekend worden.Alleen hebben we hier het meeste verstand van alcohol omdat dat ons gezamenlijk 'strijd'punt is. Er is dus minder kennis over andere verslavingen oxazepam is hier niet onbekend omdat meerdere mensen het wel gebruiken hier tegen angst en spanningen.Ik gebruik het bv voor het slapengaan, 10 mg als een soort steuntje in de rug om in te slapen en mijn hoofd te laten stoppen met malen.Rudy, mooie zin gebruikte jij gisteravond: het is goed om te getuigen, niet om te overtuigen.. of iets in de strekking daar ben ik het nou eens helemaal mee eens.Ik heb hier nogal een kort nachtje gehad. Teveel in de weer geweest met folders tellen en pakketjes maken maar vandaag kan ik alle stapeltjes gewoon aan de mensen meegeven zonder nog te hoeven tellen enzo.Ik lag er pas om 3 uur in, de nacht daarvoor om 2 uur.. beetje opletten dus! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
albertina Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Tapas,doe je het een beetje rustig aan?Drie uur in de nacht, tjonge.Ga vandaag eens lekker een dagje rust voor jezelf nemen.Ik was/ben nog steeds onder de indruk van je postingover het wel cq. niet werken.Wil even de juiste woorden vinden om je te antwoorden.Het is namelijk niet mijn bedoeling om mensen af te vallen.En zeker jou niet. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dhen Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Zo nog een paar uurtjes en het vliegtuig mag weer naar nl. Ik heb mijn doel gehaald; toen ik mij aanmeldde hier wilde ik de weken vooraf bezoek en tijdens bezoek nuchter houden. En ik ben echt trots dat me dat is gelukt. Na bezoek mocht ik dan wel een borrel want die had ik dan na die bijna 11 weken nuchter wel verdient. Toen ik stopte leek mij bijna 11 weken niet drinken nagenoeg onmogelijk maar zie aan, nog 3 dagen en ik heb 11 weken geen drup alcohol op.Door veel nadenken, het forum, minder angst voor een leven zonder alcohol, de voordelen van het nuchter zijn heb ik besloten om niet meteen vanmiddag een borrel te gaan halen. De spanning die er van de afgelopen 2 weken uit moet kan er ook uit door wat te wandelen een duik in zee of nog 10 andere manieren.Ik besef dat ik niet meer terug kan, een borrel kan nooit alleen een borrel blijven bij mij. Dat merk ik wel aan de gremlinmostertjes die soms blijven zeuren.Een borrel zal me meesleuren naar verdrinken in leegte, stilstand. Nu, zonder borrel is er groei, nu is er leven, nu zijn er kansen. Een borrel zal voor mij een weg terug zijn terwijl ik ook kan kiezen voor deze nieuwe nuchtere weg, waarvan nu al blijkt dat ik veel zijweggetjes mag inslaan; ruimte, keus. De weg van de alcohol is een doodlopende. Ik ga (hoop ik) zonder alcohol verder en het is niet zo belangrijk welke alcoholloze wegen ik neem. Een voor mijn forumgenoten want ik leer van alle meningen; blijf schrijven hier Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Tasseke van harte meid:musicnote:Je krijgt van mij ook nog wat slingers in de huiskamer, lijkt wel zo vrolijk op deze zonnige dag.:light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light::light: Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Dhendro dat lijkt me een strak plan en van mij krijg je een:present: voor je 11 weken.Lijkt me echt de beste oplossing die je hebt gekozen en laat die gremlinnetjes maar fluisteren.Jij weet nu beter naar wie je moet luisteren.Maar zo werkt het wel.Eerst het besef krijgen en dan erna leven.Lekker dat de rust weer in je huis is terug gekeerd.Duik ook even in de zee voor mij, wil je? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
