Spring naar bijdragen

Sociaal isolement?


Julius

Aanbevolen berichten

Steeds meer valt me op dat lotgenoten hier moeite hebben met relatie, vrienden... verkeerde vrienden.. onbegrip enz.

Als ik naar mezelf kijk weet ik dat als ik meer onder de mensen zou zijn, minder home alone thuis met mijn goedgevulde koelkast, tv en computer, ik waarschijnlijk minder zou drinken omdat ik nu weet dat als ik niets te doen heb me wat alleen voel makkelijk een biertje pak. Of 'voor de gezelligheid' een wijntje. Nu komt er van het een het ander. Ook begin je steeds vroeger omdat hij toch wel goed smaakt hen je wat relaxter word.

Ook is het zo dat wanneer je een brede kring hebt waarmee je je kunt vermaken, samen hobby's doen, heerlijk kletsen, en waar je ook op kan steunen je sterker staat... Ook zorgt een grote kring voor een algemene nuancering. Bijvoorbeeld als je feedback krijgt over een probleem van hen...heb ik het idee


Ik weet dat in mijn verhaal de structuur ontbreekt, dus hier nog een keer kernachtig weergegeven:
Hoe verhoud een grote sociale kring (dus ook vangnet) zich tot een verslaving.


Mijn vraag nu:
- Hoe denken jullie hierover, en
- Tips wat betreft vergroting sociale kring

Edit: p.s.: Het rare is dat ik 5 jaar geleden juist de voortrekker van een grote groep vrienden was. Hoe het tij kan keren he.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Julius,
als ik bovenstaand stukje lees
overvalt me een raar gevoel
gisteren was jij toch aan het detoxen
en nu schrijf je dat je steeds vroeger drinkt
en wilt discussieren over alleen of in gezelschap
Hoe zit het nou
ik wilde er al beleefd op ingaan
maar eigenlijk vind ik het niet passen
Jane

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Julius,

Ik moet hard lachen om je inleiding en vraagstelling.
Lachen, omdat deze voor mij zo schaamtevol herkenbaar is.

Ook ik heb lang geworsteld met dergelijke excus-vraagstellingen.
Bovendien ging ik ook bij anderen op zoek naar bevestiging van mijn gedachtekronkels.

Je verwacht toch niet dat je hier een bevestiging krijgt op je stelling:
Als je een brede sociale kring (dus ook vangnet) opbouwt, dan ga je vanzelf minder drinken.

Ga eens na hoe vaak je de ALS-DAN vraag hebt gesteld?
Die van mij waren:
Als ik niet ontslagen was, dan zou ik nog gelukkig zijn en niet zoveel drinken
Als mijn vrouw me zou begrijpen en ondersteunen, dan zou ik uit frustratie niet zoveel hoeven drinken
Als ik maar bezigheden zou hebben, dan zou ik niet zo alleen zijn en minder de fles pakken.

Toen ik net droogstond had ik nog lang deze gedachtes. De bekendste is deze:
Als ik een tijdje droog sta, dan kan ik weer sociaal drinken.

Van al deze als-dan gedachtes bleef uiteindelijk slechts één trefwoord hangen
in mijn gedachtes en in mijn handelen: drinken.
Mijn ervaring is dat het krampachtig zoeken naar een sociaal vangnet een excuus was
om te blijven drinken.

Het vangnet dat ben ik zelf.
Ik heb het nu kunnen omdraaien: mijn sociale omgeving heeft mij nuchter nodig als vangnet.

Mijn ervaring na jarenlang niet drinken is dat ik eerst nuchter moest worden (dat is wat anders dan droog staan)
en dat al het andere dan vanzelf ontstaat, zoals geluk, partner en sociale kring.

