Spring naar bijdragen

snoep als onrustdemper


witte

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,
Ik heb even een vraagje aan jullie.
Ik heb de laatste tijd echt last van de ene verslaving inruilen voor de ander.
Ik snoep en eet me ongans. Het niet drinken gaat prima maar de onrust die daarbij soms de kop opsteekt, vul ik de laatste tijd echt op met snoep. Het ergste van alles is nog dat ik helemaal geen snoepert ben. Ben meer van de hartige trek, maar dat viel dan meer samen met, vul zelf maar in snappen jullie allemaal wel.
Ik lees ook vaak op het forum dat jullie jezelf met allerlei snoep trakteren. Dus ben gelukkig niet de enige. Ben denk ik wel de enige waarbij het dubel zo hard aankomt.
Dus wie heeft hier ervaring mee en het liefste tips (en dan niet die van neem een stuk komkommer, want die bedenk ik zelf wel, maar dat dempt de boel niet goed genoeg, dus al geprobeerd)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Witte,
Als je bij tips kijkt op de 3e van onder blz 1, zie je een stuk over het eten van zoetigheden.
Het is erg interessant en maak je niet dik (hi hi) als je het leest.
Ik denk net als bij de forumverslaving, dat het eten van zoetigheid even nodig is. Misschien maakt het alco aan, ik weet het oprecht niet, maar ben daar niet bang voor. Ook ik ben meer van de hartigheid en vettigheid, maar eet sinds ik niet drink, koekjes, schuimpjes, zakken drop, en alles wat ik voor de kinderen (ja ja) maar in huis haal. deed ik echt zelden. Maar de kilo's vliegen er aan dus ik ga eens goedontgiften als ik daar klaar voor ben. Wil die cirkel wel doorbreken, dus we kunnen er een pact over aflsuiten. (bij ontgiften heb ik mijn kuur al geschreven). Dit pas het beste in het voorjaar en ik ga in elk geval mezelf niet voor de feestdagen pesten.
Maar zoals ik al jaren ervaar heeft zoetigheid ook een funktie. Vallen/pijn? Een kusje en/of een snoepje. Suiker is zo zoet als liefde, en een mooie surrogaatvervanger. In alle therapeutische settingen is suiker heel belangrijk. In de strengere groepen mag je het niet (ook geen koffie, alko) en horen de hoofdpijn en afkickverschijnselen erbij als onderdeel van het proces, kom je meteen echt alles tegen). In mildere groepen (meer in nu) staan er schalen met koekjes, cake en chocola), er gebeurt toch wel wat er begeurt en wat zoetigheid is troost, net als die hugs en hulp.
Dus je kunt met jezelf een afspraak maken, bijv. in tijd van maanden dat je dit jezelf gunt. Je kunt ook meer aktiviteiten plannen, sporten, wandelen, gezelschap opzoeken en merken dat de behoefte dan minder wordt omdat je op een gezondere manier kompenseert. En later reguleert het zich weer beter.
Ik ben dus duidelijk geen wetenschapper, meer een ervaringsdeskundige zeg maar, en zeker geen goed voorbeeld, maar dit is het dus voor mij. Ik ben nieuwsgierig hoe het is voor de mensen die niet snoepen,
maar die hebben het misschien met roken net zo zwaar. we blijven nu een keer verslavingsgevoelig.
Mijn ex-partner claimt dat niet te zijn, maar persoonlijk (en erg subjectief natuurlijk) vind ik hem een workaholic en zie daar ook wel een soort van compensatie/verslaving/ontwijking of ontkenning in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Witte ik ken het maar al te goed, Bij mij is het ook ingewisseld voor eten. Was laatst dan ook weer 12 kilo aangekomen. Bij mij bleek het ook te maken te hebben met ADHD, en daar hoort impulsiviteit zowiezo bij en dus ook impulsieve eetbuien. Toen ik ritalin ging slikken was de eetlust weg en was ik zo die 12 kilo weer kwijt ;) maar nu heb ik andere medicatie waardoor ik wel weer trek krijg in eten.

