Spring naar bijdragen

Van 16mg naar 0mg lorazepam. Advies en lotgenoten gezocht!!


Dylan07

Aanbevolen berichten

Hoi lotgenoten en deskundigen,

 

Ik deel graag mijn benzo ervaring met jullie en hoor graag tips en adviezen voor de verdere afbouw. Ik hoor ik het graag als je lotgenoot bent, wellicht kunnen we elkaar ondersteunen in de afbouw ;). 
 

Het ging allemaal een jaar geleden mis. Ik zat in dit jaar voor meer dan 1,5 jaar thuis vanwege een ernstige burn-out als inmiddels 25 jarige. Ik kon vanaf het moment dat ik uitviel helemaal niets meer. Ik stond volledig aan, kon niet meer tegen geluiden of schermen, ik kon niet meer tegen werk of afspraken op de agenda omdat ik geen dag door kon komen zonder heftige symptomen, zwaar ademen en het idee dat ik constant werd belaagd door 10 tijgers. Zware gejaagdheid, onrust, slapeloosheid, hartkloppingen, bonkende slapen, geluid kwam 10x zo hard binnen en alles liet me schrikken, zelfs lichte aanraking. Dit was allemaal niks voor mij. Ik was super sociaal, genoot als 22 jarige volop van festivals, het mooie Amsterdam en had voor een 22-jarige een dik betaalde baan naast mijn voltijd studie. Ik voelde nooit stress, ik had met niemand problemen en was zeker niet heel angstig aangelegd en was volgens mijn familie een alleskunner, van sport tot studie en sociaal leven, alles verliep vanaf mijn 18e vlekkeloos.
 

Ik had alleen 1 probleem, ik wilde en deed veel te veel en kon het allemaal niet bolwerken, hoe leuk ik werk, muziek draaien, uitgaan, studeren, op mezelf wonen, sporten en gamen ook vond. Door de corona tijd kreeg ik het gevoel dat ik gek werd van het afzonderen van al mijn vrienden ver van het Amsterdam in het dorpje in zuid-holland bij mijn ouders thuis. Ik ging om 3 of 4 uur snachts naar bed, stond 8 uur op, werkte tot 18:00, studeerde tot 22.00 en gamede tot in de late uurtjes of was bezig met plaatjes draaien en nieuwe muziek vinden. Ik begon steeds meer aan te staan maar had dit niet door en kreeg last van hartkloppingen, angstaanvallen op een laag niveau, nam ze niet serieus en ging ook nog vaak sporten met pre-workout in de late avonduren tussen studie en gamen door (pre work-out staat gelijk aan 10 balken koffie). Ik was namelijk zo moe dat ik alleen met dat spul energie had om te sporten en besefte niet hoeveel roofbouw ik op mijn lichaam pleegde. Uiteindelijk zoals je al aan voelt komen loopt dit gedrag rampzalig af en belande ik dus door alle overbelasting in een ernstige burn-out.

ik kreeg na 4 maanden burn-out vanwege 0 verbetering, een verbroken relatie waardoor nog meer onrust en ernstige klachten een antidepressivum, mirtazapine, van de huisarts om te kunnen slapen.

 

Dat werkte 1,5 jaar lang goed.

Na 1,5 jaar burn-out, vorig jaar zomer ging het mis. Ik had al goede stappen gemaakt. Ik had namelijk de lat voor alles veel lager gelegd, na maanden op mn kamer opgehokt te zitten kon ik weer het eten aan tafel met mn ouders verdragen en zelfs rond de zomer zat ik weer hele dagen beneden, had ik geen paniek aanvallen of angst en onrust en voelde ik eindelijk mentale herstel, ik kon weer wat op mn telefoon, kon 15 minuten voetbal kijken en dan moest ik weer rusten en ontprikkelen. Ondanks deze stappen maakte ik mijzelf druk dat ik na 1,5 jaar nog maar op 10 minuten dagelijks wandelen zat. Wanneer ik meer probeerde te wandelen, (ik ging door mijn sport verleden natuurlijk gelijk van 10 naar 15 minuten, een stap van 50% toename in duur), kreeg ik meer klachten en nam ik gas terug. Ik wilde niet meer klachten en bleef dus in de comfort zone van 10 min wandelen. Ik begreep niet waarom ik geen 5 minuten kon toevoegen en bleef hierin hangen, hierdoor miste ik de kans om elke week een halve minuut toe te voegen. Maar dit ging voor mijn gehaaste brein toch nog te langzaam. Helaas, die kansen zijn geweest.

ik viel in de zomer een stuk terug doordat ik een intensieve co2 tolerantie ademhalingstraining had gevolgd die mijn lichaam juist meer stressed had gemaakt waardoor ik angst aanvallen kreeg en niet meer kon slapen voor 2 dagen. In 1 keer was alle angst voor de klachten van het begin van de burn-out terug. 

Ik nam daarom een orthomoleculair therapeut in de arm die mij naast de mirtazapine kon ondersteunen op andere stoffen in mijn lijf. Deze therapeut schreef 5-htp, tryptofaan, saffraan, ashwaganda, koreaanse ginseng en b-complex voor om samen met de mirtazapine dieper te slapen en meer te ontspannen.

