Spring naar bijdragen

Afbouwen Lorazepam


Isabeau

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben nieuw. Sinds eind augustus ben ik begonnen met afbouwen van Lorazepam. Vroeger nam ik dit ook overdag. Nu neem ik nog 2,5 mg om te slapen. Ik zou nog verder willen afbouwen maar ik heb zoveel nevenwerkingen dat ik er bang van ben geworden. Ik heb veel paniekaanvallen, ik heb soms de indruk dat ik ga sterven. Veel hartkloppingen. Zodra ik wakker word krijg ik het angstig. S’nachts lig ik nu ook soms wakker. Dan heb ik van die vreemde ideeën. TV kijken lukt niet meer zo goed. Vooral het nieuws. Ik heb ook veel huilbuien. Mijn man is erwel voor mij maar het is niet altijd eenvoudig voor hem. 

Veel dank bij voorbaat voor jullie raad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Isabeau, 

 

wat vervelend dat je deze klachten ervaart! Ook ik heb deze klachten helaas. Ik heb vanwege een jetlag waarin ik een aantal slapeloze nachten had helaas LoRazepam gekregen en na dagelijk gebruik van 2 mg gedurende 5 weken moest ik abrupt stoppen. 
 

Nu ben ik 4 weken verder en de klachten zijn niet verminderd. Ik maak mij hier ernstige zorgen over. 
 

ik hoop dat er mensen zijn die ervaringen hebben met stoppen en die ons kunnen voorzien van advies of hoop kunnen geven op herstel? 
 

hoe gaat het nu met jou? 
 

groetjes 

 

Maria 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste @Kannietmeerk  @Cyclad58ik ben jullie namen tegen gekomen en ik las dat jij ervaringsdeskundige bent op het gebied van afbouwen LoRazepam. 
 

mochten jullie in de gelegenheid zijn dan zou ik graag advies willen van jou als ervaringsdeskundigen. 
 

vanwege een jetlag ben ik helaas in aanraking gekomen ( via huisarts ) met LoRazepam. Ik heb dagelijks 2 mg gebruikt gedurende 5 weken en tijdens deze 5 weken hebben ze ook gewisseld met Temazepam. ( 14 dagen LoRazepam, acuut verwisseld met temazepam 10 dagen en toen weet 10 dagen t weer terug naar 2 mg LoRazepam) daarna weer acuut moeten stoppen. Dit is nu 4 weken verder en de klachten zijn erg groot, waaronder ernstige slapeloosheid. 
 

ik maak in de nacht korte slaap uurtjes ( Max 3 uurtjes met onderbrekingen) en het is vooral lichte slaap omdat ik elke keer een levendige droom heb. 
 

nu ik 4 weken verder ben maak ik mij hier ernstige zorgen over. Ik vroeg mij af of mijn slaap gaat verbeteren en of de diepe slaap nog terug kan keren. 
 

de psychiater geeft aan dat ik na 4 weken gestopt te zijn ook terug kan gaan naar een benzo ( diazepam bijv) of ze stellen een AD voor, maar heeft dat enig effect en is dit aan het raden? 
 

ik had gehoopt dat het na 4 weken gestopt te zijn beter zou gaan, maar het lijkt alsof de klachten erger worden. 
 

ik voel me o.A. Nu ook overdag erg angstig en niet meer mezelf. Mijn man maakt zich hier ook ernstige zorgen over. 
 

ik hoop van jullie te horen! 
 

alvast veel dank, 

 

‘Maria 
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Maria1980:

Beste Isabeau, 

 

wat vervelend dat je deze klachten ervaart! Ook ik heb deze klachten helaas. Ik heb vanwege een jetlag waarin ik een aantal slapeloze nachten had helaas LoRazepam gekregen en na dagelijk gebruik van 2 mg gedurende 5 weken moest ik abrupt stoppen. 
 

Nu ben ik 4 weken verder en de klachten zijn niet verminderd. Ik maak mij hier ernstige zorgen over. 
 

ik hoop dat er mensen zijn die ervaringen hebben met stoppen en die ons kunnen voorzien van advies of hoop kunnen geven op herstel? 
 

hoe gaat het nu met jou? 
 

groetjes 

 

Maria 

Best Maria

Ja, ik wacht ook op wat advies want het is verschrikkelijk. Sinds een paar dagen gaat het een heel klein beetje beter. Maar op 14 november zal ik weer afbouwen met mijn psychiater. Normaal gezien 1/10 per maand. Ik zou er toch zo snel mogelijk willen van af zijn ik ben deze verlsaving beu. Vroeger nam ik ook AD maar dan is het ook afwennen nadien. Ik wil niets meer in mijn lichaam. Indien je zonder kan, raad ik het jou af. Ik weet hoe hard het is maar we moeten volhouden. Het is de enige oplossing. Vertel me ook maar hoe je je voelt. We kunnen mekaar opbouwen tijden deze afbouw.  Groetjes. Isabeau

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hallo iedereen,

 

ik weet niet hoeveel informatie jullie hebben op dit gebied. Wellicht hebben jullie de Ashton Manual al gelezen? Lorazepam (Ativan) is een sterke Benzodiazepine; ongeveer 10 keer zo sterk dan Diazepam (Valium). Lorazepam is een kortwerkende Benzo. Als er sprake is van lichamelijke afhankelijkheid, kan er "interdose withdrawal" plaatsvinden; betekenend dat je tussen je doseringen ontwenningsverschijnselen krijgt.

 

Mijn ervaring binnen de psychiatrie is dat je standaard in één keer overgezet wordt naar Diazepam, vanwege de lange halfwaardetijd. Binnen de gemeenschap kiezen sommigen ervoor om direct van Lorazepam af te bouwen; hierin zou je moeten kunnen kiezen. Belangrijk is dan dat je meerdere keren per dag de dosering neemt. Je zou dan kunnen kiezen voor een water titratie of de pilletjes vijlen.

 

Groetjes,

Naf1983

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 17-11-2023 om 09:23 zei Isabeau:

Hallo Naf83, nee, ik ken de Ashton Manual absoluut niet. Mischien wat meer informatie daaromtrent? Bedankt bij voorbaat 

Groetjes,

Isabeau 

 

Op 31-10-2023 om 18:49 zei Isabeau:

Hallo, ik ben nieuw. Sinds eind augustus ben ik begonnen met afbouwen van Lorazepam. Vroeger nam ik dit ook overdag. Nu neem ik nog 2,5 mg om te slapen. Ik zou nog verder willen afbouwen maar ik heb zoveel nevenwerkingen dat ik er bang van ben geworden. Ik heb veel paniekaanvallen, ik heb soms de indruk dat ik ga sterven. Veel hartkloppingen. Zodra ik wakker word krijg ik het angstig. S’nachts lig ik nu ook soms wakker. Dan heb ik van die vreemde ideeën. TV kijken lukt niet meer zo goed. Vooral het nieuws. Ik heb ook veel huilbuien. Mijn man is erwel voor mij maar het is niet altijd eenvoudig voor hem. 

Veel dank bij voorbaat voor jullie raad

Goedemiddag 

Ik heb vandaag na 2 jaar voor het eerst weer op dit forum gekeken 

Ik begrijp je heel goed ik weet hoe moeilijk het is gelukkkig ben ik van lorazapam af gekomen nu 2 jaar 

ik had enorm zwaar 4 jaar gehad met angst paniek en al die dingen die je hebt geschreven ik slikte zoveel lora en AD 

waren donkere tijden 

gelukkig schijnt de zon en licht weer 

als tip van mij is lieverd 

houd vol het gaat allemaal over echt geloof erin je 

niet opgegeven 

probeer niet naar die rare stemming te luisteren 

 

doe veel wandelen blijven wandelen totdat je moe wordt en thuis aankomt om niet te kunnen denken 

eet goed blijven eten 

ik krijg er gewoon tranen van nu net wat ik nu allemaal schrijf 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Frank, 

Bedankt voor de reactie! Fijn om te lezen dat genezing ook mogelijk is! 
 

ik heb een vraagje over jouw ervaring, wie weet kan het mij hoop geven. 
 

op dit moment ben ik nu 6 weken vrij van LoRazepam. Ik moest dit op advies cold turkey doen ( gedurende 5 weken had ik dit geslikt 2 mg per dag om te slapen ) 

 

op dit moment slaap ik nog steeds bijna niet ( meestal een uur per nacht en dan schrik ik wakker uit een levendige droom , het lijkt net alsof ik niet meer in een diepe slaap terecht kan komen). 
 

dit maakt mij ernstige zorgen, omdat ik nu inmiddels al 6 weken verder ben. 
 

heb jij dit ook zo ervaren mbt slaap? 
 

nogmaals dank voor delen van positief geluid, 

 

groetjes 

 

Maria 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Fraankk:

 

Goedemiddag 

Ik heb vandaag na 2 jaar voor het eerst weer op dit forum gekeken 

Ik begrijp je heel goed ik weet hoe moeilijk het is gelukkkig ben ik van lorazapam af gekomen nu 2 jaar 

ik had enorm zwaar 4 jaar gehad met angst paniek en al die dingen die je hebt geschreven ik slikte zoveel lora en AD 

waren donkere tijden 

gelukkig schijnt de zon en licht weer 

als tip van mij is lieverd 

houd vol het gaat allemaal over echt geloof erin je 

niet opgegeven 

probeer niet naar die rare stemming te luisteren 

 

doe veel wandelen blijven wandelen totdat je moe wordt en thuis aankomt om niet te kunnen denken 

eet goed blijven eten 

ik krijg er gewoon tranen van nu net wat ik nu allemaal schrijf 

Vanharte dank voor jouw aanmoedigingen, die heb ik echt nodig. Ik wil daar ook allemaal vanaf. Ik heb er ook al veel te veel geslikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 18-11-2023 om 14:24 zei Maria1980:

Beste Frank, 

Bedankt voor de reactie! Fijn om te lezen dat genezing ook mogelijk is! 
 

ik heb een vraagje over jouw ervaring, wie weet kan het mij hoop geven. 
 

op dit moment ben ik nu 6 weken vrij van LoRazepam. Ik moest dit op advies cold turkey doen ( gedurende 5 weken had ik dit geslikt 2 mg per dag om te slapen ) 

 

op dit moment slaap ik nog steeds bijna niet ( meestal een uur per nacht en dan schrik ik wakker uit een levendige droom , het lijkt net alsof ik niet meer in een diepe slaap terecht kan komen). 
 

dit maakt mij ernstige zorgen, omdat ik nu inmiddels al 6 weken verder ben. 
 

heb jij dit ook zo ervaren mbt slaap? 
 

nogmaals dank voor delen van positief geluid, 

 

groetjes 

 

Maria 

 

Goedeavond 

Maria 

goed van je dat je stopt bent echt sterk van je 

ik heb het ook gehad dat je niet even tijdje diep kan slapen maar maak je niet druk dat is goed teken juist positief signaal is dat 

want die rommel heeft even tijd nodig 

geduld Maria geduld echt 

je bent er al doorheen 

komende tijd moet je zien als genezen 

+ sterker met denkkracht 

nu even geduld afwachten en niet slikken je wordt met tijd nuchter 

je krijgt energie 

ik ga je steunen in deze proces ik ben trots op je 

ik weet hoe rot het is dat niemand je begrijpt in deze proces 

het komt goed wat je nodig hebt in deze afkicken periode is 

je eigen niet alleen voelen blijf schrijven deel maar met mij ik ga je steunen Maria 

Nu dat ik beter ben Maria 

wil ik iemand steunen dat ben ik schuldig 

geloof me Maria 

Jij gaat het ook meemaken om weer terug te komen in de leven 

zo fijn gevoel

je bent gewoon verzwakt meer niet 

kan iedereen overkomen 

 

ik begrijp je 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Isabeau:

Vanharte dank voor jouw aanmoedigingen, die heb ik echt nodig. Ik wil daar ook allemaal vanaf. Ik heb er ook al veel te veel geslikt.

