Spring naar bijdragen

baclofen


Gast

Aanbevolen berichten

Pr. het is beslist niet mijn bedoeling om jou tegen mij in het harnas te jagen. Sorry als dit het geval is/was.

Maar als jij nu al op 100mg. in 3 maanden zit wil dit voor mij zeggen dat jij de Baclofen niet de tijd gegeven hebt om aan jouw lichaam te laten wennen, vandaar.

+ jouw lichaam is eerder moe = ook een gewenning van/aan.

Ook jouw lichaam zal eerst moeten herstellen van de alcohol, m.a.w. je lichaam is aan het resetten ! :)(glimlach) ook dat gaat voorbij. Mijn raad is dan ook, blijf voorlopig op deze dosis zitten en verhoog niet, laat eerst je lichaam aan de Baclofen wennen en je zal zien/merken dat als jouw lichaam eraan gewent is het allemaal een stuk makkelijker wordt.

Én probeer (hoe lekker en gezellig ook) die wijn te laten staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dennis dit valt me nou tegen van jou, ik stel je 1 vraag en je geeft geen antwoord hierop.

Ben je nog denkende, of staat het niet op google ?

Zo moeilijk kan het toch niet zijn, ik vroeg alleen om hoeveel mg. je gebruikt nu en hoe jij

je dosis verdeeld in 3x of 4x of liever gezegd de aantal keren.

Doe ons een plezier en meldt je even

Link naar opmerking
Deel via andere websites

PR heb je het boek van Ameisen gelezen? Die ging tot over de 300 mg, voor de trek echt was verdwenen. Daarna bouwde hij af tot een aantal mg, waarmee hij nog steeds geen trek had. Hij vond juist dit opmerkelijk. Eerst heel hoog gaan zitten, dan naar beneden. Die verhalen heb ik al vaker gelezen. Heb je nog bijwerkingen?

Wat mij betreft: een zeer wisselend beeld bij het gebruik van Baclofen. Vandaag weer enorm bijwerkingen, ben er zelfs vroegtijdig door naar huis gegaan van mijn therapie, zo beroerd was ik.

Terwijl ik juist iets minder had genomen (gewoon weer 10 mg),omdat ik niet suf wilde zijn bij de therapie.

Nu heb ik nog een vraag aan jullie. Hoe zit het met de koffie en het eten?

Sinds ik Baclofen slik, drink ik enorm veel koffie en heb totaal geen trek in eten. Pas 's avonds neem ik een klein hapje.

Ook heb ik veel hoofdpijn. Is dit herkenbaar, of moet ik het in een andere hoek zoeken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi hoi,

Monika..ik heb sinds een paar daagjes beetje hooftpijn..maar om nou de baclofen de schuld te geven..hmm

Denk toch alles beetje los laten wat bb ook eerder schreef..je gaat anders dingen zoeken..Ik drink zeker meer koffie..want wordt toch beetje suf..en ik zit de hele dag achter een pc-tje op mijn werk..na de middag dosis kak ik beetje in..en ach lekker extra bakkie cappeciono vind ik niet erg :P

Kan nu wel aardig lijstje maken als ik naar de bijwerkingen kijk..toch wil ik dit niet..zoek liever wat afleiding..geloof dat mijn koppijn komt daar ik meer tandenknas..omdat ik ja misschien dieper slap door de baclofen..haha..ach jeminee. Ik eet gelukkig gewoon..prober jezelf wel toe te zetten te eten hoor! ook al zijn t kleinere potsies..koop iets wat je extra lekker vind..en wat ligt verteerbaar is..extra fruit ofzo? lekkere toetjes..dan krijg je ook wat binnen..

Maar monika begrijp t wel..t kan echt vervelend zijn..

Sterkte meis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bb,

wat ongeduldig ben je naar Dennis.

Het kan toch zijn dat hij even niet op het forum is geweest?

En over bijwerkingen.

Ik heb wel wat bijwerkingen gehad,

maar niet zoals jullie het hier beschrijven.

Of misschien steek ik niet alles op de Baclofen.

Hoofdpijn heb ik regelmatig, ook toen ik nog geen Baclofen slikte.

Slapen gaat heel goed bij me, behalve toen ik nog dronk,

en vlak nadat ik gestopt was met drinken.

Dat hoor je ook van bijna iedereen, ook als ze geen Baclofen slikken.

De alcohol heeft grote invloed op je slaap patroon.

Het duurt echt even voordat dat herstelt is.

Mijn eetlust is onverminderd groot... ;-)

En ik word gek genoeg juist helder, en niet duf van de Baclofen.

