Spring naar bijdragen

Voorstellen


pipa

Aanbevolen berichten

Hoi mijn dochter is verslaafd aan mauw (3mmc) en alcohol. Donderdag gaat ze detox in. Wil haar heel graag goed steunen. Ze gaat daarna dagbehandeling volgen in groepsverband. Hebben jullie tips?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Pipa, welkom op dit wat stille onderdeel van het forum Verslaving de baas.

Ik ben zelf een “verslaafde in herstel”, zoals dat wel genoemd wordt. Ik heb veel alcohol gedronken en ben daar nu ruim 10 jaar geleden mee gestopt. Ik bezoek (nog steeds) een of twee zelfhulpgroepen per week. Waar ook naasten komen.

Je wilt je dochter graag steunen en vraagt om tips. Je kunt misschien beginnen met aan haar vragen wat ze nodig heeft van jou. Dat kun je voor de detox doen, maar ook nog een keer nadat ze daar doorheen is. 

Je kunt eens naar het filmpje van Els Noorlander kijken op het internet, het staat op YouTube. Een presentatie van 35 minuten over (alcohol) verslaving. Uiterst leerzaam en prettig gebracht.

Veel naasten faciliteren de verslaving van hun partner, kind, vriend, ouder, broer, zus (…) door rommel op te ruimen, geld te lenen, weg te brengen of op te halen, gedrag te tolereren waar je het eigenlijk niet mee eens bent, hem of haar te verontschuldigen bij anderen (…). Dat gebeurt veelal uit liefde en betrokkenheid. Het is de vraag of het echt help, of dat het juist de verslaving in stand houdt. Er wordt wel gezegd dat je iemand met een verslaving het beste kunt helpen, door hem of haar niet te helpen. Grenzen stellen, bewaken en handhaven. Iets met zachte heelmeesters…
Dit is lastige materie en iedere situatie is weer anders. Net zoals er zelfhulpgroepen voor verslaafden zijn, zijn die er ook voor naasten. Bij de Intact groepen ontmoeten (gestopte) verslaafden elkaar en zijn ook naasten welkom. Dat werkt goed. Specifiek voor naasten alleen zijn de Al Anon groepen. Deelname als naaste is dan niet zozeer om te leren hoe je je dochter kunt begeleiden, maar veel meer hoe je zorgt dat je zelf overeind blijft. Uiteindelijk heeft je dochter daar, naar mijn mening, ook het meeste aan. 

Je dochter gaat een dagbehandeling in groepsverband in. Soms hebben instelling voor verslavingszorg ook een programma of een contactpersoon voor naasten. Dat zou je kunnen navragen. Ook zijn er cursussen voor naasten, waar je in groepsverband in een aantal sessies veel informatie kunt opsteken.

Stoppen met gebruiken van een middel of middelen kan makkelijk zijn. Gestopt blijven is een stuk lastiger voor veel mensen. Ik hoop natuurlijk dat jouw dochter dit allemaal fluitend te boven komt. Het komt echter best vaak voor, dat het een aantal pogingen kost voordat iemand echt kan stoppen. Ik wil niet pessimistisch zijn, maar hou er rekening mee dat het zo kan lopen. 

Hou je goed, Pipa

bewerkt door MijnGerrit
Autocorrectie :(
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@pipa Vandaag is dan de dag dat je dochter de detox ingaat. Ik wens haar en jullie een goede start daar en hoop dat ze na de detox een prettige groep voor verdere behandeling vindt. 

Stoppen met gebruik van een middel of middelen is erg makkelijk. Zelf ben ik vele malen gestopt met drinken. Gestopt blijven is een heel ander verhaal. Na mijn behandeling heb ik een zelfhulpgroep opgezocht en, zoals ik eerder schreef, kom ik daar nog steeds. Zelfhulpgroepen kunnen een plek zijn waar je je verhaal kwijt kunt, waar mensen je goed begrijpen, waar je veel kunt opsteken van anderen die net iets verder zijn dan jij, of die net gaan deelnemen. Ook voor je dochter zou een zelfhulpgroep, na haar behandeling, mogelijk steunend kunnen zijn. Deelname kan voorkomen dat je terugvalt in gebruik, omdat je je bewust blijft van waar je vandaan kwam. In ruwweg het oosten van het land heb je Intact zelfhulpgroepen en een paar DJMIK groepen (die zijn specifiek voor jongeren). Op een aantal plekken in Nederland zijn Buitenveldert groepen en in heel veel plaatsten AA, CA en NA groepen. Intact, Buitenveldert en de -A groepen hebben hun eigen aanpak. Als ze gaat, is het het beste om minimaal driemaal deel te nemen, liefst wat vaker, voordat ze besluit of het wel of niet iets voor haar is. 

Nou, dit wilde ik nog even kwijt. Ik zal duimen voor jullie.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...