Spring naar bijdragen

medicijnen


Houtje

Aanbevolen berichten

Hoi Houtje,

Ik 'doe het' zonder medicijnen. Ik ben toch al niet zo'n medicijnenslikker, en ik geef er de voorkeur aan om mijn inspiratie en mijn motivatie als middel te gebruiken. Voorlopig is dat voor mij voldoende, dus misschien heb ik makkelijk praten?

Hoewel ik de farmaceutische industrie niet zo'n warm hart toedraag zou ik in dit geval willen zeggen: alles wat helpt is oke, dus ook medicijnen. Ik heb hier op het forum vooral de goede rol van Refusal gezien: 's morgens slikken als je trek nog in geen velden of wegen te bekennen is en dan 's middags gewoon voor een voldongen feit geplaatst zijn.

Nadeel van medicijngebruik lijkt mij dat je nog steeds niet ècht onafhankelijk van alcohol bent. Komt er dan niet een soort van tweede fase als je ook gaat stoppen met de medicijnen?

Satja

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor sommigen al bekend: ik "doe het met" (refusal). Ik heb dat nodig om de eerste dagen door te komen. Elke dag had ik weer een reden om mijn goede voornemen nog één dagje uit te stellen. dat schoot niet op. Het bevalt mij goed, terwijl ik ook niet zo'n "slikker" ben. Omdat ik 's morgens slik voorkom ik de gierende trek om 17 uur. Want gek genoeg is die bij mij althans echt na enkele dagen over. Je staat dan voor een voldongen feit en dan is het al heel snel uit je systeem, althans bij mij.
Satja heeft wel een punt: na de refusal komt er een tweede fase. Ik hoop dat ik dan, na ervaren te hebben hoe goed ik me voel "zonder alcohol" me zo gesterkt voel dat ik het kan volhouden zonder Refusal. Misschien een hachelijke onderneming maar ik wil dat over enige maanden toch proberen. Lukt het niet dan zal ik wellicht moeten overgaan tot het "levenslang" slikken van een kleine dosering. Maar ja dat is beter dan levenslang het gevecht met alcohol. Dat niet meer elke dag hebben geeft me veel rust in mijn kop en lijf. Ik heb heel veel waardering voor de mensen die het zonder medicijnen kunnen maar ook voor de mensen die het "met"doen, ook dat is een beslissing.
voor straks: lekker slapen
Tosca

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Marieke,
wat Houten ook al zegt, er staat veel op de site van Tactus. Maar je kan misschien beter naar je huisarts gaan. Niet zelf gaan "proberen" hoor! Trouwens, je kan die medicijnen alleen op recept krijgen.

Heel veel succes en vanavond maar weer om 10 uur naar bed, is wat saai maar misschien helpt het je wel de eerste lastige tijd door.

Groetjes,
Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal het voor de nieuwsgierige lezertjes kort samenvatten:

De meest gebruikelijke procedure is medicijnen via de huisarts. Als je daar komt met het probleem van te veel alcohol drinken moet hij als het goed is vragen of je psychosociale of pscyhotherapeutische hulp hebt. Medicijnen zijn alleen een hulpmiddel en geen op zichzelf staande oplossing.

Je begint meestal met librium bv. 2 weken, afbouwend om te stoppen met de alcohol en de ontwenningsverschijnselen tegen te gaan. Je kunt dan meteen met Campral beginnen, dat werkt tegen de psychische trek naar het gebruik (eigenlijk naar het effect, dat heet "craving") van alcohol.

Meer drastisch zijn Refusal en Antabus. Die neem je in omdat je daarna van het drinken van alcohol doodziek wordt (rood hoofd, hartkloppingen allerlei ernstige dingen). Je gaat niet dood maar het is erg onaangenaam. Deze middelen werken op de angst om te gaan drinken voor de gevolgen. De meeste mensen ook hier op het forum (en ik ook de laatste maand) nemen ze 's ochtends omdat ze dan sterk zijn en 's avonds dan geen keus hebben. De bedoeling is dat je door volledig NIET te drinken ontwent van de alcohol, maar hoe lang dat duurt....... geen zinnig woord over te zeggen.

Je kunt deze middelen alleen via een arts krijgen. Verder raadt Tactus ook aan om extra vitamine B te gebruiken als je veel alcohol gebruikt omdat dan je hersens minder schade hebben.