Daarom slik ik mijn laatste dosis om half 6 einde van de middag.

Anders ben ik te wakker als het tijd is om naar bed te gaan.

Het zal per persoon verschillen, iedereen reageert weer anders blijkt maar weer.

Baclofen moet je echt de tijd geven.

Het verhogen en verlagen van de dosis moet heel geleidelijk gaan,

en het heeft tijd nodig om dat zijn werk te laten doen.

Eer dat een dosis goed aanslaat, en je er echt profijt van gaat hebben,

gebeurt echt niet in een paar dagen.

Daar gaat veel meer tijd overheen.

Ik ben dan soms best verbaast om te lezen hoe jullie omgaan met de dosis.

Maar ik lees jullie met veel belangstelling.

Het gaat om het doel, en dat is toch stoppen met drinken.

De weg er naar toe is voor iedereen anders.

Mijn dosis slaat goed aan.

Geen enkele trek meer in alcohol gelukkig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Madelief ik ben een ongeduldig mens, zo zie je Dennis 3x een bericht schrijven en/of informatie verstrekken

en zo hoor of zie je hem niet in geen dagen. Dat zet bij mij dan wel vraagtekens, dat is toch niet raar ?

Ik ben gewoon benieuwd, that's all. Dus Dennis waar blijf je nou ???hahaha hij zal wel denken ?

Ben ik niet vermist....dan word ik wel gemist, hahaha het blijft een goeie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pr. ik ben blij dat je mij nu wel serieus neemt, en dat jij niet alles aanneemt wat wij

schrijven geloof ik ook, wij zin géén artsen maar slechts ervaringdeskundigen die het

vaak beter weten door ervaring (omdat zij zelf gebruiken!) dan de arts zelf (geen gebruiker)

Pr. ik weet als geen ander wat het is om alcohol verslaaft te zijn, vreselijk is dat. :(

Dus sinds ik Baclofen (met verstand) gebruik ben ik weer gelukkig :). Ik heb alleen

het geluk gehad dat het bij mij zo snel aansloeg (al na 1 week) met slechts 15mg p/d. B)

Sommige doen er langer over (zoals je hier leest ) helaas maar geef het de tijd om jouw

lichaam eraan te laten wennen Tijd is het enige wat je nodig hebt, je dosis is hoog genoeg.

Sorry ook bij jou weer die (rot) vraag, hoeveel kilo weeg jij ? :( i.v.m. je dosis

Die loomheid waar jij het over hebt gaat ook over, ik zat in mijn luie stoel sávonds ook

te pitten, altans kon m'n ogen niet openhouden :) Je zal merken, hoelanger je gebruikt

des te minder vallen dingen jou op, het gaat veel makkelijker.

Je krijgt meer smaak :P je vindt alles veel lekkerder;

je slaapt goed en geen ochtendhumeur meer; zal je man blij mee zijn ? :D

Helderder

meer adrem ( voor velen van ons prettig te ervaren en welzo handig :)

kortom: je gaat beter in je vel zitten en kan alles beter aan !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja bb er waren bij Jou berichten over alcatras :) Maar ieder zijn ding. Overigens weer een bericht binnen dat ze weigeren of niet willen? In het voorschrijven van baclofen. Het lijkt er steeds meer op dat onze zieltjes niet gewonnen worden. Geef ze het niet want stel je voor. Bizar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pr. ik geloof ook niet zo dat het gewicht bepalend is voor de dosering, ik woog 94kg toen ik begon net baclofen.

Nu gelukkig nogmaar 79 en strak in men velletje hoor, geen buik meer, hahaha ja en dat voor een 60 jarige ?!

Ik zit momenteel op 60mg p/d. en gaat prima zo én nergens last van, ook geen gerotzooi met eten nee helemaal

niets-nada-nothing (engels leer ik op het AA draadje, even mooi meegenomen)

Maar weet je dan ook dat Baclofen helpt bij een eetstoornis ?

Ja natuurlijk heb ik nu een hogere dosis. momenteel 60mg p/d maar wel lang over gedaan.

Héél belangrijk die tijden van inname, probeer die 5uur aan te houden dan heb je namelijk een aansluitend resultaat en

vaak makkelijk: s'ochtens bij het ontbijt, s'middags bij de lunch en s'avonds bij het diner met een kaarsje erbij. Had er iets

leuks van gemaakt maar bedacht me plotseling, leek op die reclame van de Efteling en dat mag niet van tactive.

Je moet écht op die kleine dingetjes letten hoor dat is belangrijk: tijd van inname, jou dosis en de aantal keren van inname.

