Spring naar bijdragen

Zondag 4 oktober 2009


An

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 261
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Wat ik bedoel is dat ik bang ben om de stappen te doorgaan en eerlijk te zijn oprecht en zonder schaamte.... dat lijkt me gewoon erg zwaar ik ben gewend te liegen en berdriegen eigenlijk weet ik niet anders (zo he eerlijk) maar ik geloof niet en ik weet dat de brijder niet per definitie van god uit gaat maar het heeft er natuurlijk wel mee te maken.

ik weet niet vraag naar ervaringen omdat ik het niet weet en niet geloof.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Scorpio. Angst voor de 12 stappen is niet nodig. Ik ben er anderhalf jaar geleden mee in aanraking gekomen tijdens een behandeling. Onbekend is iets anders dan angstaanjagend. Ik vond het allemaal wat vreemd in het begin, maar door meetings te bezoeken (o.a. AA) en de behandeling die met de 12 stappen werkt ben ik er dusdanig mee vertrouwd geraakt, dat ik nu niet meer zonder kan. De 12 stappen hebben me een totaal nieuwe kijk op het leven, maar bovenal mezelf gegeven. Ik leer nog elke dag, mede dankzij de vele mensen die ook volgens het 12 stappen programma leven en waarvan er velen al jaren, soms tientallen jaren, clean en nuchter zijn.

Ik zou zeggen: laat je angst los en ga de uitdaging aan. Stel je open voor wat miljoenen verslaafden over de hele wereld de afgelopen 75 jaar een nuchter leven heeft gebracht.

Ook ik ben geen religieus mens. Maar het stappenprogramma is geen religieus programma. Het is een spiritueel programma waarin ik een vertrouwensband aan het opbouwen ben met een Macht die groter is dan ikzelf. Een Hogere Macht, zoals ik hem begrijp. En dat kan van alles zijn. Ik weet alleen zeker dat ik het niet ben. Ik ben tot niets gedwongen in dit programma. Alles wat ik tot nu toe bereikt heb heb ik bereikt door te vertrouwen op Iets waar ik volledig vertrouwen in stel. Soms noem ik dat God, soms Geweten, soms het Leven.. Ik hoef niet te weten WAT het is, ik weet dat het werkt zolang ik vertrouw.

Klinkt wat zweverig, maar begin gewoon bij stap 1. Die staat niet voor niks op 1: Wij erkenden dat wij machteloos stonden tegenover onze verslaving, dat ons leven onhanteerbaar was geworden.

De rest volgt vanzelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mirage (luchtspiegeling) heet dit het top project van de brijder....

ga morgen naar de intake dat staat vast maar ik ken het kamp daar wordt je niet vrolijker van veelplegers, psychopaten tbsérs gewoon een zooitje ik voel me niet snel rustig daar dat weet ik wel...

maar ja ik moet wel geen keus...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb teveel om over te praten daarom laat ik me ook opnemen... naast het programma zal ik EMDR therapie volgen ook best wel eng maar het moet als ik de nachtmerries wil vergeten en een ""normaal""
leven wil leiden ......


zal nog wat delen vader dood toen ik 4 was
met 17,5 in bosnie daarna nog 1 keer getrouwd gescheiden samengewoond en uit elkaar meerdere keren teveel in totraal 3 x bosnie voor 6 maanden dus teveel...
teveel relaties teveel pijn teveel drank wel gewerkt altijd behalve nu ...... nu gaat het niet meer ziektewet....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier ook Scorpio, ik ben hier zelf ook net 2 dagen. Veel succes met je intake morgen.

Ik heb het "gered" vandaag. Was vanmiddag naar de bieb geweest, mooie boeken gehaald, voor het eerst weer in maanden. Geurtje gekocht want het was koopzondag, en mijn favoriete parfum was op. Daarna nog koffie gedronken op een terras, en blij naar huis. Eenmaal hier strijd met mezelf. Had nog spaghetti staan, en had daar veel zin in, maar daarmee ook in wijn. Er stond nog een geopende fles bordeaux van de visite van gisteren. Ik heb er een paar uur over gedaan om te beslissen deze wijn door de gootsteen te gooien. Dat heb ik nog nooit gedaan. Dacht ook de hele tijd: wat geeft het, ik kan toch 1 wijntje nemen vanavond? Heb toch nog niet besloten om helemaal te stoppen?

Maar ik kan ook gewoon niet drinken vandaag, wil me zo graag goed voelen morgen en hoe dan ook herstellen van teveel drank de afgelopen tijd. Dus, weg ermee. Er viel een last van mijn schouders toen ik dat had gedaan, helemaal prima. De rest van de avond is nu geen probleem meer.

groet, Birthe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 scorpie: Misschien de angst van een andere kant benaderen? .... Je kent de 'cirkels van Van Dijk', ook wel? staan bij tips en adviezen.
Al die drank hebben je hersens aangetast en daardoor die angst, overdreven, irreele angst voor van alles en nog wat.
Ik durfde gewoon niks meer, als ik daar aan terug denk. Maar dat moet je toch ook wel kennen?

Trek je niks van tikfouten aan en bepaal je tempo vandaag en vanavond rustig, laat je niet opfokken etc. Misschien kan je in bad gaan zitten? Tijd rekken scorpie, kom op. Je bent begonnen nu.
Elk ziek mens zou naar de dokter en het ziekenhuis gaan als het moest.
Het gaat om jou en die andere mensen daar laat je maar gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wing die therapie heb JIJ echt niet nodig hoor, elke dag naar de winkel gaan en een fles kopen om die vervolgens thuis leeg te kieperen, leeg kieperen waarin? :P

Ik wens iedereen veel sterkte voor vanavond! Ik twijfel nog of ik morgen ga werken, ben toch nog niet helemaal de 'oude'. In ieder geval, doei doei.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je An, ik voel me nu al behoorlijk blij, kan ik zeggen.
Verwacht niet goed te zullen slapen, maar dat idee kan ik zelfs aan. Tv in de buurt en mijn stapel verse boeken, en morgen zal ik prima kunnen functioneren, want te weinig slaap is peanuts vergeleken met een kater!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die kater zou vooral moreel zijn geweest he. Mijn tolerantie is dusdanig dat ik van 1 fles amper iets merk de volgende dag. Dat wil zeggen, dat ik het moe zijn en de wiebelige maag en geen eetlust, en de lichte hoofdpijn al helemaal normaal ben gaan vinden. Erg dus, vind ik nu.
Nu ga ik even voor de tv hangen, misschien tot later vanavond, en anders ben ik morgen een van de vroege vogels wellicht.

Julius, ik heb 2 poezen in huis :)
Klinkt heerlijk, je dag, lekker wandelen. Altijd goed voor het lijf en je geest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste The

je mag je zorgen maken dat is je recht, ben tot nu eerlijk geweest en wil dit hier ook blijven, heb mijn laatste glas een uur geleden gedronken. ik drink nu niet om out te gaan alleen om de pijn tegen te gaan... librium of wijn maakt wat dat betreft niet veel uit. alleen wijn is makkelijker verkrijgbaar.ik ga nu naar mijn afspraak ik ga niet sporten maar wel weer vertellen wat er is. dit is mijn beste vriend van 15 jaar en hij weet nog niet de helft... heb wel gegeten dat is al goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...