En natuurlijk tast alcohol je lever, hersens en de rest van je lijf aan. Als je het zo leest zitten er hier ruim 235 gekken bij elkaar die zo ongelofelijk stom zijn........ maar ik weet heus wel waarom ik het na een half jaar nog zo mis.......

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Tactus heeft ook informatieve brieven voor de huisarts die ze je op verzoek (of spontaan) sturen en die je kunt printen en meenemen.

Slaap ze allen !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welke medicijnen bedoel je?

Zoek eens op de site van Tactus of op Internet ik vind het erg gevaarlijk om hier uitspraken over te doen want ik ben geen arts.

Heb je je ook opgegeven voor de internet-therapie? Je kunt ook altijd nog naar een algemeen (anoniem) alco-info nummer bellen, kun je ook op Internet vinden (voor meer informatie) maar de aangewezen persoon is eigenlijk toch je (huis)arts.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houtje

ik doe het zonder (wat klinkt dat gevaarlijk he)

maar stoppen met roken deed ik 5 jaar terug ook zonder, maar MET het boek van Alan Carr, en eigenlijk gaat de theorie van dat boek ook voor drinken op. Dus ik doe het zonder medicijnen maar met theorieen van Alan Carr, Fleur, StMaarten en de forumvrienden en met de tactusbehandeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik ben op het moment op aanraden van Tactus eens aan het kijken of ik zonder mijn pammetje voor het slapen kan. (oxazepam 10 mg) , die slik ik al vele jaren, deels ook uit gewoonte, omdat ik weet dat als ik niet goed slaap ik sneller uit balans ben. Ik moet zeggen dat ik wel goed slaap, maar het in slaap komen veel onrustiger is en het wakker worden ook nog (en vroeger) Ik heb het nu 3 nachten zonder gedaan. Overdag neem ik, sinds ik niet meer drink, bijna nooit meer een pammetje.. maandag had ik er eentje genomen voor het interview om niet helemaal te gaan fladderen. Voorheen nam ik ze vooral om mijn kater de baas te kunnen en/of bij heel spannende dingen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik (nog) niet weet of ik helemaal met de oxazepam wil stoppen. Vandaar dat ik het nu aan het uitproberen ben.

Iemand daar ervaring mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Ik ben sinds gisteren gestopt en zit eraan te denken om refusal te gaan gebruiken.
Maar hoelang moet je dat gebruiken? Ik wil het eigenlijk voor de eerste paar weken om als een
steun te gebruiken. Moet je het elke dag slikken en heeft het bijwerkingen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Little,
Refusal kun je alleen op doktersrecept krijgen. Evenals Campral, wat ikzelf in het begin gebruikt heb om de eerste moeilijke weken door te komen. Bij Campral word je niet ziek als je evengoed drinkt, maar de trek wordt minder hevig. Maar: het is een hulpmiddel bij je eigen wilskracht, zo heb ik dat ervaren. Als je zelf niet wilt stoppen, helpt Campral je niet echt. Refusal is volgens mij zwaarder; als je hierbij drinkt, word je ziek. Maar daar heb ik geen ervaring mee.
Succes, ben je van plan naar je huisarts te gaan? Ik zou het zeker doen! Een huisarts steunt je in je besluit om je probleem aan te pakken.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Little,
Goed van je om te stoppen. Je vraagt naar de ervaring met Refusal. Ik ben een refusal slikker en het bevalt me "goed". Het slikken van refusal is behoorlijk drastisch want je kunt er niet bij sjoemelen.
Als je namelijk dan toch drinkt wordt je echt beroerd, een ontzettend rode kop en hals, hartkloppingen, benauwdheid en bonzende hoofdpijn. Dit treedt al snel op na alcoholinname. (ik denk dat een kersenbonbon geen kwaad kan maar dat heb ik nooit uitgeprobeerd, hou namelijk niet van bonbons, gek genoeg zeker niet als er drank in zit)
Het is dus een vrij definitieve beslissing als je refusal gaat slikken. Voor mij werkt dat goed omdat ik dan heel snel uit het dagelijkse gevecht ben, zal ik wel, zal ik niet, zo ja, wanneer en hoeveel etc etc.
Er zijn lichte bijwerkingen maar die zijn er maar een paar dagen: een metaalachtige knoflookachtige smaak in mijn mond, lichte vermoeidheid en slaperigheid. De laatste 2 heb ik zelf eigenlijk nooit gemerkt.
De smaak in mijn mond vond ik wel vervelend en nam daarom meestal de eerste dagen de pil 's avonds na het eten als ik toch niet meer weg hoefde, of voor het slapen gaan. Je hebt er dan geen last van.
Omdat de smaak in mijn mond me onzeker maakte stopte ik een Odol mondspray in mijn tas en zette een fles mondwater op mijn werk of poetste af en toe mijn tanden daar. Het klinkt allemaal vervelend maar het duurt maar een paar dagen en er is goed mee te leven.
Om de bijwerkingen wat te beperken begon ik meestal met een halve tablet per dag, maar dat moet je dan met de huisarts of apotheker overleggen. Als je echt wilt stoppen is elke dag een halve in mijn ogen genoeg, zeker als je hem trouw elke dag slikt.
Het middel bouwt een concentratie van werkzame stof op in je bloed. Die concentratie blijft vrij lang hoog dus dat betekent dat je niet bv donderdag je laatste pil kan slikken om ongestoord zaterdag of zondag wat te drinken. Dat duurt minstens een week (minimaal) en daarin zit hem voor mij althans de kracht. Je kunt er niet mee marchanderen zou ik willen zeggen. Ik klink misschien wat zakelijk maar je mag van me aannemen dat ik door schade en schande wijs ben geworden. (onlangs nog)
Het fijne voor mij is dat ik niet hoef na te denken als me een glas wijn wordt aangeboden, er is geen moment van heftige twijfel en kan direct om een glas spa of iets dergelijks vragen.
Als je een erg grote drinker bent wordt wel aangeraden om naast refusal wat ondersteunende gesprekken/therapie te hebben. Dit kan van alles zijn, gesprekken met de huisarts, Tactus, maatschappelijk werk, psycholoog etc. In sommige huisartsen praktijken werkt ook wel eens een Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige) Dat is me in het verleden goed bevallen, laagdrempelig en vaak geen wachtlijst. Het is een lang verhaal geworden maar ik vond alles wel van belang.
Ik hoop dat je een goede beslissing kunt maken en voor een recept moet je sowieso naar de huisarts, het is wat meer dan een paracetamolletje
Heel veel sterkte ermee en laat nog eens van je horen hoe het je vergaat. Mij helpt het lezen en schrijven op het forum erg goed.
Tosca
Je vroeg ook nog hoelang je het moet gebruiken, tja dat is moeilijk te beantwoorden. Als je na enkele maanden het gevoel, de wil en overtuiging hebt dat je het zonder kunt dan zou ik dat met de huisarts overleggen, het is uiteraaard voor iedereen verschillend. Alleen de ervaring zal je dat kunnen leren. Voorgeschiedenis, evt therapie en eigen kracht spelen natuurlijk een grote rol

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ruime ervaring met refusal.

Direct na de start was het onrustige gevoel van zoeken naar drank weg. Waarschijnlijk alleen omdat drinken onmogelijk is.

Na een aantal maanden stopte ik dan weer omdat ik het gevoel had alles onder controle te hebben. Helaas in enkele dagen was ik weer terug op het oude consumptie nivo.

Deze circel wil ik doorbreken, vandaar mijn aanmelding bij alcoholdebaas. Helaas door veel reacties zijn de inschrijvingen gestopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Houtje

Ik ben geen "jonkie" zowel wat mijn verslavingsverleden betreft als mijn leeftijd.
Ik gebruik inderdaad medicijnen n.l. Refusal.
Ik ben al jaren verslaafd maar dit middel zorgt ervoor dat ik mijn verslaving prima onder controle heb.
Wel al verschillende keren geprobeerd zonder maar dan ga je toch weer de fout in.
Gelukkig heb ik niet zoveel nodig n.l. een 1/2 tablet om de dag.
Het vraagt wel om een stukje discipline!

Groeten,Mateloos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi

Na 5 maanden "zonder" dus alleen met wilskracht kreeg ik het toch wat moeilijk(er) en dacht één wijntje kan wel. Maar dat wilde ik niet dus ben ik voor 2 maanden Refusal gaan slikken. Want ik kan het niet bij één glaasje laten.

Dat heb ik wel geprobeerd maar:
1 :wine:= 2 :wine: :wine: = 3 :wine: :wine: :wine: = een fles = 5 :wine: :wine: :wine: :wine: :wine: of een literfles ww = 7 :wine: :wine: :wine: :wine: :wine: :wine: :wine:............ nou ik ben dan wég dus........

Neem ik elke dag braaf een half refusallutje daar teken ik een gezichtje op. Dus kan ik helemaal niet drinken en hoef ik ook de discussie maar één keer per dag aan te gaan met mezelf, dat dat is 's morgens en dan belsuit ik iedere dag dat ik niet wil drinken voor die dag en de dag erna (en 2 dagen later, het blijft geloof ik 5 dagen in je bloed).

Om half 8 's ochtends denk ik ik wil vandaag niet drinken en zo probeer ik door deze periode heen te komen. Het maakt het niet drinken erg makkelijk vind ik. Het nemen kost me geen enkele moeite want ik wil 22 uur per dag niet drinken, en twee uur wel (tussen 1600 en 1800 uur dat zijn 2 moeilijk uren dat ik trek heb) en na het eten is het over.

Dan vind ik het zonde van een alcoholloze dag om te gaan drinken.

Dus...... hierna wil ik het overigens weer helemaal zelf doen (alsof ik het nu niet zelf doe)

* aangepast ivm suggestie dat ik tussen 16 en 18 uur zou drinken met Refusal...... nee dus !!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik lust ook geen (kersen) bonbons maar ben wel 4 kilo zwaarder sinds ik niet meer drink.

En o ja ik rook ook al 12 jaar niet meer, toen vier jaar geleden weer wel (scheiding) en nu al weer drie jaar niet, telt dat ook mee ergens?

Ik beschouw mezelf nog steeds als niet-drinkende drinker maar niet meer als roker.........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, Houtje bedoelt dat ze twee uur per dag wel zou WILLEN drinken, ze heeft het dus over trek.

Ik heb maar even snel gereageerd voordat iemand rare gedachten krijgt. Niet proberen hoor, Refusal slikken en twee uur drinken!

Satja

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een berichtje, ik zat de volkskrant van zaterdag 6 mei te lezen; daar stond in dat onderzoek heeft uitgewezen dat Campral helemaal niet werkt. Het doet niets, en ondersteunt gedragstherapie ook niet.....
Ik heb er geen ervaring mee, iemand anders wel?
groetjes, maria

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over die Campral moet je niet bij mij zijn maar bij Fleur en Ziba die er erg enthousiast over zijn.

Overigens heb ik een artikel gelezen over een Amerikaans dubbelblind onderzoek waar het op neer komt dat mét Campral 30% meer succes geboekt wordt.

Ondersteunende therapei: hier wordt toch e.e.a. door elkaar geklutst wat ik al eerder las en toen dacht: laat maar.

Het gaat om medicijnen en therapie.

Medicijnen (alle) hebben alleen nut ALS ONDERSTEUNING bij psycho- of coginitieve therapie om de alcoholverslaving te lijf te gaan. Je kunt ze niet slikken en wachten tot je verslaving over is. Zou al te mooi zijn. Ik vind van die medicijnen dat ze vergelijkbaar zijn met nicotine-kauwgom om te stoppen met roken, het kán een hulpmiddel zijn maar dus een HULPMIDDEL je eigen wil geeft de doorslag.

Overigens is het artikel in de Volkskrant denk ik een reactie op het navolgende Amerikaanse onderzoek, dat ik maar even overneem:

-------------------

Meerdere mogelijkheden voor alcoholisten
Meerdere mogelijkheden voor alcoholisten
Gepubliceerd op woensdag 03 mei 2006
Medicatie, gedragstherapie, maar ook placebo's kunnen alcoholisten helpen om van hun verslaving af te komen


Uit een onderzoek van de medische universiteit van South Carolina blijkt dat mensen met een alcoholverslaving, als ze gemotiveerd zijn om te stoppen, in staat blijken tot een enorme afname van hun drankgebruik.

Op alle vergeleken behandelmethoden kwam een goed resultaat. Onder een kleine 1400 alcoholisten ( die volgens de diagnostische criteria voldeden aan de symptomen van een alcoholafhankelijkheid) is medicatie vergeleken met gedragstherapie, met placebo's en met een combinatie van gedragstherapie en medicatie of een placebo.

Regelmatige begeleiding
Behalve goede motivatie van de verslaafde is, volgens de onderzoekers, ook regelmatige begeleiding van een arts of verpleegkundige van belang.

Uit hun onderzoek zou blijken dat het dan niet altijd nodig is om naar een dure afkickkliniek te gaan.

