Spring naar bijdragen

Meditatiepact

Josje

Aanbevolen berichten

Meditatiepact

Door Desi op het idee gekomen hier eens echt werk van te maken. Ik heb een meditatiestoel en een fijne plek ervoor, maar doe er niets mee. Kom er niet toe, terwijl het zoveel op kan leveren.

Wie doet ermee? Elke dag mediteren, maakt niet hoe lang of hoe vaak. Dat kan iedereen zelf invullen. Belangrijk is volhouden, want na veel oefenen komt er pas resultaat.

En het zou erg leuk zijn hier de resultaten te lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 98
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Fijn Jane4. Ik weet niet veel van mindfulness, heb net even het draadje gelezen. Grappig is dat iemand het daar heeft over het Hanfortman centrum in Nijmegen. Daar heb ik de cursus vipassana meditatie gedaan. Deze meditatievorm wordt ook wel inzichtmeditatie genoemd. Het ontwikkelen van opmerkzaamheid staat centraal. Hierdoor kan een helder en bevrijdend inzicht ontstaan, je gaat begrijpen hoe je als mens in elkaar zit en hoe je op een vaardige® manier om kunt gaan met de wisselvalligheden in het leven. Uit: Bevrijdend Inzicht van Frits Koster.

Wat doet mindfullness anders? Of is dat te uitgebreid om in een paar zinnen uit te leggen? Dan moet ik er even wat over gaan lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Miriam, leren mediteren is niet iets wat ik zo maar even uit kan leggen. Ik heb zelf cursussen gevolgd en er het een en ander over gelezen. Misschien eerst even wat lezen? Het is wel handig als je er iets over weet. Maar fijn dat je meedoet, ik weet uit het verleden dat het wat oplevert als je het dagelijks doet. Groeten van Josje:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Myriam, in de Libelle stond gisteren
de simpelste meditatie die ik ooit las
ideaal om mee te beginnen.
3 min. per dag even rustig zitten
1 hand op je hart en de klanlk aumm neurien.
Is heel helend en helpt je focussen zodat alle
gedachten die je hebt even pauze mogen.
Als het bevalt even naar de bieb en een boek uitzoeken
dat je aanspreekt. dat kun je het aanpassen of uitbreiden net wat je wilt.
Als je er de dag mee kunt beginnen werkt het lekker door, voor de nacht ook
natuurlijk, maar weer anders.

Josje Vipassana schijnt erop te lijken, en ook het werk wat in de Rhidwanschool
wordt onderwezen. In feite is Mindfulness een kombi van wat er al was in een nieuw
jasje dat bij deze tijd past. Het belangrijkste is dat je even tot rust komt, vooral dat hoofd.
Het is zo subjectief als ik MF uit zou gaan leggen, van een ander zou je een heel ander verhaal horen,
dus ook maar even naar de bieb. Het boek van Jon Kabat-Zinn; Waar je ook gaat, daar ben je, meditatie in het dagelijks leven, is een mooie start.
Ik heb veel gehad aan de 8 weekse training, wordt helemaal vergoed door de verzekering als je een verwijzing van je huisarts krijgt. Ik was erg somber en het helpt erg goed voor mensen met depri aanlegt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik doe elke avond een paar minuutjes mn ogen dicht, en drie keer ohm op mn uitademhaling. Als ik wil neem ik nog wat puntjes door die niet helemaal lekker lopen. Maar alleen als ik wil. Ik merk dat ik een stuk fijner naar bed ga daarna.
Ik ben geen type om lang te mediteren, even een momentje in kleermakerzit en dan eens kijken wat er komt, dat is prettig en vrij.
Het is mijn meditatiemomentje dus alles mag zoals ik het wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik doe op het moment iedere keer als ik in bed/bank lig me goed aarden. Ik stel me voor dat er warme energie door mijn voetzolen daarna,voet,onderbeen enz. enz. gaat stromen tot ik alle deeltjes van mijn lijf gvoeld heb tot aan mijn kruin. Het voelt heel lekker en ik val daardoor direct in slaap. Heerlijk is dat. Echt de moeite waard om te proberen. Wel helemaal concentreren op ieder deel van je lichaam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ik wil me hier wel bij aansluiten. Iedere ochtend en avond mijn eigen manier van bidden/mediteren.
Ik weet dat het goed is hier een vaste tijd voor aan te houden. Ik weet ook dat het heel moeilijk is je eraan te houden. Er is altijd wel iets wat je ervan afhoudt. Nog even dit, nog even dat. Of gewoon geen zin.

Het is helemaal in lijn met ik meen de elfde Stap van de AA.

Ik wens iedereen veel succes!

