Spring naar bijdragen

26-5-2010


sailor

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 414
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hallo Witte mijn antwoord op jou vraag.

Alcohol loskoppelen van emoties.?
Dat zou betekenen dat alcohol zich koppelt aan emoties?
Of koppelen wijzelf alcohol aan emoties?

Van 1 ding ben ik zeker en wel dat alcohol emoties versterkt, uitvergroot.
Blij, uitbundige vreugde.
Verdriet, verdrietiger.
Agressie, agressiever.
Depressie, depressiever.
Alcohol verdooft onze hersenfuncties.
De remmen zijn weg.
Ontremd gedrag en vermindert reactie vermogen.
Teruglezend beïnvloed alcohol onze emoties dus negatief.
Onlosmakelijk verbonden met elkaar.

Ik dronk om de roes en wilde de roes vasthouden.
Achter de roes hield ik mijn emoties schuil.
Soms was er een emotionele uitbarsting.
Een klein beetje druk van de ketel.
Uit angst de roes kwijt te raken bleef ik drinken.
Dat leven was mijn realiteit.
Ik geloofde stellig in deze levensstijl.
Om te volharden in dit leven (de roes) had ik steeds meer alcohol nodig.
Alcohol werd evenals mijn negatieve karaktertrekken een overlevingsmechanisme.
Ik werd alcoholist.

Na gestopt te zijn met drinken van alcohol werd me duidelijk dat mijn onvermogen
om te communiceren met mijn naasten 1 van mijn grootste problemen was.
Verder moest ik de in mijn hoofd gegrifte koppeling (gedachten), emoties en alcohol loslaten.
Uit mijn hoofd verbannen door helpende gedachten over de oude gedachten te plakken.
Als het moeilijk wordt niet meteen naar alcohol grijpen maar andere mogelijkheden zoeken om mijn problemen op te lossen.
Hulp vragen b.v
Doorgaan waar ik vroeger stopte, in plaats van alcohol te drinken.
Gestopt zijn en daarna geplaagd worden door de zucht naar drank wil alleen maar zeggen dat er zich onverwerkte emoties van nu of vroeger aankondigen waar men (nog) niet mee kan omgaan.
Mijn angst zat diepgeworteld, schuldgevoel en angst zijn de enige vijand van de mens.
Deze angsten heb ik grotendeels overwonnen middels mij aangereikte handvatten uit te proberen in de praktijk.
De vierde stap van de AA vraagt om een diepgaand onderzoek en binnen dat kader heb ik mijn verleden leven verwerkt en leren omgaan met de emoties die op dat moment middels praktijk ervaring, zonder verdoving binnen kwamen.
Negatieve karaktertrekken veranderen in positief zoals wantrouwen in vertrouwen, haat in liefde, ongeloof in geloof, oneerlijkheid in eerlijkheid, onverantwoord in verantwoordelijkheid nemen het ontwikkelen van een stuk eigenliefde.
Mijn arrogante houding voortkomend uit een gevoel van onzekerheid veranderen.
Nederigheid.
Normen en waarden van vroeger kritisch onder de loep nemen en veranderen waar nodig.
Van vroeger omdat ik de norm en waarde van mijn ouders na 35jaar nog steeds hanteerde en nog nooit iets had veranderd.
Ik leefde daarom mijn eigen leven niet, maar dat van mijn ouders.
Niets verandert, omdat ik ben gaan drinken en alcohol en ontwikkelen gaan niet samen.

Uiteindelijk is het me wel gelukt de verslaving op afstand te zetten en alcohol los te koppelen van mijn dagelijkse leven.
Zelfs de confrontatie met ernstige ziekte en de dood hebben niet om alcohol gevraagd maar bijbehorende emoties zijn verwerkt zoals het hoort.
Er is voor alle narigheid, ruimte rusten en vrede in de plaats gekomen.

Misschien Witte heb je iets aan deze verkorte uitgave van het proces dat tussen de regels door het loskoppelen van emotie en alcohol beschrijft, zoals ik die heb ervaren.
Weliswaar een beetje uitgebreid maar voor mij een blik terug in de hel waaruit ik ben gekomen in vergelijk met de hemel waar ik me nu bevind.
En dat kan geen kwaad.
En daar ben ik dankbaar voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal, ik heb vanavond mooi gezongen, alleen een beetje hees want teveel geoefend de laatste dagen. Was erg leuk! De dames nodigden me uit om nog een afzakker te halen, maar heb eigenlijk nog teveel vervelende associaties met een café.

Ben het niet helemaal met je eens Rudy. Alcohol vergroot geen emoties, maar gedragingen. Je zegt het eigenlijk zelf al: je wilde je roes aanhouden en verstopte daar achter je emoties.
Maar ben blij dat je ook vindt dat het zonder, lekkerder gaat.

Fijn dat Desi zich even heeft gemeld.

Cathy ben je al wijzer over de aardbezems-lief? ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jazeker Rudy heb ik hier veel aan.


Ik vind het mooi van je dat je een deel van jou verhaal hier zo deelt en er de tijd voor hebt genomen om de vraag zo uitgebreid onder de loep te nemen.

Het meeste wat me opvalt is het stukje leren om hulp te vragen. Waarin iemand hulp vraagt, dat stuk is natuurlijk voor iedereen anders, maar hulp vragen op zich is al zo moeilijk.
Zelluuuuf doen, is verdraaid moeilijk.
Ik heb met grote interesse je verhaal gelezen.

Dank je wel voor voor dit uitgebreide antwoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een schitterend verhaal RvT. Jemig. Ik hoop dat velen dit lezen. Wat mij betreft mag dit op een aparte draad!! Klasse!

