Spring naar bijdragen

TIQ


toni

Aanbevolen berichten

ter info; aangeboden door Toni; niet zelf bedacht; wel veel over gedacht en van 'geleerd'
informatie uit stencil bureau alcoholverslaving-den Haag;

-------
Waarom kan een alcoholverslaafde nooit meer 'sociaal' drinken?

Er bestaan vele theorieën over - en zienswijzen op - alcoholisme als
verslavingsziekte. Soms is men geneigd te veronderstellen dat er evenveel
meningen over bestaan, als er hulporganisaties zijn. En dat zijn er helaas
nog steeds niet weinigen.

Het is daarom begrijpelijk, dat vele alcoholpatiënten door de bomen het bos
niet meer zien en blijven hopen op het nooit komende 'later' of op de
'grote medische uitvinding', die hun die genezing zal bieden. Intussen hopen
zij dan de nodige kracht en karaktervastheid te kunnen opbrengen om net als
hun medepatiënten, het glas te laten staan en zo nieuwe alcohol-ellende te
voorkomen.

Alcoholisme heeft echter niets te maken met eigenschappen als 'karakter' of
'wil'. Het is in de eerste plaats een lichamelijke ziekte, die voorkomt uit
een van de meest essentiële symptomen van deze kwaal: het controleverlies.
Dit controleverlies is het 'niet meer kunnen stoppen' met drinken, nadat men
zich heeft voorgenomen niet meer dan een bepaald aantal glazen, in een
bepaald tijdsbestek, te drinken. Na 1 of 2 borrels/pilsjes (of andere
alcoholhoudende dranken), heeft het lichaam een enorme drang naar meer
alcohol, waardoor er meestal van alle goede voornemens niets terechtkomt.
Dit 'controleverlies' heeft te maken met veranderingen, die plaats vinden in
de hersenen.

Wat is namelijk het geval? Door langdurig of excessief alcoholmisbruik, dat
verslaving tot gevolg had, vormden zich in de hersenen bepaalde stoffen die
daar niet meer weg gaan, ook als met geruime tijd geen alcohol nuttigt. Deze
stoffen heten 'Tetra-hydro-iso-quinolines', kortweg TIQ's genaamd. Die TIQ's
ontstaan uit acethaldehyde, een afbraakproduct van alcohol. Het zijn deze
stoffen, die aan het alcoholisme haar verslavend karakter geven. Dat wil
zeggen: wanneer men ook maar 1 enkel borreltje /of dergelijke drinkt, deze
stoffen weer werkzaam worden en het lichaam zodanig ontregelen, dat het om
meer alcohol gaat vragen.

Het kan zelfs zodanig zijn, dat de meest sterke 'geest' het moet afleggen
tegen de lichamelijke 'zucht' naar datgene, wat in het verleden ook tot
opheffing van die ontregeling diende, de alcohol. Bij een alcoholverslaafde
of iemand die de verslaving tot dan toe onder controle had, gebeurt in wezen
het volgende:

1. De alcohol komt via de mond, slokdarm en maag direct in de
bloedbaan. Het wordt door het bloed opgenomen.
2. Dit bloed stroomt op de normale wijze (ook) naar de hersenen.
3. Behalve de onmisbare - en tot alle functies dienende - hersencellen,
worden ook de TIQ's door het bloed gevoed.
4. De hersenen geven, via de zenuwbanen, signalen door aan de rest van het
lichaam.
5. Het lichaam reageert op de 'van boven' gegeven commando's en zal om meer
alcohol gaan 'vragen'.
6. De 'vraag' (zucht) naar alcohol is vaak te sterk om te weigeren en
7. Alle opgebouwde psychische weerstand wordt onderdrukt en de ellende kan
opnieuw toeslaan.

Er zijn gevallen bekend, waarin tijdens het drinken het bewustzijn van de
gevolgen terdege aanwezig was, doch de lichamelijke reacties sterker bleken,
dan de verstandelijke redeneringen. Dit geeft aan, dat verslaving een sterke
lichamelijke kant heeft en dat lichaam en geest niet altijd in balans zijn.

Het proces (de verandering) welke in de hersenen is ontstaan, blijft daar
altijd aanwezig. Voor wie niet meer drinkt, zal het nooit meer kwalijke
gevolgen kunnen hebben, in de vorm van 'verslavingsverschijnselen'. Maar
'het eerste glas' kan de kettingreactie in gang zetten en de gevolgen
daarvan mogen bekend zijn.

