Spring naar bijdragen

Nieuwe meeting NA-Anonieme Verslaafden

Kohtje

Aanbevolen berichten

Fleurtje,

Sektes hebben een religieuze basis, het 12-stappen programma is niet religieus. God, of de Hogere Macht, wordt niet omschreven in dit programma. Er wordt ook niet gezegd wat je wel en niet mag doen om een goed leven te leiden. Het 12-stappen programma is een spiritueel programma waarin ieder voor zichzelf uitmaakt wie of wat die Hogere Macht is. Het belangrijkste is dat je een spiegel vindt waarin je jezelf eerlijk, dus zonder eigen of andermans (voor)oordelen kunt zien, en uit hetgeen je dan ziet je lering weet te trekken. Vanuit eigen ervaringen en die van anderen kun je je zelfbeeld steeds blijven veranderen en proberen te verbeteren.

Ik word daar soms ook doodmoe van, steeds maar weer die "hersenspinsels" en al die vragen aan mezelf.. Maar deze moeheid komt van werken aan mezelf en vooruitgaan. Die moeheid heb ik graag over voor mijn herstel.

Ik werd ook doodmoe van alle hersenspinsels die me steeds weer naar de drank deden grijpen, om van de verwarrende gedachten die daar weer uit voortkwamen maar niet te spreken.. deze laatste hersenspinsels deden me op een gegeven moment zelfs naar de dood verlangen. En dat is nu weg.

Ik zag de 12 stappen als mijn laatste kans en heb die kans met beide handen aangegrepen. Nu kan ik dit zien als een geschenk van mijn Hogere Macht. Maar nog altijd heb ik de vrije mogelijkheid om dit geschenk weer van de hand te doen. De consequenties zijn dan voor mij.
Nu ik eenmaal de voordelen van dit programma ken, kan ik niet meer zonder, wil ik niet meer zonder. En ja, ik moest wel erg wennen aan deze nieuwe manier van leven. Het belangrijkste voor mij was dat ik het voor mezelf deed, dat het geen wedstrijd is, en dat het alleen voor vandaag is. Ik ben vrij om te stoppen wanneer ik wil. Ik weet echter ook dat stoppen alleen maar weer zal leiden naar oud gedrag en dus gebruiken.

En nee, die meeting in Enschede is (nog) niets geworden. De tijd zal er nog niet rijp voor zijn. Daarentegen is er in Apeldoorn wel een tweede meeting opgestart. Ik blijf dit pad volgen, stop er energie in, maar de toekomst is niet aan mij om te bepalen. Ik laat het aan de loop der dingen over.

Dank voor je mentale steun. :present:

PS. je posting heeft voor mij wel degelijk waarde. Ieders mening heeft waarde, of ik die mening nu deel of niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben niet zo goed in het verwoorden van mijn gevoel bij iets. Meestal lijken mijn woorden altijd het altijd te kort te doen. Sektes zijn gebaseerd op een éénduidig geloof in iets..voor mijn niet automatisch gelinkt aan iets religieus. Het 12-stappen plan komt altijd naar voren als iets dat 'gepromoot' wordt als zijde het ideale reddingstool. Niet dat het dat niet kan zijn voor sommigen natuurlijk. Voor hetzelfde geld pas ik het toe en weet ik het niet eens. Ik weet niet goed uit te leggen wat me daar nu in tegenstaat.

Ik word niet altijd zozeer moe van mezelf maar eerder moe van anderen. Van hun hersenspinsels en uitpluizen van. Ik probeer daar in mee te gaan maar soms vind ik geen aansluiting. Vandaar denk ik dat zulke meetings niets voor mij zijn. Denk dat ik zoiets niet trekken kan.

Vind het wel knap hoe je ermee bezig bent en uiteraard blij dat je op die manier vasthouden kan.
Dat staat buiten twijfel
:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
fleurtje

Het 12-stappen plan komt altijd naar voren als iets dat 'gepromoot' wordt als zijde het ideale reddingstool. Niet dat het dat niet kan zijn voor sommigen natuurlijk. Voor hetzelfde geld pas ik het toe en weet ik het niet eens. Ik weet niet goed uit te leggen wat me daar nu in tegenstaat.

Ik word niet altijd zozeer moe van mezelf maar eerder moe van anderen. Van hun hersenspinsels en uitpluizen van. Ik probeer daar in mee te gaan maar soms vind ik geen aansluiting. Vandaar denk ik dat zulke meetings niets voor mij zijn. Denk dat ik zoiets niet trekken kan.