Het merkwaardige doet zich hier voor dat ik - perfectionistisch als ik ben (was!) ooit bij de HA zat; ik was ergens in de 30 geloof ik, en ik besprak mijn angst dat ik mogelijk teveel zou drinken. Ze zei: misschien helpt het je juist om je geremdheid wat te overwinnen? Okee, daar zat wat in.... en ik ging mooie gedichten schrijven..... Later zag ik dat als goedkeuring van haar om... maar wat weg te kunnen drinken. Was natuurlijk niet zo... En de gedichten werden ook minder mooi hoor!

De laatste 12 a 15 jaar dronk ik teveel, da's me duidelijk. Daarvoor viel het ws wel mee. Volgens mijn lief dronken we met 23 jaar niets behalve thee.... maar in mijn herinnering dronk ik altijd al te veel..(?) en zelfs toen ik 23 was al als een 'man' ... (is wel es gezegd toen)
Maar duidelijk is me ook dat ik NU G zij dank niet elke keer na 1 drankje of elke dag méér moet.
Ik weet het dus redelijk in de hand te houden. Denk ik, hoop ik.

En toch..... in die zin dat ik er elke dag bij stil heb te staan.
Wát ga ik doen? Malt, thee, 1 wijntje??? Dus ook best vermoeiend.
Ik ken ook de doorzetdrinkmomenten, dat is ook wel het gekke... en daar ben ik minder trots op.
Het wisselt enorm. Ik voel me ook niet altijd thuis bij hoe Soorhe het omschrijft.
Alsof niemand ooit meer zou mogen drinken.....?

Sorry M!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wing het lijf wil niet altijd wat ik wil.
Vervelende aandoeningen vragen om dagelijkse behandeling.
Het is telkens weer aanpassen aan.
Zij gaan niet ten koste van levenskwaliteiten die mij beperken
tot gebruik van rolstoel of andere middelen.
Vandaag ben ik tot de ontdekking gekomen dat de meeste kalchten
weleens te maken kunnen hebben met een overgevoelig centraal zenuwstelsel.
Maar eens met de dokter over praten.
Komt tijd komt raad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cathy dank voor je eerlijkheid. Ik kan er niet over meepraten, omdat alcohol voor mij gewoon geen optie meer is. Misschien als ik het in de dranktijd "normaler" had gedaan, dat ik het nog zou overwegen. En wellicht zou ik ook wel tijdens een etentje ofzo, een of twee glazen wijn kunnen drinken.
Maar ten eerste heb ik alcohol nooit lekker gevonden (dronk alleen voor de roes) en ten tweede, waarom het risico nemen.
Dat vermoeiende van wel of niet en zo ja hoeveel vind ik treffend beschreven.

Witte ik was vooral trots op het enorm glunderende gezicht van mijn lief-lief (hihi, ik vind het zo grappig, dat we het nu gaan hebben over schilderlief enzo). die in het publiek zat.

P.S. Cathy je bedoelde inderdaad mij. :moon:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Hannah het was een regelrechte ramp.
Op hetzelfde moment raakte ik onvrijwillig mijn werk kwijt.
Kreeg een brief van de rechter dat ik mijn eigen huis uit moest.
En stond weer op straat zoals ik ooit ben begonnen.
Koffertje ondergoed en een tandenborstel.
Ik heb me op laten nemen in de kliniek en daar 4maand gezeten.
Eenmaal de boel weer op rij en terug in de maatschappij pakte ik alle professionele hulp
aan die mij werd aangeboden.
Het was een harde weg terug en dat is niet zonder slag of stoot gegaan.
Terug val, kliniek in en uit en tot slot de AA ontmoet.
Daarna ging het redelijk snel bergopwaarts.
vergeet niet dat ik al 35jaar liep te klooien met mijn drankprobleem, maar zoals Witte schrijft het maar alleen wilde doen en niet om hulp durfde vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Wing, ook hier dezelfde herkenning en frustraties
met kind dat zeker andere aandacht behoefde.
Nog een Ieder wijs school mee opgericht
maar zelfs daar ego's, macht en verkeerd gebruik van de Sociocratische
manier van werken.
En de kinderen kwamen vaal op de laatste plaats.
en gepest dat er werd, oei

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeetje Witte, Vie.....ik haal telkens mensen door elkaar hier, nu al voor de 3e keer in 48 uur.
Kijk, je weet het niet hè..... ik ben hypochonder genoeg om tevens te denken dat mijn type drankprobleem een sluipende is.......vage geheugenklachten, HUUH.
Tja, je weet het niet precies toch?

Dus: schaam schaam.

Ik geloof niet dat je jaloers zou moeten zijn op mij, laat ik dat nadrukkelijk stellen. Geen zin om op dit forum een rare uitzondering te zijn: drinkt nog wel en is helemáál niets mee aan de hand. Jawel: ik ben nog niet klaar hoor.
Ik vind het ergens nogal slap van mezelf dat ik er niet voor ga: stoppen.

Als er geen probleem was kon ik dat toch gewoon!?
Ik ben daar best eerlijk in voor mezelf. Heb het er alleen meestal niet over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cathy hoi,

Ik neem aan dat je mij bedoelt.
Nergens heb ik gezegd dat iemand nooit meer mag drinken.
Het is een vrije keus, dus wie ben ik omdat te bepalen.

Als men wil drinken, dan vind ik dat best.

Wel constateer ik dat mensen vastlopen door de drank
en dan lijkt stoppen mij de enige optie.

Er is inderdaad een groep die beter nooit meer kan drinken.
Wat mij aangaat, ik mag wel drinken, maar het was genoeg.

Cathy, ik heb er hier zoveel zien langskomen en weer verdwijnen, om later te melden dat het weer mis ging.
Dan is stoppen zo'n slecht idee nog niet.


Rudy, mooi verwoord en bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...