Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo allemaal,
Ik ben al een tijdje lid en kom regelmatig het een en ander lezen en steek er wel wat van op mijn dank hiervoor. Waar ik tegenaanloop is mijn partner die het drinken echt niet kan laten, ik drink zelf ook af en toe. Op zondag zeg mijn partner (dit gaat al een paar maanden zo) morgen stop ik weer! Enfin op maandag drinkt ie niet....dinsdag haalt hij een wijntje voor mij (ongevraagd) dan drinken we dit gezellig bij het eten. Woensdag wijntje halen en 3 flesjes duvel, die gaan dan ook op. Donderdag en vrijdag 1 fles wijn en 6 duveltjes. Zaterdag dubbele hoeveelheid en zondag weer sterk zijn om te zeggen maandag stop ik weer...........
Heb al gezegd tegen hem dat ik dit nu niet meer wil horen, laat het eerst maar eens zien! dan praten we wel verder.
Partner is huisman en haalt de booschappen.
Heb al van alles geprobeerd om mijn partner te stimuleren om niet meer te drinken of minderen of afspraak 2 per dag of alleen als we uit gaan eten of bij een terrasje pakken, het lukt gewoon niet........als ik erover doorblijft zeuren komt er ruzie, maar als hij doorblijft drinken komt er ook ruzie ook al neem ik mij voor om er niet op in te gaan.

Dus ik weet niet meer wat ik kan doen weet iemand raad voor mij.......en naar de AA gaat ie niet!

Geplaatst

Beste Birgit,

Ik weet niet of het voor jou een (te) grote opgave zal zijn, maar je kunt overwegen om zelf (in elk geval de komende tijd) geen wijntje te drinken waardoor je voor je man het excuus wegneemt om drank in huis te halen. Dan kan hij 's maandags niet onder het mom van "gezellig samen wat drinken" beginnen met drinken, om daarna met Duveltjes verder te gaan. Als hij dan toch drinkt, zonder jou, kun je hem daar op aanspreken en hem er fijntjes op wijzen dat hij waarschijnlijk een probleem heeft. Ik weet helemaal niet in wat voor stadium hij/jullie zit(ten) maar een huisarts raadplegen om te beginnen zou dan een verstandige stap zijn. Geloof me, die eerste stap heeft mij ook nachtmerries bezorgd voor ik hem genomen had, maar als er iemand bekend is met de gevolgen van alcoholverslaving, dan is het wel de huisarts. Hij/zij is ook de aangewezen persoon om eventueel door te verwijzen naar een van de vele hulpinstanties. Ik kreeg van m'n huisarts destijds een compliment, dat ik de moed had opgebracht hulp te zoeken en kan hem nog altijd recht in de ogen kijken. Schaamte is iets dat de meeste, zoniet alle verslaafden heel veel parten speelt, vooral in het beginstadium, maar als je op de juiste manier met het probleem in gevecht gaat en je ook je eigen manier van denken kan wijzigen verdwijnt die schaamte grotendeels.

Ik wens je heel veel succes en sterkte toe, en je man ook.
Groetjes, Kohtje.

Geplaatst

Hoi Birgit,

Ik ben het met Kohtje eens. Als jij die wijntjes niet aanneemt, en zegt dat je ze voorlopig ook niet meer wil, heeft je partner geen legitieme reden om wijn te kopen, en moet hij ervoor uitkomen dat hij de wijn en de duveltjes voor zichzelf koopt.

Je partner moet leren erkennen dat hij een probleem heeft, en ik proef een beetje uit je verhaal, dat hij zover nog niet is. Hij zit volgens mij nog volop in de ontkenningsfase, en ja, dat kan heel veel ruzie opleveren weet ik uit ervaring.

Ik kan me levendig voorstellen dat je niet steeds zin hebt in ruzie. Misschien zou je hem wat literatuur over alcoholgebruik kunnen laten lezen? Op de site van Tactus staan ook wat goede stukjes over hoeveel teveel is, wanneer ben je verslaafd e.d.. Die zou je uit kunnen printen. Hij zal in eerste instantie misschien ontkennen dat hij ook tot de groep hoort die een probleem heeft, maar misschien zet het hem toch een beetje aan het denken. En je kunt, zonder er verder op door te gaan zodat je weer ruzie krijgt, hem wel af en toe erop wijzen dat jij moeite hebt met zijn drinken.

Heel veel sterke!

Anna

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...