Spring naar bijdragen

Stoppen makkelijk, maar volhouden?


Francois

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

3 Weken geleden heb ik mijn been gebroken, sindsdien niet gedronken omdat ik niet naar de winkel kan en de mensen om mij heen wil ik niet met alcohol kopen belasten. Ook zie ik bij dit nadeel (been breken) een voordeel, ik heb straks 5 weken niet gedronken en dat is een klein geschenk.

Tot gisteren ging het relatief makkelijk. Gisteren heb ik de hele dag aan drinken gedacht, ik drink altijd in de avonden, ongeveer 3 tot 4 flessen wijn. Ik werd er helemaal gek van. Gelukkig kwam er iemand die eten bracht en die is bij me gebleven tot 21:00 uur, daarna ben ik naar bed gegaan.

Ik zal deze beproevingen vaker moeten doorstaan, en dan denk ik aan de voordelen en de nadelen, en ik weet dat de nadelen op de lange termijn 10 keer erger zijn.

Hoe doen jullie dat, ik wil graag de rest van mijn leven niet meer drinken, maar besef dat het elke dag mis kan gaan, dat is erg vervelend om dat te realiseren.

Vanmiddag komt er iemand van Tactus bij mij thuis, hopelijk kan zij ertoe bijdragen dat ik beter 'bewapend' de strijd kan gaan winnen.

Ik ben 38 en heb ongeveer 5 jaar gedronken, met periodes van stoppen erbij.

Ben benieuwd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi RJ,

dus je hebt nu even een geluk bij een ongeluk!

de eerste drie weken gingen bij mij als vanzelf, ik was vrolijk en taalde niet naar drank. nu wordt het lastiger en ik probeer balans te zoeken in actieve dingen en ontspanning. daarbij is een vaste structuur voor mij heel belangrijk. ik dronk ook sinds vijf jaar twee flessen wijn in de avonduren. je zult ook merken dat je overdag nauwelijks zucht hebt. mss kan Baclofen of Campral je nog ondersteunen? deze twee nemen de zucht naar alcohol weg.

succes en beterschap!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt, overdag gaat het wel de avonden alleen blijven moeilijk. Ik probeer goede dagbesteding te vinden voor als het gips eraf mag en ik weer dingen kan gaan ondernemen, dat is wel heel belangrijk. Anders duurt een dag te lang, en een trip naar de winkel is soms snel gemaakt, helaas. Nou toevallig dat we bijna tegelijk zijn gestopt, ben benieuwd hoe je het gaat volhouden !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Volhouden is het lastigste...bij mij helpt niet te ver vooruit kijken stilstaan bij het hier en nu.

- Niet te ver vooruit kijken

- Bezig blijven

- Zoek iets waar je plezier aan beleeft, pak een oude hobby op

- Ga sporten

- Beloon jezelf

- Ga na welke mensen in je omgeving positief bijdragen aan het geen alcohol drinken, iemand die zelf niet drinkt is makkelijker om mee uiteten te gaan dan iemand die wel drinkt.

- Kijk om je heen, echt niet iedereen drinkt. Er zijn genoeg mensen die op een avond op bezoek/op een feestje niet drinken en toch plezier hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Volhouden klinkt beladen.

Volhouden impliceert dat het elke dag weer van mij afhangt.

 

Stoppen doet iedereen elke dag. 

 

Volhouden is voor mij gewoon elke dag besluiten om vandaag niet te drinken. Gisteren kan ik niet meer veranderen en morgen kan ik vandaag niet beïnvloeden. Vanochtend ben ik gestopt voor vandaag. Dit gaat al tijden goed. Elke dag bel ik mijn maatje om te vertellen dat ik droog naar bed ga en dat ik vanochtend met succes gestopt ben. Zij wordt die telefoontjes nooit zat.

Zij weet dat er ooit een dag kan komen dat ik iets anders moet melden. Maar wee de dag dat ik niks meld. Dan zal zij weten dat ik mij verstop en dat mijn verslaving een kans gaat krijgen omdat ik niet toe wil geven dat mijn drang naar drank sterker was dan mijn drang naar genezing.

 

Volhouden klinkt mij in de oren als uitzichtloos lijden.

Uitzichtloos lijden doet mij denken aan een goede reden voor vrijwillige euthanasie. En dat terwijl er niets meer aan de hand is dan het feit dat ik vandaag geen biertje pak. Dhuh!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Vandaag belde ik een maatje, mijn Brother in Arms waarmee ik tegelijkertijd gestopt ben. Ik wist niet beter dan dat wij 2 de enigen waren van onze groep die nog clean waren. En we hadden de laatste mijlpaal nog niet sámen gevierd. 

Dat gaat dus ook niet gebeuren. Nu ben ik toch een beetje verdrietig. 

Gelukkig is zij wel weer overnieuw begonnen met gestopt zijn  verder gegaan met gestopt zijn en dus ben ik vreselijk trots en blij dat ze het bijltje er niet bij neer gooit. Ze heeft verteld dat het zo vreselijk veel energie heeft gekost om de schaamte en zelfveroordeling en teleurstelling van zich af te werpen, hartverscheurend. Wat dapper van iedereen die na een knieval toch weer op staat en doorgaat. Dit is toch wel een schrikbeeld voor mij. Het maakt dat alles wat bij mij lijkt op een behoefte aan vluchten onder de loep te leggen. Het maakt dat ik behoefte krijg om alles, echt alles open te gooien en te bespreken. Want ik weet heel goed wat er gaat gebeuren als ik het alleen ga doen. Dan ga ik het niet volhouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Als je wil zijn er overal zelfhulpgroepen die zich hiermee bezig houden.

De meeste gaan ervan uit dat je je welbevinden en je geluk in jezelf moet zoeken en niet extern. Dus niet uit een fles, doosje pakje pilletje, sex, andere vrouw, gokkast, eten en ga zo maar verder.

Dat kan door op een andere manier naar je leven te kijken. Vooral het kijken naar je eigen bijdrage aan je huidige situatie, in plaats van naar anderen te wijzen, draagt daar voor mij erg aan toe bij.

Liefde, daar draait het om, ook liefde voor jezelf, dat is de oplossing.

 

( Die groepen die ik bedoel zijn AA, NA, CA, SLA enzovoorts, in bijna elke grotere plaats te vinden.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi geschreven Jowan. En ieder woord is waar. Liefde is de oplossing maar het is een wandeling om zover te komen om dit zelf te ervaren.

 

"So he..........ben je gestopt met drinken? Hoe is je dat gelukt?"

"Met liefde, hoezo?"

 

Pas nadat ik uit mijn kleine wereldje stapte om het grotere geheel in beeld te krijgen zag ik hoe mijn wereldje draaide om mijn ikje. In gewoon Nederlands noemen we dat egocentrisme.

Pas nadat ik ging kijken waarom ik dingen tot een verslaving zo groot liet worden ging ik via de patronen anders naar mijzelf kijken. Toen pas zag ik een schrijnend tekort aan Liefde. Liefde was niet een slotwoord, het was pas het begin van aan-mijzelf-werken. En dan bevond ik mij dus in een fase waar het woord 'volhouden' hol klinkt want alcohol niet opzoeken is nu het minst moeilijk. Alles is een fase. Denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...