Ik wens jou alvast een fijne werkvakantie toe en maak je niet druk over de drank, komt wel goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bobby, ik had een hele boel speciaal voor jou neergezet maar helaas er ging iets fout en weg.

Het is mij teveel om overnieuw te gaan, ik ben er nu te moe voor, en is niet goed voor mijn gezondheid, sorry

maar morgen weer een dag toch...

Welterusten voor straks en slaap wel Doeiii tot straks

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niews Leuten.

Gisteren bier gedromken en het smaakt opeens. Gevaar. Mijn maat zegt ga naar 100mg. Gedaan Nu afwachten. Ik zit bij het schrijven nu al op 100. Geen bijwerkingen. Lichte tinteling rechts achter. Ik voel me nog steeds helder van geest alleen denk ik dat wellicjt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GIDS VOOR GENEESHEREN BIJ HET VOORSCHRIJVEN VAN BACLOFEN TER

BEHANDELING VAN ALCOHOLPROBLEMEN (vertaling uit het Frans))

De auteurs hebben meer dan 1.500 patiënten behandeld met dit geneesmiddel. Geleidelijkaan

kwamen ze proefondervindelijk tot de beste manier om hun patiënten met een

alcoholverslaving te helpen met Baclofen.

Vaak zult u merken dat er geen absolute consensus bestaat en dat de voorschrijvers

verschillende praktijken en benaderingen bij de uitvoering van de behandeling voorstellen.

Momenteel is het niet mogelijk om te beslissen welke de meest efficiënte is.

1. Hypothese van een recept met hoge dosissen Baclofen van dr. Ameisen

Alcoholisme is een neurobiologische ziekte waarvan een van de symptomen het verlies van

de controle over het gebruik van alcohol is.

Baclofen is momenteel de enige molecule waarvan bewezen is dat ze de neiging tot drinken

van alcohol onderdrukt bij ratten. Bij mensen heeft dit een gelijkaardig resultaat.

Wij raden u aan het boek van dr. AMEISEN te lezen om vertrouwd te raken met Baclofen.

2. Aan wie en wanneer Baclofen voorschrijven? Vanaf het begin? Als al het

andere heeft gefaald?

De nieuwste versie van de Franse Vereniging van Alcoholisme geeft aan dat Baclofen een

therapeutische optie zou zijn wanneer alle andere goed uitgevoerde behandelingen hebben

gefaald (9).

Dit is wat er gebeurd is met Olivier Ameisen die zichzelf 270 mg baclofen voorschreef in een

soort van laatste hoop.

Sinds 2006, bij het begin van het voorschrijven van Baclofin, betrof het hoofdzakelijk

patiënten die reeds veel geprobeerd hadden om van hun alcoholprobleem af te komen, maar

die er niet in geslaagd waren zich op een blijvende manier van hun alcoholprobleem te

bevrijden.

Maar door de media-aandacht zijn meer en meer patiënten - tegen beter weten in - Baclofen

als therapie gaan vragen.

Moet u ingaan op hun verzoek?

Ten gevolge van de resultaten van de lopende onderzoeken met Baclofen en de

gecontroleerde studies en experimenten van de voorschrijvers is er zonder twijfel een

uitbreiding van het voorschrijven ervan te verwachten.

Sommigen onder ons schrijven Baclofen vanaf het begin voor, anderen pas na het falen van

andere therapeutische behandelingen. Zonder formele vergelijking van Baclofen met andere

behandelingen van alcoholproblemen is het echter moeilijk te besluiten wat het beste is.

Hier enkele begeleidende vragen bij het voorschrijven van Baclofen:

- Wat is de alcoholgeschiedenis van de patiënt?

- Wat is de invloed van alcoholgebruik in het leven van de patiënt, is het ernstig of

minimaal?

- Heeft de patiënt reeds niet-medicamenteuze behandelingen voor zijn

alcoholproblemen gevolgd? Welke? Hoe lang? Met welk resultaat?

- Heeft de patiënt momenteel medische problemen of een voorgeschiedenis van

epilepsie, lever-, nier- of hartaandoeningen of chronische maagzweren?

- Wat is zijn dagelijkse leefomgeving? Is er een sociaal netwerk? Is er

gezinsondersteuning? Is er professionele hulp?

Rekening houdend met deze parameters kan u beslissen of u hoge dosissen Baclofen wil

voorschrijven aan de betrokkene, wetende dat de contra-indicaties eerder gering zijn met

uitzondering van ernstige nierinsufficiëntie en niet gestabiliseerde epilepsie.

