Spring naar bijdragen

maandag 1 juni


Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal,

het is weer een vroegertje,
ik vind het dan lekker om tijdens het drinken van een
bakje koffie een beetje te mijmeren.
Zo kwam ik op de discussiesamenvatting.

Empathie
Empathie is een ander woord voor inlevingsvermogen, de kunde of vaardigheid om je in te leven in de gevoelens van anderen.

Empathie is een vaardigheid of persoonlijkheidseigenschap die belangrijk is in de omgang met mensen. Het empathisch vermogen speelt een hoofdrol bij emotionele intelligentie. Je kunnen inleven in anderen draagt bij tot het kunnen begrijpen van emoties van anderen en de communicatie met je medemens. Zonder empathie praat je langs elkaar heen of ontstaan er meningsverschillen.

Empathie steunt op een goed 'lezen' of verstaan van verbale en non-verbale communicatieboodschappen van anderen.

Empathie kan héél verhelderend voor jezelf werken,
door goed te luisteren naar de ander, kom je wellicht tot
nieuwe inzichten en leer je daarmee ook veel over jezelf.

Empathie is een groot goed, echter het kost ook veel energie,
het is een leerproces.
Zowel over jezelf als over je medemens.

Zo, dat was zwaar genoeg op de vroege morgen,
maar wel een nadenkertje.
;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 265
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

goeiemorgen, ja Vie dat kan heel goed, je hebt mensen die elkaar energie geven en mensen die energie wegnemen maar daar ging t niet helemaal over geloof ik, maae goed, t is nog vroeg en t wordt wederom een mooie dag, ik ben selectief empathisch denk ik :) lacht

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goedemorgen,

Mooi geschreven Albertina. Zit tot over mijn oren in de papierenhandel, houd dat dan nooit op, zucht.
En dan ga ik met water plensen in mijn slaapkamer, een mini witte tornado. Hmm, wat zal het lekker zijn als het weer opgeruimt is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil ook nog wel even langer antwoord geven, als ik de hele dag gewerkt heb is t soms echt geen doen alles te lezen hoor en zo wel dan blijft lang niet alles bij me hangen, dat kan egoistisch klinken misschien maar ik ben zelf nog geen maand gestopt met drinken, ik heb nog steeds iedere morgen een katergevoel en ben er best ook nog wel mee bezig, niet zo zeer met t stoppen maar wel met t ontrafelen in t koppie, wennen aan t nieuwe, t is al druk zat in de bovenkamer zeg maar, dat was ook een van de redenen waarom ik bijna ging toen ik hier net was, t is niet te doen iedereen genoeg aandacht te geven en dat vind ik nog wel eigenlijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er bestaat geloof ik een verschil tussen empathie met je verstand of met je gevoel.
Sommige mensen kunnen urenlang zitten vertellen wat ze bedoelen en dan snap je er eigenlijk nog geen jota van. Ja je kan het met je verstand wel beredeneren, maar het slaat van binnen niet bij je aan.
En met anderen heb je aan 1 woord of een blik al genoeg.

Gaan we vandaag nog iets spannends doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve allemaal,

Het is geenzins mijn bedoeling te referen aan het feit
dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om alles te lezen.

Om even bij mezelf te blijven,
ik ben nu al geruime tijd ziek thuis.
Nu ben ik weer aan het reintegreren op mijn werk.
Als ik weer hele dagen aan het werk ben zal het ook
niet altijd mogelijk zijn om de hele draad te lezen.
Wel heb ik er de laatste maanden ontzettend mijn voordeel mee
gedaan door het wel te kunnen doen.

Als ik bij de AA ben wordt er niet gereageerd op iets wat een spreker deelt,
of laat ik zeggen er wordt niet gediscussieerd.
Als het jouw beurt is om te spreken mag dat, het hoeft niet.
Er zijn ook mensen die alleen de behoefte hebben om te luisteren.

Dat is ook niet de opzet van mijn opening, het woord empathie werd gister veel
geschreven en ik wilde er gewoon even bij stil staan.

Geen vingerwijzingen,

That's all.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rudy goedemorgen,

ben blij dat je weer ingelogd bent!

postverzes, heb nu al 6 verhalen naar je geschreven maar iedere keer weer gewist. weet niet goed iets te zeggen...
alles wat ik zou willen zeggen, ziet er op schrift zo knullig uit, klinkt als onzin en verwacht dat het geen toegevoegde waarde heeft!

dan maar anders...........

