Spring naar bijdragen

vrijdag 29 april


igor

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 368
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

quote:


Originally posted by:
jan1000


Maar ik stuit wel op gevoelens als het alleen voelen, moeite hebben met emoties en mijn zelfvertrouwen is rijp voor revisie.


Ik ontvang deze signalen duidelijk nu en zal er niet meer voor weg te lopen.


Wel is alles zwaar en moet ik, naast dit forum, erg leunen op mijzelf en kracht daar zoeken. Is soms wat dubbel.



Dat herken ik wel Jan. Maar ik lees hier ook regelmatig dat anderen die al langer niet drinken dezelfde gevoelens ervaren hebben. En dat het voorbij gaat. Daar hou ik me aan vast. Doorbijten. Het kost tijd. :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Susana

Lenie het gaat over mijn 4 studie jaar...maar als ik 4 jaar vrij van alcohol ben zou ook super trots zijn, ik ben een minderaar dat kies om geen alcohol te drinken maar ik laat de optie open want ik ben iemand die moelijk heb om te zeggen nooit...



evengoed ..petje af.
minderen is altijd beter....
succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mupke, ik ben nog niet klaar om te zeggen nooit....maar als ik zeg ik ben een minderaar die kies om geen alcohol te drinken..spelen met woorden om een beetje vrij voelen....ik drink al lang niet meer, vorige week kreeg 1 glas wijn, 1 sip gedronken en dacht: Susana je heb een keuze en dat is nuchter of dronk....probeerde terug te halen de gevoelens van kater, schuldgevoel, etc..en de behoefte is weg...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
jan1000

Komend weekeind weer alleen en is lastig.




Ik hoop net zover te komen als sommigen hier, maanden, jaren zonder alcohol. Zoals Bolletje etc.




Voor mij is de weg zonder drank duidelijker naarmate de tijd voortgaat zonder!




Maar ik stuit wel op gevoelens als het alleen voelen, moeite hebben met emoties en mijn zelfvertrouwen is rijp voor revisie.


Ik ontvang deze signalen duidelijk nu en zal er niet meer voor weg te lopen.


Wel is alles zwaar en moet ik, naast dit forum, erg leunen op mijzelf en kracht daar zoeken. Is soms wat dubbel.



je kan het!!!...je bent zo goed op weg!
denk aan je...xxx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Susana

maar als ik zeg ik ben een minderaar die kies om geen alcohol te drinken..spelen met woorden om een beetje vrij voelen



Ja, dacht toch al dat je niet meer drinkt. Het gaat dus om de lading die de woorden 'Nooit meer' heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jan, ik ben zo'n 30 jaar geleden, ongeveer, opgenomen geweest voor de drank. dit was mijn 3e opname. Ik kwam daar binnen en hoorde dat er mensen waren die de behandeling bijna af hadden. God wat keek ik tegen die mensen op zeg. Ze mochten de weekenden als eerste bewoner fungeren. D.w.z. dat zij verantwoordelijk waren voor de bewoners. Ik dacht, o als ik maar eens zo ver kom, als ik dat kan dan pas ben ik sterk.
Ik heb het nooit gehaald om eerste bewoner te zijn gewoon omdat ik dat niet kon. Ik kon niet de verantwoording over zo'n 20 mensen hebben.
Later hoorde ik dat velen van die eerste bewoners weer de vernieling waren gegaan. Wat kreeg ik een dreun en wat schrok ik. M'n eerste gedachten waren, dan red ik het never nooit niet want zij waren zoveel sterker dan ik.
En kijk nu, na zo'n 30 jaar ben ik eindelijk zo ver dat ik kan zeggen, eigenlijk ben ik wel wat sterker geworden.
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is, het is goed dat je kijkt naar mensen die een heel klein beetje verder zijn dan jij, maar wees vooral trots op jezelf want ook jij bent op de goeie weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
bolletje


Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is, het is goed dat je kijken naar mensen die het een heel klein beetje verder zijn dan jij, maar wees vooral trots op jezelf want ook jij bent op de goeie weg.



Mooi gezegd Bolletje. :sun: Zet je eigen prestaties niet af tegen die van een ander. Dan voel je jezelf vaak tekort schieten. Maar wel mooi om van de ervaring van anderen te leren. Zien dat het wel mogelijk is om te stoppen. Want dat hebben we allemaal ook nodig he. Positieve voorbeelden. Mensen waar we ons een beetje aan kunnen optrekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeker Mupke...de lading dat ik nog geef aan het woord is nog sterk want dat betekent voor me dat ik ga acepteren en toe geven dat ik een probleem met alcohol hebt...en daar heb ik wel moeite mee..dus ik hou mezelf voor de gek....ik zeg altijd: je moet doen wat voor je werkt...en dit werkt goed voor me want zo hou mijn leven in balans ...je kan zeggen dat is liegen tegen jezelf...dat kan maar als dat helpt..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee hoor, ik zal niet zeggen dat je liegt.
Ik heb met mezelf afgesproken dat ik weer mag drinken en roken als ik met pensioen ben. :D
Tegen de tijd dat het zover is zie ik wel wat ik doe. Dat is een beetje hetzelfde als wat jij doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik moet wel zeggen dat veel mensen die me kende als een goede drinker zijn beetje bij beetje weg van mijn leven....ze hebben/hadden veel moeite met mijn minderen...maar gelukkig veel nieuwe mensen gekomen....en aan deze nieuwe mensen hoef ik niet te uitleggen waarom ik niet drink..ze weten niet anders...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mupke: heb je ook helemaal gestopt?? hoe heb je het gedaan? wat is jouw manier van doen? ik wil het weten want ik ben altijd op zoek en wil weten hoe de andere doet....want mijn moeder zegt altijd: je hoeft niet altijd zelf ervaren je kan ook kijken naar de spiegel van de andere (in spaans klinkt meer logisch probeer te vertalen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb geen tovermiddel hoor. Ik was al behoorlijk geminderd en nu gestopt.
Ik denk dat ik dat minderen wel eerst nodig had. Of ik het anders zou redden? En nu is het ook nog dag voor dag. De intentie is wel definitief stopppen, maar ik kijk niet vooruit naar over een half jaar bijvoorbeeld. Ik ben Nu gestopt. En wat later komt, komt later. En als ik trek heb denk ik: nee, vandaag mag je er (nog) niet aan toegeven. Kijk morgen maar opnieuw wat je doet. Zoiets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...