Vertaling van franstalige tekst pag 3

De elementen die belangrijk zijn in de beslissing om Baclofen voor te schrijven zijn vooral de

alcoholvoorgeschiedenis van de patiënt, zijn pogingen en mislukkingen, alsook de motivatie

van de patiënt.

3. Welke essentiële informatie moet u aan de patiënt geven alvorens hem

Baclofen voor te schrijven?

1. De behandeling met Baclofen heeft tot doel de patiënt onverschillig te doen staan

tegenover alcohol, hem onafhankelijk van alcohol te maken, dus deze zorg uit zijn geest

(gemoed) te doen verdwijnen. Alcohol wordt geleidelijk aan een gedachte als een andere,

die niet meer oneindig blijft hangen in uw hersenen. Het uiteindelijke doel is hem/haar te

bevrijden van de drang om te drinken. De volledige en definitieve onthouding is niet

systematisch (noodzakelijk) het na te streven doel.

2. Baclofen is een "oud" medicament dat reeds meer dan 40 jaar verkocht wordt. Het wordt

gebruikt als een spierontspannend middel, dat wil zeggen, om spierstijfheid ten gevolge van

inactiviteit die men vaststelt bij personen met bv. verlamde onderste ledematen, te verlagen.

Bijgevolg kennen wij de nevenwerkingen en hebben wij een goed zicht op dit recept.

Er zijn ook enkele werken die de hoge doses beschreven hebben (10, 11) en de potentiële

interacties met alcohol (12). Dit alles maakt dat wij goed weten waaraan we ons kunnen

verwachten met dit medicament.

3. Er bestaat geen standaarddosis die je nodig hebt om het stadium van onverschilligheid te

bereiken, maar er zal worden gezocht, op basis van reacties en indrukken, naar geleidelijke

verhoging van de in te nemen dosis. De effectieve dosis en de nadelige bijwerkingen zijn bij

aanvang van de behandeling niet voorspelbaar.

4. De doses die je nodig hebt om het stadium van alcoholonverschilligheid te bereiken is veel

hoger dan de gebruikelijke dosissen die normaal voor dit medicament voorgeschreven

worden. Ze schommelen tussen 0,5 mg/kg/dag en 4 mg/kg/dag. Of voor een persoon van

70 kg tussen de 30 mg en 280 mg per dag.

5. De dosis dient geleidelijk aan verhoogd te worden ten einde de negatieve bijwerkingen die

optreden bij een te snelle stijging ervan te beperken. Gemiddeld duurt het 6 tot 12 weken

om de gewenste dosis te bereiken.

6. Bijwerkingen zijn goed bekend, maar ze doen zich niet bij iedereen voor. Het kan

gebeuren dat de patiënt geen nadelige nevenwerkingen of juist wel meerdere, in meer of

mindere mate, hinderlijke nevenwerkingen ondervindt.

De evolutie van de nevenwerkingen verschilt van persoon tot persoon, maar in het algemeen

hebben ze de neiging om geleidelijk aan te verminderen. In elk geval zijn ze omkeerbaar

door de dosis te verlagen of eventueel de behandeling stop te zetten.

7. De duur van de behandeling hangt af van hoe de persoon zich voelt. Sommige patiënten

stoppen na een paar maanden en hebben geen probleem meer met alcohol zonder Baclofen,

maar in de meeste gevallen moet de behandeling voortgezet worden, omdat ze hervallen als

ze stoppen met Baclofen.

8. Over het algemeen zal hij/zij meerdere weken of maanden op de maximale dosis blijven

alvorens geleidelijk te verminderen om zo de onderhoudsdosis te vinden. Het ontbreekt ons

aan ervaring om dit nauwkeuriger te bepalen.

Vertaling van franstalige tekst pag 4

4. Hoe Baclofen voorschrijven?

Start de behandeling.

Er is hierover een consensus dat de dosering zeer langzaam aan verhoogd moet worden. In

het algemeen begint men met kleine dagelijkse doses van 15 mg, dan verhoogt men na 3-4

dagen naar 30 mg en vervolgens verhoogt men met 10 mg elke 3-5 dagen tot aan de

therapeutische dosis, die verschilt van persoon tot persoon en die onvoorspelbaar is.

Sommige artsen betwijfelen of er een verband bestaat tussen gewicht en de benodigde

dosis.

Het merendeel van de voorschrijvers raden aan de dosis niet te vlug te verhogen zelfs

als het medicament goed verdragen wordt.