Hanneke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
Desi

Ik doe op het moment iedere keer als ik in bed/bank lig me goed aarden. Ik stel me voor dat er warme energie door mijn voetzolen daarna,voet,onderbeen enz. enz. gaat stromen tot ik alle deeltjes van mijn lijf gvoeld heb tot aan mijn kruin. Het voelt heel lekker en ik val daardoor direct in slaap. Heerlijk is dat. Echt de moeite waard om te proberen. Wel helemaal concentreren op ieder deel van je lichaam.

Hoi Allemaal,
Tot nu toe heb ik ook nog niets gedaan.
:huh:
Vroeger had ik een zonnebank en ging ik 2x in de week onder, zette dan een meditatie bandje aan en deed dit dan een half uur. Ging dan een beetje zoals jij hebt geschreven met stromende kleuren om te zuiveren of te genezen. Vond ik toen heel fijn,had ik echt het idee tot rust te komen, maar heb de zonnebank niet meer en het bandje met muziek ook niet.
Ik zal er eens over denken hoe ik dit anders kan realiseren.

Groetjes Myriam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zonnebank, sauna, ja!
Maar elk ander moment van de dag kun je zien als van jou!! Even tijd nemen.
Ik wist eerder - voordat ik er aan begon - niet dat het zo simpel was.

Wanneer je ooit Mindfullnes hebt beoefend ga je het je ongemerkt eigen maken.
Dan kun je met die paar minuten echt verder, dat is fijn.

Wat niet wil: als je veel drinkt heeft het geen zin.

Waardig en waakzaam heb je te zijn als je gaat zitten voor de MF.
Je hoofd moet echt wel fris zijn! Je zit, meer is er niet... (proberen)
Je hoeft BESLIST niet in kleermakerszit oid. Echt niet, je mag gaan zitten zoals het voor jou lekker is.

Alle gedachten mogen er zijn, maar leg ze toch terzijde en adem, en let op alles rond je adem.
(buik, borst, alle gevoelens in je lijf) Laat het zijn zoals het is. Noem het, maar keur het niet af. Het is er!
Het denken gaat toch wel door, maar leg het terzijde.... Fluister: ... gedachten...
en focus direct weer op wat je in je lijf voelt, je adem...
Keur niets af. Alles wat er moet zijn dat is er gewoon. Let it go.....

Zo ga ik zo in mij bed de oefening van dankbaarheid nog doen: ook heel helpend.
10 dingen benoemen die goed waren vandaag/aan mezelf/ wat ik beleefde/ etc

xxx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Cathy, die oefening van dankbaarheid klinkt heel mooi. Dat zou ook wel wat voor mij zijn, ik kan mezelf nog al eens naar beneden halen. En MF lijkt op Vipassana meditatie als ik dat zo lees. Bij de vipassana is het ook de bedoeling dat je benoemt wat er op dat moment is. Dat kan pijn zijn, een auto horen, piekeren, herinneren. Alles wat op de voorgrond is, benoem je steeds. En als er even niets is ga je weer naar je ademhaling. Dalen, stijgen.

Het steunt me wel te weten dat er meer mensen hier mee bezig te zijn. Fijn :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gister weer even een klein moment voor mezelf genomen. Heerlijk. Wat een verandering.
Ik had geen zin, maar ik dacht, gewoon heel eventjes, niet overdrijven. En het was erg prettig. Stuk rustiger daarna.
Straks ook nog even doen. Ik heb erg mooie muziek, zal het eens opzoeken en hier neerzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier even een vraag: kent iemand de ganesha mat?
Een Zweeds spijkerbed waar je 20-40 min.op ligt en
dat stress vermindert, nachtrust verbetert, creativiteit
en energie verhoogt en je zelfhelend vermogen vergroot?
Bijna te mooi om waar te zijn dus. maar als het klopt een
extra meditatie-stimulans en mooi met Mindfulness te kombineren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ganesha mat,

In het verleden heb ik ook baad gehad met een kokosmat. Hier moest ik met mijn blote rug op gaan liggen, benen opgetrokken op mijn buik. 15 tot 20 min zo liggen blijven.(langzaam opbouwen) Het is dan een soort acupressuur. Ik deed dit als ik smorgens opstond en ging daarna hardlopen. Moet zeggen voelde me toen heel goed.
Was ook in de periode dat ik niet dronk. mmmm een idee om misschien weer op te pakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

grappig Myriam
idd hetzelfde principe, wel
zo goedkoop.
In de Ganesha mat ongeveer 8000 prikkelpunten
er stond wel bij dat meer een overdaad aan prikkels kan geven.
En het mag niet als je een lage bloeddruk hebt, want daalt nog meer.
Zwanger mag ook niet en nog een paar puntjes.
Enne die stekels ff tellen dus!:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...