geugien Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Beste Tasseke!Van harte gefeliciteerd! Je kent me nog niet, ben nog maar niet aangemeld maar lees heel veel! Ik snap alleen het systeem nog niet helemaal, stel soms vragen maar zoek naar de antwoorden, en snap niet waar ze letterlijk terecht komen, kom ik nog wel achter!Al die anderen, wat een verhalen, dat ga ik ook allemaal tegemoet... Zou het zweten dus meer komen van de drank dan van de overgang? Diarree heb ik ook heel veel... Enne dat van die vogels en dageraad wil ik ook zo graag, gelukkig is het pas lente.Groet,Geugien Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Welkom GeugienIk copy/paste even wat tips voor je over het stoppen met drinken.En die dagraad en die vogels die wachen al elke dag op je!Stoppen met drinken, écht stoppen: Stoppen met drinken ?Als je wilt stoppen met drinken kun je hieronder informatie vinden ter ondersteuning. Het is belangrijk om te weten dat wanneer je al lang en veel drinkt, je fysieke problemen kan tegenkomen waarbij je begeleiding of ondersteuning met medicijnen nodig hebt. Je lichaam is dan zo gewend aan een bepaalde hoeveelheid alcohol dat het geheel uit balans kan geraken. Neem altijd contact op met je huisarts en vertel dat je stopt met drinken. Laat dit ook huisgenoten weten zodat zij niet voor verrassingen komen te staan.Verder is stoppen met drinken de eenvoudigste en snelste stap: je doet het gewoon.Het is een fractie van een seconde, alsof je van de ene plek, waar jij verslaafd bent, springt naar een andere plek, waar jij niet meer drinkt. Zo gemakkelijk is het.Aan het nemen van deze stap zitten consequenties: je hebt de verantwoordelijkheid voor je keuze. Er zal van alles met je gebeuren. Vervelende gevoelens komen langs; angsten, misschien paniek, zin in drank, veel zin in drank, boosheid, slapeloosheid, lichamelijk ongemak etc. Maar misschien ook mooie dingen zoals helderheid, plezier, uitgerust zijn, tevredenheid, trots, blijdschap, intimiteit, concentratie etc.Aan al deze dingen hoef je je niet vast te grijpen, ze komen en gaan weer, als wolken aan de hemel. Jij blijft, met je besluit!Wat kan er fysiek gebeuren? Stoppen met drinken ?Als je veel en regelmatig drinkt en je stopt plotseling met drinken, dan kan er in je lichaam van alles gebeuren. Dan reageert je lichaam hierop met onthoudingsverschijnselen. Deze reacties hebben te maken met het feit dat je centrale zenuwstelsel en je organen zich aan alcoholgebruik hebben aangepast. Ze hebben zich voortdurend moeten 'verdedigen'. Onthoudingsverschijnselen kunnen in verschillende mate optreden. Dat hangt helemaal af van jouw gezondheid (zowel geestelijk als lichamelijk). Verder hangt het af van hoeveel, wat en hoelang je al drinkt. Zo'n onthoudingsperiode kan zo'n week tot 10 dagen duren. De volgende fases kunnen optreden: 1. De eerste twee dagen (soms langer): je kunt last krijgen van trillingen, misselijkheid, braakneigingen, transpiratie, verhoogde bloeddruk, snellere hartslag en soms kan het zijn dat je dit allemaal tegelijk ervaart. 2. De derde tot en met de vijfde dag: je kunt last krijgen van een vermoeid gevoel, hevige bevingen, enge dromen, ziek voelen. Je lijf is aan het ontgiften. 3. Na de vijfde dag kun je in meer of mindere mate last houden van wat hierboven beschreven is. Ook kan er slapeloosheid optreden. Je huid kan anders gaan aanvoelen, jeukerig of droog, of gaan ruiken. Je kunt afvallen of juist aankomen. Je kunt erge dorst krijgen en een droge keel. 4. Gedurende een wat langere periode zul je in meer of mindere mate lichamelijke klachten kunnen krijgen zoals hoofdpijn, vermoeidheid, pijntjes, rommelende darmen, aanvallen van eetlust. In deze periode zul je jezelf ook meestal als uitgeruster, frisser en helderder ervaren. Wat kan emotioneel en mentaal gebeuren? Stoppen met drinken ?Als je stopt met drinken, snijd je eigenlijk iets door waar je erg aan gewend was. Je doorbreekt een vast patroon. Dit kan pijnlijk zijn. In de eerste dagen kun je je soms angstig en verward voelen. Er kunnen onverklaarbare angsten omhoog komen. Je kunt hevig zwetend wakker worden uit enge dromen. Je kunt rare dingen gaan zien, het zou zelfs kunnen dat je een delirium tremens kunt krijgen. Dat is een soort bewustzijnsvernauwing die met angsten, het zien en voelen van beestjes of andere enge dingen te maken heeft. Je kunt je onstabiel gaan voelen, niet in staat om op eigen benen te staan. Je kunt langere tijd sneller prikkelbaar zijn, je sneller op je teentjes getrapt voelen. Je kunt iets van verlies, gemis of afscheid voelen. Je zou leegte kunnen voelen. Bedenk dan dat leegte tevens betekent dat er ruimte is waarin iets nieuws mogelijk is.Als je na lange tijd weer zonder alcohol door het leven gaat, kan het voorkomen dat je alles intenser gaat ervaren. Prettige emoties en ervaringen worden scherper maar ook de minder prettige emoties en ervaringen. Kortom: je wordt gevoeliger. Het leven raakt je meer en je komt daardoor meer tegen van jezelf.Bedenk dat de hierboven beschreven situaties kunnen voorkomen, en dat er vast nog meer reacties mogelijk zijn. Bedenk daarbij ook dat ze allemaal te maken hebben met het ontgiftigingsproces van je lichaam en geest. Dat ze een gevolg zijn van jarenlang alcoholgebruik. Bedenk dat je je uiteindelijk helderder, fitter, schoner, uitgeruster en vooral veel mooier gaat voelen, maar dat je lichaam eerst het gif eruit moet werken. De ervaring van deelnemers tot nu toe is dat ze weinig last hebben gehad van ontwenningsverschijnselen.Het is raadzaam om de eerste tijd veel tijd voor jezelf te nemen. Gun je lichaam en geest rust en tijd om weer te helen. Vraag daarbij ondersteuning van je naasten en schroom zeker niet om in een vroeg stadium je huisarts op de hoogte te stellen en als nodig is om hulp te vragen. Probeer de komende tijd goed en gezond te eten, en drink veel water of kruidenthee. Probeer iedere dag iets aan rustige lichaamsoefeningen te doen en een moment te zoeken voor inkeer en rust voor je geest. En als belangrijkste wellicht:Geef jezelf iedere dag een compliment dat jij de stap hebt genomen om opnieuw te beginnen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Dhendro ik vond deze nog voor je in mijn adb archiefYour DestinyWatch your thoughts,they become your words.Watch your words,they become your actions.Watch your actions,they become your character.Watch your character,it becomes your destiny. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Zo en nu ga ik voor een computerloos weekend...YIHAAAAEn het is hier toch mooi weer dus eerst een lange wandeling, dan lekker ontbijten, dan schilderen en dan zien we wel weer verder.Geen moederdag bezoek morgen maar ze krijgt wel van TNT een kaart met Merci chocolaatjes.We zijn er nog maar net geweest en volgende week komt ze naar de opening van de expositie.Alle moeders een fijn weekend met je kroost.Ik stem voor Soothe als ceremoniemeester, past wel bij zijn pretogen en zijn mooie grijze lokken Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
anjo Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Tas, van harte gefeliciteerd meid!Rudy, fijn om van je te horen. Wijze man van het forum, je legde de vinger op de zere plek.Ik neem aan dat je nog pijn hebt. Hopelijk is dat snel verleden tijd.Albertina, jeetje dat zat erin als je logisch nadenkt maar wat een ellende. Ik zal blij voor je zijn als dit achter de rug is.Poly, ik hoop dat je gerust gesteld bent en je hier thuis gaat voelen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Tasseke, gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een fijne dag van! Poly, Henkie, Caro, Geugien en iedere andere nieuweling hier die ik misschien mis, welkom! Het is fijn te zien hoe jullie elkaar steunen, en ik wens iedereen heel veel succes. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
geugien Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Beste Safidepafi,Ik ben ontroerd door je antwoorden en ondersteuning, dank! Ik zal hier nog veel komen merk ik wel. Mijn partner zal me gaan verlaten, hij is nog hier voor de zorg voor de kinderen (ik heb een jongste die veel aandacht behoeft..). Ik maak me dus ook zorgen over kinderen en financiën maar ik heb ook beseft dat ik het beter nu kan doen, nu mijn partner er nog is en mede zorg draagt voor het huishouden en de kinderen dan dat ik het alleen moet doen zonder volwassenen steun. Bovendien wil ik mijn kinderen hier niet mee belasten, ze hebben net gehoord van de relatie die hun vader buiten de deur