Sommigen passen een snellere verhoging van dosis toe, van 20 mg per 3-4 dagen tijdens de

eerste vijftien dagen van de behandeling en vaak ook gedurende de tweede vijftien dagen

om dan terug te vallen op een verhoging van 10 mg elke 3 of 4 dagen of op 20 mg week.

Indien de bijwerkingen te groot zijn is het raadzaam om op dezelfde dosering te

blijven.

Twee mogelijkheden bieden zich aan voor de voorschrijver:

 ofwel nemen de bijwerkingen af of verdwijnen ze en de dosis wordt voorzichtig

verhoogd.

 ofwel verdwijnen de bijwerkingen niet en is het geraadzaam terug te keren naar een

lagere dosis waarbij zich geen nadelige bijwerkingen voordoen.

Als de dosis niet voldoende is, kan na een tot twee weken de dosis opnieuw geleidelijk aan

verhoogd worden.

Sommige artsen blijven langere tijd op doseringen van 30 mg, 60 mg, 100 mg, 150 mg, ...

Studies hebben aangetoond dat de gemiddelde dosis ongeveer 150 mg/dag was en

varieerde van 30 mg/dag tot 400 mg/dag.

De klinische indruk die de patiënt maakt en hoe deze zich voelt, dienen als leidraad voor de

dosisaanpassing.

De behandeling wordt na de eerste 15 dagen volledig gepersonaliseerd op basis van de

respons van de patiënt op de behandeling.

Ervaring heeft geleerd dat het niet nodig is om geheel te stoppen met alcohol om de

behandeling met Baclofen te starten. Dit besluit zal worden besproken met de patiënt op

basis van zijn/haar klinische toestand en de bedoeling om al dan niet volledig te stoppen met

alcohol. In het geval van voorafgaandelijke stopzetting van alcohol is het nuttig om te

onthouden dat Baclofen de drempel voor epileptische aanvallen verlaagt.

De patiënt kan gevraagd worden om op vrijwillige basis de consumptie van alcohol te

matigen tijdens de eerste weken van de behandeling, de periode waarin de onverschilligheid

tegenover alcohol zich voltrekt. Op die manier voelt de patiënt zich actief betrokken bij zijn

behandeling: hij vermijdt sociale gelegenheden om te drinken, hij wordt zich bewust van

zijn rituelen en gewoonten met betrekking tot alcohol en zoekt andere manieren dan het

drinken van alcohol om om te gaan met de stress van het leven.

Ga door met de behandeling

Eens de gewenste dosis is bereikt en goed wordt verdragen, is het raadzaam om 2-3

maanden (soms minder, soms meer) op deze dosis te blijven. Daarna zal men proberen om

Vertaling van franstalige tekst pag 5

de dosis te verminderen tot de laagst mogelijke werkzame dosis. Er is geen vast patroon

over het verlagen van de dosis.

Een manier om de effectieve dosis te bepalen is om de dosis te verlagen tot de drang om te

drinken terugkeert, waarna men de dosis opnieuw 1 stap verhoogt.

De verlaging van de dosis kan zeer langzaam (10 mg per week) of in grotere stappen

(terugkeren naar tweederde van de dosis) en dan gedurende 1 à 2 maanden daarop blijven.

De onderhoudsdosering ligt meestal tussen een derde en de helft van de bereikte maximale

dosis.

De behandeling handhaven voor het leven?

Baclofen wordt nog niet lang genoeg voorgeschreven om te kunnen zeggen hoe lang de

behandeling zal duren. Uit ervaring is gebleken dat het mogelijk was bij sommige mensen

met Baclofen te stoppen na een paar maanden of jaren van de behandeling, maar dat geldt

voor een minderheid van de patiënten, anderen moeten langer geduld oefenen.

5. Wat zijn de bijwerkingen van Baclofen en hoe ze te beperken?

Bijwerkingen zijn mogelijks talrijk en duidelijk onvoorspelbaar tijdens de behandeling.

Slaperigheid is de meest voorkomende bijwerking bij dit type van behandeling.

De onderstaande lijst is niet beperkend, maar geeft de belangrijkste bijwerkingen aan die

vastgesteld werden bij de toediening van Baclofen en de manieren om ze te beperken.

Voortgezette behandeling heeft een gunstig effect op veel van deze bijwerkingen. Zij

verdwijnen of verminderen bij verlaging van de dosis. Ze verdwijnen ook altijd na het staken

van de inname van Baclofen.

Het is opmerkelijk dat veel patiënten de behandeling voortzetten, niettegenstaande de

bijwerkingen soms zeer vervelend zijn.