 

Ik kreeg in het begin last van pijnlijke klieren in mn nek als ik blootgesteld werd aan zonlicht in de zomer en raakte steeds meer overprikkeld door licht. Ik belde de huisarts of dit alles wel samen kon met mirtazapine. Dit alles kon volgens haar geen kwaad met mijn dosis van 30mg mirtazapine. 
 

ik stopte even met alle supplementen en ging na een paar dagen stabilisatie weer verder. Mijn lichtgevoeligheid nam toe en ik kon steeds minder wandelen, 10 minuten werden 5 en 5 werd 1 tot ik geen licht meer kom verdragen en bij het minste licht al helemaal gestresst werd, zweten, hoog ademen, mijn beeld/zicht begon te flitsen en ik begon allerlei pixels te zien die aan en uit knipperen, vooral in het donker, waardoor ik slecht ging zien en het idee kreeg dat mn hersenen onder hoogspanning stonden. Doordat ik met mijn ogen dicht constant duizenden lichtflitsen zag werd ik duizelig van het liggen. Ik kreeg last van manische huilbuien van een beetje schermtijd of van het licht. 
 

Ik belde de huisarts in totaal 3 keer over serotonine syndroom over 3 maanden heen. Alles was veilig. Tot ik toch echt in december ontdekte dat ik echt een serotonine syndroom had ontwikkeld, ik kon niet meer, mijn benen werden eruit gegooid door mn lichaam bij een beetje daglicht en ik kon alleen meer huilen. Er was iets echt veranderd in mn biochemie en na contact met experts werd besloten om cold turkey te stoppen met mirtazapine. Ik probeerde nog een oxazepametjes die ik nog had liggen bij een paniekaanval maar deze maakte mij niet meer 6 uur lang suf en vermoeid, het deed helemaal niets! Hierdoor maakte ik me heel erg druk, is mijn hoofd kapot?! Kan ik ooit nog herstellen? Ben ik dood aan het gaan? Kan ik deze vergiftiging nog wel terug draaien?
 

Hierdoor lag ik nachten lang wakker, 2 weken lang had ik geen slaap, ik begon allerlei objecten uit mn kamer te zien met mijn ogen gesloten. Dit waren objecten die ik net had gezien voor ik mijn ogen sloot (mn hersenen probeerde wat te maken van alle flitsen). Ik had 0 energie en 0 vertrouwen in mijn lichaam en dacht dat ik dood ging en terminaal ziek was. Al mijn zenuwen waren in de afgelopen maanden ook nog eens langzaam maar zeker steeds meer gaan branden. Een verschrikkelijk irritant gevoel en ik kreeg er ook een steeds luider wordende tinnitus bij.
 

Het IHT team werd door mijn toenmalige belachelijk slechte huisarts ingezet vanwege de vermoedens van een psychose. Zij gaven mij 16mg !!!!!!! Een criminele hoeveelheid lorazepam om “tot rust te komen” en met het verhaal om met beide benen weer op de grond te komen en aangeprezen door succesverhalen van anderen die na enkele weken weer konden werken.
 

Ik had hier eigenlijk geen vertrouwen. Ik wist dat het helse middelden zijn, pammetjes, verslavend en je word snel tolerant, maar ik was duidelijk door mijn opties heen en werd met de dag zieker en zieker. Ik was 20 burn-out coaches, 2 orthomoleculair therapeuten, 10 psychologen, de interne geneeskundigen + neurologen van het Asz en een ademhalingscoach verder en zat ondertussen nek diep in de burn-out en maakte ik mij enorm druk over de flitsen, tinnitus, piepende ademhaling en de gejaagdheid en de dagelijkse harde achteruitgang en vooral mijn reactie op licht. In het ziekenhuis kunnen ze geen afwijking ontdekken. Ook leefde ik door deze gevoeligheid al maanden voornamelijk in het donker en droeg de gehele dag een oranje bril omdat het kleinste beetje daglicht mij helemaal in de hyper huilmodus zette met allerlei extreme sensaties in mijn lichaam, ik begon direct hoog te ademen, ik kreeg brandende zenuwen van het licht, begon hevig te zweten kreeg koorts van (dag)licht. Ik kon steeds minder verdragen. Een minuutje door mn zonwering was al te veel en te fel. 
 

Ik kon maar moeilijk rust vinden en dus ook moeilijk rust nemen door alle onrust in mijn lijf, maar was tegenstrijdig genoeg ook kapot en gestresst. Ik voelde mijn grenzen niet meer. Ik kreeg soms pas een uur tot 4 uur van de activiteit pas signalen, heftige signalen. Ik kon destijds dan plots de rest van de dag hoog ademen door 1 activiteit die ik dan te lang had gedaan. Pas na enkele weken ontdekte ik een beetje wat mijn nieuwe actieradius was doordat ik zo laat feedback kreeg van mijn lichaam. En die actieradius kromp met de dag…

 

Dan toch maar het IHT en het daarbij behorende medicijnbeleid volgen. 
 

En dus kreeg ik lorazepam in steeds hogere dosering toegediend. Met 16mg waren de flitsen, de tinnitus en de gevoeligheid voor licht en geluid helemaal weg, voor 2 weken om precies te zijn. Daarna kwam het langzaam weer terug. Ik was tolerant aan het raken voor de lorazepam. Mijn GABA receptoren werden aangetast, dat wist ik allemaal en ik besloot daarom om van de medicatie af te gaan. Leuk dat ik even kerst kon vieren met mn ouders, maar dit was geen duurzame oplossing wist ik toen al. Het IHT maakte het alleen maar erger. Ik stopte met alle serotonerge suppletie en b-vitamines en ontdekte dat die beiden mijn lichaam enorm aan zette. Zodra ik b-vitamines nam, namen ook de flitsen enorm toe, werd mn zicht slechter en werd ik doodziek, soms wel voor 3 dagen. De b-vitamines bleken een bestendiger van de symptomen van het serotonine syndroom samen met de suppletie van de 2e orthomoleculaire therapeute die ook voornamelijk serotonerg werkten. 
 