In totaal zijn 1383 alcoholisten gevolgd, die zestien weken behandeling kregen. Experts die het onderzoek volgden zeggen erbij dat alle deelnemers aan het onderzoek erg graag wilden stoppen met drinken, dus dat met deze motivatie wel rekening moet worden gehouden bij het beoordelen van de resultaten.

In de goede richting
Na de vier maanden is er nog te weinig tijd verstreken, om te kunnen stellen dat er geen sprake meer is van verslaving, maar de onderzoekers benadrukken dat de afname van het drankgebruik in elk geval een belangrijke stap in die richting is.

De resultaten van het onderzoek staan in het Journal of the American Medical Association.

Behandeling met naltrexone, een middel om de zucht naar alcohol te verminderen, en de gedragstherapie waren het meest effectief. Werd hieraan de begeleiding van arts of verpleegkundige toegevoegd, dan steeg de effectiviteit nog eens.

Met alleen medicatie of therapie nam het aantal alcoholvrije dagen met 25 procent toe, met de medische begeleiding erbij steeg die toename naar 73 procent. Behandeling met placebopillen was vrijwel even effectief.

Een opvallend resultaat uit het onderzoek is dat het in Europa vaker gebruikte middel tegen alcoholisme, Campral, helemaal niet effectiever was dan een placebo. De onderzoekers hebben hier geen verklaring voor en stellen dat meer onderzoek nodig is voor harde conclusies.

Focus
Een van de deelnemers aan het onderzoek legt uit dat een placebo voor hem werkt, omdat het houvast geeft om zijn focus te houden op het stoppen met drinken.

Een andere deelneemster vond de begeleiding van artsen en verpleegkundigen prettig, omdat ze haar op eigenlijk heel voor de hand liggende dingen wezen, zoals zorgen dat er geen alcohol in huis is en op zoek gaan naar gezonde dingen die de alcohol konden vervangen, zoals in haar geval een kopje thee.

Ook na een jaar bleken de deelnemers aan het onderzoek nog minder te drinken dan de negen à tien glazen die de meesten voor het onderzoek dagelijks wegtikten.

Kritiek
Het onderzoek heeft veel kritiek opgeroepen. Het onderzoek zou gedurende een te korte termijn zijn, verschillende onderzoekers zijn verbonden aan de farmaceutische industrie die de 'anti-acoholismepillen' ontwikkelt en ook het feit dat het onderzoek richt op vermindering van alcoholgebruik wordt niet overal gewaardeerd. Een van de critici zei tegen Associated Press: "Of je drinkt, of je drinkt niet. Alcoholisme is als een zwangerschap: je bent het of je bent het niet. Daar zit niks tussenin."

Links:
# Alcohol
# Diagnostische criteria

© 2006 Planet Internet

[

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Zelf gebruik ik geen medicijnen en ik heb ook geen "trek" , deze term zie ik vaak voorbij komen en ik vraag mij af of deze trek een fenomeem is welke ik eigenlijk zou moeten hebben- of kan het zijn dat dit zich in een later stadium openbaart? (dat hoop ik eerlijk gezegd niet)
Hebben anderen soortgelijke ervaringen?
De enige trek waarvan ik het idee heb dat die wat sterker is geworden is de lekkere trek, chocolaatjes koekje soppen in de thee enzo maar daar heb ik uiteraard geen bezwaar tegen:-)

groeten

theeTon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Theeton,
Ben blij dat je jezelf anders noemt. Je bent wel laat op, slaap je slecht?
Ja, dat van die trek in andere dingen herken ik. Vandaag een week geleden dat ik mijn laatste drankjes naar binnen heb geklokt en voor het eerst sinds jaaaren een zak snoep en een rol chocoladekoekjes gekocht en heb opgegeten. Hoop dat dat een tijdelijk effect is, maar het is minderschadelijk dan alcohol gelukkig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Beep,

Nee hoor ik slaap juist als een blok, gisteren was ik met vrienden naar een "foute avond" in het plaatselijk
kroegje en heb me daar wonderwel kostelijk vermaakt zonder alcohol.
dus ik was erg laat thuis, en ben daarnaast zowieso niet zo'n vroege slaper.
Wel heb ik vandaag een enorme kater (althans zo lijkt het) van het malt-bier misschien?
of wellicht had ik die laatste dubbel friss niet moeten nemen :-)

Dus ben ik vanmiddag maar een stevig soepje gaan maken (ik mag graag koken)
Komt dat vaker voor-katers zonder aanleiding?

groeten

soepTon (vandaag)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...