DE MEEST VOORKOMENDE BIJWERKINGEN

Slaperigheid: is de bekendste en meest verwachte bijwerking. Patiënten beschrijven dit

vaak als een plotseling en bijna onweerstaanbaar verlangen om te slapen, eerder dan een

echte slaperigheid. Het komt meestal voor in het begin van de behandeling. Deze

slaperigheid heeft de neiging om na verloop van tijd geleidelijk aan te verdwijnen. Vooral

voor mensen die werken, kan dit heel vervelend zijn. Vaak wordt gemeld dat dit zich

maximaal manifesteert na de lunch, zozeer zelfs dat sommige patiënten hun tabletten

innemen na de lunch om de “postprandiale” (na het eten) slaperigheid te vermijden.

Automobilisten dienen er op gewezen te worden dat ze bij het begin van de behandeling

beter geen voertuig besturen.

Vermoeidheid: is een ander frequent gemeld effect. Het evolueert vrij gelijkaardig met

slaperigheid. Patiënten vermelden een gevoel van vermoeidheid, slaperigheid, of beide

tegelijk. Net als bij slaperigheid evolueert vermoeidheid gunstig na verloop van tijd.

Sommige patiënten klagen over pijn, in het bijzonder in de onderste ledematen.

Duizeligheid: de intensiteit verschilt van patiënt tot patiënt en wordt beschreven als een

ongemakkelijk gevoel waarbij ze bang zijn dat ze zullen vallen.

Op basis van vaststellingen blijkt dit vaak valse duizeligheid. Deze duizeligheid komt vaak ’s

morgens voor en vermindert gedurende de dag.

Als deze duizeligheid te hinderlijk is, kan de dosis tijdelijk verminderd worden of kan de

behandeling helemaal stopgezet worden.

Vertaling van franstalige tekst pag 6

Hoofdpijn: wordt vooral ‘s ochtend vastgesteld in de schedel en is soms kloppend. Ze

vermindert in de loop van de dag. Ze reageert goed op de gebruikelijke analgetica. Ze

verdwijnt meestal na verloop van tijd tijdens de behandeling.

Misselijkheid, braken, gastro-intestinale stoornissen: de frequente klachten zijn

moeilijk in verband te brengen met Baclofen. Vooral in het begin van de behandeling worden

deze symptomen vaak beschreven door patiënten op het moment dat ze stoppen met

drinken. Het lijkt ondanks alles dat er bijzonder veel klachten over misselijkheid zijn, maar ze

zijn slechts tijdelijk.

Slaapstoornissen: paradoxaal effect, patiënten kunnen klagen over slaperigheid overdag

en slaapstoornissen. Een slaapmiddel is wenselijk wanneer de slaapachterstand te groot

wordt. Deze slaapstoornissen kunnen gepaard gaan met psychomotorische agitatie van

verschillende intensiteit, wat soms door de omgeving ervaren wordt als ziekelijke

spraakzaamheid (ook logorrhea). Met de tijd verminderen deze symptomen niet altijd. Soms

komen zeer realistische dromen of nachtmerries voor die erg beangstigend en

destabiliserend kunnen zijn.

MINDER FREQUENTE NEVENVERSCHIJNSELEN

Bevingen in de bovenste ledematen zijn meestal mild. Ze verbeteren niet veel gedurende

de verdere behandeling.

Diplopie is nauw gerelateerd aan spierverslappende eigenschappen van Baclofen en

evolueert gunstig bij voortzetting van de behandeling.

Pijnlijke prikkeling/tinteling van de ledematen: Treedt vooral ’s nachts op. Kan de

voortzetting van de behandeling in het gedrang brengen. Patiënten melden een gevoel van

beklemming of van knijpen van de bovenste en onderste ledematen. In meer of mindere

mate begeleid door prikkeling of tinteling van de ledematen. Ze blijven vaak voortduren en

vereisen meestal een tijdelijke of permanente verlaging van de dosis.

Nachtelijke apneu (ademstilstand) = tijdelijke stopzetting van de ademhaling tijdens de

slaap. Er moet onderzocht worden of deze korte apneus echte slaapapneu-syndromen zijn

die - als men ze vaststelt - veroorzaakt worden door het innemen van Baclofen.

