Spring naar bijdragen

Donderdag 21 juli 2011


Susana

Aanbevolen berichten

B.b. accepteren dat je nooit meer kan drinken of de angst dat accepteren betekent nooit meer hoeven vechten, betekenen voor mij in ieder geval twee heel verschillende dingen.
Ik heb ook heel lang gedacht dat accepteren betekent je er bij neer leggen, dan zou bij mij de vechtlust ook verdwijnen. Dat was mijn grootste angst omdat als de trek mij dan zou overvallen, ik mijn vechtlust kwijt zou zijn en geen weerstand zou kunnen bieden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 248
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

@bolletje,
over terugtrekken of me de mindere voelen, zoals jij het stelt...
daarmee heb ik wil zeggen dat ik buitenom dit forum een groot aantal vrienden en vriendinnen
heb op msn en bij AA. Sommige AA'ers ken ik al meer dan 20 jaar, eentje heb ik nog samen mee
zitten drinken vroeger en tussen ons, in de vele gesprekken in de vele jaren, is eigenlijk nog nooit
een onfatsoenlijk woord gevallen omdat we beseffen dat we elkaar nodig hebben in de strijd om te
kunnen aanvaarden dat we niet (en ik zeker) kunnen drinken. Ik vind het dan ook onnodig om
me hier te gaan ergeren terwijl dat helemaal niet nodig hoeft te zijn. Ik zie ook een groot aantal
berichten waar ik niks mee kan, ik voel er dan ook weinig voor om dat af te kraken...
en als je dan meer wilt zien over Niwi, vraag het dan gewoon...

@An,
je durft in in ieder geval toe te geven dat je jaloers bent...
maar je zult toch wel niet jaloers geweest zijn toen ik ergens van de wereld lag te slapen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Jane, ik ga vanavond na m'n werk zo'n lijstje maken, vindt het vreselijk vervelend, dat ik het niet van me af kan zetten, vreet aan me, niet goed, moet ik iets aan doen inderdaad, en ik weet dat als ik dit oplos, ik weer een stukje dichter bij 'Nuchter Leven' ben, bedankt voor je reactie :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Allemaal,

Ook ik meld me weer. Waarschijnlijk ben ik nog niet zo bekend bij jullie. ik ben hier wel eerder geweest,maar niet echt heel veel gepost ( ik lees jullie wel elke dag). Maar ja, probleem is er nog steeds, alhoewel ik het voor mijn zelf vaak goed praat( valt wel mee, drink niet elke dag). Maar het probleem is dat ik er wel iedere dag aan denk!! In het weekend ga ik dan ook los en is de fles zo leeg.

Ik ben er nu weer klaar mee, ik wil nuchter door het leven, ik wil het goede voorbeeld geven aan mijn kinderen. Ik wil weer kunnen genieten van de kleine dingen en niet meer alleen met drank bezig zijn.

Vorig jaar ben ik een aantal maanden gestopt en dit jaar heb ik het 2 weken volgehouden. Graag wil ik weer actief meedoen aan dit draadje om er steun uit te halen. Overdag kan ik niet vaak aanwezig zijn, maar wil wel elke avond inloggen om iets van me te laten horen.

Nog even dit; Ik vindt het fijn om jullie te lezen.

Gr Lynn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha die Lynn en welkom terug. Een heel goed streven om een goed voorbeeld te willen zijn voor je kinderen. Ik denk vaak dat kinderen het er inderdaad erg moeilijk mee kunnen hebben.
Wat zo belangrijk is, is dat kinderen een houvast moeten hebben aan hun ouders. Daar moeten ze zich veilig voelen. als een van de ouders, of allebei, regematig veranderd in gedrag, kunnen kinderen daar heel onzeker van worden.
En de fundering waar zo'n kind op moet groeien om stevigheid te hebben later als hij door het leven moet, ligt toch thuis bij de ouders.
Ik hoop echt dat het je deze keer gaat lukken om een moeder te worden die adb. door het leven kan gaan.
Wil je helemaal stoppen of minderen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An je schrijft als een "zendeling", nogal groots gesproken van "dit is het beste", voor jou misschien, ik zie het als zwakte, overgave, van drank kan je het niet winnen. Winnen niet maar je kan het wel een halt toe roepen. Dat duiveltje zit nog steeds op m'n schouder, alleen heeft hij nu de tranen in z'n ogen inplaats van mij.
Die golf van zucht (klinkt bijna gelukzalig makend) heeft mij nooit geholpen en alleen narigheid gebracht ......oh ja, dat moet ik maar accepteren, gaat wel over, kom nou toch, waar ben je mee bezig ?!!!
Ik zal je zeggen, ik ben ruim 15 aan het knokken geweest met alle middelen die voorhanden waren (dacht ik) , nooit de vechtlust verloren en nu toch wat gevonden, resultaat................
10 mnd. droog, ja en lachend (sorry Fleur, moest het ff kwijt) maar niet op jouw manier !!
Blijven knokken is je enigste optie en ook jij kan er iets aan veranderen en ga je niet neerleggen bij je situatie.
en ik weet het, ieder doet het op z'n eigen manier maar moest het even kwijt.

prettige voortzetting

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
bolletje

B.b. accepteren dat je nooit meer kan drinken of de angst dat accepteren betekent nooit meer hoeven vechten, betekenen voor mij in ieder geval twee heel verschillende dingen.