Het IHT concludeerde na 10 weken dat ik geen psychose had en geen stoornis, ze wisten het niet, ik moest met mijn klachten leren leven en het zelf uitzoeken met de medicatie. Ik had wss visal snow syndrome en zou van niks meer af komen. Succes verder, bouw de lorazepam maar af in 3 weken naar 4mg. Dag meneer!!
 

Tja die afbouw… dat mislukte natuurlijk en dus ging ik weer terug naar 16 mg. Ik heb in totaal zo’n 1,5 maand aan de 16mg gezeten. Ik besloot om nu een uiterst traag afbouwschema te volgen. Daar zit ik nu 4 maanden in en ik zit nu op 4,8 mg lorazepam. Ik heb nog 11 weken te gaan tot ik de 0 aan zal tikken volgens het schema.
 

Mijn klachten zijn in alle hevigheid langzaam aan teruggekeerd. Tot de 6mg ging het best goed maar nu wordt het zwaar. Als ik ook maar 1 min wil wandelen schieten mijn zenuwen in de brand, ga ik chronisch hyperventileren en worden mijn benen mega zwaar doordat de zenuwen in mn spieren gewoon helemaal kapot geprikkeld worden.
 

Mijn hoofd is door de verlagingen heen er meer op los gaan flitsen, dat maakt mij soms angstig dat die flitsen nooit meer weg zulllen gaan. Ook al weet ik dat het aan mn GABA vs Prikkels in mn brein ligt, anders was het niet weg bij 16mg. Ik ben ook erg overgevoelig voor heel veel eten. Banaan (daar zit dus achteraf na wat google en chat-gpt veel b-vitamines in die snel worden opgenomen) jaagd alles heel erg aan en zet mijn hele hoofd in de flits modus, mijn zenuwen in brand en het maakt mij voor 3 dagen misselijk. Zelfde geldt voor eieren of te veel zalm. Bizar, maar waar. Alles met b5 en b6 in grote hoeveelheden ten opzichte van andere voeding of tryptofaan e.d. jaagd mn hele zenuwstelsel over de kling. B-vitamine complex en losse suppletie van b5 en b6 testte ik een aantal keer nog maar ik word er helaas helemaal hyper van (ondanks tekort volgens urine organische zuren test). Ik heb dus niks op gebied van suppletie om mn afkickverschijnselen te verlichten. Ik eet wel gezond en probeer alleen complexe koolhydraten te eten en in kleine hoeveelheden en vooral focus op gezonde vetten.

 

Ik slik ionisch elementaire mineralen om mm mineralen wel op pijl te houden. Van het merk Eidon slik ik Silicium, immune support, Boron, molybdeen, mangaan, zink en elektrolyten. Ook neem ik vitamine c, b12, niacine, glutathion en NAC 600. Als laatste slik ik natuurlijke GABA 3x per dag van het merk Sunday Natural afkomstig van de bacterie lactobacillus hilgardii.
 

Bij al deze supplementen en vitamines merk ik bij inname  geen heftige reacties zoals de bij de b-vitamines. Deze supplementen worden aangeraden door mn huidige orthomoleculaire therapeute en ik ben benieuwd of jullie dit aanraden of afraden en hier wellicht nog gevaren tussen zitten die mijn therapeut niet door heeft. 

 

Ondertussen gaat de afbouw door. Mn ademhaling wordt steeds oppervlakkiger en ik word steeds gevoeliger voor geluid en licht weer. De flitsen en hyperactiviteit voelen zo tegenstrijdig terwijl ik zo kapot ben. Als ik maar een beetje door de tuin loop voel ik wat uren later al mega zwaren benen door de mega actieve zenuwen in mn benen. Ik zie ook heel slecht en zie op de muur overdag en in het donker duizenden pixels snel bewegen en aan en uit flikkeren en het hoofd voelt als een mist, het bonkt en mn hersenen lijken wel onder constante 120 volt te staan. Ik voel allerlei brain zaps en heb het gevoel soms out te gaan door al het geflits in mn hoofd. Gedachtes racen tot de max. Maar ik wil zo graag van die troep af! Daarom vertik ik het om te verhogen of te stabiliseren… nog 11 weken en dan zit ik op 0. Nog even volhouden en dan hopen dat ik na een jaar verbetering mag merken. Ik hoop zo dat het mee valt maar ik houd rekening met minimaal nog een jaar in dezelfde toestand.  
 

Om het allemaal wat uitdagender te maken, wantja alleen lorazepam afbouw is natuurlijk niet genoeg, ben ik sinds 4 weken begonnen met een slaaprestrictie ondanks het afkicken. Ik probeer max 8 uur in bed te liggen ipv 14 uur om de slaapdiepte te verbeteren.

 

Ik fiets elke dag 25 seconden op de hometrainer en wil er elke week 5 secondes bij doen, ik hoop op deze manier dat mn lichaam er langzaam aan kan wennen en de verandering niet echt door heeft van het meer bewegen. Ga ik namelijk nu ineens elke dag een minuut bewegen als in wandelen of fietsen dan loop ik zo een aantal dagen met constant brandende zenuwen.
 