heeft. Mijn oudste dochter (14) is degene waarmee de jongste (11) af en toe mee praat, tegen mij met moeite, tegen vader nada. Dat is meer dan genoeg voor ze for the time being.Ja, ik langere tijd gedronken en rommelende darmen heb ik nu ook al, ik wacht met spanning op het eerste contact met de hulpverlening, ben al wel begonnen met het alcoholschrift en dat is op zich, na slechts 2 dagen, al een confrontatie!16 mei, ik zou graag komen maar heb nu nog te veel andere verplichtingen... Ik speel in een theatergroep (amateur) en we hebben binnenkort onze 10-jarige jubileumvoorstellingen, dit keer samen met een aantal professionals! Leuk! Wil ik niet missen, maar dan komt ook gelijk de vraag naar boven, zal ik nog maar even wachten met stoppen/minder drinken? Er is natuurlijk nooit een goed/fout moment maar om nou trillend en zwetend op het toneel te staan...Jeetje, wat een openhartigheid, moet nu een verjaardag voorbereiden en leuk houden, kom straks nog wel even kijken!Liefs,Geugien Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mai Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Mogguh!Ik heb het weer gezien hoorWaar ik vandaan kwam.Ik verdween in sentimentele nostalgieOm te gillen. Ik heb zeer om mezelf gelachenGelukkig maarWeer een stap verderKlaar en geen paniek!Vandaag pluk ik lijsterbesbloesemom thee en siroop van te maken.Voor iedereen een kus!Want niemand heeft gelijk.Het gaat zoals het gaat enis zoals het is.Wees niet bang!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mai Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Tapas, let op!Het is vandaag pas volle maan! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mai Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Tas, de zon schijntIk heb een katermaar het gras is groenIk maak daarop10 x een radslagVoor joe!Van harte gefeliciteerd!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mai Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Verder:Ik ruim de rommel opEn ga door waar ik was gebleven Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Har Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Kernachtig gezegd Rudy...getuigen ipv overtuigen, 2 woorden die meer dan genoeg zeggen Voorspoedig herstel toegewenst!Sneeuwwitje, ontroerend verhaal van je vannacht. Mooi hè, als je nodig bent....dan mag jij zijn die je bent, een vrouw die ertoe doet, die haar liefde aan je ouders kan geven. Je bent dus de moeite waard Marion en wat is dat helend om te voelen. Het raakt me, dat het jou en je ouders een opening biedt om de relatie anders te bezien; er komt zomaar wederzijds een :heart:je om de hoek kijken Top!!Fijn weekend Safi, je hebt het verdiend! Ooh....wat zeg ik nou Alle oudgetrouwen Hee hallo nieuwe stoppers! Fijn hè dat nieuwe leven...uh, het eigenlijke leven zoals het bedoeld is. Hou vast, ga ervoor het is zo de moeite waard!Douchen, bammetje en hup naar A. Ben maar niet bij haar blijven slapen, in dat grote bed wat ik zelf nog ooit in elkaar heb getimmerd..gni, het staat nog steeds als een huis Goed werk afgeleverd dus zo'n 25 jaar terug Ze is nog steeds behoorlijk grieperig, nu al een week en haar hoestbuien en koorts gaan maar niet over. Ze is gisteren bij haar arts geweest...gewoon uitzieken Tis zo'n antroposofisch type hum...maar misschien zijn er toch drastische maatregelen nodig...we houden de vinger zelf maar aan de pols Ze is nogal gevoelig voor complicaties vandaar. Haar weerbaarheid is nu eenmaal slecht.Fijn weekend allemaalGroetHar Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Har Geplaatst 9 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2009 Oeps, Tasseke vergeten, foei! Van harte meid!En An, komop meid...niet te principieel! We hebben je nodig en jij kunt jezelf ondersteunen op dit forum...haak niet af, nergens voor nodig Dat geldt natuurlijk ook voor Pip, de wispelturige maar willige voorstandster van een alkievrij leven...moet er niet aan denken, een forum zonder Pip....in haar peugeootje nog wel Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden