Spring naar bijdragen

maandag 25-4-2011


igor

Aanbevolen berichten

Ik zag bij Pauw en W. een schrijfster van een boekje (leek me wel een leuk boek) die het zo treffend zei:

Alcohol geeft de momenten in je leven wel iets leuks, maar zónder alcohol is je hele leven LEUKER.

Zo is het.

Ik hou het bij een sneetje roggebrood met oude kaas en liters bubbeltjeswater.

Hé die Bambam,
alles kits?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 236
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Bor,

Heb je nog wat aan de tip gehad van de "analyse" van je emoties.
Ik begrijp dat je vanavond weer teruggaat naar de kliniek,
dan zult je je uitglijdertje moeten opbiechten, denk ik.
Het is een stuk makkelijker om er dan gelijk bij te vertellen,
wat je ervan geleerd hebt! Dan wordt het een leermoment
ipv een faal-moment, wat het tot nu toe voor jezelf is.......

Sterkte joh........wil je nog bv. nog een voorbeeld van zo'n
analyse dan kun je me altijd even pb-en.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar Bor, als je alleen te zeggen hebt: het helpt niks allemaal, dan help je je zelf ook niet.
Door wéér deze situatie onder ogen te zien, het op te schrijven (waar je geen zin in hebt.....logisch).....
weet je ook niet wat je de volgende keer kan doen als je dat weer overkomt.

Inmiddels heb ik 2 pb-tjes gehad van mensen die me vragen naar zo'n analyse, en of ik dat op de dagdraad
wil zetten. Momentje, ik pak hem er even bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat herken ik wel Bor, kan niet voor jou spreken, maar als ik nu ga drinken is het altijd heel bewust, nu weet ik immers dat ik het niet kan, voorheen dronk ik ''gewoon'''altijd, als ik nu drink doe ik dat omdat ik ''het'' niet meer trek zonder drank, voorheen gaf dat nog wel even verlichting, maar ook dat is het voor mij al niet meer :(

hoe ik ''het'' dan moet trekken zonder drank? dat hoop ik nog te leren, doe ik voor nu met pammetjes, gewoon weer een andere verslaving :$ maar daar maak ik i.i.g niets mee stuk,voor mij dan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil het wel op de dagdraad zetten MAAR:

- ik ben geen therapeut
- alleen ervaringsdeskundige
- wat ik bedoel is: een combi-schema van het in kaart brengen van je trek c.q. alcoholgebruik
- en alternatieven verzinnen, die je dan volgende keer bij de hand hebt
- het is een persoonlijk ding, dat ik zelf gebruik.....
- ik heb er geen zin in dat iedereen hier overheen gaat vallen.....

Het omdraaien van de gedachten (eigenlijk gevoelens) komt uit het boek: Je gevoelens de baas.
Daarin leer je eigenlijk om je negatieve gevoels te lijf te gaan, en alternatieve (helpende) gedachten
te verzinnen/maken. Ik pas die methode toe als ik sta te twijfelen (gebeurt niet vaak hoor) of ik evt. zal
drinken of niet.

1. Omschrijf de situatie in een paar woorden: bv. ik sta in de winkel

2. Hoe voel je je ? voorbeeld: bang, boos, verdrietig, blij. Meestal ben ikzelf boos of eenzaam op dat moment. (een gevoel kun je meestal in 1 of 2 woorden pakken).

3. Waar komt dat gevoel vandaan? Je moet dan dus letterlijk stil gaan staan en nadenken: hoe komt het dat
ik me zo voel? Bv. (in de winkel) nou heb ik me weer laten overhalen dat die en die komen eten, en eigenlijk ben ik hartstikke moe........laat ik maar een flesje witte wijn voor mezelf meenemen, ik voel me al zo rot, misschien knap ik ervan op.

4. zijn er tegen-argumenten te verzinnen voor die gedachte?
nou ik knap er NIET van op, en hooguit éven, maar ik word alleen maar beroerd, en zeker morgen niet, het SCHULDGEVOEL dat ik gefaald heb met niet-drinken is groter dan dat éne even opgewekte gevoel als die alcohol erin plettert .....
ik heb nou al zoveel overwonnen, dan ga ik me toch niet door zo'n klein tegenslagje......
of (op een feestje) laat ik er maar eentje nemen.... NEE DAT KAN NIET, je remblokjes zijn kapot......
dan neem je er daarna nog een en nog een.......enz. je weet waar dat eindigt.

5. is er dan een alternatieve gedachte te verzinnen voor die alcohol die óók helpend is?
Nou ja, dat kan wel (maar ik heb er geen zin in hoor) als ik verstandig ben maak ik niet te veel werk van het eten.
Ik doe iets makkelijks dat toch gezellig is.
En ik zorg voor iets vooraf dat ik snel kan nemen (bij mij is dan mijn bloedsuiker ook erg laag.....)
Daarna ruim ik samen met de kinderen op en ga ik naar bed.......mmmmm.......als ik nou eens een leuk blad meeneem ipv een fles wijn.......dat is morgen ook nog leuk en die fles wijn NIET........

6. wat geeft mij dat voor inzicht?
Dit geeft mij het inzicht dat ik iedere keer over zo'n hobbeltje heenstap en uiteindelijk een berg kan beklimmen. Dat ik ándere dingen kan doen ipv drinken (ik ben zelf nogal van de strijk doen maar iedereen heeft andere dingen, eindje lopen, douchen, aanrechtkastjes schoonmaken, sowieso poetsen is erg heilzaam, you name it).


Het is een beetje een raar voorbeeld, maar wat ik gebruik het hele schema nu niet meer, alleen als ik me rot voel, en denk: goh, die alcohol is dan wel lekker hè..... dan dwing ik mezelf om op te schrijven waarom ik me zo rot voel.
Bv. dit weekend was er iets specifieks waardoor ik me rot en eenzaam voelde.
Ik dacht nou: ik zou me vroeger klem gezopen hebben, 2 dagen niet kunnen werken, enz. enz.
Nu denk ik: daar beschadig ik mezelf, én die-en-die en die mee, zo ga ik niet volwassen ermee om.
Ik schrijf of mail dan een vriendin, of schreef vroeger op het forum, ontvang begrip, en hup, de kern van je eenzaamheid is weg.
De volgende keer wéét je dan er ook alternatieven zijn om te gaan drinken.......

En wat heel belangrijk is: soms MOET je door een emotie heen, en voel je je alleen, boos en eenzaam, tja, dat IS dan maar even zo.
Het is de volgende dag wel weer beter, of in ieder geval minder erg.
Dan ga ik maar heel vroeg naar bed met TV of een boek.
Dat helpt ook, echt waar.

Wat vooral helpt is dat er een soort besef in mij gegroeid is: ik kan het áán, het is nu even moeilijk, maar ik kan dit zonder drank overleven.
Want dat bewijs ik iedere dag weer aan mezelf (zeg maar).

In het begin deed ik het per uur (ik ben diegene van de keukenwekker ja)......maar verder dan "alleen vandaag" denk ik niet na.
Morgen zie ik wel weer verder.
Ik denk NOOIT: nu kan ik nooit meer drinken, echt nooit. Daar dénk ik gewoon niet aan. Het gaat alleen om nú.

Nou, een heel verhaal, maar ja, ik hoop dat "iemand" er iets aan heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Dat ik diezelfde situatie waarin ik wist dat het risicovol voor me zou zijn, zelf gecreeerd heb. En dat ik een half uur getwijfeld heb.. Wel, niet, wel of niet drinken. Dat is bewust wel drinken, vind ik.



Aldus Borretje.

Dank voor dit inzicht.
Heb je in dat half uur ook nog overwogen, of een oude ervaring kunnen gebruiken, waarin NIET-DRINKEN
ook geholpen heeft.....
(dat is geen kritiek hoor, gewoon een vraag.......).....

Heb je in de kliniek alternatieven aangeleerd gekregen?
Was je ergens, kon je weggaan?

Hoe vaak heb je je zelf al overwonnen en heb je dat ergens opgeschreven, want volgens mij ga je gewoon
hartstikke goed. O ja en een uitglijder is geen terugval hè.

Kent iemand hier het AdB alcohol-dagboek? Daarin kun je als je de therapie van Tactus doet, zo mooi je gebruik bijhouden in combinatie tot je trek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Houtje, bedankt dat je dit deelde. Doet me ook denken aan dingen die ik geleerd heb tijdens therapie (die overigens niet gericht was op stoppen met drinken). Het gaat inderdaad vaak om gedachten die je moet omvormen tot betere alternatieven. Klinkt simpel, is vaak o zo moeilijk, maar uiteindelijk wel een goede remedie. Mijn probleem is vaak het stemmetje dat na een week of 2 droog zegt dat ik een avondje drinken wel kan hanteren....niet dus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh ja, en ik drink altijd Spa Rood. Niet iedereen heeft dat. In het begin fietste ik naar een feestje of zo met altijd een fles Spa Rood in mijn fietstas.
Inmiddels weet iedereen het wel.
Ik heb in het begin ook 100.000 smoezen gebruikt (medicijnen, hoofdpijn, whatever) en de paar mensen die ik verteld heb dat ik teveel dronk, geloofden me niet.
Ik ben een stiekume thuisdrinker, dan komen al die emoties op me af namelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Graag Borretje, ik heb het ook in een overzichtelijk schema, maar ik heb nu gelijk een uitwerking erbij gegeven als voorbeeld.
Goed dat je zoveel schrijft, niet iedereen kan dat.
En ook goed dat je die scenario's hebt laten passeren, mag je het jezelf dan niet gewoon vergeven als een "uitglijder"?
Wat ik hier wel geleerd heb: de drinkers zijn vaak heel kwetsbare mensen, maar bikkelhard voor zichzelf.
Klopt dat bij jou misschien ook?
Dat je vindt dat je nu mislukt bent terwijl je ook kan zeggen: de volgende keer in dezelfde situatie doe ik het NIET, want ik weet dat het niet gaat.
Dat je er een leermoment van maakt (o hemeltjelief ik lijk wel een dominee, maar jullie denken maar wat je willen, wie me goed leest, weet hoe ik het bedoel).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jan,

Bij mij werkten de nicotinepleisters heel goed. 1 x plakken en de hele dag nicotine en dan langzaam afbouwen, zonder dat je er heel veel bij hoeft na te denken. Ze namen de ergste effecten weg en ze kosten maar 3 of 4 pakjes sigaretten, dus die heb je er zo uit ;) Maar voor anderen werkt het juist goed om iets te kunnen nemen als ze trek krijgen, dan is kauwgum beter.

Maar hoe dan ook: de eerste dagen zijn best lastig. Wat mij wel hielp: ik probeerde niet te denken dat ik mezelf iets aan het ontzeggen was, maar dat ik bezig was om mezelf iets te gunnen: een gezonder leven, zonder stinkende handen, adem, kleren, en met een betere conditie, gebit, huid en minder risico op nare ziektes. Eigenlijk bijna hetzelfde als stoppen met drinken en daar heb jij inmiddels ervaring mee ;) sterkte in ieder geval morgen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed, ik ga de keuken in.
Wij eten altijd stipt om 6 uur, in het begin zelfs om half zes, soms om 5 uur.
Ik heb het grote voordeel (thank you lord) dat ik ná het eten geen problemen meer heb
(hoegenaamd niet).

Wens jullie een fijne avond en tot schrijfs weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag allen :rose:

Had een interessant heel kort gesprek met dochter vandaag.
Op zijn vlaams natuurlijk :)
Het ging zo:

Ik: dochter, ga eens een biertje voor me halen (ze is minderjarig en weet dat ze zoiets niet kan kopen, heb het haar ook nooit gevraagd om duidelijk te zijn. Het was bedoeld als aanzet)
dochter: Ok
Ik: Ben je gek, ik drink niet meer
dochter: Houden zo
Ik: Hoezo?
dochter: omdat je verslaafd was
Ik: Waarom denk je dat?
dochter: omdat je elke dag dronk
Ik: Er drinken zoveel mensen elke dag
dochter: dat kan me niet schelen
Ik: was toch nooit echt lastig
dochter: toch wel
Ik: maar nu ben ik ook lastig toch?
dochter: grom grom

Geen volwassen gesprek maar op onze manier :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...