Natuurlijk reageert iedereen verschillend en individueel op het 'eerste
glas'.
De één zal direct 'doorzakken', hetgeen betekent dat de TIQ's bij hem
bijzonder snel werken. Terwijl een ander soms wel weken of langer 1 of
enkele glazen per dag kan gebruiken voor de TIQ's werkzaam worden. Maar ook
mensen inde laatste categorie zullen onherroepelijk terugvallen.

TIQ's stellen dus altijd de verslavende processen weer in werking en vandaar
is 'sociaal drinken' voor een verslaafde of als je wilt ex-verslaafde nooit
mogelijk.
Wie het tegendeel 'bewijst', bewijst alleen maar, dat zich bij hem of haar
geen TIQ's gevormd hebben en er dus nooit van een echte verslaving sprake is
geweest. Echter de meeste mensen hebben dit herhaaldelijk uitgeprobeerd en
erkennen dat ze wel degelijk verslaafd zijn aan de alcohol.

(Deze gegevens zijn ontleend aan een stencil, uitgegeven door het Bureau
voor Alcoholverslaving, Zeestraat te Den Haag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toni,
Dank je wel voor dit heldere stuk. Het zal wel al bij veel van ons voor een groot deel bekend zijn. Het stuk kan helpen als je eens anderen, naasten moet uitleggen hoe dat dan zit met alcoholverslaving.
Ten onrechte denkt men vaak dat het "alleen" maar te maken heeft met zelfdiscipline en wilskracht.
Ik vind het nog wel moeilijk om te accepteren dat het is zoals het is. Je hoopt al gauw dat je zelf "een uitzondering op de regel" bent. In die valkuil ben ik inmiddels wel al 3 of 4 keer gevallen. Elke keer als je dan weer valt doet het steeds meer pijn lijkt het.
Ik ga het stuk uitprinten. Af en toe weer eens lezen.
Prettige avond, bedankt voor de moeite
Tosca

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, ik vind het net iets te makkelijk hoor, die TIQ-theorie. Er zit vast wel wat waarheid in en ik weet dat alcoholverslaving een belangrijke lichamelijke component heeft.
Toch ben ik er van overtuigd dat inspiratie en motivatie veel belangrijker zijn. Als het mij nou lukt om van de alcohol af te blijven dan komt dat toch zeker niet omdat ik gewoon wat minder TIQ's heb?

En behalve de inspiratie en motivatie om te stoppen speelt de onderliggende psychologische oorzaak van drinken voor mij ook een grote rol. Daar ga ik nog een keer over schrijven in deze rubriek, maar nu niet want nu ben ik er te moe voor.

Overigens, voor diegene voor wie de TIQ-theorie houvast biedt: ik heb niet de bedoeling de poten onder je stoel weg te zagen hoor, ik heb gewoon een andere kijk op de dingen...

Satja

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
  • 2 months later...
  • 3 months later...

En weer even naar boven gehaald. Heb het stuk gelijk doorgestuurd naar familie, snappen ze mij ook weer een beetje beter! Want ik geloof zeker in die TIQ's (naast het feit dat het óók gaat om wilskracht, motivatie, et cetera).

Het is heel complex, zo'n verslaving, maar die TIQ's zijn wel de reden voor mij waarom ik weet dat ik niet aan alcohol moet beginnen. Mijn rem valt dan helemaal weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij ook heel herkenbaar, kan mij volledig vinden in de beschreven theorie, volgens mij werkt het bij mij zo. Aan de ene kant flink balen, want dat betekent dat sociaal drinken er dus nooit meer in zit. Aan de andere kant ook wel beetje een opluchting....ik dacht altijd dat ik te zwak was om te stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 5 weeks later...
Ontkrachten van popaganda/bangmakerij

Die laatste alinea:
Wie het tegendeel 'bewijst', bewijst alleen maar, dat zich bij hem of haar geen TIQ's gevormd hebben en er dus nooit van een echte verslaving sprake is geweest. Echter de meeste mensen hebben dit herhaaldelijk uitgeprobeerd en erkennen dat ze wel degelijk verslaafd zijn aan de alcohol.

Dit is dus een drogredenering.
Elk religieus systeem gebruikt dit, om te 'bewijzen' dat god bestaat.
'Intelligent Design' gebruikt dit soort kromme verhalen om zichzelf te legitimeren.
En op deze wijze kan alles bewezen worden, ontkenning leidt immers tot 'believers' en 'non-believers'.
Waardeloze tekst dus; wetenschappelijk niet relevant.
Wél harde propaganda.

Om het TIQ-verhaal verder te ontzenuwen

Hier kan ik persoonlijk niets mee:
3. Behalve de onmisbare - en tot alle functies dienende - hersencellen, worden ook de TIQ's door het bloed gevoed.