Manische of hypomanische stemmingsverandering: Zonder twijfel weinig

voorkomend, maar desondanks klinisch "verontrustend". Het resulteert in een vermindering

van duur van de slaap, nachtelijke rusteloosheid, tachypsychie, gedragsontremming,

langdradigheid (verbale diarree) en soms verwarde ideeën. Deze nieuwe symptomen kunnen

voorkomen bij personen die geen bipolaire stoornis hebben. Het is dan noodzakelijk de

dosering te verlagen of te stoppen met de behandeling. Het voorschrijven van een

kalmerend middel of beter, een stemmingsstabilisator (valproïnezuur bijvoorbeeld) kan nodig

zijn totdat de symptomen verdwijnen.

Verwardheidsyndroom: het plotselinge of geleidelijke ontstaan van verwardheid dat

storend en verontrustend is voor zijn entourage, terwijl de patiënt zich daar niet van bewust

is. Bij deze symptomen is het noodzakelijk de dosering te verlagen of te stoppen met de

behandeling en eventueel een ziekenhuisopname te overwegen. Bij het stoppen van de

behandeling met Baclofen verdwijnen deze symptomen steeds.

Vertaling van franstalige tekst pag 7

Sombere ideeën – morbide gedachten: Ze kunnen een onderliggende depressie

onthullen die tot nu toe gecompenseerd werd door het gebruik van alcohol of die het gevolg

zijn van een plotseling en pijnlijk bewustzijn (pijnlijke helderheid) van een bijzonder

verslechterde somatische, psychische, emotionele of sociale toestand.

Andere schadelijke effecten: sommige patiënten hebben geklaagd over pijnlijk tandvlees,

moeilijk articuleren, oorsuizen langs één of beide kanten, beklemming op de borst, oedeem

van de onderste ledematen of problemen bij het urineren.

Anorgasmie: deze ongewenste bijwerking lijkt vaak voor te komen, maar wordt niet altijd

vermeld in de lijsten van de nevenverschijnselen. Bijkomende studie moet omvang en

frequentie onderzoeken.

6. Volstaat het gebruik van Baclofen alleen? Blijft er ruimte voor andere

behandelingen, samen met Baclofen?

Baclofen heeft tot doel het verlangen (craving) naar alcohol te onderdrukken om zo de

patiënten van hun verslaving aan alcohol af te helpen. Dr. Olivier Ameisen, die een groot

aantal behandelingen heeft doorlopen en duizenden AA-vergaderingen bijwoonde alvorens

Baclofen te gebruiken, schreef heel duidelijk in zijn boek “MIJN LAATSTE GLAS” dat Baclofen

hem in staat stelde om, wat hij geleerd had tijdens zijn cognitieve psychotherapie en bij de

AA, maar door de ‘craving’ niet in de praktijk kon brengen, nu wel in de praktijk bracht.

Baclofen gaf ruimte om na te denken en zijn leven te heroriënteren. Hij kon dit doen door

het toepassen van alle strategieën die hij tot nu toe had geleerd, maar die hij voordien niet

kon gebruiken vanwege zijn te grote drang naar alcohol.

Velen onder ons zijn getroffen door de aard van de consultaties met patiënten onder hoge

dosissen Baclofen. Zeer vaak en zeker in het begin zijn het zuivere farmatherapeutische

consultaties zonder aandacht voor de bijwerkingen, dosering of aard van de drang. Als er

een effectieve dosis is bereikt ten koste van minimale bijwerkingen blijven er nog vele

moeilijkheden en uitdagingen over. Vooral psychosociale problemen.

Baclofen, al is het zeer effectief (tegen de drang), neemt niet de eenzaamheid, het verdriet,

de relatieproblemen en de werkloosheid weg, maar het maakt het mogelijk afstand te

nemen en de realiteit onder ogen te zien. Dat heeft soms tot gevolg dat men zich erg slecht

voelt, als de omvang van de rotzooi en schade duidelijk wordt.

In dit verband is het essentieel patiënten te blijven begeleiden op weg naar hun

psychosociale herstel. En in dit stadium is het absoluut nodig de patiënten aan te

moedigen en bij te staan in hun psychische strijd om hun eenzaamheid te

doorbreken en om hen opnieuw plezier te leren hebben in het leven. Daartoe is er

een multidisciplinaire aanpak noodzakelijk.

Indien alcoholisme het gevolg is van angst, depressie, bipolaire stoornis of borderline is het

noodzakelijk een aangepaste psychiatrische behandeling te voorzien. Baclofen vertoont geen

contra-indicaties met de gebruikelijke psychofarmaca (benzodiazepines, hypnotica, SSRI's,

neuroleptica, ...).