Ook probeer ik de OR-methode te volgen door om de 2 uur 20 minuten met een slaapmasker te liggen in rust, stilte en donker ondanks alle flitsen en schokken die ik dan voel in mn brein. Daardoor herstel ik wel mn ademhaling een paar keer per dag waardoor ik geen paniek of angstaanval nog heb gekregen, al voel ik deze wel met de dag dichterbij komen vanwege mijn ademhaling die steeds hoger en minder diep wordt, ondanks mn 6x daagse ademhalingsoefeningen.
 

Sinds het IHT slik ik (afgebouwd vanaf 100mg over 4 maanden naar 60mg) quetiapine om te slapen. Dit brengt wel echt mn kop helemaal tot rust waardoor ik binnen een uur zo moe ben dat ik kan slapen, gelukkig!!
 

Ook zit ik gelijk met mijn slaap restrictie sinds 4 weken weer in het licht de hele dag. Ondanks alle klachten. Ik huil gelukkig niet meer van het licht, of in ieder geval “nog” niet maar ik verwacht dat dit echt kwam door de serotonerge middelen en de b-vitamines. Sinds ik deze beide uit mn suppletie heb gehaald ben ik niet meer direct ziek en misselijk door (dag)licht.
 

Toch is het afbouwen nog mega zwaar en verlies ik soms geloof in herstel door alle klachten, met name het geflits en het slechte zien, de brandende zenuwen, de hoge benauwde ademhaling en gevoeligheid voor licht en geluid. Ik heb zo’n kleine beweegruimte elke dag door alle gevoeligheden dat ik bijna niks kan. Niet lezen, niet luisteren naar podcasts of series kan kijken, ik kan alleen hele rustige en zachte muziek aan en wonderbaarlijk ook korte stukjes EK-voetbal zonder geluid. Al denk ik niet dat het goed voor mn brein is, ik voel gewoon geen grenzen met prikkels tot ik 4 uur later de man met de hamer krijg. Daarom houd ik dit op een laag pitje.

Ik kan namelijk 4 uur lang bijna niets doen en dan plots dringt de activiteit van enkele uren eerder door.
 

Elke dag lijk ik voor nu een beetje achteruit te gaan door de afbouw, het wordt steeds zwaarder maar ik probeer door te zetten. Over 11 weken zou ik van 4,8mg naar 0mg zijn volgens dit schema. 
 

Ik hoop dat ik in mijn huidige staat nog een beetje een universitair waardig verhaal ervan heb kunnen breien, waarschijnlijk niet :p, maar ik hoop dat jullie mijn voorgeschiedenis begrijpen of herkennen en mij eventueel tips kunnen geven voor bij de afbouw. 

 

Ik heb ondertussen een nieuwe huisarts en deze probeert mij echt heel goed te helpen met de afbouw, gelukkig!! Echter… voelt het wel alsof ik nog een beetje hulp mis omdat ik van zo’n extreme hoeveelheid kom en geen anti depri aan kan vanwege aanhoudende gevoeligheid van het serotonine syndroom. Ik heb nog geen expert gevonden die raad weet met mijn situatie maar ik hoop toch dat lotgenoten of ergens uit de donkere krochten van het internet toch nog een expert op duikt die mij nieuwe adviezen kan geven. 
 

Bedankt in ieder geval voor het lezen van dit lange verhaal en alvast excuses voor door elkaar gehaalde gezegdes en taalfouten, het brein is met vakantie op pluto zoals je kunt lezen. 
 

Gr,

Dylan
 

 

bewerkt door Dylan07
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Dylan07 changed the title to Van 16mg naar 0mg lorazepam. Advies en lotgenoten gezocht!!

Wens je veel sterkte toe en hou vol 

ik ben ook door de psychiater aan allerlei medicatie verslaafd aan geraakt ik neem 20mg diazepam 70 mg methadon 7,5 mg mirtezepine en 10 mg zolpidemtartraat 

Ik slik ze al sinds eind maart maar voel me zieker erg onrustig en slaperig tegelijk ben angstig en bang heb hartkloppingen en heel veel huilen echt de hele dag door 

Ik heb de psychiater ook eerst gevraagd over de diazepam dat ik heb gelezen dat het afbouwen moeilijk is toen zei hij maak je niet druk ik heb een hele goeie afbouw schema 

En nu ik er vanaf wil omdat het vanaf maart slik en geen verbetering voel of zo voel dat het me zieker maakt slaperig maakt en onrustig tegelijk 

heeft hij gezegd probeer 1 mg per dag na 8 dagen ging het zo slecht dat ik weer naar 20 mg ging maar nog steeds me slecht voel 

nu heeft hij gezegd ik weet het ook niet en hij neemt niet meer op ben bang dat ik over een week wanneer mijn medicatie op is dat ie tenminste wel de medicatie voorschrijft 

heel veel sterkte en hou vol 

met mij is er geen hoop meer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)
2 uur geleden zei Diametha:

Wens je veel sterkte toe en hou vol 

ik ben ook door de psychiater aan allerlei medicatie verslaafd aan geraakt ik neem 20mg diazepam 70 mg methadon 7,5 mg mirtezepine en 10 mg zolpidemtartraat 

Ik slik ze al sinds eind maart maar voel me zieker erg onrustig en slaperig tegelijk ben angstig en bang heb hartkloppingen en heel veel huilen echt de hele dag door 

Ik heb de psychiater ook eerst gevraagd over de diazepam dat ik heb gelezen dat het afbouwen moeilijk is toen zei hij maak je niet druk ik heb een hele goeie afbouw schema 

En nu ik er vanaf wil omdat het vanaf maart slik en geen verbetering voel of zo voel dat het me zieker maakt slaperig maakt en onrustig tegelijk 

heeft hij gezegd probeer 1 mg per dag na 8 dagen ging het zo slecht dat ik weer naar 20 mg ging maar nog steeds me slecht voel 

nu heeft hij gezegd ik weet het ook niet en hij neemt niet meer op ben bang dat ik over een week wanneer mijn medicatie op is dat ie tenminste wel de medicatie voorschrijft 

heel veel sterkte en hou vol 

met mij is er geen hoop meer

Er is hoop voor iedereen. Zoek Ewout Kattouw, hij komt van 27 psychofarmaceutische medicijnen en bouwde alles door een hel heen af. Tot hij weer normaal werd binnen 4 jaar. Hij zat 27 jaar volledig aan al deze pillen. Als hij het kan, kan jij het ook. Hij is directeur van stichting pil, je zou hem kunnen benaderen! 
 

onthoud dat het slechts je hersenen zijn die verkeerde signalen geven en balans zoeken door de pillen, daardoor ben je zo ziek. Er is geen gevaar en er is niks mis met je. De klachten zijn alleen hels maar daar kun je uit komen door alles voorzichtig en uiterst traag, met gevoel en veel rust af te bouwen, iedereen kan dat! 

 

Succes, ook jij kan dit!

bewerkt door Dylan07
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Bedankt voor je mooie woorden maar het wil maar niet lukken bij mij ik voel dat niks beter wil worden het wordt af en toe slechter 

Ik ben helemaal ten einde raad ik wil zo graag een paar uurtjes dat het beter gaat maar niks werkt ben zo slaperig en onrustig tegelijk door de diazepam moet heel veel huilen ik geen afleiding vinden heb echt alles geprobeerd. Heb geprobeerd om mijn gevoelens te accepteren heb mindfulness gedaan probeer naar podcasts te luisteren maar kan me niet concentreren ik doe mijn best echt om alles te proberen maar niks wil lukken . Heb een paar psychiaters gemaild en iedereen zegt of het komt door de combinatie van medicatie of het komt door de overstap van 1 mg rivotril naar 15 mg diazepam in een keer ,ze zeggen als je geleidelijk overstapt krijg al klachten laat staan als je het in 1 keer doet en je hebt een te lage dosis diazepam eerst gehad . Maar ik zit nu op 20 mg diazepam. En iedereen zegt je moet het tijd geven maar niemand weet hoelang. Ik heb ook gevraagd om terug te gaan naar rivotril dan zeggen ze het kan helpen maar het kan het ook erger maken omdat je al zolang op diazepam zit . De cocktail medicatie die ik sinds maart slik is 70 mg methadon 20 md diazepam 7,5 mg Mertazepine en 10 mg zolpidemtartraat. Ik heb nog steeds niemand gevonden die deze medicatie neemt . Geloof me ik leef in een hel en het ergste is niemand die zegt ik weet hoe we het gaan aanpakken of hoe de traject gaat lopen om je beter te maken 

daarom word ik nog gekker als ik eraan moet denken en dat ik zo moet blijven 

ik wil sowieso geen medicatie erbij want niemand kan garanderen dat het ook beter wordt dus geen medicatie erbij 

vooral nu ik weet hoe moeilijk je er vanaf kunt komen als het niet helpt 

ik ben zo in de war , vergeetachtig, twijfel over alles, huilen de hele dag , kan nergens op concentreren niet eens een praatje maken , ik heb dit in bijna 1 uur getypt steeds wissen en steeds overnieuw lezen want vergeet waarover het gaat , ik ben zo onrustig niet normaal en slaperig, ben zo angstig en bang dat er iets ergs gaat gebeuren ik kan het niet meer volhouden. Ik heb zwaar hulp nodig wil opgenomen worden om van al deze medicatie af te komen . Ik weet dat opname zwaar is je mag niet roken , je gaat pijn lijden , je mag niet naar buiten maar toch wil ik dat anders lukt het me niet en voel dat ik zieker word door de medicatie het enige is dat ik daar zit bij artsen en mensen die hetzelfde meemaken, maar niemand wil me opnemen ze willen niet eens een second opinion aanvragen  daarom begin ik steeds aan zelfmoord te denken vooral rond deze tijd tot een uur of 11 avond denk ik aan zelfmoord en het wordt met de dag meer en meer en het wordt met de dag steeds je kan niet meer doe het . Eerst was het hou vol het komt goed maar nu wordt het steeds doe het dan ben je uit je leiden verlost 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dylan hoe gaat het nu met je . Hoe gaat de afbouw ? Ben je 2 dingen tegelijk aan het afbouwen de quetiapine en de lorazepam? En hoelang duurde het cold turkey afckiken van 30 mg Mertazepine? 
ik hoop dat het nu wat beter met je gaat 

ik wens je heel veel sterkte toe en respect dat je het vol kon houden 

hou vol het gaat je goed je bent een echte strijder 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 18-7-2024 om 13:22 zei Diametha:

Bedankt voor je mooie woorden maar het wil maar niet lukken bij mij ik voel dat niks beter wil worden het wordt af en toe slechter 

Ik ben helemaal ten einde raad ik wil zo graag een paar uurtjes dat het beter gaat maar niks werkt ben zo slaperig en onrustig tegelijk door de diazepam moet heel veel huilen ik geen afleiding vinden heb echt alles geprobeerd. Heb geprobeerd om mijn gevoelens te accepteren heb mindfulness gedaan probeer naar podcasts te luisteren maar kan me niet concentreren ik doe mijn best echt om alles te proberen maar niks wil lukken . Heb een paar psychiaters gemaild en iedereen zegt of het komt door de combinatie van medicatie of het komt door de overstap van 1 mg rivotril naar 15 mg diazepam in een keer ,ze zeggen als je geleidelijk overstapt krijg al klachten laat staan als je het in 1 keer doet en je hebt een te lage dosis diazepam eerst gehad . Maar ik zit nu op 20 mg diazepam. En iedereen zegt je moet het tijd geven maar niemand weet hoelang. Ik heb ook gevraagd om terug te gaan naar rivotril dan zeggen ze het kan helpen maar het kan het ook erger maken omdat je al zolang op diazepam zit . De cocktail medicatie die ik sinds maart slik is 70 mg methadon 20 md diazepam 7,5 mg Mertazepine en 10 mg zolpidemtartraat. Ik heb nog steeds niemand gevonden die deze medicatie neemt . Geloof me ik leef in een hel en het ergste is niemand die zegt ik weet hoe we het gaan aanpakken of hoe de traject gaat lopen om je beter te maken 

daarom word ik nog gekker als ik eraan moet denken en dat ik zo moet blijven 

ik wil sowieso geen medicatie erbij want niemand kan garanderen dat het ook beter wordt dus geen medicatie erbij 

vooral nu ik weet hoe moeilijk je er vanaf kunt komen als het niet helpt 

ik ben zo in de war , vergeetachtig, twijfel over alles, huilen de hele dag , kan nergens op concentreren niet eens een praatje maken , ik heb dit in bijna 1 uur getypt steeds wissen en steeds overnieuw lezen want vergeet waarover het gaat , ik ben zo onrustig niet normaal en slaperig, ben zo angstig en bang dat er iets ergs gaat gebeuren ik kan het niet meer volhouden. Ik heb zwaar hulp nodig wil opgenomen worden om van al deze medicatie af te komen . Ik weet dat opname zwaar is je mag niet roken , je gaat pijn lijden , je mag niet naar buiten maar toch wil ik dat anders lukt het me niet en voel dat ik zieker word door de medicatie het enige is dat ik daar zit bij artsen en mensen die hetzelfde meemaken, maar niemand wil me opnemen ze willen niet eens een second opinion aanvragen  daarom begin ik steeds aan zelfmoord te denken vooral rond deze tijd tot een uur of 11 avond denk ik aan zelfmoord en het wordt met de dag meer en meer en het wordt met de dag steeds je kan niet meer doe het . Eerst was het hou vol het komt goed maar nu wordt het steeds doe het dan ben je uit je leiden verlost 

Hi @Diametha

Als je een sterke drang voelt om af te gaan bouwen is er niets wat je tegenhoudt.

Het lijkt mijzelf het meest logisch om dan te beginnen met de diazepam en dat moet je natuurlijk heel voorzichtig doen, zoals Dylan ook al zei.

Ik hoop dat je de Ashton Manual al gelezen hebt, die geeft afbouwschema's. Dit zijn echter slechts algemene richtlijnen. Sommigen kunnen het veel sneller en voor weer anderen is dit nog veel te snel. Je moet dus afgaan op je eigen reacties.

Daarbij moet je wel in gedachten houden dat diazepam lang in je bloed blijft en dat je dus de gevolgen van een afbouwstap pas ten volle na bijvoorbeeld 2 weken merkt. Daarom kan het geen kwaad af te bouwen met tussenstappen van 2 weken.

Sommigen zijn het hier niet mee eens en vinden dat je het beste iedere dag kunt minderen, maar dan wel met superkleine stapjes. Dat noemt men een microtaper en die superkleine stapjes kan men maken met behulp van een precisieweegschaaltje en een nagelvijltje.

Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is te beginnen met een mindering van 1 mg. Het handigste is dat te doen met tabletjes van 2 mg. Die kun je dan doormidden breken.

Als je die niet kunt krijgen kun je het toch doen maar dan heb je een precisieweegschaaltje en een nagelvijltje nodig. Je zult zien dat het na enige oefening best meevalt.

Sterkte gewenst en hou vol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie echt 

maar ik voel me al zo slecht sinds ik ben overgestapt van 1 mg rivotril naar eerst 15 mg diazepam en dat in een keer en na 2 weken is de diazepam verhoogd naar 20 mg 

maar ik loop met klachten als ademhalingsproblemen ik kan heel moeilijk ademhalen in de ochtend vooral ik loop met hartkloppingen, angst , huilen de hele dag , heel erg slaperig en heel erg onrustig tegelijk de hele dag constant, ik twijfel over alles , ik kan letterlijk niet stil zitten en kan mijn ogen niet open houden, als ik maar effe in slaap val dan word ik zo depressief en krijg zulke heftige huilbuien, 

ik heb geprobeerd om met 1 mg per 10 dagen af te bouwen de diazepam op dag 8 werden deze klachten zo heftig dat toen ik naar de huisartsenpost ging en zij mijn hartkloppingen heeft gemeten heeft ze me aangeraden om meteen naar mijn oude dosis van 20 mg te gaan en mijn psychiater erover bellen 

En dat heb ik gedaan en die zei je moet het afwachten en dan zien we wel 

ik slik dus 70 mg methadon rond half 9 en dan rond 12 uur 5 mg diazepam en om 16 uur 5 mg diazepam en om 20 uur 10 mg diazepam en om 21 uur 7,5 mg mirtezepine en om 22 uur 10 mg zolpidemtartraat 

Als ik de methadon neem begin ik na 1 uur onrustig te worden en als ik om 12 uur de diazepam neem krijg ik geen adem meer en word ik nog onrustiger en slaperig tegelijk en als ik de diazepam om 16 uur neem dan word ik nog slaperiger en krijg ik huilbuien en word ik somber achtig en als ik om 20 uur de diazepam neem blijft gewoon alles hetzelfde behalve die slaperige gaat dan weg maar de andere klachten blijven en dan neem ik de mertezepine verandert niks alle klachten blijven die onrust en huilbuien behalve die slaperige gaat weg en als ik de zolpidemtartraat neem gebeurt er ook niks tot Rond 23 uur dan begin ik weer slaperig te worden en dan weet ik niet hoe ik in slaap val 

ik ben wel 39 kg aangekomen omdat ik in de nacht naar de avondwinkel ga zonder dat ik me het kan herinneren en 15 a 20 repen chocola koop en alles op eet en de laatste tijd val ik vaak in de nacht voor de voordeur en ik laat af en toe de voordeur open tot mijn buurvrouw in de ochtend het me zegt of ik laat de koelkast deur open dit allemaal zonder dat ik het me kan herinneren en heel veel dingen 

En dat vertel ik mijn psychiater en die vindt het niet zo erg . Ik zeg stel ik word door een auto geschept dan zegt ie nee dat gebeurt niet en ik ben zo vergeetachtig en dat zeg ik hem ook dan vraagt ie weet je wie ik ben weet je waar je bent aaah dan komt het goed terwijl ik in een hel leef en de medicatie alles erger maken en ik kan er niet met en ik kan zeker niet zonder ik word helemaal gek 

wil zo graag opgenomen worden zodat ze kunnen zien wat ik meemaak en zodat ik onder begeleiding afbouw 

iedereen is anders en bij mij geven deze combinatie van medicatie mij heel veel klachten en vooral toen ik de overstap maakte van rivotril 1 mg naar diazepam toen werd alles erger 

ik ga naar de huisarts maar die zegt ik kan niks doen je moet het met je psychiater bespreken en de psychiater wil geen second opinion aanvragen, wil geen verwijzing geven voor opname of zo , ik leef in een hel ik hou het niet meer zo , ik heb de laatste tijd heel veel zelfmoord neigingen en het wordt met de dag meer en erger 

bij mij wil die mindfulness en gevoelens accepteren en afleiding niet lukken hoe veel ik mijn best ook doe niks helpt ik word helemaal gek 

als iemand advies heeft of wat dan ook 

ik ben ten einde raad en zelfmoord begint de enige oplossing te zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Diametha:

Bedankt voor je reactie echt 

maar ik voel me al zo slecht sinds ik ben overgestapt van 1 mg rivotril naar eerst 15 mg diazepam en dat in een keer en na 2 weken is de diazepam verhoogd naar 20 mg 

maar ik loop met klachten als ademhalingsproblemen ik kan heel moeilijk ademhalen in de ochtend vooral ik loop met hartkloppingen, angst , huilen de hele dag , heel erg slaperig en heel erg onrustig tegelijk de hele dag constant, ik twijfel over alles , ik kan letterlijk niet stil zitten en kan mijn ogen niet open houden, als ik maar effe in slaap val dan word ik zo depressief en krijg zulke heftige huilbuien, 

ik heb geprobeerd om met 1 mg per 10 dagen af te bouwen de diazepam op dag 8 werden deze klachten zo heftig dat toen ik naar de huisartsenpost ging en zij mijn hartkloppingen heeft gemeten heeft ze me aangeraden om meteen naar mijn oude dosis van 20 mg te gaan en mijn psychiater erover bellen 

En dat heb ik gedaan en die zei je moet het afwachten en dan zien we wel 

ik slik dus 70 mg methadon rond half 9 en dan rond 12 uur 5 mg diazepam en om 16 uur 5 mg diazepam en om 20 uur 10 mg diazepam en om 21 uur 7,5 mg mirtezepine en om 22 uur 10 mg zolpidemtartraat 

Als ik de methadon neem begin ik na 1 uur onrustig te worden en als ik om 12 uur de diazepam neem krijg ik geen adem meer en word ik nog onrustiger en slaperig tegelijk en als ik de diazepam om 16 uur neem dan word ik nog slaperiger en krijg ik huilbuien en word ik somber achtig en als ik om 20 uur de diazepam neem blijft gewoon alles hetzelfde behalve die slaperige gaat dan weg maar de andere klachten blijven en dan neem ik de mertezepine verandert niks alle klachten blijven die onrust en huilbuien behalve die slaperige gaat weg en als ik de zolpidemtartraat neem gebeurt er ook niks tot Rond 23 uur dan begin ik weer slaperig te worden en dan weet ik niet hoe ik in slaap val 

ik ben wel 39 kg aangekomen omdat ik in de nacht naar de avondwinkel ga zonder dat ik me het kan herinneren en 15 a 20 repen chocola koop en alles op eet en de laatste tijd val ik vaak in de nacht voor de voordeur en ik laat af en toe de voordeur open tot mijn buurvrouw in de ochtend het me zegt of ik laat de koelkast deur open dit allemaal zonder dat ik het me kan herinneren en heel veel dingen 