Om het kernkrachtig voor je te verwoorden: richt je niet op het vinden van een sociale kring,
richt je op verandering van je zelf (en je gedachtekronkels).

succes,
BOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het heeft wel even geduurd, maar sinds ik zwaar geminderd heb met drinken (bijna helemaal droog) is mijn sociale leven juist gegroeid.
Ik zat in een eenzaam isolement. Door te stoppen met drinken ben ik gaan nadenken wat ik allemaal wil. Ik heb nu nieuwe hobbies gevonden, waardoor ik ook weer mensen ontmoet.
De eerste tijd was best moeilijk, afkicken van de drank en dan in je eentje thuiszitten. Na een paar weken begon het balletje te rollen, ben verhuisd naar een socialere omgeving, en hier is het makkelijker leuke hobbies te vinden buitenshuis. Omdat ik meestal droog sta ben ik aardiger tegen mensen en ik vind het heerlijk om eens spontaan een kopje koffie te kunnen drinken bij iemand, zonder de shakes van een kater, en lekker ontspannen ervan te genieten zonder het gejaagde gevoel van de graving naar alcohol.
Dus niet drinken heeft bij mij een positieve invloed op het omgaan met sociale contacten, terwijl gesuggereerd wordt dat een wijntje 'gezellig' is. Misschien ook wel door reclames enzo...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Julius

Als ik naar mezelf kijk weet ik dat als ik meer onder de mensen zou zijn, minder home alone thuis met mijn goedgevulde koelkast, tv en computer, ik waarschijnlijk minder zou drinken omdat ik nu weet dat als ik niets te doen heb me wat alleen voel makkelijk een biertje pak.



Julius, ik ben het met u eens.
Beter nog; ik heb mijn transitieperiode (mijn maand waarin ik stopte met drinken) aangegrepen, om dat patroon te wijzigen. Omdat drinken (voor mij) vooral een kwestie van gewoonte begon te worden, heb ik de wortel aangepakt om de tak te breken. Ik heb de gewoonte om 's avonds rond 8 uur niets meer te doen te hebben, doorbroken door naar concerten te gaan.

Optredens; veel mensen, goede muziek of theater. Een kans om anderen te ontmoeten. En een kans om, wanneer drank geen rol meer speelt, uzelf te amuseren met andere mensen. Belangrijkste hierbij was voor mij het feit dat ik plezanter ben in de omgang met anderen zonder alcohol. Voor mijzelf en dus ook voor anderen. Voor mij heeft het gewerkt; ik associëer alcoholloosheid diep in mijzelf nu met plezante dingen als uitgaan, kunst & cultuur en goede muziek. Over 2 weken gaan we 's avonds naar een opera; ik verheug mij er nu al op.

Het belangrijkste voor mij bleef het doorbreken van de gewoonte. Het veranderen van dat patroon geeft een hele goede basis om te kunnen stoppen met alcohol. Als u het voor elkaar krijgt die patroonsverandering te laten samenvallen met de Wíl om te stoppen, dan hoeft die verandering in uw leven helemaal geen pijn te doen. Sterker nog; alcoholloos is mijn leven rijker, vruchtbaarder dan voorheen. En ik denk dat dat voor iedereen hier zo is.

Dus ja, verrijk uw leven met een sociale invulling en vergroot daarmee de kans op een alcoholvrij bestaan! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Julius,
'u' komt voort uit mijn bestaan hier in België, vergeef mij :)
En inderdaad, ik zuip mij nu oook de pleuris aan water, tomatensap en liters koffie.
Ik heb het zelfs al gepresteerd om, in mijn ellende, aan de toog te gaan zitten (winkeltoog) met 2 flessen water en ze allebei naar binnen te kappen. Letterlijk mijzelf klem gezopen. En dat voelde fantastisch, want ik was 's avonds niet zo dronken als een lor en toch had ik mijn ellende weggezopen.

Echt waar! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Julius,

Ik was wat aan het rondkijken op het forum en nu vond ik pas jouw bericht.