Ik heb via Tactive net de online therapie Eetprobleem de baas afgerond. Dat was een pilot dus een proef therapie. Ik heb daar wel het een en ander geleerd, namelijk om eetbuien ook weer te doorbreken en mijn helpende gedachtes weer aan te spreken. Afleiding te zoeken enz. Eigenlijk dezelfde dingen als bij alcohol de baas. Wat ook helpt is om echt goed te eten, dus ontbijten sochtends, een tussendoortje rond 11 uur, goed lunchen en smiddags weer een tussendoortje goed avondeten en savonds ook nog een tussendoortje. Op die manier heb je de hele dag geen honger en dat scheelt ook in die vreetaanvallen. Want honger kan een trigger zijn. ook kan het goed zijn om te kijken wat de gevoelens zijn die tot een eetbui leiden en kijken of je ze niet beter toe kan laten en onderzoeken wat er dan gebeurt. Verder mag je jezelf ook wel toestaan om iets lekkers te eten als je maar niet doorschiet.

laatst zag ik een programma op tv over eetverslavingen en die hadden ook een goede tip. Langzamer eten, dus als je normaal binnen een minuut een reep chocola wegwerkt moest je dit gaan timen en daar bv 6 minuten over doen, en over een maaltijd 20 minuten. Dan ga je bewuster eten en komt er minder binnen. Ik heb dat geprobeerd en dat viel nog niet mee!!!!

het is denk ik wel vrij normaal dat je in eerste instantie compensatie zoekt voor het drinken maar op een gegeven moment gaat het er toch om dat je moet leren dealen met die gevoelens die tot eten (of drinken) leiden. Dat was eigenlijk ook wel het thema van de meeting gisteren in Deventer, drinken is 1, maar hoe dan verder!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het ook hoor...
Ik probeer echt goed mn maaltijden te eten (maar dan wel echt superlekker koken !)
En na de maaltijd een heel erg lekker toetje. Laatst had ik chocoladevla met zelf toegevoegde chocola, of aardbeienyoghurt met zelf toegevoegde aardbeien.
Dus héél erg lekker koken, dat werkt bij mij goed.

Dus ik mag wel eten, maar het moet wel voedingswaarde hebben. Snoep raak ik niet van vol dus dan wil ik alleen nog maar nóg meer snoepen. Extra lekker gekruide aardappeltjes in roomsaus met beenham en dan ook nog perzik erdoor, is gezond en toch echt onwijs lekker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja jij schrijft er idd ook wel vaak over woman.
Gelukkig blijkt het alweer dat ik niet de enige ben.

Tapas je laatste zin die boeit me heel erg.
Hoop niet dat ik een dooddoenertje krijg door te lezen: had je maar moeten komen...
Maar ik zou graag horen, hoe de verhalen waren op de vraag van: Hoe nu verder???
Wat das wel een beetje waar het allemaal om draait denk ik.
En nog bedankt voor je antwoord

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bambam heeft op de meeting verteld over de AA en wat haar daarin zo aansprak, en dat was het werken met de stappen. 12 stappen! Iedere stap brengt je dichter bij de acceptatie van jezelf, je moet bv onder ogen zien wat je gedaan hebt in je (Alcohol)verleden, en je kan mensen om vergeving vragen. Eigenlijk zijn die stappen een soort therapie op zich en tot die ontdekking kwamen we dan ook.
Alleen stoppen met drinken is niet genoeg, er moet meer gebeuren. Je moet je gedrag ook veranderen en je gevoelens anders leren interpreteren. De internettherapie helpt je daar trouwens ook wel bij.

Bij mij persoonlijk was het eigenlijk omgekeerd gegaan. Ik heb 10 jaar geleden een dagbehandeling gehad, en ben daarna wel blijven drinken, niet dagelijks maar wel vaak te veel. Doordat ik toch veranderde na die dagbehandeling ging de drank mij steeds meer in de weg staan. Het hield elke ontwikkeling tegen. Na 2 jaar niet drinken ontwikkel ik me nu suf ;) maar serieus, ik heb ontzettend veel geleerd de afgelopen tijd.

