Spring naar bijdragen

Zondag 30 Mei


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 589
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Van Iván Böszörményi-Nagy:

Tussen geven en nemen. Over contextuele therapie, 1994, uitgeverij De Toorts - Haarlem
Grondbeginselen van de contextuele benadering, 2000, uitgeverij De Toorts - Haarlem

Else-Marie van den Eerenbeemt ('s-Hertogenbosch, 17 februari 1946) is een Nederlandse familietherapeut.

1983: Balans in beweging: Ivan Boszormenyi-Nagy en zijn visie op individuele en gezinstherapie (samen met Ammy van Heusden) (ISBN 90 6020 650 9)
1995: Alle dochters!: drie generaties vrouwen en hun familiekwesties (ISBN 90 6020 747 5)
2003: De liefdesladder: over familie en nieuwe liefdes (ISBN 978 90 6305 317 8)
2008: Door het oog van de familie: liefde, leed en loyaliteit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wing, het klopt helemaal wat je zegt.
het is ook niet te begrijpen voor een ander en vooral de inpact is niet te begrijpen.
Mijn man is iemand die zegt, het verleden is dood, nu vooruit kijken.
Ook dat is waar maar daarvoor zijn de gebeurtenissen te erg geweest.
en vooral als ik uitgeteld ben, is het moeilijker om ermee om te gaan.
het laatste anderhalf jaar heeft me teveel vermoeid.
En nu beginnen alle onderzoeken weer en ga ik weer in die mallemolen, ik ben er zo moe van.

Maar bedankt allemaal voor het luisteren, het doet me steeds weer goed om mijn sores hier neer te kunnen zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Em, dat stukje over jouw moeder en je broers, ik ken het goed hoor.
Vind je 't erg als ik mijn stuk erover mee deel? (niet omdat het over mij moet gaan maar om je te laten weten dat ik je begrijp.)
Gisteravond bedacht ik me (en vast niet voor het eerst maar altiojd wel weer gauw van me afgezet) dat het 'er niet mogen zijn' nog altijd doorwerkt, voor mij dan. Ook ik mocht in ons gezin er niet zijn. Mijn broer wel. Alles wat hij deed was geweldig en ik was lastig. En ja, ik mocht en niet bijhoren. Over mij werden nooit leuke verhalen verteld als er bezoek was. De dingen die ik van school meenam werden achteloss weggelegd. En ik deed vaak zó enorm mn best. Was nooit goed genoeg. Zal er verder niet te ver over doorgaan.
Tot mn 40-e heb ik mn best blijven doen. En toen viel de bekende druppel. ik werd tijdens een verjaardag afgeblaft als een hond. Ik heb de verjaardag nog een uurtje uitgezeten en toen was het klaar. Over en uit!

En dat alles realiseerde ik me dus gisteren, dat ik nog steeds vaak denk dat ik er niet mag zijn. Een paar echte vrienden heb ik, gelukkig. Maar als ik zo eens goed naar mezelf en mijn houding t.o.v. anderen kijk, dan hou ik me zo enorm in. Zo bang mezelf te laten zien omdat ik daarop afgewezen zal worden.

Hoe kom ik hier nou op? Ehh, even teruggezocht. zonnetje schreef het al. Je bent ws. iemand die veel geeft en niks terugvraagt, niks terug dúrft te vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
cathy56

Ik val er even middenin.


Em, goed dat je hier wat van je verhaal kwijtkan.




Ik vraag mezelf af (beetje naief misschien) of overlevingsmechanismen slecht zijn?



Ze zijn inderdaad nodig om te overleven, als kind: het woord zegt het al.
Maar het kan een probleem worden als die mechanismen blijven bestaan terwijl ze niet meer nodig zijn. Ze kunnen zich dan compleet tegen je keren en dus giga in je nadeel gaan werken.

Het vervelende is dat je die patronen vaak helemaal niet herkent, je weet niet beter. Daar kom je vaak pas veel later achter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie mijn xdrinkgewoontes toch vooral als destructief gedrag Emma. Niet alleen maar om alles te vergeten. 'Gewoon' toch niet mezelf de moeite waard vinden. Die boodschap van thuis zit toch, ondanks dat ik het niet wil en er behoorlijk onder geleden heb, in mn hoofd opgeslagen. Maar misschien is dat bij jou anders?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wil er even tussenkomen..sorry..