Ten eerste heb ik mij een breuk gezocht naar "achterblijvende afvalstoffen die tot leven komen". Ik kwam niet verder dan acetaldehyde, het afval dat in het lijf terecht komt, wanneer men teveel drinkt om door de lever te kunnen worden verwerkt. Giftig in grote concentraties, en tegelijkertijd een zeer veel voorkomende stof in op koolstof gebaseerd leven. Hoe dat die stof kan transformeren naar "bloed opnemende cellen" (want zo vind ik die tiqs gepresenteerd), blijft mij vooralsnog een raadsel.

Als ik uitga van de wetenschappelijke verklaring die ik heb opgeduikeld (zie volgende antwoord), dan zijn tiq's, zoals ze hierboven worden genoemd, juist het resultáát van een reactie tussen afvalstoffen (een derivaat van acetaldehyde) en een stof in het bloed, te weten catecholamine. Tiq's vóeden zich er dus niet mee. Om maar even de gremlin-theorie die eruit zou voortvolgen, te ontkrachten.

Het proces (de verandering) welke in de hersenen is ontstaan, blijft daar altijd aanwezig. Voor wie niet meer drinkt, zal het nooit meer kwalijke gevolgen kunnen hebben, in de vorm van verslavingsverschijnselen'. Maar 'het eerste glas' kan de kettingreactie in gang zetten en de gevolgen daarvan mogen bekend zijn.

Sorry, maar áls het zo is, dat die 'reststoffen' daar blijven rondzwerven, dan wil ik niet geloven dat alcohol de enige trigger is. Wij zijn géén koalabeertjes die zich compleet op 1 stronk van de voedselketen hebben gericht. Wij zijn omnivoren, in staat om vrijwel álles tot voedsel om te zetten. Dus ook in het geval van die gemuteerde reststoffen: als het bestaat, moeten er meerdere triggers zijn. Niet enkel alcohol. Los van het feit dat ik het maar vreemd vind dat een restproduct mensen zou aanzetten tot het produceren van méér restproducten.

Afval dat aanzet tot het produceren van afval?
Klinkt mij als een dwangneurose in de oren. Niks tiqs, gewoon een ongezonde drang naar de destructieve kracht van alcohol.

Trouwens, weet u waar TIQ voor staat, volgens mijn zoekactie op Google?
TIQ staat voor totaal intelligentie quotiënt
Dan heb je ook nog:
VIQ : verbaal IQ
PIQ : performaal IQ

bron

tetra-hydro-iso-quinolines zou dan ook allereerst 'THIQ' moeten heten.
Toepasselijker ook, vindt u niet? De Hik?

Tot slot lees ik dat tetra-hydro-iso-quinolines wordt geassocieerd met Parkinson.
Niet zozeer met alcoholisme en het er soms uit voortvolgende Korsakov.
En wetenschappelijk heet het blijkbaar THI, niet TIQ.

Voordat u allen begint te geloven in 'stofjes in de hersenen die worden aangemaakt en die ons bewust aanzetten tot een volgend drankgelag', denk eerst maar eens 2x na. Dat zijn prachtige tekeningen (van Carolien?) van Gremlins op schoudertjes, maar géén wetenschappelijk bewezen feiten. Wat niet is kan nog komen? Prima. Maar gaarne eerst bewijzen, daarna komt vertrouwen. Propaganda werkt soms om mensen een bepaalde richting uit te sturen. Ik vind het echter niet plezant om te zien, als wetenschap wordt misbruikt voor eigen doeleinden. Want dan is het bangmakerij.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed, tot zover de ontzenuwing van een 'geloofsbrief', zoals ik bovenstaand verhaal over TIQ's beschouw.
Nu de harde feiten, want zo een verhaal ontstaat natuurlijk niet voor niets.

----------------
Technical information about 'Tetrahydroisoquinolines'
Definition: A group of ISOQUINOLINES in which the nitrogen containing ring is protonated. They derive from the non-enzymatic Pictet-Spengler condensation of CATECHOLAMINES with ALDEHYDES.

Chemical name: Isoquinolines, 1,2,3,4-tetrahydro-
Registry Number: 0
Descriptor UI: D044005

Alternative terms: Tetrahydroisoquinolines; 1,2,3,4-Tetrahydroisoquinolines; Tetrahydro-Isoquinolines; Tetrahydro Isoquinolines;

Allowable Qualifiers: administration & dosage; adverse effects; analysis; antagonists & inhibitors; blood; cerebrospinal fluid; chemical synthesis; classification; diagnostic use; economics; history; immunology; isolation & purification; metabolism; pharmacokinetics; pharmacology; poisoning; radiation effects; standards; supply & distribution; therapeutic use; toxicity; urine; chemistry; contraindications; agonists;

bron
----------------

THI is dus een derivaat van een condensatie tussen CATECHOLAMINES met ALDEHYDES. Dit laatste klinkt wellicht vertrouwd in de oren; het klinkt als acetaldehyde, die afvalstof van alcohol. Dus daar is de kern van waarheid; 1 molecuul acetaldehyde (CH3CHO), afgebroken zonder de hulp van de lever en in 'fusie' met water, levert 2 moleculen aldehyde (H2CO) op + 2x waterstof (H). Gok ik, want dat heb ik nog niet terug gevonden. Maar 'atoomsgewijs' klopt de optelsom wel zo'n beetje.

Wat is CATECHOLAMINES dan?

Dat zijn zijn chemische verbindingen afgeleid van het aminozuur tyrosine. Sommige catecholamines zijn biogene aminen. Catecholamines zijn in water oplosbaar en zijn voor 50% gebonden aan bloedplasma-eiwitten, dus ze bevinden zich in de bloedbaan. De meest voorkomende catecholamines zijn adrenaline, noradrenaline en dopamine. Catecholamines worden als hormonen uitgescheiden door de bijnieren bij angst of bij hypoglykemie.

Bron: Wikipedia

Functie

Twee catecholamines, adrenaline en dopamine werken als neurotransmitters in het centrale zenuwstelsel en als hormonen in de bloedsomloop. De catecholamine noradrenaline is voornamelijk een neurotransmitter in het perifere orthosympatisch zenuwstelsel maar wordt ook gevonden in het bloed.
Hoge catecholaminewaarden in het bloed kunnen duiden op stress. Stress kan veroorzaakt worden door psychologische stressoren of door fysieke stressoren als hard geluid, fel licht of hypoglykemie.
Extreem hoge catecholaminewaarden kunnen na trauma in het centraal zenuwstelsel voorkomen door stimulatie en/of schade aan de nuclei in de hersenstam, in het bijzonder de nuclei die in verband staan met het orthosympatisch zenuwstelsel. In spoedeisende geneeskunde is dit fenomeen bekend als catecholaminedump.


Effecten

Catecholamines brengen bepaalde algemene fysiologische veranderingen teweeg die het lichaam voor fysieke activiteit gereedmaken (vecht- of vluchtreactie). Typische effecten zijn een verhoging van de hartslag, bloeddruk, bloedsuikerspiegel en een stimulans voor het orthosympatisch zenuwstelsel. Sommige geneesmiddelen, zoals tolcapone (een catechol-O-methyl transferase-remmer) verhogen het catecholaminegehalte.

---------------

Om een lang verhaal -voor mij- kort te sluiten:
Die TIQ's waar men het over heeft in dat verhaal, dat zijn verbindingen tussen een neurotransmitter (adrenaline en dopamine) en aldehyde, een geoxideerd afvalproduct uit alcohol. Dat is wat anders dan het standaard afbraakproduct van alcohol in ons lichaam, te weten acetaldehyde. Wij 'roesten' immers niet (oxideren), wij 'verbranden'.

Goed, stel nu dat de verbranding niet meer werkt en allerlei acetaldehydes vrij in het lichaam beginnen rond te zwerven. Waar deze moleculen dan uiteindelijk, door in contact te staan met water, beginnen te 'roesten' en uiteenvallen in 2 aldehyde-moleculen. Dan blijft er nog een restproduct over, maar goed. Da's waterstof of waterstofgas en dat zal vrij eenvoudig kunnen ontsnappen, gok ik.

Uit datzelfde artikel op Wikipedia, over aldehyde:
De eenvoudigste aldehyde verbinding is formaldehyde (H2C=O), dat in de vorm van een verdunde oplossing (formaline) als ontsmettingsmiddel wordt gebruikt.("sterk Water")

Stel, een alcoholist zet zijn eigen hersenen 'op sterk water', door een jarenlang overmatig alcoholgebruik én een gebrek aan vitamine B1 (slecht voedingspatroon). Dan moet dat afbraakproduct van acetaldehyde (aldehyde) nog een verbinding aangaan met catecholamine, die zogenaamde neurotransmitters. Daardoor kan er 'storing' ontstaan in de communicatie in de hersenen, omdat de neurotransmitters 'onderschept' worden. En als ik het goed begrijp uit de wetenschappelijke literatuur, is dat één van de oorzaken van Parkinson. En volgens mij is Parkinson niet gerelateerd aan alcoholisme.

