Spring naar bijdragen

maandag 13 december


igor

Aanbevolen berichten

Teveel

Het spiksplinter nieuwe boxspring bed moet ook volgende week uit het huis verwijderd
Hadden ze gekocht en nog niet op geslapen,vader overleed zeer plotseling
Ik hoor je denken,zuinigheid,
Opslaan dat lukt ons niet thuis,ben er wel mee bezig ergens anders,hoop dat het lukt
Dan hebben we even een adempauze

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 136
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Sowhat
Heerlijk,dat hij precies weet hoe hij zijn moeder heeft en haar indirect de schuld kan geven voor zijn niet daverende studie resultaten
Zeg dit gewoon tegen hem
Jij bent regelmatig stom geweest maar dat geeft hem geen reden om slechte resultaten te halen
Spelen op het schuld gevoel van een alcoholist is altijd een makkelijke manier om je eigen te korten af te wentelen op een ander,omdat je weet dat je die persoon ermee raakt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een heel ander gevoel Sowhat. je weet vaak als alcoholist niet wat je je familie aan doet. Het wantrouwen wat de familie heeft komt niet zo maar en het zou heel goed kunnen dat hij zich echt zorgen maakt over zijn opa en jou. Ik geloof hem wel, hij spreekt zijn bezorgdheid en zijn wantrouwen uit en daar is niets mis mee. Jongeren maken zich vaak zorgen over de mensen waar ze van houden en zien soms de realiteit een beetje anders. Gaan zich zorgen maken over dingen die eigenlijk niet hoeven. Maar het gebeurd wel.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Sowhat

Vroeg waarom het zo slecht ging en kreeg het antwoord dat hij bang is dat ik weer ga drinken als opa dood gaat.


Nou gaat mijn vader 82 jaar best lekker voor zijn leeftijd en verder ben ik nooit langer donken dan 1 week en ook dat komt niet vaak voor.


Net 7 jaar nuchter geweest,ik voel me eigenlijk gechanteerd of ga ik nu aan zijn gevoelens voorbij.


Wat denkenjullie?



Hoi Sowhat,

je bericht en vraag raken me,
natuurlijk spreekt je zoon je schuldgevoel aan.
Als ik uit mijn eigen ervaring spreek en dat probeer ik,
kan ik me toch het gevoel en de vraag van je zoon voorstellen,
buiten het feit dat hij op je schuldgevoel probeert in te spelen.

Toen ik na een aantal jaar weer terug ging drinken was mijn familie gechoqueerd,
ook ik ben aangesproken op mijn schuldgevoel.
Toch kan ik mij hun angst voor de drank en alles wat daarmee samengaat voorstellen.

Probeer het van beide kanten te zien en met je zoon te praten,
hij mag niet op je schuldgevoel gaan inpraten maar luister oook naar de reden waarom
hij je daarmee confronteerd.

Ik hoop dat het je lukt het van twee kante te bezien.

@taalfout.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zomaar weer eens een berichtje van mij, de meesten kennen mij niet eens denk ik zo :-) maar samen met Jane, niet te verwarren met Jane4 ben ik nu al anderhalf jaar gestopt met drinken. Jane en ik hebben elkaar hier leren kennen en zijn inmiddels ook getrouwd :)
Ik zei het toen al vaak en ik zeg het nog, je krijgt er zoveel voor terug als je niet drinkt
het leven is vol kadootjes
t is wel zaak scherp te blijven, ook voor ons natuurlijk maar wij hebben steun aan elkaar,
gedeelde smart en zo,

doe goed en drink niet

Groetjes HenkT

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als wij uit die eeuwig rond lopende cirkel willen komen ,van schuld,stom geweest,altijd iemand anders beschadigd,altijd verkeerd gedaan,altijd op je hoede zijn van wat ben ik vergeten,wat heb ik gezegd,wat heb ik gedaan,dan zullen we er zelf een punt achter moeten zetten

Ik ben er zeker van dat ik nu goed ga
Wil jij er niet aan.dan is dat jouw verantwoording
Ik werk er hard aan,zal jou niet veroordelen dat je de nodige reserves hebt

Maar ga van mijn rug af
Blijf mij niet altijd in een hoek drukken
Ik weet wat ik gedaan heb
Ik ben ervarings deskundige
Dit is niet om trots op te zijn,maar ik weet waar ik over praat

Gun mij een gevoel van zelfwaarde,want dat ben ik heel lang kwijt geweest
Ook ik ben een waardevol mens,ook ik heb recht op rust /geluk/liefde en respect,ondanks wat zich allemaal heeft afgespeeld
Ga jullie allemaal goed

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Sowhat...heb jij 7 jaar niets gedronken en nu weer wel eens wat? Ik vind die 7 jaar een hele overwinning van je. k Snap niet je woorden: ik ben nooit langer dronken dan 1 week. Hoe bedoel je? 24/7 ? en dat 1 week lang? Dat zal toch niet? Je zoon baseert zn onrust op het verleden. Is hij die 7 jaar van jou vergeten?? En opa leeft toch nog? Hij draaft wat door, denk ik. Wijs em op zn plaats Sowhat!! Tandje terug met die zoon van je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Sowhat,

Zoals ik je bericht lees ben je na 7 jaar weer gaan drinken, klopt dat?

Denk dat je én aan de angst van je zoon voorbij gaat én hij je chanteert.

Z'n studieresultaten kunnen zeker wel gedaald zijn als je weer bent gaan drinken.
Als zijn angst zo groot is dan vind ik het wel de moeite waard daar rekening mee te houden.
Praat met hem over zijn angst, vraag er naar.

Mijn zoon is nog altijd onzeker of ik wel of niet zal drinken. Dat merk ik als hij in Nederland is. Dat slijt wel steeds meer naarmate hij merkt dat ik niet of nauwelijks drink.
Hij heeft zich er altijd voor afgesloten en zich destijds juist op z'n studie geworpen. Dat is ook een manier.

Dat vertrouwen herstellen heeft dus tijd nodig.

Op zich geen vreemde gedachtegang van je zoon: "Moeder gaat weer drinken als Opa overlijdt".
Zeker niet als jij een emotie-drinker bent. Dan heeft hij dat vaker bij je gezien? Een week lang dronken zijn hakt er bij iedereen wel in, zeker bij kinderen.

Op zich is het chantage om je eigen verantwoordelijkheden op een ander af te schuiven: Jij drinkt dus ik ben bang dus ik studeer slecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bolletje!! en Jopie en Teveel en Martens en al die anderen... Ik ben 15 jaar gestopt met t roken van sigaretten, toen ineens...geef me eens een sigaret van jou..OK. Ik roken, mn vriendin; maar Beate, jij rookt toch niet???? Nee, maar nu weer wel! Nu ben ik al jaren weer gestopt, maar dat een verslaving zomaar, zonder reden, terug kan komen...dat weet ik. Het gebeurt in je hersens...je opa hoeft daar niet voor dood te gaan. Ik vertrouw geen enkele alcoholist en mezelf ook niet. Nooit meer...wie kan dat beloven? en waarmaken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sowhat,

je bepaald zelf waarvoor je je verantwoordelijk wilt voelen of niet.
Nu betaal je zijn studie, hij hoeft er niet eens een baantje voor te nemen.
Dat is wellicht uit schuldgevoel?
Bespreek dat met je zoon en hoor aan waarom hij je zo benadert.
Je bent nu boos en teleurgesteld omdat jij alles betaald en hij niet zijn eigen verantwoording neemt.
Laat hem dat ook zien.
Een ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen functioneren,
de één hoeft niet de ander te chanteren als dat even niet goed gaat.
Boos worden omdat je alles betaald heeft vlgs mij niet zoveel zin,
probeer er samen uit te komen.
Sterkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch moeten we zeker niet voorbij gaan aan wat voor 'n inpact het heeft op de familie van iemand die drinkt.
Natuurlijk is iemand van 19 zelf verantwoordelijk voor zijn leven maar ook al was hij niet thuis toen je dronk, kan het best nog zijn dat hij zich zorgen gemaakt heeft en dat hij daardoor toch minder gepresteerd heeft op de universiteit.
Maar jij als moeder zal het toch wel het beste aan voelen wat het nu precies is.
Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid. Maar dat zal wel lukken.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Sowhat,

Ah, okay, je drinkt, na 1 terugval, niet meer. Wat goed!
Wat ik zou doen?
Ik zou hem op z'n eigen verantwoordelijkheid wijzen, vragen naar hoe die angst van hem er nu eigenlijk uitziet en hoeveel vertrouwen hij in jou (en zichzelf?) heeft.
Zou ook eens op zoek gaan naar kamers....voor hem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Sowhat,
Misschien zou je kunnen proberen te leren om je schuldgevoelens wat in goeie banen te gaan leiden. En ik denk, dat dat inderdaad zou kunnen als je hem wijst op zijn eigen verantwoording. Maar misschien zou je ook eens kunnen kijken hoelang zijn angst er al is.
Mijn broers zijn echt heel lang onzeker geweest over mij. Ook al de tijd dat ik minder dronk.
Vaak heb ik moeten horen hoe moeilijk het voor hun en mijn moeder is geweest.
Maar je eigen leven gaan leiden dan ziet hij vanzelf hoe het met je gaat en krijgt langzaam wat meer vertrouwen.
Als jij zekerheid uitstraalt voelt je zoon dat ook. Maar het blijft moeilijk voor je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...