Har Geplaatst 15 oktober 2012 Rapport Geplaatst 15 oktober 2012 Ja,ja oudgediende laat wat van zich horen! Dit voormalig forumlid heet voor even Har2 maar was actief hier onder username Har, van begin 2008 tot eind 2009/begin 2010 weet het niet meer precies. Heb een berichtje naar de moderator gestuurd met uitleg. Kon niet meer inloggen onder vertrouwde naam omdat ik een ander e-mailadres heb en een ander ip-adres. Ik zie wel of het zo kan..had zo'n zin om iets van me te laten horen dat ik niet kon wachten Het zal de mij bekenden o.a. Soothe, Hannah en Bolletje (zag net dat ze nog actief zijn) goed doen lijkt me, om te horen dat ik sinds eind mei 2010 helemaal droog sta... het gaat dus goed! In 2010 is overduidelijk geworden dat ik aan een bipolaire stoornis lijd...eigenlijk mijn hele leven al nu achteraf bezien, maar sinds die tijd manifesteert het zich in een vast ritme. 7 Weken hypomanisch en 5 weken depressief..wat geen makkelijke opgave is, maar sinds de diagnose gesteld is voel ik me bevrijd! Eindelijk een reden voor mijn wispelturige gedrag en mede een verklaring voor mijn terugvallen met drank de laatste jaren. Sinds begin 2008 tot mei 2010 stond ik overwegend droog maar er waren enkele kortdurende zware terugval episodes. Ben een aantal keer zelfs opgenomen geweest omdat ik maar niet kon begrijpen waarom na een goede periode ik zonder enige aanleiding zo depressief kon worden...en hup, daar ging ik weer de fout in met drank. Heb hier ook onder invloed en behoorlijk verward (combi pillen/drank) gepost. Maar goed, dat is geweest. Sinds mei 2010 is er dus veel gebeurd. Logisch, als je (voortaan) weet dat je een chronische aandoening hebt. Voor mij heeft dat absoluut bevrijdend gewerkt want ik kan mijn depressies nu beter doorkomen en heb daar absoluut geen drank meer voor "nodig". Ik begrijp/accepteer dat ik chronisch ziek ben en omdat dit in lichte mate zo is valt er goed mee te leven. In mijn hypomane periodes voel ik me gewoon goed, eigenlijk de persoon die ik ben al is dat dan maar tot aan de volgende depressie; ik weet dat die vooralsnog tijdelijk is. Voel me omdat ik gezond leef steeds beter in beide periodes...stuiter niet meer in hypomanie en blijf rustig in depressies als ik niet vooruit kan; ben dan vooral erg moe. Doe regelmatig mijn ontspanningsoefeningen Mindfulness. Kan goed slapen, al is dit in en depressie gemiddeld 12 uur en in een manie tussen de 5 en 6 uur... het is genoeg, om op de been te blijven! Heb geen zware medicatie nodig en een goed vangnet (zelfhulpgroep/De Boei/psychiater/Spv'er). Wat de drank betreft neem ik wel trouw refusal 3x in de week...want, zeg nooit, nooit! Mijn partner (inmiddels 3 1/2 jaar latten we) hebben daar een ritueeltje van gemaakt...in haar bijzijn neem ik refusal. Ik heb geen craving. Ik doe vrijwilligerswerk (nog steeds) en ben behoorlijk crea bezig...beeldhouwen is mijn ding! Goed. Hier ben ik dus weer. Zal zeker niet zo vaak meer posten als in het verleden maar wat meer op de achtergrond aanwezig zijn. Ben benieuwd hoe het jullie allen vergaat...heb immers dezelfde weg te gaan en jullie zijn mijn lotgenoten. Ik denk wel eens dat onder ieder zijn alcoholprobleem een diepere laag zit waar de oorzaak in verborgen ligt. Bij mij is dat aan de oppervlakte gekomen...gelukkig. Gemiddeld duurt het 12 jaar voordat de stoornis die ik heb erkend wordt...kun je nagaan hoe lang die weg is. Ik hoop hier constructief mee aan de weg te timmeren op dit forum. Vanuit mijn ervaringen en die van jullie samen iets op te bouwen, elkaar te ondersteunen enz. Kortom...voor degenen die me nog niet kennen: hoi, hier is Har!
lady jane Geplaatst 15 oktober 2012 Rapport Geplaatst 15 oktober 2012 Har, welkom terug, fijn te lezen dat een diagnose ook rust en duidelijkheid kan geven. Als je weet waar je tegen/mee vecht hoeft het niet meer tegen jezelf gericht zijn. En heb je er geen drank meer voor nodig. Ik denk idd dat je veel te bieden hebt hier.
Gaby Geplaatst 15 oktober 2012 Rapport Geplaatst 15 oktober 2012 Har, Welkom terug, wat bemoedigend om te lezen dat je je toch beter voelt zonder alcohol, ook in je depressieve momenten!!! Dit was bij mij ook vaak een trigger om weer te gaan drinken, ik kon me niet voorstellen dat ik die dagen zonder drank door kon komen, maar nu sta ik al ruim 9 maanden droog, en merk zelfs dat mijn klachten veel minder zijn, :$ kip en het ei, maar zonder drank is het voor mij beter te handelen
sas36 Geplaatst 15 oktober 2012 Rapport Geplaatst 15 oktober 2012 welkom weer terug Har !! Ps ik had ook ingelogd met een nieuw account. maar dat kon idd niet. Moderator heeft me weer geholpen om oude account te activeren
Lytse Geplaatst 15 oktober 2012 Rapport Geplaatst 15 oktober 2012 Hallo Har, Wat fijn dat eindelijk de diagnose is gesteld; dat geeft rust! Mijn schoonzusje heeft ook een bi-polaire stoornis, dus ik weet er iets van. Wat ga je goed zeg. Fijn dat je dat met ons deelt. Ik hoop je regelmatig op de dagdraad tegen te komen. leuk dat je je nu ook creatief kunt uiten! We hebben een hobbydraadje waar je tofo's zou kunnen plaatsen! Tot op de dagdraad, Lytse.
Har Geplaatst 16 oktober 2012 Auteur Rapport Geplaatst 16 oktober 2012 Bedankt voor jullie reacties allemaal! Kon gisteren niet meer inloggen omdat ik een dubbel account had. Nu zijn de problemen uit de weg en heeft de mod. geregeld dat ik weer onder Har kan inloggen. Nu ga ik eerst eens lezen..
BamBam Geplaatst 16 oktober 2012 Rapport Geplaatst 16 oktober 2012 Har, wat fijn van je te horen! Geweldig dat je niet meer drinkt en een diagnose hebt. Als je weet wat je hebt is het beter te behappen en kun je je leven erop inrichten. Heb ook nog vaak aan je gedacht en altijd maar gewenst dat het je goed zou gaan. Dat gaat het dus, met alle ups en downs die daarbij horen. Welkom terug.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden