Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

zo'n 18 dagen gelden viel het kwartje eindelijk echt...
na 3 jaar stiekem mezelf van alles wijs gemaakt te hebben, mijn omgeving doen geloven dat ik niet meer dronk en toch stiekem in mijn eentje bleef drinken schokte een relatief klein auto-ongeluk, waarbij gelukkig geen gewonden vielen, mij eindelijk wakker.
Wat als...
Natuurlijk was daar de nare bijkomstigheid van de juridische kant van de zaak, maar die verbleekte bij het besef dat ik mijn vrouw maar, veel erger nog, vooral mijzelf zolang had belogen.
Ineens was ik helemaal klaar met mezelf.
Er is nu zelfs een soort fysieke walging bij de gedachte aan drinken.
"Droog staan" is nu eigenlijk geen probleem.
Maar ik zit wel vol met schuldgevoelens, angsten en een fiks laag zelfbeeld.
Bovendien ben ik oh zo bang dat deze weerstand die ik nu voel tegen drank weg zal ebben en dat als alles weer rustig wordt om me heen, het leven wellicht een nieuwe vorm aangenomen heeft en ik daar langzaam in ben gaan gedijen, er gevaar dreigt dat ik ga denken dat het allemaal wel meeviel en dat het toch geen kwaad zou kunnen om... etc.
Ik wil zo graag hulp bij het verwerken van alles wat ik hier fout gedaan heb, bij het hervinden van zelfvertrouwen. Maar alle sites die ik bij het surfen naar "hulp bij verslaving" kan vinden gaan uit van afkicken. Helpen bij het stoppen. Dat is niet helemaal wat ik nu nodig heb. Ik drink niets en wil ook niets drinken. Maar alcoholist ben ik wel, blijf ik ook de rest van mijn leven en dat besef is heftig en strookt niet met het zelfbeeld dat ik had, dat vertrouwd was en een onwaarheid bleek te zijn... Weet iemand waar ik een vorm van nazorg zou kunnen vinden? Een soort re-integratietraject, om het maar eens een naam te geven?

Geplaatst

Hoi Alebrou, fijn dat het je zo goed lukt niet te drinken op dit moment.
Wat mij goed geholpen heeft is naast het schrijven hier naar de AA gaan. Een goeie groep die aktief werkt met de twaalf stappen. Die geven een leidraad en daar vaar ik wel bij. Het behelst aktief bezig zijn met het invullen van je 'nieuwe' leven. En vergeten hoef je niet, als je de verhalen van nieuwkomers hoort. Dan weet ik altijd weer hoe het was en dat ik dat niet terug wil.
De stappen voorzien ook in het houden van een grote schoonmaak en dat kan uitermate helpend zijn bij het verwerken van allerlei negatieve gevoelens die je zou kunnen hebben rondom het drinken.

Je hebt stap 1 gezet, toegegeven dat je machteloos staat. Het is goed te doen, een leven zonder drank. Mijns inziens is het wijs om te werken aan je herstel en voor mij werkt bovenstaande. Wellicht kun jij er ook iets aan hebben. Succes.

Geplaatst

Welkom hier Alebrou,
het lijkt me dat je hier prima tussen past
want ook jij moet nog alcohol de baas leren worden.
Je hebt een goede start gemaakt en denkt er met bewustzijn
en zelfinzicht over na of die walging (bij mij was het euforie soms) niet
over zal gaan. Ik denk hetb wel nl. en het is fijn als je daar enigszins op voorbereid kunt zijn.
je kunt je alsnog voor de ADB behandeling aanmelden voor individuele begeleiding en het bijhouden wat straks je triggers worden. In een alco dagboekje kun je je stemmingen, moeilijke tegenslagen,
en andere triggers neerschrijven zodat je eventurele patronen herkent. Je helpende gedachten en handelingen leert toepassen en natuurlijk hier op het forum gebruik maakt van de vele ervaringsdeskundigen. en ook anderen steunt in hun moeilijke momenten, want ook daar sterk je jezelf aan. ik hoop dat je je snel thuisvoelt hier en komt meeschrijven op de dagdraad bij ditjes en datjes.
Voorstellen doen we meestal bij wie is wie en op andere draden kun je tips, adviezen en thema's uitpluizen tot je een ons weegt. Succes!

Geplaatst

Hartstikke bedankt voor je bemoedigende woorden!
Ik heb vandaag ook al gezocht naar de AA.
Bleek dat ze hier op maandag bijeenkomsten hebben, dus dat wordt pas over een week.
Bij de psycholoog was er een wachtlijst van een maand.
kan er ook nog wel bij.
Ik geloof inderdaad dat jouw advies een heel goede is.
Ben bereid alle mogelijkheden aan te pakken, want terug wil ik zeker niet.
En als de AA zoals jij zegt ook hulp kan bieden bij het vervolgtraject, ja, dan is dat vast het adres waar ik zijn moet!
Thanks again.

Geplaatst

Ook jij, Jane4, heel erg bedankt voor je tips.
Ik moet nog even goed in de smiezen krijgen hoe de ADB site werkt.
Ik was me er bijvoorbeeld helemaal niet van bewust dat er zoiets als een ADB-behandeling bestond.
Ga ik opzoeken, dank ook voor die tip!
Weet niet zo goed wat een alco-dagboekje is, maar ook daar zal ik vast snel achterkomen.

Geplaatst

Alebrou,

Ik ben zelf nog maar een beginneling, amper 2 maanden van de alcohol af.
De tip van BamBam over de AA wil echter toch onderschrijven.

Ik ben daar nu verschillende keren geweest.
Er zitten "starters" zoals ik en er komen regelmatig nieuwe mensen.
Maar, en dat is met betrekking tot jouw interessant, er zitten ook relatief veel mensen die al jaren, tientallen jaren zelfs, droog zijn, nuchter zoals zij dat noemen.
Nuchter zijn houdt toch meer in dan droog blijven heb ik begrepen.

Deze mensen doen dat om nieuwelingen te helpen maar ook om zichzelf te beschermen tegen een terugval en dat is toch waar jij naar op zoek bent?

Gefelicteerd met je tot nu toe bereikte prestatie trouwens,
Sterkte en vriendelijke groet,
Harry

Geplaatst

Hoi Desi,

via de website vd AA kun je een BB bestellen. Wat ik ook een aanrader vind is de twaalf stappen en de twaalf tradities. Ook al ga je niet naar de AA, je kunt er wellicht veel aan hebben. Zijn niet superduur en ze worden bezorgd in neutraal bruin papier.

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...