Ik ben trouwens ook wel gewoon wat overgevoelig voor 'verslaving' en vind het moeilijk om dingen met mate te doen. Dus ik zal er altijd op moeten letten.. met eten, roken, computeren noem maar op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dingen met mate doen kan ik ook niet.
Moet ook zeggen dat ik niet van plan ben om dat af te leren. Ik hou ervan om ergens 600 % voor te gaan.
Heerlijk vind ik dat.
Alleen is het wel handig om dan iets te kiezen wat wel een beetje gezond is ;) Voor mezelf en mn omgeving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De eerste keer dat ik stopte met roken begon ik gewoon meer te drinken en viel dat stoppen best mee. Toen ik teveel dronk merkte ik dat als ik blowde de drank kon laten staan en daarna toen het blowen een gewenning werd en ik steeds meer nam, deed ik een paar pilsjes drinken bij mijn joint. Toen ik stopte met blowen begon ik weer meer te roken en je raad het al, dat stoppen met roken vervolgens ging met veel drank gepaard. Naadloos ging het in elkaar over. Ruim anderhalf jaar geleden gestopt met blowen en roken en nu met drinken dus. Ja echt gestopt zonder compensatie nu.

Snoep, nee bedankt, ik beloon mezelf met een stuk vlees dat ik bak of kaas. Maar wil ook afvallen dus alles met mate en geen verslavingen voor mij meer. En de verklaring voor dat snoep eten is denk ik de hoeveelheid snelle koolhydraten dat ons lichaam via vooral bier kreeg. Het lichaam blijft om suiker vragen, de trek kan ook erger worden als we een erg lage bloedsuikerspiegel hebben.

Bij sommige mensen help chroom slikken heel goed om hun behoefte aan suiker te minderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Witte
Ons eigen mechanisme is insuline en dat blijft ook met chroom prima werken zover ik weet. Ik weet alleen wel dat diabetes patienten moeten oppassen met chroom omdat de hoeveelheid insuline die ze spuiten anders wordt door het gebruik van chroom. En een echt gezond alternatief voor grote behoeften aan suiker is zorgen dat je verpreid over de dag porties eet en dan vooral complexe koolhydraten. Havermout, zilvervliesrijst, bruin brood.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok bedankt voor de uitleg Erik,
Gelukkig merk ik dat het hele sinterklaas gebeuren qua snoep nu al aardig mn neus uit komt.
Hmmm eerst toch maar ff afwachten, want denk dat ik de ergste bui gehad heb.
Maar ga de tip van jou zeker in mn achterhoofd houden hoor, voor als het toch door gaat.
Nogmaals thanx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik slik nu een paar weken chroomtabletjes
En ik snoep echt veel minder
Nog wel een beetje maar echt heel weinig. (zoals het hoort)
Geen suikertrek meer :)
En ik heb ook minder behoefte aan vet, zoals mayo en omeletjes en kaas.
Ineens eet ik weer groente
Nou dat is echt een wereldwonder hoor. Ik die groente eet......hang de vlag maar uit !
Dus, het werkt !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed voorbeeld...........Woman
ik ben vandaag ook aan het chroom gegaan
ik kon dus niet stoppen met snoepen
en heb mezelf tot na de feestdagen gegeven
maar ik wil in elk geval me weer meer richten
op hartigheid en ook weer meer groenten gaan eten.
Hoop dat het weer snel zachter wordt dan smaken
de salades me ook weer beter met lekker libanees brood.
maar eerst een vastenkuur om ook die suikers eruit te werken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ruil je alcohol in voor snoepen dan mag het zo zijn dat er een zekere voortzetting is van het vullen van leegte bla bla bla. Maar feit is wel dat (beperkt) snoepen toch echt iets anders is dan grote hoeveelheden harddrugs (want dat is alcohol) innemen. Intussen herstelt je lijf en je leven en neem je zoetjesaan (toepasselijk woord, ha ha) afscheid van het snoepen. Ik zou zeggen: gewoon doen, tenzij het om kilo's gaat natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...