En dat vertel ik mijn psychiater en die vindt het niet zo erg . Ik zeg stel ik word door een auto geschept dan zegt ie nee dat gebeurt niet en ik ben zo vergeetachtig en dat zeg ik hem ook dan vraagt ie weet je wie ik ben weet je waar je bent aaah dan komt het goed terwijl ik in een hel leef en de medicatie alles erger maken en ik kan er niet met en ik kan zeker niet zonder ik word helemaal gek 

wil zo graag opgenomen worden zodat ze kunnen zien wat ik meemaak en zodat ik onder begeleiding afbouw 

iedereen is anders en bij mij geven deze combinatie van medicatie mij heel veel klachten en vooral toen ik de overstap maakte van rivotril 1 mg naar diazepam toen werd alles erger 

ik ga naar de huisarts maar die zegt ik kan niks doen je moet het met je psychiater bespreken en de psychiater wil geen second opinion aanvragen, wil geen verwijzing geven voor opname of zo , ik leef in een hel ik hou het niet meer zo , ik heb de laatste tijd heel veel zelfmoord neigingen en het wordt met de dag meer en erger 

bij mij wil die mindfulness en gevoelens accepteren en afleiding niet lukken hoe veel ik mijn best ook doe niks helpt ik word helemaal gek 

als iemand advies heeft of wat dan ook 

ik ben ten einde raad en zelfmoord begint de enige oplossing te zijn

Hi Diametha,

Je schrijft dat je geprobeerd hebt de diazepam met 1 mg per 10 dagen af te bouwen.

Eerder schreef je echter:
heeft hij gezegd probeer 1 mg per dag na 8 dagen ging het zo slecht dat ik weer naar 20 mg ging maar nog steeds me slecht voel

Dus de ene keer zeg je per dag, en de andere keer per 10 dagen. Dat maakt een groot verschil.

Dus voor de duidelijkheid: hoeveel mg diazepam slikte je toen je naar de huisartsenpost ging?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bedoel per 10 dagen 

kon ik maar per dag afbouwen 

dus het was 20 mg en toen heb ik 8 dagen met 19 mg gelopen en toen brak de hel los , hartkloppingen hallucineren onrust niet normaal overgeven angst bangheid echt niet normaal 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Diametha:

Ik bedoel per 10 dagen 

kon ik maar per dag afbouwen 

dus het was 20 mg en toen heb ik 8 dagen met 19 mg gelopen en toen brak de hel los , hartkloppingen hallucineren onrust niet normaal overgeven angst bangheid echt niet normaal 

Hi Diametha,

Ik zal hierop reageren in het deelforum Wie is wie, in je eigen draadje. We zitten nu in het draadje van Dylan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)
Op 18-7-2024 om 13:48 zei Diametha:

Dylan hoe gaat het nu met je . Hoe gaat de afbouw ? Ben je 2 dingen tegelijk aan het afbouwen de quetiapine en de lorazepam? En hoelang duurde het cold turkey afckiken van 30 mg Mertazepine? 
ik hoop dat het nu wat beter met je gaat 

ik wens je heel veel sterkte toe en respect dat je het vol kon houden 

hou vol het gaat je goed je bent een echte strijder 

Het gaat beter en slechter. Ik ben te snel gegaan. Daardoor erge visuele verstoringen die lijken op visual snow syndrome. Deze had ik al met vergiftiging en komen nu dus weer terug. Ik heb de podcast in de macht van de benzo’s geluisterd en ben onder begeleiding van elisabeth krijtenburg (deafbouwcoach .nl) aan het afbouwen. Zij weet ontzettend veel van langzame tapering van het afbouwen van benzo’s. Je kan ook haar poscast luisteren. Ik ben door haar op de diazepam overgezet en dat gaat veel beter. Met 10% per maand verdeeld over 30 dagen afbouwen en kijken wat die mini-stapjes doen. Wss is dat heel haalbaar. 

 

Daarnaast doe je te veel je best om je klachten te verlichten en op te lossen met 1 activiteit of magische sleutel. Dit maakt het erger. Probeer om de 2 uur 20 minuten te liggen in het pikke donker. De OR-methode heet dit. Is een boek van Fleming.  Helpt om je rust te vinden, hoe langer je dit doet hoe beter het werkt. Werkt wel pas na een aantal maanden dus, je moet het echt volhouden en daardoor ga je steeds beter herstellen tijdens je rustmomenten. Je brein en zenuwstelsel krijgen de kans te ontprikkelen en de balans te herstellen. En vooral positieve gedachtes dat je gaat herstellen helpt heel erg. Luister deze meditatie eens per dag bijvoorbeeld: 

 

 

super krachtig. Hoe meer je dit verteld tegen jezelf hoe meer je klachten verlichten. En balans en beweging zijn ook erg belangrijk. Ik zou zeggen contacteer de afbouwcoach, ik heb een hele positieve ervaring met haar. Zij weet hier veel van, zeker van benzo’s. Maar luister ook naar je lichaam. 

 

En ja die onrust herken ik ook erg. Probeer je actieradius te vinden. Begin met minimaal bewegen. 1 minuut wandelen per dag en ga met 10-15% per maand omhoog en verdeel de stapjes over 30 dagen. Dus 1 tot 1,5 seconde per dag, afgerond naar boven verhogen. Zo slaap je steeds dieper en leer je ie zenuwstelsel heel langzaam te wennen aan de belasting. 
 

succes en je kan dit! Bel desnoods Elisabeth, zij kan je echt helpen! 

bewerkt door Dylan07
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...