Dus, rest mij de vraag: hoe komen mensen met Parkinson aan een teveel aan aldehyde in hun hersenen?
En, andersom gesteld; zuipen alcoholisten zichzelf versneld de ziekte van Parkinson aan?

Hiermee wil ik bewijzen dat THI geenszins de beoogde 'drankzucht' zou stimuleren. Ook niet het dwangmatig alcoholgebruik zou bevorderen. Dat zijn toegedachte eigenschappen. Zolang niet is bewezen dat ze de hierboven genoemde functie ook vervullen (dwangmatig, compulsief alcohol nuttigen bevorderen), vind ik het een propagandaverhaal van de bovenste plank. Lekker laten liggen daar; daar lag het goed. Ik mag dan pas bijna 3 weken alcoholvrij zijn, een 'believers'-verhaal ontkrachten blijft een uitdaging die ik niet mag laten liggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel Vladimir
het klinkt heel logisch wat je schrijft
en ik moet tot mijn schande bekennen dat
dat verhaal van die TIQs ook heel logisch klonk en indruk maakte.
Ik ben blij dat je het zo gedegen hebt uitgezocht
en vertrouw er maar op dat je het bij het rechte eind hebt,
dan kan ik dat andere verhaal verscheuren
Maar mij kun je dus alles wijsmaken
dat is me weer duidelijk geworden
Jane

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Theemuts,
Sinds wanneer bent U Het Forum?
Spreekt u namens uzelf of namens Het Forum?
En hoe wilt u mij dat bewijzen?

Laatste keer: "een glas is teveel en een fles is te weinig"
Perfect.

En dat heeft NIETS van doen met wetenschappelijk simpel te weerleggen tetra-hydro-iso-quinolines in uw brein, want voor zover ik heb kunnen nagaan is dat één van de oorzaken van Parkinson, niet van alcoholisme. Tenzij er een relatie bestaat tussen Parkinson en alcoholisme. Dus: houdt u zich nu maar aan "een glas is teveel en een fles is te weinig" en laat de wetenschap erbuiten.

Scientology heeft daar ook een handje van, om pseudowetenschappelijk te bewijzen "dat we gek zijn".
En daar wilt u AA toch niet mee vergelijken, of wel?


ps. ik kopieer de tekst achterna, niet andersom.
Dus, geef mij een sluitend bewijs van alcoholisme en ik ga er in mee.
Geef mij een angstaanjagend verhaal op kleuter- en scientologynivo, zoals bovenstaand, en ik zet u bij de fabeltjeskrant.
Alcoholisme is geen onontkoombaar fenomeen, tenzij u zichzelf tot die categorie wenst te rekenen.
Aan u de keus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
theemuts

Ik denk dat Vladimir nog steeds zo'n stout kind is

omdat hij nog niemand heeft gevonden die hem

kan bewijzen dat de zak van Sinterklaas

ECHT BESTAAT!

Als dat niet iets is om bang van te worden.....


T
ruus de
Mier


Ziet u wel dat u het kunt?

Dit klinkt al een stuk meer als uw eigen mening, in plaats van dat eeuwige ge-'we' en ge-'wij'. Daarmee laat u mij inderdaad zien dat u 't wel kunt, spreken namens uzelf. Nu zou ik nog graag een bewijs zien dat u namens het forum spreekt, als het gaat over die zogenaamde tiq's. Want dat heeft u hierboven nagelaten. Iets wat ik overigens niet impliceerde.

Ik vroeg u of u namens uzelf of namens het forum sprak. En hoe u dat zou kunnen bewijzen.
Als u voor uzelf sprak, kunt u dat waarschijnlijk eenvoudig bewijzen.
Als u namens het forum sprak, wordt dat al wat moeilijker.

Succes!
V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Eens een dief, altijd een dief"
U nog een tiq?

Blijft het een feit dat het hierboven beschreven tiq-verhaal scientology-achtige, uit de duim gezogen bangmakerij is.
Een verhaal, boordevol verkeerdelijk gekozen aannames en pseudo-wetenschappelijke onzin.
En correct, als u daar gevoelig voor bent, als u dat helpt om nuchter te blijven, dan heeft het voor u zijn nut.

En daar ging het mij om. Dat u graag off topic drijft, is mij al langer gekend.
En dat u een onzinnig verhaal (Parkinson = alcohol, yeah, right) als waarheid beschouwt, vind ik ronduit gevaarlijk.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...