Spring naar bijdragen

Eén jaar alcoholvrij! Mijn ervaringen.


Fourchan

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

ik heb mijn eerste jaar erop zitten. En ja, nog steeds geen druppel gedronken. Om te beginnen wil ik benadrukken dat het MOGELIJK is, lieve mensen die nog in de beginfase zitten. Ik kan het maar JIJ ook! Wat er zo door mijn gedachten spookt, zal ik hierbij maar eens op papier zetten.

Disclaimer: onderstaande zijn mijn ervaringen en gedachten en bedoel ik niet als bindende richtlijn voor de overige leden. Het moge duidelijk zijn, maar toch wil ik dat bij deze benadrukken. Ik ben, wat ze noemen, een functioneel alcoholist. Tijdens de drankperiode leverde ik ook mijn werk goed af, was nooit te laat en kwam door de overige welbekende trucs gewoon bij de meesten over als een sociaal drinker.

1) Ik ben gestopt op een nietszeggende, onbelangrijke datum. Geheel impulsief. Als je symbolische data gaat bedenken, ga je ernaartoe leven. Véél zuipen voor die eerste januari want daarna mag het niet meer. M.i. kweek je dan juist een tijdelijke extra afhankelijkheid/behoefte waardoor de kans om te falen levensgroot is.

2) Stop, zonder het meteen aan de grote klok te hangen. Daar is dit forum goed voor; je kunt je verhaal kwijt aan onbekenden. Leg niet meteen een grote druk op jezelf want de eerste periode is al verdomd lastig. Bij genoeg zelfvertrouwen pas vertellen aan de mensen buiten je directe kring.

3) Laat de tijd voorbijgaan en doe de dingen die het jou helpen om van die rommel af te blijven. Als ik de gouden tip voor iedereen had, dan zou ik het hier neerzetten en was ik vermoedelijk ook rijk geweest. Zo werkt het niet en dat weten jullie maar al te goed. Bottom line: gewoon niet drinken, hoe moeilijk het ook is. Een kleine terugval is mogelijk en geen schande. Bedenk wat je inmiddels allemaal NIET hebt gedronken.

4) Wees geen zedenprediker. Het is JOUW probleem en je hebt medestanders nodig. Mensen hebben je in dronken toestand gezien en het is hypocriet om jezelf ineens te gedragen als de Heilige Maagd Maria. Natuurlijk komt er wat sociale druk op je af. Ook al heb je verteld dat men geen drank meer moet aanbieden, wordt het uit gewoonte nog aangeboden.

4a) Wat je na een paar maanden gaat zien, is heel bijzonder: juist de mensen die je consequent alcohol aanbieden, vermelden terloops in een gesprek dat ze het eigenlijk ook wel fijn zouden vinden om te stoppen. Help ze en doe je eigen ego ook een plezier. Dit is namelijk het eerste serieuze teken van de overwinning op jezelf!

5) Hierna komt de gewenning aan het niet-drinken. Het wordt alledaags; de dagen dat je niet eens aan alcohol denkt worden talrijker. Je zit in je upkeep, als het ware. Gewoon niet drinken, hoe banaal en veels te simpel de gedachte eigenlijk ook is.

Het jaar was voor mij op deze wijze goed te doen. Ik ben zo trots dat ik het zonder schoonheidsfoutjes door ben gekomen! We gaan dus gewoon door! En nogmaals voor de "beginnelingen":

JIJ KAN HET OOK!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi verhaal Fourchan. Dit soort berichten hebben mij ooit over de drempel

getrokken om te stoppen. Want ik wist al wel heel lang

dat dat de beste optie was, maar ik zag niet dat ik een nuchter leven ook

positief zou kunnen ervaren. Positiever dan van roes naar roes.

Ik hoop dat er mensen inspiratie in je verhaal vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...