Ik denk dat een sociaal netwerk heel belangrijk is.
Als ik jou lees herken ik de problematiek. Ook mijn koelkast is gevuld, ik heb een computer en een telefoon. Dus de noodzaak om een vriend(in) live te zien is niet meer zo belangrijk.
De telefoon of het internet is bij de hand. Als je je vrienden wilt bezoeken dan zit je altijd met dat alcoholprobleem.
Hoe ga je naar huis????? Op de fiets...of met de auto????? geen goede oplossing!!!!!
Dan moet je blijven slapen of niet gaan...............
Wat doe jij?????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Keesje: als ik zo vrij mag zijn: gaan en niet drinken.
Die alcohol is lang zo lekker niet als dat het lijkt ten tijde van de roes.
Net als roken en olijven; die eerste sigaret is niet te pruimen!
Olijven zijn verder niet verslavend, maar nicotine en alcohol wel.
Dus daar "kan je beter met je fikken afblijven", zoals ze dat zo mooi zeggen in NL.

:D

Waarom wèl gaan?
Omdat die sociale omgeving nu net is, wat u zoekt!
Die is uiteindelijk nodig om te overleven, om niet te hervallen, om uw patronen te wijzigen.
Want om een drankverslaving te breken, is het belangrijkste het breken van patronen.
De gewoontes die normaliter met alcohol werden gevuld verbannen, verbreken en veranderen.

Want het is de wilskracht om te stoppen in combinatie met die verandering van patronen die 't 'm doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@beste Vladimir,

Dank voor je advies en support. Het klopt dat peuken smerig zijn. Helaas vind ik de witte wijntjes echt lekker.
Helaas is het behoorlijk uit de hand gelopen.
Ik wil graag terug naar "normaal" drinken. Dat betekent voor mij, alleen drinken indien ik bezoek krijg en als ik bij vrienden ben niet meer dan 2 glaasjes.

Van jou begrijp ik dat ik rigoureus moet breken met de dagelijkse gewoonten.
Van anderen lees Ik dat zij aan het detoxen zijn door volledig stoppen met nuttigen van alcohol.

Ik ben gestart met AdB en mijn hulpverlenen wil het eerst met mij hebben over hoe en wanneer te stoppen.
Klinkt wellicht slappe hap, maar ik vind het echt eng om langer dan 2 dagen te stoppen.
Ik heb gelezen dat ik bv ook een alcohol-insult kan krijgen. Hoewel dit ook nu kan gebeuren door alcohol te drinken.

Maar goed, ik zit niet voor niets bij AdB en op dit forum.
Dus het gaat me lukken, zeker als ik lees hoe succesvol jullie allen zijn.

hartelijk groet,
sylvie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Sylvie,

Persoonlijk vind ik niet dat u radicaal moet stoppen.
Niets moet, sowieso.
En tsja, u heeft gelijk.
Gefermenteerd fruitsap (zoals witte wijn) is nu eenmaal net geschift/giftig genoeg om lekker én bedwelmend te zijn :)
Van mij hoeft u ook niet te stoppen.

Laat ik het zó stellen: zelf kan ik absoluut geen maat houden, in niets.
Alles of niets is voor mij een leefregel waar ik mij goed bij voel.
De ADB kan u helpen om laat te houden. Als u het lukt; chapeau. Ik kan het niet.

Mag ik u vragen; waarom vindt u het eng om langer dan 2 dagen niets te drinken?
Afkick-verschijnselen?
Niet bang voor zijn. Dat zal wel het geval zijn, als u van 's morgens tot 's avonds door alcohol drinkt en heel slecht eet. Gegarandeerd dat er dan iets fout gaat, als u zomaar stopt. Uw lichaam is dan namelijk helemaal afhankelijk van die toediening van alcohol, simpelweg omdat u zich met niets anders meer voedt. Als u normaal eet en niet opstaat met een fles wijn als ontbijt, denk ik niet dat u ergens bang voor hoeft te zijn.

Niemand hier op het forum heb ik erover horen klagen. En we hebben allemaal flink gezopen, anders zaten we hier niet. Daarom; "normaal" drinken mag hoor. Dat zou het mooiste wezen, natuurlijk. Mijn persoonlijke ervaring is echter, dat ik, als ik eenmaal weer begin, vrij snel weer aan mijn oude hoeveelheid zit. En ik lees dat iedereen hier op het forum precies dáár last van heeft. "Hervallen" heet dat. Dus vandaar; u mag van ons blijven balanceren op die lijn van 2 glaasjes per dag. No Problemo.

Ik balanceer niet meer; ik heb genoeg gekoorddanst en ben al vaak gevallen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Vladimir,

Ik dacht ook niet dat u mij vroeg om radicaal te stoppen met de alcohol.
U had het meer over het radicaal veranderen van de dagelijkse bezigheden en dat vond ik wel een goed idee.
Alleen moet ik nog gaan kijken hoe ik dat invul. Helaas kan ik niet net als u naar het theater etc. Dat is voor mij echt te duur. Ik vind het wel heel leuk om te doen, ik ben een echte liefhebber van theater en muziek. Ooit lag mijn werkzaamheid in deze branche.
Maar voor E 8,00 kan ik niet elke dag naar het theater, wellicht wel als ik 7 dagen niet drink dan kan ik 1 dag per week naar het theater. (7x8= E 56,-.... dan wordt het bijna een vrijkaartje).

Wat jammer dat u ook zo mateloos bent en dat u zich niet wil laten helpen. Ik had echt de idee dat u reeds gestopt was.
Ik drink niet van 's morgens tot 's avonds alcohol en ik eet redelijk tot goed, hoe zit dat bij u?

Ik heb uw draadje gelezen en......................

Helaas denk ik dat ik uw volgende slachtoffer ben om een hele discussie mee te hebben over het wel of niet stoppen met de alcoholverdoemenis.
Jane4 heeft een behoorlijk aantal malen aandacht aan u besteed.
Ik denk dat u moet doorzetten met stoppen of uw verslaving nog meer moet omarmen.
Ik begrijp als geen ander dat het heeeeeeeel erg moeilijk is om te stoppen maar ........het omarmen van uw verslaving geeft op den duur heeeeeeeel erg veel leed.
Dat is wat ik nu inzie en ik ga met AdB aan de slag.
Stop met het gekoketteer-gedrag.

Verder wens ik u veel wijsheid en succes,

Hartelijke groet,
sylvie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@geachte Vladimir,

Ik bied mijn excuses aan voor een deel van mijn antwoord aan u.
Ik heb u verkeerd gelezen. En dit spijt mij oprecht.

Ik was in de veronderstelling dat u zonder meer mateloos wilde blijven innemen.
Later begreep ik dat u geen behoefte hebt aan AdB ivm problemen met autoriteit.
Ik dacht te lezen dat u zich "gewoon" niet wilde laten helpen.
En dat uw mateloosheid te maken heeft met het niet willen stoppen met drinken.
Maar u zegt dat u liever geen 2 trapisten drinkt want dan gaat u toch naar bv 4.
Dus u hebt gekozen voor stoppen.

Sorry,sorry, sorry dat ik zo venijnig heb gereageerd.
Dat is mijn probleem: dan denk ik dat er weeeeeer iemand aan mijn nek wil hangen.

Nogmaals sorry voor mijn onbeleefdheid en het foutief lezen van uw support en uw verhaal.
Schrijven en echt lezen is toch moeilijker( bij/over problematiek) dan ik dacht.

Voor de goede orde: Ik was niet bezopen toen ik op u (af)reageerde.
Voortaan zal ik eerst goed lezen en denken voordat ik zo reageer.

groet,
sylvie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Sylvie,
Ik was al met een antwoord voor je bezig,
maar zag gelukkig net op tijd je laatste bericht, gelukkig
maar want het is fijn als je zelf een vergissing inziet en er niet
op gewezen hoeft te worden. Het is ff wennen met de schrijfstijl
van Vladimir. Ik vind het fijn dat je aktief meeleest en schrijft,
kom je dat ook op de dagdraad doen, dan
wordt het meer een forumgebeuren?
groetjes jane

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha, :lol:
Die Sylvie.
Zeker weten dat u niets gedronken had?
;)
Never mind.
Als u er niet op gewezen had, had ik erover gelezen.
Ik voor mij ben voor mijn gevoel daadwerkelijk gestopt.
Dus laat ik mij niet zomaar vangen door 'onbenulligheden'.

Wat theater betreft: ik kan het mij nu veroorloven om 1x in de maand een ticket te kopen, 3e rangs, voor de opera, ofzo. Het is niet dat we geld hebben. Maar het is dat radicale breken met patronen, wat zo belangrijk is in die beginfase. Of dat nu gedaan wordt door 2x in de week een avondcursus te pakken of 1x in de 2 weken naar het theater te gaan (en er oprecht naar toe te leven), dat maakt niet zoveel uit. Het is die onbewuste koppeling van 'alles wat ik altijd al heb willen doen' aan een alcoholvrij bestaan. Het 'bezoedelen' van die ervaring is dan een doodzonde die ik niet wil begaan.

Zo zie ik dat toch.
En als u sterk in uw schoenen staat en u gunt uzelf die nieuwe weg om te gaan, dan verloopt de overgang 'vlotjes'. Het belangrijkste vind ik persoonlijk, dat u het uwelf ook daadwerkelijk gúnt. Gun het uzelf om niet weer bedwelmd uw bed op te zoeken, gun het uzelf om nuchter aan het avondmaal deel te nemen, gun het uzelf om in plaats van laveloos op de bank te hangen, een avondje naar het theater te gaan!

Bij mij heeft het gewerkt.
Met als gevolg dat we nu 1x in de 2 weken (een deel van) de 'winst' spenderen aan mooie uitjes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ps.
Sylvie; weet u wat ook goed werkt?
Vanmorgen (bijvoorbeeld) werden er op "Brede Opklaringen" op Klara gratis kaarten aangeboden.
Voor de première van een postume wereldcreatie van Stockhausen, in het kader van het 50-jarig bestaan van het Goethe-instituut in Brussel.
Gratis kaarten, enkel even mailen.
En eerlijk is eerlijk; bij één op 5 mailtjes krijg ik ze ook daadwerkelijk!
Morgenavond zitten wij dus 'op concert', gratis en voor niets!

:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hello Jane4,

Pfffffff.......
Big mistake, mijn reactie op Vladimir................schaam, schaam, schaam.
Mijn reactie liet mij ook niet los. Ik dacht al iets niet goed gedaan te hebben. Dus ik heb
na een slaapje wel 4x doorgelezen wat Vladimir nu echt vertelde.
Het schaamrood steeg mij naar de wangen.
Ik ben blij dat Vladimir een vergevingsgezind mens is.
Fijn, dat je mij op de vingers wilde tikken. Een reactie als deze kan niet door de beugel.
Wat betreft de dagdraad: Daar wordt zoveel geschreven dat ik dat niet kan bijhouden......
Ik kan niet de hele dag op de computer zitten. Ik lees nog even een tijdje mee en geef zo af en toe
een reactie.
Ik moet nog steeds het begrip forum en werking onder de knie krijgen.

tot tiks en groet,
sylvie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Vladimir,

Wat bent u toch een vergevingsgezind mens. Dank u wel!
Ik was echt heel onaardig in mijn reactie.
Het is voor mij toch nog even wennen aan uw manier van schrijven, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Ik hoop dat ik hiermee niets verkeerds zeg.

U bent een sterk mens en u laat zich niet door de alles of niets factor inpakken...... chapeau:present:
Ik hoop dat ik dit ook binnenkort kan zeggen.

Nog even terugkomend op het theater/muziek-bezoek. Wat geweldig dat u 1x in de 14 dagen naar bv de opera kunt gaan. En wat fijn dat dit al morgenavond is en dan voor gratis.
Eigenlijk had ik de idee dat u dit bijna dagelijks deed ..... oeps, weer een foutje mijnerzijds.
Daarom schreef ik u ook dat ik mij dat niet dagelijks kon veroorloven.
Daarnaast ben ik niet meer zo uitgaanderig. Misschien dat dit ook met mijn drankmisbruik te maken heeft, dat moet ik nog gaan uitvinden op AdB.

Ook hartelijk dank dat u mij heeft geattendeerd op Klara. Mocht ik een kaartje winnen dan zal ik u hem toesturen. Brussel is net ff iets te ver van Rotterdam.

Hartelijk dank voor uw support en aandacht,

groet en liefs,
sylvie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...