Hier herken ik veel van mijn eigen beoordeling van het 12 stappen programma in van voordat ik me er zelf aan commiteerde.
Als ik min of meer door een ander gedwongen zou zijn geweest, als ik naar een meeting had moeten gaan omdat een ander me had gezegd dat dit de enige oplossing voor me zou zijn, dan was ik óf nooit gegaan uit halsstarrigheid en eigengereidheid, óf 1 of 2 keer om aan anderen te kunnen bewijzen dat dit voor mij níet werkte, en dat het dus eigenlijk allemaal maar flauwekul en hersenspoelerij was. Dat laatste had ik dan misschien niet hardop gezegd, maar wel gedacht.
Ik was tijdens mijn actieve verslaving bereid om van alles en nog wat te verzinnen om maar niet te hoeven veranderen, hoezeer ik mezelf ook aan het kapotmaken was. Maar toen het moment kwam dat ik voor mezélf uitmaakte dat het zo niet verder kon, dat ik zo niet verder wilde, pas toen was ik bereid "water bij de wijn te doen" (een hele stap voor een alcoholist) en in elk geval eens te luisteren naar mensen binnen dat programma die er al lange tijd clean door konden blijven.

Ik ben vooral vertrouwd met de meetings van NA-Anonieme Verslaafden waar mensen niet met elkaar in discussie gaan maar alleen vertellen over hun eigen ervaringen met het programma. In het begin snapte ik veel van hun verhalen niet, ze hadden het over bidden, mediteren, nederigheid, dienstbaarheid.. dat kwam op mij wat zweverig over. Maar ik begon ook de literatuur te lezen, en ik bleef vooral toch naar meetings gaan.
Ik heb ook moeite om mijn gevoelens onder woorden te brengen. Maar daar gaat het ook eigenlijk helemaal niet om. Gevoelens en woorden zijn ook wel erg verschillende media. Gevoelens gaan naar binnen, woorden naar buiten. Toch leer ik, hoe hakkelend en onbeholpen ook, de verandering in mijn gevoelens onder woorden te brengen waardoor ik via de spiegel die anderen en ikzelf me voorhouden vaak om mezelf kan lachen, veel van mezelf kan leren en vooral om mezelf niet zo allemachtig serieus te nemen.

NA kent vele slogans, tegeltjeswijsheden, zo je wilt. Vroeger vond ik zulke uitspraken vermakelijk en knap gevonden. Tegenwoordig zie ik de wijsheid van zulke zinnetjes.. ze zijn zó raak! Ik lees ook graag de rubriek "opmerkelijke uitspraken". Eén van de NA slogans is: Let Go, Let God! Hierdoor leer ik het bij mezelf te houden, de verantwoordelijkheid van anderen is niet voor mij. Ik kan een ander niet dwingen naar de 12 Stappen te leven, ik kan alleen mijn ervaring hiermee delen. Wat een ander daarmee doet laat ik aan mijn Hogere Macht.

Ik dacht ook altijd dat dit allemaal niets voor mij zou zijn. Maar ik probeerde het ook nooit, ageerde tegen dat ietwat vreemde 12 stappenprogramma en de mensen die er mee bezig waren, en bleef in (vertrouwde) kringetjes van verslavingsgedrag ronddraaien. Tot ik die kringetjes zoooo zat was en eens wat anders (dus tóch die 12 stappen) ging proberen. Niet door er alleen maar over te lezen, maar door aktie te ondernemen, toe te geven dat ik machteloos sta tegenover mijn verslaving, door me te verbinden aan de "fellowship" van NA. Ik ben nu nog dankbaar dat ik de kans die me werd geboden en die mijn wanhoop in hoop kon omzetten heb aangegrepen.

En guess what? Die verslaafden binnen NA-Narcotics Anonymous blijken net zo normaal (of gek) als ik ben. En ze hebben allemaal de moed opgebracht, de één wat sneller dan de ander, om zichzelf te bezien zoals ze zijn, niet zoals ze zouden moeten zijn. Fellows waar ik wat aan heb en die mij waarderen om wie ik ben, niet om wat ik ben... De mensen binnen NA staan met beide voeten op de grond, staan midden in het leven. We houden meetings en conventies. Niet om God te eren, maar om het leven, het cleane en nuchtere leven te eren en onszelf eraan te herinneren waar we vandaan komen.