Een manier om iets te overleven kan resulteren in een verkeerd gedragspatroon..
Tot zover mijn wijsheid ;)

Lieve Em..waarom probeer je het niet los te laten? Kan mezelf die vraag ook stellen natuurlijk. Bedoel dan de verwachting die je naar je moeder hebt.
Heb zelf heel wat gezien op dat vlak en weet dat het op een bepaald moment niet meer wordt dan een deel van jezelf. Dat slecht gevoel. Ik kom niet uit een echt nest..En het is spijtig maar ik zie mijn ma als iemand die ooit haar best heeft willen doen maar niet beter wist.
Het maakt het niet ok maar het is de enigste manier waarop ik iets of wat vrede kan vinden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overlevingsmechanismen zijn broodnodig. Totdat je ze niet meer nodig hebt omdat je niet meer in de situatie zit van destijds en dan gaan ze je gaandeweg tegenwerken en in de weg zitten. Omdat je zelf niet zo goed weet hoe dit te veranderen kom je vast te zitten. Stoppen met drinken kan hier heel goed in zijn om andere vaardigheden aan te leren. Voor mij ook broodnodig diverse therapieën. En ik moet zeggen dat ik mn laatste therapie het meest waardevol vond. Ik stond toen al een tijdje droog en ik kon veel beter voelen waar het over ging en gaat. Was al eerder in therapie gweest maar begreep veel zaken destijds ook niet. Mn angst was te groot, ik kon nog niet loslaten.

Nu wel, stukje bij beetje. Soms ineens een groot stuk loslaten en dan weer kleine stapjes. Twee vooruit en soms ook ff achteruit. Maar meestal vooruit, das fijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mupke, bij mij ook wel denk ik want ik maak mezelf immers ook kapot.
Maar ik stapte er voor mijn gevoel ook even uit als ik dronk maar het is frappant hoe de gelijkenis is met jouw verhaal. In grote lijnen dan he?

Fleur, mijn moeder kan ook inderdaad geen liefde geven, ze heeft ook haar eigen verhaal.
Ze was 15 toen ze me kreeg, verkracht door haar stiefvader.
Ze kan haar man waar ze al 46 jaar mee getrouwd is ook geen liefde geven. Alles moet om haar draaien.
Dus wat doe ik mezelf toch steeds maar weer aan he?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben in dubio of ik meer over die overlevingsmechanismen wil vertellen van mezelf.
Want ik ben ook moe en emotioneel, en morgen heb ik iets belangrijks waar ik fit hoor te verschijnen.
Ik kom er nog wel op terug. Ga het even laten bezinken en voor mezelf eerst iets over opschrijven.
Het liefst zou ik hier wat blijven praten......
nou laters dan maar...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Emmaroos


Fleur, mijn moeder kan ook inderdaad geen liefde geven, ze heeft ook haar eigen verhaal.


Ze was 15 toen ze me kreeg, verkracht door haar stiefvader.


Ze kan haar man waar ze al 46 jaar mee getrouwd is ook geen liefde geven. Alles moet om haar draaien.


Dus wat doe ik mezelf toch steeds maar weer aan he?



Em is het niet de behoefte van het kleine meisje, de kleine Emma die je nog steeds voelt?
Je verstand weet anders/beter, maar je gevoel.............Je verlangen naar liefde, waardering, gezien worden etc., dat is er nog steeds.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hannah, dat er veel mis gaat wil ik onmiddelijk aannemen. Maar....in mn vorige werk mocht ik vier dagen per week aanschouwen waarom het goed is dat Jeugdzorg er is!
Maar goed, als het om jezelf gaat en je voelt je vaak als zo machteloos tegen instanties dan begrijp ik veel frustratie ook wel.

En vergeet niet; echt iedereen kan hulpverlener worden. Je hebt er weliswaar diploma's voor nodig maar ja, dat zegt niet zoveel:$:huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...