Ik heb ook heel lang gedacht dat accepteren betekent je er bij neer leggen, dan zou bij mij de vechtlust ook verdwijnen. Dat was mijn grootste angst omdat als de trek mij dan zou overvallen, ik mijn vechtlust kwijt zou zijn en geen weerstand zou kunnen bieden.



Bolletje, ik heb hier geen last meer van, komt ook niet meer in m'n gedachte op

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze zin heeft me in het begin van stoppen veel houvast gegeven en nog gebruik ik die zin in andere situaties:

"Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen. De moed, veranderingen aan te
brengen wanneer ik dit kan en de wijsheid het verschil te zien".

Ik ben het met An eens dat het veel meer rust geeft om te accepteren dat ik niet kan drinken
en stop ermee om er strijd tegenaan te gooien, ik kan het niet en dus doe ik het niet.
Bij verzet van mij daar tegen, terug naar rust en beseffen dat ik, als ik zou gaan drinken
ik mij weer in een zinloze strijd zou gooien van mijn niet kunnen. Een zinloos gevecht met
mezelf aanga als ik alleen al overweeg om misschien eventueel te gaan drinken.
Prettiger is het om mijn energie te gebruiken voor situaties waar ik wel wat aan kan doen
en om te ontdekken dat ik aan veel meer dingen wat kan doen dan dat ik dacht te kunnen
toen ik nog dronk en ik mezelf (onbewust) steeds in uitzichtloze situaties vastdraaide.

En het is niet dat ik nu nooit meer strijd met mezelf of nooit meer in opstand kom,
maar het grote verschil is wel dat als ik dat nu doe, ik dat meestal besef, en dus mezelf
kan terugfluiten; hee stop, zinloze strijd, richt je op iets wat je wel kan veranderen,
ga niet weer de doodlopende weg van iets waar je toch niets aan kan doen.

En ik vind dat leuk maar niet gemakkelijk, m'n automatische piloot staat anders,
die loopt zonder nadenken, rustig heiloze paden als slachtoffer zijn, niet kunnen, machteloos voelen,
eeuwige strijd aangaan, gelijk willen hebben etc. Maar m'n ontnuchterende piloot is wijzer,
die maakt een overweging, kan ik wat aan dit probleem doen of ligt dat buiten mijn vermogen.
Als ik dan besluit dat ik er niks aan kan doen dan dit accepteren en los laten, want elk verzet
er tegen is zinloos. Maar kan ik wel wat aan een probleem doen, dan er mee aan de slag,
ik kan iets zelf, of ik schakel hulp in, maar ik zorg dat er wat mee gebeurt en dat maakt
dat ik weer wat opgeruimder raak en ja soms zelf huppel, tjemig weer zo'n loodzware last kwijt.

Mooi toch, ipv gevangen heb ik een vrije keus: los laten of veranderen.
Het enige wat ik nodig heb is me dat te realiseren als ik weer eens denk in een situatie;
pffff waarom moet mij dat nu weer overkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had gisteren beloofd nog even te schrijven, maar eerst:
Niets: tref ik jou in de huiskamer!
Hoe gaat het met je?
Je was nogal plots vertrokken las ik.
Ik hoop dat het goed met je gaat.

Ik had het moeilijk vandaag maar ik heb niet gedronken.
Het was mijn laatste werkdag, nu vakantie (5 weken! werk op een school)
Ik ben verschrikkelijk moe, daar komt nog bij dat ik snipverkouden ben.

Ik zat om half 6 aan de soep, en meteen daarna ook pasta gegeten.
Daarna op mijn gemak m'n prieeltje buiten opgeruimd en gezellig gemaakt.

Ben er blij om dat ik dat heb kunnen doen, want ik voel me toch somber.
Dat gevecht met de wijn ook.

Dan denk ik (ja, ja, dat is slachtoffergedrag....): waarom moet mij dit nou overkomen?
Herkent iemand dit??

Dit duurt meestal maar kort, deze gedachten:
lastig vind ik het zeker.

Vond het ook erg jammer dat er gisteren niemand
behalve Soothe, (Soothe Oudje: nogmaals dank!)
reageerde, want dat had ik echt wel even nodig.

Ik blijf niet lang hier in de huiskamer, ga met een boek naar bed.

Albertina: las je me gisteren?
Heb je al bericht over het huis waar je op in schreef?

Dag, dag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi bb, nee ik ben bij mijn weten bij geen 1 sekte. Als je bedoelt te vragen of ik bij de AA ben,
nee dat ben ik niet, nooit geweest. Ik heb die mogelijkheid niet, in het land waar ik woon
zit de dichtstbijzijnde AA, 300 km verderop en dan is ie nog slapend ook, maw,
misschien is er eventueel 1 keer per 2 maanden een meeting.
Verder maakt het mij niet uit hoe iemand van zijn problemen afkomt, het is gewoon mooi
als de mogelijkheid er is. Ik heb trouwens wel vaak wat gehad, en nog, aan adviezen
van mensen van dit forum die bij de AA zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niks daarvan fleurie je blijft gewoon hier. Verbeeld je dat je het daar zo leuk vind dat je niet meer schrijft op het frum zeg, en konstant onder de struik van Dhen. zit te zonnen. Nee het gebeurd niet, en je hoeft ook niet te zeggen, heel erg alsjeblieft.:angry::) nee is nee bij de Bol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
bb

An je schrijft als een "zendeling",



Ik begrijp dat je dat niet echt als een positief punt ziet :D

mmm........ ik schrijf als een zendeling, haha!

Feit blijft: we komen hier allemaal met hetzelfde probleem.
Let it be.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...