***dit is geen verhaal ter promotie van de 12 stappen, dit is mijn ervaring met de 12 stappen.
:present::heart:;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haaidiehaai.

Fleur, misschien komt het idd over als promoten, iemand die werkt met het 12 Stappen programma. Voor mezelf ben ik oh zo blij dat ik het een tijdje ben gaan proberen en de vruchten er van pluk. Ik sta meer dan vier jaar droog, heb weer een fijne relatie, misschien weer werk, studie, fijn huis, kortom een fijn leven.

Voor mij was het stoppen met drinken pas stap 1. Ik had geen idee wat daar allemaal achterw eg zou komen. Maar goed ook misschien anders was ik misschien wel nooit gestopt. Ik ontwikkelde een mega depressie, mede als gevolg van het stoppen met drinken. Mijn richting was ik kwijt. Ik heb vanaf mn 18e gedronken en ik had geen idee hoe ik het leven het hoofd moest en kon bieden zonder drank. De AA, de mensen daar en de stappen geven me een houvast, een leidraad.

Ik zeg niet dat AA de enige weg naar nuchterheid is, ik zou niet durven. Wie ben ik en bovendien, ik ken niet alle mensen dus er zijn vast meerdere wegen die naar Rome en nuchterheid leiden.
Ik zeg wel dat als mensen hun gedrag nier veranderen nadat ze gestopt zijn het heel erg moeilijk wordt om niet weer te gaan drinken of niet verbitterd of depressief of wat ook het leven het hoofd te bieden. Zo werkt het voor mij en ik ben blij met mijn leidraad.

Wat vaak opvalt is dat mensen het zelf nog niet geprobeerd hebben en dan al denken dat het niets voor ze is. Voor wie vaak terugvalt kan het een manier zijn. Wat heb je te verliezen? Niets toch?
En ik moet zeggen dat lang niet alla AA groepen dezelfde principes hanteren. AA groepen of Na of Ca(cocaine) zijn autonoom. Als er twee alcoholisten zijn die het verlangen hebben te stoppen met drinken kunnen een groep starten. Ik kan me voorstellen dat het ook wel afhankelijk kan zijn van de groep soms.

Ik ben blij met mn fellows, mn sponsor, de conventies waar ik naar toe kan gaan. Waar ik kan luisteren naar hoe anderen het hebben aangepakt. Dat stimuleert me, ik haal er inspiratie, kracht en moed uit. Geweldig toch. En dat doe ik ook met dit forum maar het blijft natuurlijk voor het grootste gedeelte virtueel he.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Wat vaak opvalt is dat mensen het zelf nog niet geprobeerd hebben en dan al denken dat het niets voor ze is. Voor wie vaak terugvalt kan het een manier zijn. Wat heb je te verliezen? Niets toch?"

Natuurlijk heb je op zich niets te verliezen maar dat wil niet automatisch zeggen dat je er iets mee winnen gaat. Natuurlijk ken ik het 12-stappen plan niet en kan daar in wezen niet over oordelen. Maar zelfs buiten dat weet ik dat ik niet de energie heb om intens met anderen bezig te zijn. Bovendien functioneer ik niet altijd even goed in groep. Maar kan me voorstellen dat het enorm helpend kan zijn voor anderen.

"Ik zeg wel dat als mensen hun gedrag niet veranderen nadat ze gestopt zijn het heel erg moeilijk wordt om niet weer te gaan drinken of niet verbitterd of depressief of wat ook het leven het hoofd te bieden. Zo werkt het voor mij en ik ben blij met mijn leidraad."

Dat is meer dan logisch..Het laten van alcohol is op zich niet zo moeilijk, al de rest hanteren is van tijd tot tijd een grote uitdaging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fleur, je schrijft dat je de energie niet hebt zoveel met anderen bezig te zijn. Die had ik in het begin zeker niet en nu nog wel es niet. Ik ben niet zoveel met anderen bezig binnen AA.
Dat klinkt misschien gek maar zo is het wel.

En niet om je nou te overtuigemn ofzo maar ik las wat je schreef en heb er es over nagedacht. En dat bezig zijn met anderen valt wel mee bedacht ik me. Dus ben ik wel nieuwsgierig wat voor beeld jij daar bij hebt.

En iemand heeft alles te winnen als tie niet kan stoppen en een manier kan vinden om wel te stoppen.Of het nou AA is, het forum, de internetbehandeling of wat dan ook maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...