Spring naar bijdragen

Mindfulness


Anika

Aanbevolen berichten

Vandaag is het precies 8 weken geleden dat ik gestopt ben met de alcohol. Het gaat goed, ik ben apetrots op mezelf, dit is me nog nooit gelukt! Al ben ik niet veel op het forum, heb ik er toch veel aan te danken. Het feit dat ik me hier heb aangemeld en dat ik van tijd tot tijd meelees, blijkt voor mij toch een stok achter de deur te zijn.

Door het niet drinken is er bij mij een soort nieuwe energie vrijgekomen, die ik niet altijd goed kan hanteren. Ik ren dan als een kip zonder kop en voel me soms als een auto, dat stationair te hard is afgesteld. Tot rust komen lukt dan niet (vooral in mijn hoofd) en dan ga ik weer van alles doen. Soms denk ik dat de alcohol een functie had, nl. om mij te dwingen een pas op de plaats te maken. Tegelijkertijd voel ik soms een grote "leegte" en word daar somber en depri van, weet dan niet wat ik daarmee aan moet. Vaak ga ik dan weer van alles doen om het te ontlopen.

De laatste tijd hoor en lees ik regelmatig dat mindfulness zo goed zou zijn. Het zou je leren omgaan met je gevoelens en om in het nu te leven. Dat lijt me heerlijk, ik pieker heel wat af over dingen die nog moeten komen. Nu vraag ik me af of je mindfulness uit een boek kunt leren of dat je beter een training kunt gaan volgen.

Wie heeft er ervaring mee? En misschien ook in relatie met stoppen met drinken?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties, alvast hartelijk dank!!

Anika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Anika,
Ik heb in het voorjaar de training Mindfulness gedaan,
via mensen die in dienst zijn bij Altrecht, dat is een afdeling
van de GGZ. het werd volledig vergoed en het duurde 8 weken
1 dagdeel, 1 zaterdag 2 dagdelen en een dagdeel als terugkomdag.
We kregen een cursusmap en CD's als les- en huiswerkmateriaal en de bedoeling
was dat je die CD's, thuis afluisterde en oefende.
Mij heeft het veel goed gedaan. Was juist veel met het verleden bezig, soms in de stress om de toekomst
en vergat nogal eens in het heden te leven.
Je kunt bij de bieb boeken lenen, zelfhulpboeken en CD's downloaden.
Maar het fijnste is toch (voor mij zeker, ik moet alles ervaren) in groepsverband met
professionele begeleiding. ook een extra stok achter de deur.
Ik was al een paar maanden gestopt met drinken, dus ik weet niet exact wat daar de invloed op was,
maar dat maakt me niet zoveel uit. Maar je kunt het zeker daarvoor gebruiken, zeker tijdens moeilijke momenten. Stress is een grote trigger en bestaat vaak uit denkbeeldige angsten. Door daadwerkelijk te gaan voelen wat je lijf doet, je geest ervaar en je gedachten toe te staan te komen, maar ook weer te gaan, ebben angsten weg en komt er rust. Ik heb het zelfs in de wachtkamer vd kaakchirurg toe kunnen
passen, toen ze 1 1/2 uur uitliepen. Ik voelde de buikpijn en krampen oplossen.
Mocht je nog vragen hebben, laat maar weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik weet niet hoe ik je kan helpen Sara. Zelf eet ik ook vaak slecht. Ik ben een drinker, geen eter. Als ik trek begin te krijgen zet ik eerder een paar bakken koffie, nu ik geen blik bier meer open wil en kan trekken, om te maag te vullen dan dat ik iets te eten pak. Sinds ik gestopt ben met alco vliegen de kilo's eraf. Er zitten toch een hoop calorien erin. Ik probeer er wel op te letten om regelmatiger en meer te eten. ik blijf makkelijker naar vocht pakken dan naar eten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een goede website is ook: www.aandacht.be

De belgische psychiater, die hier achter zit, heeft zich al jaren geleden geschoold bij de oorspronkelijke MF bedenker J Kabat Zin (of zoiets), een Amerikaan.
Zelf heet hij David Dewulff, een prettig iemand, geeft trainingen en geeft cd's uit.
Lees zijn boek: een pad van vrijheid. Een naslagwerkje, voor alle dag.

Ik kijk daar nog geregeld in. Ik heb ook de cd's en die zijn heel goed. Fijne stem (vlaams, maar ik houd daarvan).

Ik heb alleen begrepen dat bij ernstige depressiviteit je op moet passen met MF.

Suc6!!

xxx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Er is nu een aanvulling op Mindfulness dat heet "Voluit leven". Is gebaseerd op MF en ACT (acceptance and commitment therapy). De aanvulling bestaat er vooral uit dat je geleerd wordt om psychisch leed te aanvaarden in plaats van ertegen te vechten. Er stond pas een krantenartikel in Trouw.
Het nut van nare gevoelens
Er is ook een zelfhulpboek Voluit Leven en cursussen in de regio. ik heb het boek pas een paar dagen in huis en het spreekt me nu al erg aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ik kreeg van een medefrummer de link naar
een uitzending van de VPRO van 7 dec. 21.20 uur
over mindfulness. Erg goed stuk, niks zweverig, feiten
en resultaten. O.a. bij depressies, Alzheimer, bipolaire
stoornissen, schizofrenie enz. echt de moeite waard!
Ik kan helaas niet de link plaatsen, maar misschien iemand anders wel.
Via uitzending gemist kun je het alvast proberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hierbij een link naar een interessant radio-interview:


"Mindfulness en wetenschap, is dat een combinatie? Ja, dat is een combinatie. In Nijmegen,
aan de Radboud Universiteit en binnen het Han Fortmann Centrum voor Mindfulness wordt
er onderzoek naar gedaan. Psychiater Anne Speckens stond aan de wieg van het centrum
en vertelt in hoeverre mindfulness-trainingen of meditatie effect hebben op het brein."


Wetenschap & mindfulness


Bron: http://weblogs.vpro.nl/labyrint/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...