Marion1960 Geplaatst 15 februari Rapport Geplaatst 15 februari Hoi, ik slik sinds 6 weken Lorazepam 1 mg als slaapmedicatie. Daarvoor slikte ik 2 maanden Oxazepam. 12 dagen geleden ben ik met een afbouwschema van de huisarts gaan afbouwen. Ik zit nu sinds 2 dagen op 0.375 mg Lorazepam en het gaat opeens heel slecht. Hartkloppingen, trillingen, slaap nauwelijks, kortom, ellende. Kan het zijn dat ik te snel heb afgebouwd en zo ja, hoe kan ik dat anders doen? Graag advies.
Roberto Geplaatst gisteren om 13:21 Rapport Geplaatst gisteren om 13:21 Hallo @Marion1960, ik had jouw berichtje al gelezen. Ik ben geen hulpverlener of @moderator,die werken niet in het weekend. Maar ik zie dat die nog steeds niet gereageerd hebben, het is nu al bijna weer weekend. Dat komt wel vaker voor. En als je al een antwoord krijgt is dat halfslachtig. Mijn reactie als ervaringsdeskundige: Hoeveel oxazepam heb jij geslikt, dat schrijf je niet. Lorazepam 1 mg is op zich geen hoge dosering. Na twee maanden benzo's moet je wel afbouwen. Advies van mijn huisarts was: Doe een stapje terug naar de dosering waarbij jij je nog goed voelde. Een paar dagen stabiliseren op die dosering en dan verder afbouwen. Verder moet je dit als eerste bespreken met jouw voorschrijvend arts. Benzo's worden als slaapmedicatie afgeraden, hooguit twee weken. Daarvoor in de plaats moet je anderen dingen bedenken. Hoe gaat het nu met jou?
moderator Geplaatst gisteren om 20:29 Rapport Geplaatst gisteren om 20:29 Op 15-2-2025 om 11:12 zei Marion1960: Hoi, ik slik sinds 6 weken Lorazepam 1 mg als slaapmedicatie. Daarvoor slikte ik 2 maanden Oxazepam. 12 dagen geleden ben ik met een afbouwschema van de huisarts gaan afbouwen. Ik zit nu sinds 2 dagen op 0.375 mg Lorazepam en het gaat opeens heel slecht. Hartkloppingen, trillingen, slaap nauwelijks, kortom, ellende. Kan het zijn dat ik te snel heb afgebouwd en zo ja, hoe kan ik dat anders doen? Graag advies. Dag Marion, Sorry dat we je vraag over het hoofd hebben gezien. @RobertoWij werken wel in de weekenden en bedankt voor de tag hierdoor zagen we de vraag van Marion alsnog. Het klinkt alsof je last hebt van ontwenningsverschijnselen, wat kan gebeuren als je benzodiazepines (zoals Lorazepam) te snel afbouwt. Symptomen zoals hartkloppingen, trillingen, angst en slapeloosheid zijn veelvoorkomende ontwenningsverschijnselen, vooral als de afbouw te snel gaat. Je bent al goed bezig met afbouwen, maar het is belangrijk dat het op een veilige en haalbare manier gebeurt. Neem contact op met je huisarts om samen een beter passend schema op te stellen. Groet, Moderator
Roberto Geplaatst 12 uur geleden Rapport Geplaatst 12 uur geleden Hallo @Marion1960, je hebt nu twee reacties gekregen. Kun jij hier iets mee? Hoe gaat het nu met jou?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden