Spring naar bijdragen

lorazepam afbouw vraag


Afke15

Aanbevolen berichten

Ik zit bijna in de 2 -de maand van het afbouwen met lorazepam van 0,5 mg naar 0 . Doe dit met taperingstrips en zit nu op 0,35 mg. Wil er 5 maanden over doen.

Echter het gaat niet goed, huilbuien, down voelen, gevoel van onwerkelijkheid, angsten, trillen en vreselijk misselijk. In de namiddag knap ik weer wat op en in de avond gaat het goed maar ben ik vreselijk moe, alsof ik een marathon heb gelopen....!

Slapen gaat goed maar dan komt er weer zo'n rotdag, waar maar geen einde aan lijkt te komen. 

Ik heb er met mijn psychiater over gehad en hij zegt dat ik door moet zetten. In het voorjaar ben ik op eigen houtje afgekickt in 1 maand tijd van 1 mg naar 0,5 mg. Dit ging ook niet zonder slag of stoot. Toen ben ik een paar maanden op 0,5 mg gebleven. 

Hoe lang gaat dit nog duren? Moet ik doorzetten of even stabiliseren ?  En is het zo dat hoe lager je komt hoe minder bijverschijnselen?

Graag advies.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Afke15,

Allereerst mijn complimenten voor de stappen die je zet in je herstel. Zo te lezen word je flink op de proef gesteld. 

Het afbouwen van benzodiazepinen zoals lorazepam kan voor sommige mensen een uitdagend proces zijn vanwege ontwenningsverschijnselen. Het is positief dat je dit onder medisch toezicht doet met behulp van taperingstrips en dat je met je psychiater hebt gesproken. Het is van cruciaal belang om te luisteren naar je eigen lichaam en naar professionele adviezen, maar het is ook belangrijk om je eigen grenzen te begrijpen.

De ontwenningsverschijnselen die je beschrijft, zoals huilbuien, gevoelens van onwerkelijkheid, angsten, trillen en misselijkheid, zijn typisch voor het afbouwen van lorazepam. Deze symptomen kunnen variëren in duur en intensiteit, afhankelijk van de individuele gevoeligheid voor de medicatie en het afbouwtempo.

Het is waar dat over het algemeen geldt dat naarmate je dosis lager wordt, de bijwerkingen ook verminderen. Dit komt doordat je lichaam de tijd krijgt om zich aan te passen aan de lagere dosering. Echter, sommige mensen ervaren nog steeds ontwenningsverschijnselen, zelfs bij kleine dosisverlagingen.

Als je symptomen echt ondraaglijk zijn en je dagelijks functioneren ernstig belemmeren, kan het verstandig zijn om de afbouw iets te vertragen of tijdelijk te stabiliseren op een bepaalde dosis. Een geleidelijker afbouwschema kan helpen om de ontwenningsverschijnselen beter beheersbaar te maken. Dit betekent niet noodzakelijk dat je stopt met de afbouw, maar eerder dat je tempo verlaagt om je lichaam meer tijd te geven om zich aan te passen.

Overleg opnieuw met je psychiater en bespreek de ernst van je symptomen en de mogelijkheid om het afbouwproces aan te passen. Het is belangrijk om dit zorgvuldig te doen, aangezien abrupt stoppen met dit soort medicatie nog meer ernstige symptomen kan veroorzaken.

Daarnaast kunnen aanvullende ondersteunende maatregelen je helpen om deze periode beter door te komen. Denk aan stressverminderingstechnieken, regelmatige lichaamsbeweging, gezonde voeding, voldoende slaap, en mogelijk zelfs overwegen om therapie of andere vorm van ondersteuning. 

Onthoud dat het proces voor iedereen anders is. Het is cruciaal om naar je lichaam te luisteren, de juiste ondersteuning te krijgen en het afbouwen in een tempo te doen dat voor jou haalbaar is.

Heel veel succes!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...