Spring naar bijdragen

Omgeving informeren of niet?


Pipie

Aanbevolen berichten

Sinds vandaag heb ik besloten om te stoppen met alcohol.. ik drink bijna elke dag en ik doe dat stiekem. Ik woon alleen en niemand in mijn omgeving is op de hoogte van mijn overmatige alcoholgebruik.. ze zien wel dat als ik eenmaal begin ik niet meer stop. Maar ze weten niet dat dit steeds vaker voorkomt en een wekelijks terugkomend ritueel is geworden.

Ik schaam mij voor mijn alcoholverslaving en ik wil dit eerst zelf proberen onder controle te krijgen, maar nu is mijn vraag of ik mijn familie en vrienden in moet lichten dat ik wil stoppen met alcohol of dat ik dat pas moet doen op het moment dat ik merk dat ik toch echt geen nee tegen een aangeboden drankje kan zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Pipie,

Ik ben er altijd open en eerlijk over geweest. Voor mij was dat de meest prettige manier, zodat ik er niet alleen mee zat. Ik denk als je iets stiekem doet, dat je dan eventueel een schuldgevoel kan krijgen, of je er heel ongemakkelijk over voelt. Maar ja dat is persoonlijk. Je zou het bijvoorbeel met iemand kunnen delen waarmee je echt 'close' bent, dus een vriendin of vriend of je ouders of andere familie. Anders heb je misschien het gevoel dat je er helemaal alleen voor staat, en dat is nog zwaarder denk ik.

Veel succes met stoppen, als je dat echt wil lukt het. Ook omdat je misschien nog niet zoveel jaren drinkt...?

Vriendelijke groeten,

Francois

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Pipie,
waarom eerst wachten tot het mis gaat.
Als je er zo open mogelijk over bent geef je hen ook een kans je te steunen.
Ze weten vaak meer dan je erg in hebt en zijn misschien te tactisch of beleefd om erover te beginnen.
Maar ten eerste het komt meer voor dan je denkt, misschien ook in de fam.
en ten tweede je neemt jezelf meer serieus door erover te spreken.
Hoe stiekummer je over het stoppen bent, hoe stiekummer je ook weer kunt gaan drinken als het tegen valt en de schuld en schaamte worden steeds groter.
Als je je aanmeldt bij de ADB training krijg je anoniem hulp en anoniem is het positieve broertje/zusje van stiekum! Hoe meer hulp hoe beter! succes:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Pipie.
Op het moment dat ik voor mezelf accepteerde dat ik alcoholist was en dit ook tegenover mijn familie en vrienden kon uiten voelde dat als een enorme opluchting. Ik liep er niet mee te koop want daar hou ik ook weer niet van maar mijn beste vrienden mogen het weten.Toen kon ik er ook aangaan werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

In mijn geval weet niemand dat ik te veel drink.
Mijn partner uiteraard wel, maar hij drinkt nog veel meer.
Ik ga het ook aan niemand vertellen dat ik het eerste glas laat staan, vind ik niet nodig.
ik kan mijn ei hier op het forum denk ik wel kwijt, hier komen mensen die exact weten waar ik het over heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Yvonne,
het gevaar dat mensen je dan proberen over te halen is dan groter,
Ik ben begonnen met het mijn zussen te vertellen, gewoon dat ik een poosje
zonder wil doen, later kwamen daar vriendinnen bij op een feestje hier. Nu durf ik ze al
te vragen de wijn die over is mee te nemen, dan hoef ik het niet weg te gooien.
En niemand vond het gek, nu vragen ze wel eens: en nog steeds niet? Net alsof ze verwachten dat ik weer zal willen drinken, maar nee hoor. Het went en tegenwoordig weet iedereen het die het moet/mag weten. Voor mij wel fijn, ik was dat stiekume al zo zat tijdens het drinken, als ik nou ook nog stiekum moet zijn over niet drinken.
Maar je kunt ook zeggen dat je wat wilt versoberen, medicijnene gebruikt, ff fris wilt zijn, redenen genoeg te bedenken.
succes ermee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je gelijk in Jane, ik heb al heel hard zitten bedenken waarom ik ga bedanken voor een glaasje.
Eigenlijk valt dat best mee: als ik "ergens' ben is dat meestal minimaal 20 kilometer verderop, ik ben altijd de bob, normaal gesproken drink ik dan 1 glas ( kan me prima inhouden als er anderen bij zijn, thuis haal ik het wel weer in dan) , maar in het vervolg kan ik heel rustig zeggen dat ik nog moet rijden en toch al een beetje moe was of zo... beter van niet. En als we zelf bezoek hebben, ach, ik lijn ongeveer mijn hele leven al, niemand zal er raar van opkijken als ik zeg dat ik mijn kostbare calorieen liever besteed aan een hartig hapje dan aan een paar glazen wijn.....:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja die ken ik ook, en dat werkt altijd.
Ik noem het ook vaak versoberen,
zo dan gaan we het weer waarderen en
is het niet meer zo vanzelfsprekend.
vroeger ook alleen een bakje chips in het weekend
en ouders aan de wijn/borrel.
Matigen is ook zo'n mooi woord, maar de bob is nr. 1
getuigt van veel verantwoordelijkheidsgevoel en ontlast
de ander die wel wil drinken.
Ik drink vaak gemberthee, (zoethout of sterremunt met een stuk gesneden verse gemberwortel)
en die vind ik nog steeds zo lekker dat ik die ook vaak zelf meeneeem. Er zijn er ook altijd die dan meedrinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...