Echt stoppen beste keuze die je kan maken 

dat is alleen beter 

als ik ben gestopt kan jij het ook 

ik heb ook zoveel geslikt door paniek angst 

waren zwaren tijden maar geduld loont blijf volhouden 

nadat je gestopt bent is de genezing begonnen zie moet je het zien 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Fraankk:

 

Goedeavond 

Maria 

goed van je dat je stopt bent echt sterk van je 

ik heb het ook gehad dat je niet even tijdje diep kan slapen maar maak je niet druk dat is goed teken juist positief signaal is dat 

want die rommel heeft even tijd nodig 

geduld Maria geduld echt 

je bent er al doorheen 

komende tijd moet je zien als genezen 

+ sterker met denkkracht 

nu even geduld afwachten en niet slikken je wordt met tijd nuchter 

je krijgt energie 

ik ga je steunen in deze proces ik ben trots op je 

ik weet hoe rot het is dat niemand je begrijpt in deze proces 

het komt goed wat je nodig hebt in deze afkicken periode is 

je eigen niet alleen voelen blijf schrijven deel maar met mij ik ga je steunen Maria 

Nu dat ik beter ben Maria 

wil ik iemand steunen dat ben ik schuldig 

geloof me Maria 

Jij gaat het ook meemaken om weer terug te komen in de leven 

zo fijn gevoel

je bent gewoon verzwakt meer niet 

kan iedereen overkomen 

 

ik begrijp je 

 

 

Ik weet precies wat je bedoeld met wakker schrikkend worden 

mij had er genoeg van ernstig angstig wakker worden 

ik had toen ook veel kokhalzen vreselijk was in de ochtend tijdens wakker worden 

Postitief blijven maria

Klein stapjes beginnen en dankbaar zijn voor elk dag die zonder lora doorgaat 

je gaat merken op een dag dat het weg is 

is gewoon raar stoornis die je even moe maakt en bang en dan verdwijn het 

fijne avond 

 

groetjes Frank 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Frank, 
Wat lief dat je mee wilt denken en wilt steunen. 
 

Ik heb een vraag, 

 

Het is nu 7 weken geleden dat ik de laatste LoRazepam nam ( ik moest cold turkey stoppen van de dokter) 

 

Maar ik slaap nog steeds maar 2 uur per nacht. Ik val pas in slaap rond 02:00uur en ik word dan al om 04:00uur wakker. 
 

Ik vraag mij af of jjj dit ook had? Ik houd het bijna niet meer vol maar ik wil niet opgeven. Ik vraag mij af of ik ooit weer meer kan slapen? 
 

Liefs

 

Maria

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Frank,

Lief dat ik van me mag afschrijven bij jou! 
 

Vannacht had ik een hele moeilijke nacht! Ik heb denk ik 3 uur geslapen en vanmorgen werd ik wakker met een vreselijk angstig gevoel, zweten en heel erg misselijk. 
 

Ik ben nu 8 weken vrij van LoRazepam maar de klachten zijn nog steeds hevig dat ik er verdrietig en bang van raak. 
 

Hoe lang duurde het bij jou voordat je weer kon slapen? En hoe lang had jij last van de ochtenden en zo wakker te worden? 
 

zo lief dat je mee wilt luisteren. Ik ben erg dankbaar daarvoor 

 

Liefs 

Maria 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 23-11-2023 om 08:23 zei Maria1980:

Lieve Frank,

Lief dat ik van me mag afschrijven bij jou! 
 

Vannacht had ik een hele moeilijke nacht! Ik heb denk ik 3 uur geslapen en vanmorgen werd ik wakker met een vreselijk angstig gevoel, zweten en heel erg misselijk. 
 

Ik ben nu 8 weken vrij van LoRazepam maar de klachten zijn nog steeds hevig dat ik er verdrietig en bang van raak. 
 

Hoe lang duurde het bij jou voordat je weer kon slapen? En hoe lang had jij last van de ochtenden en zo wakker te worden? 
 

zo lief dat je mee wilt luisteren. Ik ben erg dankbaar daarvoor 

 

Liefs 

Maria 

 

bewerkt door Fraankk
Niet
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Fraankk:

Goedeavond Maria 

als eerst sorry dat ik zo laat reageer echt sorry

ik had zoveel dingen te doen deze dagen dat ik was vergeten dat ik je beloofde voor steuning het kwam in me op daarom dat ik terug keek op forum 

ik wil eerlijk gezegd niet meer op forum je zal me begrijpen als je ook gestopt bent en genezen maar jou ga ik steunen Maria 

 

Je bent 8 weken vrij zeg je van lorazampam super trots op je echt je zit nu bij de 3 de ronde uit mij ervaring 12 weken waren zwaar maar vergeet niet dat je geneest Maria dus alles wat in je hoofd door gaat of voelt komt door die rommel die weg gaat je bent aan het genezen zeg tegen jezelf ik wordt beter en alles wat ik voel gaat weg met tijd 

je krijgt dalijk weer meer denk kracht zonder die rommel en als je weer meer kracht hebt ga je sterker voelen + denken 

probeer steeds iets in je maag te krijgen en veel wandelen 

kan zijn beetje muziek op of luisterboek probeer op iets te focusen 

want ik kon 2 jaar geen tv kijken of concentreren in die zwarte paniek tijden

geduld Maria geduld 

alles lijkt zo eng nu mischien voor je maar komt goed 

geloof me ik weet hoe je voelt je hebt nu alleen beetje steun nodig waar je verhaal kwijt kan en kan schrijven 

Nog maals ik ben trots op je je stap genomen dat is kracht daarom ga ik je steunen 

ik heb ervaring en zo als ik zei ik heb beloofd als ik beter ben dat ik ook ga steunen iemand 

het is mischien handig Maria 

als je me maild dan hoef ik niet meer op forum 

ik beloof je je kan me schrijven wanneer je wilt 

blijf vooral schrijven 

ik weet hoe gerustelling belangerijk is dat had ik ook veel nodig 

mail me gerust 

en over die slapen wat je vroeg komt ook weer in orde wees gerust als ik beter ben geworden kan jij het ook 

Ja inderdaad angstig wakker worden en zweten tijdens wakker worden ik had veel kokhalzen ik werd er zo moe van 

Daarom blijf eten je maag moet sterker worden trouwens heb je eetlust en ben kilo’s kwijt 

ik wil graag dat je mee helpt met mee denken over hoe het is begonnen bij jou

bij mij was alles met maag en zwete begonnen en vaak plassen 

zeg dat jou iets 

 

f.yildirim27@yahoo.com

 

Voor het geval laat ik me mail achter dan kan ik gelijk zien en lezen 

ik heb je beloofd Maria 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 18-11-2023 om 17:49 zei Isabeau:

Vanharte dank voor jouw aanmoedigingen, die heb ik echt nodig. Ik wil daar ook allemaal vanaf. Ik heb er ook al veel te veel geslikt.

 

Op 18-11-2023 om 17:49 zei Isabeau:

Vanharte dank voor jouw aanmoedigingen, die heb ik echt nodig. Ik wil daar ook allemaal vanaf. Ik heb er ook al veel te veel geslikt.

