Spring naar bijdragen

Zondag 5 September


Mai

Aanbevolen berichten

Ik vind het nooit zo handig om DE 3-maanden dip, DE 8-maanden dip en DE 18-maanden dip
te benoemen. Ik denk dan als er maar genoeg mensen zeggen na 3 maanden stoppen krijg
je een dip; ja dan krijg je die waarschijnlijk ook wel. Aan de andere kant als er zo'n fenomeen
is van een zoveel-maanden dip is herkenning hier ook wel weer prettig.

Nou, pfff ik had dus een 18-maanden dip; knal, boem, heftig. Ik wist wel dat de 18 maanden
er aan zaten te komen, ik wist ook wel dat sommige dan een dip of terugval hebben gehad.
Maar ja, het liep bij mij allemaal wel lekker dus ik zag geen dip gevaar. Nou, die kwam er dus wel.

Maar ja ik heb m weer overleefd, den dip, droog en wel. Wat ik er van heb geleerd is
dat ik de mist inga als ik mijn zelfvertrouwen gedeeltelijk ontleen aan het vertrouwen
wat mensen in mij geven. Vertrouwen wat andere mensen mij geven en vervolgens
net zo gemakkelijk weer opzeggen heeft weinig te maken met het vertrouwen in mijzelf.
Er is voor mij maar 1 weg naar verslavingsvrij en dat is mijn vertrouwen in mijzelf,
in mijn zuiver zijn. Voor mij was en is dit nog steeds een weg van vrijheid en licht.

Ik ben namelijk zeker van mijn weg in mijn zelfvertrouwen, mijn zijn, mijn leven.
Ik ben verslaafd geraakt door mijn gebrek aan zelfvertrouwen en zal verslavingsvrij
raken door zelfvertrouwen. Door mijn zekerheid dat mijn zijn voldoende is om geen verslaving
nodig te hebben. Die zekerheid heb ik, al tijden, alleen ik heb niet altijd het vertrouwen in mijzelf.

Dan wil ik op anderen leunen, ik wil bevestiging en als anderen dan gaan ontkennen
en de leuning wegrukken; donder ik dus in een dip.

M'n 18 maanden dip was een heftige samenloop van vertrouwen, vertrouwen in anderen,
m'n kindvertrouwen in m'n ouders, het verleidelijke verslavingsvertrouwen om toch, gelukkig,
weer te eindigen bij vertrouwen in mijzelf.

Ik leef en m'n boompje ook :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 86
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Allereerst;

Tasseke,
Ook al heb je een hekel aan verjaardagen, ik ga je toch een hele fijne dag wensen, en heel veel geluk en voorspoed.
(Je loempia was heerlijk hoor)

Verder, vele mooie dingen zijn er geschreven.
Heb het allemaal gelezen.
Ben best erg gelukkig nu met het leven!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tasseke,
Van harte gefeliciteerd en nog vele goede jaren toegewenst.

Heb de discussie van vandaag gelezen en weer veel geleerd ofwel een bevestiging gekregen van wat ik eigenlijk al wist.
Toch denk ik of je nu voor de harde of zachte aanpak gaat, je moet echt en heel overtuigd zelf willen stoppen, want anders helpt geen enkele aanpak.
Of het nu in de genen zit of waar dan ook, je moet het zelf willen en doen, maar alle steun van buiten, zelfs het kleinste duwtje in de rug kan zinvol zijn en helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie avond lieve allemaal,

Zo het bezoek is weg. Dochter is geweest, samen met man en kleinkind. O wat is dat toch een mooi lief kereltje. Hij is nu 11 jaar en m'n oogappeltje hoor. Zo fijngevoelig en lief. Bovendien erg knap, maar dat vind iedere oma natuurlijk van haar kleinkind.:)
Verder is ze naar Jos geweest om te proberen uit te leggen waarom een verpleegtehuis veel beter is dan waar hij nu ligt, maar dat is op niets uitgelopen. Jos was weer erg onredelijk en dochter is kwaad weg gelopen. Dit voor het eerst van haar leven.
Maar ik heb ze hier even stevig geknuffeld omdat ik zo goed voelde dat ze het erg moeilijk had. Even delen, en dat deed mij ook erg goed. Ja mensen het valt niet mee als je zo'n STOM:) ventje hebt als man.
Maar wat ik wel fijn vind is, dat nu enkelen van de fam. ook ervaren dat Jos in omgang heel erg moeilijk is, en dat hij op alle mogelijke manieren probeerd, het leven van een ander te vergallen. Tja.:(
Goed mensen ik ga ff lekker zitten. Ben net ff onder de douche geweest. Dat heb ik wel verdiend.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om even mee te discuseren;
Voor mij persoonlijk, zou ik baat hebben bij zowel een harde als een zachte aanpak denk ik.
Omdat je wilt stoppen, ben je denk ik ook heel beinvloedbaar voor wat anderen erover zeggen of vinden.
Maar ja, het blijft heel persoonlijk he.
Alhoewel ik mensen met smoesen om weer te gaan drinken, stiekum wel eens flink door elkaar zou willen rammelen.
Maar of dat de goede aanpak is??
Who nows?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bol,
Leuk he, zo'n kleinzoon.
Ik ben ook trots op de mijne hoor.
10 jaar en ook zooo knap en lief.
Maar zoals je al schreef, dat vind waarschijnlijk elke oma.
Wel vervelend voor dochter, dat haar bezoek bij Jos op zo'n teleurstelling uitliep.
Gelukkig heb je haar kunnen troosten en meevoelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Den Niwi en Willbilie se.:)
Vandaag een beetje kunnen genieten van het weer Will?
En Niwi, heb je je vandaag kunnen vermaken?

Rapi. Ja hoor ieder kleinkind is mooi omdat iedere oma dat vind. Heerlijk hé? Ja ik ben best trots op ze ook al zijn het niet mijn eigen kleinkinderen, het voelt wel zo aan.:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeienavond!

Coco, Jet, Alf, Dhendro: geniet van de parels die jullie hier neer pennen; DANK :heart:
Mooi hoe er herkend en erkend wordt, hoe men overeenkomsten en verschillen vindt en doorborduurt op de aangegeven onderwerpen. Hier geniet ik dus echt van en zet mijn radarwerk ook weer in werking.

Even reageren op Dhendro: herken dat heel erg, ook ik ontleen a.h.w. mijn bestaansrecht aan de goedkeuring (het vertrouwen) dat anderen mij geven! Ben hier nog volop mee bezig bij de psych (waar ik morgen weer heen mag). En oh wat is het vaak moeilijk om dat los te laten en een basis te ervaren waarin ik mijzelf genoeg ben.......................
Heb respect voor je inzicht en groei en ook dat je die dip doorstaan hebt! :present:

Alf: ben niet zo'n opzoekerd (shame) maar neem de verslavingsgegevens graag aan.
Wil daar nog wel iets naast zetten/vragen: zou het kunnen dat er behalve die fysieke gevoeligheid (de dopamine-reactie) ook een verslavingsgevoelige persoonlijkheidsstructuur zou kunnen zijn? Dat denk ik nl. wel. Zelf raak ik heel makkelijk verslaafd aan van alles en nog wat. Lichamelijk zijn dat dan: snoep (bijv. drop), drank (dus), medicijnen......en nu komen we al in het schemergebied want medicijnafhankelijkheid kan nl. ook puur psychisch zijn, tot verslaving aan het gezelschap van personen (puur psychisch). Dit in combinatie met een tot neurotisch gedrag neigend karakter maken dat ik al heel wat heb afgevochten en nog te vechten heb.
Vraag dus: zit verslavingsgevoeligheid wel alleen in een stofje in de hersenen? Of in de psyche? Of beide?

Oeps, ik hoop dat Jet kan slapen vannacht (sorry)
en Will zal wel denken "op welke filosofie-site zit ik nu?" ;)

Bol; voor je dochter (en anderen) is het niet leuk dat ze nu met de "boze" Jos te maken krijgen maar misschien zal het jou minder eenzaam maken in je strijd, dat zou mooi zijn, toch?
Fijn dat je hebt kunnen delen met je dochter en hebt genoten van je kleinzoontje!:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Coco; maakt niet uit zeg, we weten toch dat jij heir op jpouw tijd en wijze komt
en wanneer je dan zulke mooie lange bijdragen schrijft............
helemaal goed hoor! Dat is wel degelijk steun!!!
Voor mij ook herkenning in je verhaal omdat ik zo ongeveer hetzelfde voelde toen ik besloot er maar definitief mee te stoppen. Nu is er rust in de kop. En áls er een gedachte komt kan ik die meestal vrij gemakkelijk weerstaan door me te realiseren wat ik mezelf weer aan zou doen door wèl die ene te nemen. Niet dus.
En ook ik telde niet meer, haha, heb ff moeten denken; vandaag 2 weken dat ik de laatste uitglijder had. Maar weet je: het lijkt al zóóóóóóveel langer geleden! Komt natuurlijk ook doordat er intussen in mijn situatie veel veranderd is. Ik zou er niet aan moeten denken mn nieuwe baan op t spel te zetten door weer te drinken.

Zo, nu ff lui tv kijken op de bank.
Will: nog niet uitgelezen :D;) je bent neem ik aan veilig aangekomen.

Dag lieve mensen, nog een fijne avond
voor straks welterusten.

NEE wacht ff............ik mis Igor al de hele dag. Igor?????
Hierkomen hè als de spanning voor de komende week te groot wordt??!!??

Nou dan blijf ik nog maar even ingelogd. Kijk straks nog wel even om de hoek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sara, dank voor je reactie. Blondie, Sara en anderen, dat jullie blijven schrijven over jullie
ontwikkelingen en de stappen die jullie maken in dit proces helpt mij ook, juist in een dip.
Het is een heel proces wat begint bij niet drinken en ergens vind ik het mooi om te zien;
groei, ontwikkeling; bij mezelf maar ook bij een ander. Altijd fijn als mensen dit willen delen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry dat ik even niet inpik op al het voorgaande, wil wel, maar ben te moe en wil toch even mijn vorderingen schrijven.

Vanmorgen dus vertrokken richting Füssen via Landsberg am Lech en Schwangau. Beide plaatsen heel pittoresk en dan die kastelen van Ludwig II !!! Niet te doen.
Ben er gelijk in geweest.


Neuschwanstein en Hohenschwangau

Tot op heden nog geen drup gehad onderweg, alleen zon of bewolking, maar perfecte temperaturen voor de moto.

Nu in de alpen en morgen mijn koningsrit, van hier naar Ettal met de venusgrot, dan verder door hogerop naar de zugspitze en dan rond terug naar hier.
Heb tevens een massage vastgelegd voor morgenavond. Dat gaat me goed doen, na die rit !!

Heb hier een prachtige kamer in een prachtig hotel, mijn slaapkamer met balkon heeft zicht op de Alpen. Dat gaat straks zalig wakker worden zijn !!!

Nu naar mijn bedje, het was een zware dag :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...