Hoe is het met je :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

pffff, 21 pagina's vol geschreven met voornamelijk onzin....

de gehele dag geschreven over wel of niet lezen, hele recepten heb ik voorbij zien komen, alle tuinen zijn weer van onkruid ontdaan, mensen zijn over en weer beledigd omdat er niet goed gelezen wordt, eeuwige discussie over een pizza bestellen of toch maar uit je eigen vriezertje.

kortom..........ik zit me af te vragen waarom ik heb terug zitten lezen:D

maar toch;

Hannah
:heart:, misschien moet je de strijd eens opgeven en blij zijn dat je niet meer drinkt:P

Safi,
ben te laat maar wil toch nog een HELE FIJNE VAKANTIE wensen.

Tapas,
ook jij raakte verstrikt in 21 pagina's, maar hoe is het met je dillema? heb je al kunnen overdenken hoe je het gaat oplossen?

Spudderdespud,
die gaat van groningen naar catzand!
onderweg kom je door zaandam.....geef even een gil.... kan je mee eten:D

Vie,
Laat dat strikje maar zitten, heb het t-shirt aan dochterlief gegeven en ikke? ikke wacht gewoon tot mijn 50e....dan krijg ik ook een voorgevel:D

en voor alle anderen :present:
mijn inspiratie raakt uitgeput op de ochtend

Link naar opmerking
Deel via andere websites

om nog even op het empathisch vermogen terug te komen:

zelf ben ik rijk "gezegend" met dit vermogen.

voor alles en iedereen had ik dag en nacht een luisterend oor en bedacht ik oplossingen.
en iedereen viel dan ook graag op mij terug.
urenlange gesprekken gevoerd.
de ander weer een uitweg laten zien om vervolgens zelf volledig leeg achter te blijven.
dus de fles werd voor mij een echte vriend.

let wel: ik lìet me uitzuigen!
ik deed het zelf.
om niet over mezelf te hoeven nadenken.
ik was toch geweldig door iedereen zo te helpen?
maar waarom voelde ik me dan zo waardeloos?

toen ik tot dat inzicht kwam heb ik me teruggetrokken in mezelf.
met als gevolg dat ik ook met de drank kon stoppen.

wat tientje al eerder zei: het doseren van alle informatie is zo belangrijk!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zo de koffie is doorgelopen, verplichtingen gedaan en nu op het gemakje mijn relaas........:D

zoals ik gisteren al had beschreven gaat het hier helemaal niet zo lekker, eigenlijk hier wel maar niet zo met mij!
ik MOET gewoon goed op mijzelf passen, stappen terugdoen (en daaar heb ik een hekel aan!) goed blijven denken en vooral rustig blijven ademen!

ben dus het huisje uitgevlucht en op de fiets gestapt naar de camping, heb heerlijk genoten van de zon en dit keer het windje in mijn rug, koffiekan in het mandje, heerlijk broodje erbij, nog een galerie bezocht met kunst... (hebben ze me verteld, maar ik vond het spuuglelijk!).
uiteindelijk dan toch aangekomen en heerlijk gegeten bij moeders, gewone lof met een slavink.

helaas is het zo dat aan elk fijn iets, een eind komt! dus weer terug op het fietsje...... pech hebben, dit keer wind tegen....en twee paniekerige meiden aan de telefoon, nog harder trappen en mijzelf helemaal gek zitten maken!
gevolg.........ik ben van mijn fietsje afgedonderd en heb nu voor de derde keer een gat in mijn hoofd, dit keer een mooie snee boven mijn wenkbrauw!
een geluk bij een ongeluk is dat ik na dit soort aanvallen niet veel meer weet!!
ik ben dus thuis gekomen, al weet ik niet hoe, ik had een mooie zwaluwstaart op mijn wenkbrauw en heb op dit moment erruuggg veel last van plassen :D maar dat snap ik!!!!! 65 kilometer op een gewoon fietsje en géén overheerlijke zadel zoals Henkie.

maar goed, om af te ronden.....het wordt anders wel errug lang.......
ik ben er weer, laat me niet gek maken, ga vooral niet fietsen vandaag :P , doe een stapje terug en neem rust!

ps,
laat me waarschijnlijk "poppetje" noemen en ik stap in de boot!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk zat ik nog even te wachten op een berichtje van Rudy.

Gees ik denk dat wij in een cultuur opgegroeid zijn waarin alles doodgepraat moest worden.
Tenminste, toen ik zo 'n jaar of 20 was, ging ineens iedereen in therapie en kreeg je van die vrouwen- en mannenpraatgroepen.
Van nature ben ik meer een zelf-oplosser.
Als je ergens ongezond moe van wordt: stop er dan maar mee. Het werkt niet.
Mensen mogen best tegen me aanpraten, en als ik een instant-oplossing weet zal ik het zeggen.
Maar het gaat vaak niet eens om oplossingen, het gaat om het praten.
En dat is iets waardoor ik vaak als hard en ongevoelig word gezien. Ik kan dat niet, praten om het praten. Als ik ergens mee zit wil ik het oplossen.
Gelukkig heb jij ook je eigen grenzen gevonden.

En nu, naar buiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...