Mischien kan ik je wel een tijdje steunen en tips geven 

in deze laatste maand van het jaar 

ik had ook Maria geschreven en mail achtergelaten waar ze me kon schrijven 

ik kom bijna nooit op forum hier 

omdat ik 3 jaar heb gevoeld En eruit ben gekomen wil ik proberen ook iemand anders eruit te krijgen 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allen,

 

sorry voor de late reactie. Ik dacht dat ik iets van een mailtje zou krijgen als er activiteit was.

 

Lorazepam is echt een rot Benzo. Het is 10 keer sterker dan Diazepam en het is een kortwerkende Benzo. Als het gaat om afbouwen kiezen sommige mensen voor de geleidelijke overstap naar Diazepam en sommigen doen het rechtstreeks.

 

Over het algemeen wordt geadviseerd om rond 5% van je dosering per maand af te bouwen en te pauzeren indien nodig. Kies je voor Lorazepam af te bouwen, zou je een aantal keer per dag moeten doseren vanwege de halfwaardetijd.

 

Wat betreft snel afbouwen; ik zou willen dat het kon: ik ben al 2 jaar bezig en heb nog wat jaartjes te gaan. Er is zoveel te leren over hoe dit werkt. In Amerika zijn ze al veel verder. De waarschuwingen op de Benzo's zijn in 2020 aangescherpt en onderzoek laat zien dat sommige mensen (zoals ik) jarenlang nodig hebben om af te bouwen. Google de FDA Black Boxed Warning for Benzodiazepines.

 

Google de Ashton Manual, de Colorado Deprescribing Guidance, de Benzodiazepine Information Coalition, podcasts zoals Verlaafd! De Macht van de Benzo's, Benzotired, Benzodiazepine Awareness en Benzofree.

 

Benzodiapines zijn echt geen grap. Als je te snel afbouwd kan dat levensgevaarlijk zijn. Ik heb voor ons Nederlandstaligen een internetpagina gemaakt met bronnen: benzotired.jimdosite.com/nederlands

 

Heel veel sterkte!

Groetjes,

Naftal

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Naf83:

Hallo allen,

 

sorry voor de late reactie. Ik dacht dat ik iets van een mailtje zou krijgen als er activiteit was.

 

Lorazepam is echt een rot Benzo. Het is 10 keer sterker dan Diazepam en het is een kortwerkende Benzo. Als het gaat om afbouwen kiezen sommige mensen voor de geleidelijke overstap naar Diazepam en sommigen doen het rechtstreeks.

 

Over het algemeen wordt geadviseerd om rond 5% van je dosering per maand af te bouwen en te pauzeren indien nodig. Kies je voor Lorazepam af te bouwen, zou je een aantal keer per dag moeten doseren vanwege de halfwaardetijd.

 

Wat betreft snel afbouwen; ik zou willen dat het kon: ik ben al 2 jaar bezig en heb nog wat jaartjes te gaan. Er is zoveel te leren over hoe dit werkt. In Amerika zijn ze al veel verder. De waarschuwingen op de Benzo's zijn in 2020 aangescherpt en onderzoek laat zien dat sommige mensen (zoals ik) jarenlang nodig hebben om af te bouwen. Google de FDA Black Boxed Warning for Benzodiazepines.

 

Google de Ashton Manual, de Colorado Deprescribing Guidance, de Benzodiazepine Information Coalition, podcasts zoals Verlaafd! De Macht van de Benzo's, Benzotired, Benzodiazepine Awareness en Benzofree.

 

Benzodiapines zijn echt geen grap. Als je te snel afbouwd kan dat levensgevaarlijk zijn. Ik heb voor ons Nederlandstaligen een internetpagina gemaakt met bronnen: benzotired.jimdosite.com/nederlands

 

Heel veel sterkte!

Groetjes,

Naftal

 

Bedankt voor jouw ervaring. Ik ben te snel gegaan. Daardoor moet ik alles weer herbeginnen. Het is levensgevaarlijk, inderdaad. Ik heb het meegemaakt. Ik was er bijna niet meer.  Nu zal ik het veel langzamer aan doen. Groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...