Vertaling van franstalige tekst pag 8

Psychotherapeutische begeleiding, al dan niet cognitieve gedragstherapie en zelfhulpgroepen

blijven een grote hulp, hoewel het voor de bestaande groepen moeilijk ligt om patiënten te

accepteren die niet gekozen hebben voor volledige onthouding. De begeleiding moet dus

herbekeken worden. De gewijzigde situatie die ontstaan is door de toepassing van hoge

dosissen Baclofen vereist het globale herdenken van de therapeutische aanpak van de

alcoholproblematiek in zijn geheel.

Het belang van Baclofen ligt hierin dat het de patiënten de mogelijkheid verschaft om hun

leven opnieuw op de sporen te zetten.

Zoals bij elke onthouding treedt er een periode van matige of ernstige depressie op. De

patiënt wordt geconfronteerd met zijn eigen situatie die voorheen gemaskeerd werd door

alcohol. De begeleiding tijdens deze “persoonlijke tocht” maakt deel uit van het

behandelingsplan.

De dichte entourage (familie, vrienden) van de patiënt moet haar druk tot algehele

onthouding wijzigen in aanmoediging tot minder alcoholverbruik. Sommige artsen vinden het

gewenst om de entourage geregeld te ontvangen ten einde hen te helpen bij de verandering

van hun houding tegenover de patiënt.

7. Welke risico’s loopt de dokter bij het voorschrijven van Baclofen “off-label”?

Het voorschrijven van een geneesmiddel buiten de aanvaarde indicaties en de traditionele

geneeskunde wordt op grote schaal beoefend in welke specialiteit dan ook (Algemene

Geneeskunde, Pediatrie, Psychiatrie, ...). Het is al vaak gebeurd dat we ontdekken dat een

molecule onvermoede eigenschappen heeft in een onverwachte therapie (Aspirine, cardio,

carbamazepine als een stemmingsstabilisator, antidepressiva bij chronische pijn, enz..).

De wetgever heeft deze mogelijkheid voorzien en dat een omkadering gegeven

(13,14). (Franse wetgeving)

Off-label voorschrijven is toegestaan onder bepaalde voorwaarden:

- Wetenschappelijke gegevens moeten het voorschrift rechtvaardigen.

- De therapeutische noodzaak dient gemotiveerd te worden door het falen van goed

uitgevoerde conventionele behandelingen.

- De patiënt moet volledig geïnformeerd worden over de voordelen en mogelijke risico's van

de behandeling.

- In een schriftelijke verklaring van de patiënt moet deze aangeven dat hij over deze

behandeling is geïnformeerd en dat hij die aanvaardt.

- Er dient gezorgd voor een passende, medische follow-up.

- De mogelijkheid bestaat dat het geneesmiddel niet terugbetaald wordt.

Onder deze omstandigheden is off-label voorschrijven legitiem en ethisch verdedigbaar,

maar het blijft off-label voorschrijven en in die zin houdt dat altijd een zeker risico in in het

geval van problemen en ernstige, ongewenste gevolgen (bijvoorbeeld als een patiënt in

slaap valt achter het stuur van zijn auto en een dodelijk ongeval veroorzaakt).

Vertaling van franstalige tekst pag 9

Toestemming voor behandeling met Baclofen (volgens de Franse wetgeving)

de behandeling met

hoge doses Baclofen (HD) ontvangen heb voor de behandeling van mijn alcoholprobleem.

van op de hoogte dat er voor deze behandeling geen officiële toestemming van

de bevoegde autoriteiten bestaat. Ik wil deze behandeling toch ondergaan, ondanks de

mogelijke schadelijke effecten,omdat ik tot nu toe geen oplossing voor mijn alcoholprobleem

gevonden heb.

Ik weet dat de belangrijkste bijwerkingen slaperigheid, vermoeidheid, hoofdpijn,

duizeligheid en slaapstoornissen zijn. Ik weet dat er, in zeldzame gevallen, een

verwardheidssyndroom kan optreden. Dr XXXXX heeft mij meegedeeld dat in dat geval de

dosissen verminderd moeten worden en dat de behandeling eventueel volledig stopgezet

dient te worden.

Ik heb Dr XXXX duidelijk op de hoogte gebracht van mijn volledige medische

voorgeschiedenis, zodat hij kan bepalen of bepaalde regels van voorzichtigheid moeten

worden in acht genomen bij het voorschrijven van Baclofen.

met de inname van Baclofen, maar deze geleidelijk aan moet afbouwen in overeenstemming

met de aanwijzingen van Dr. XXXXX.

autorijden of gevaarlijke machines bedienen, tenminste gedurende de start van

de behandeling en opbouw van de dosis Baclofen en deze activiteiten zal ik pas hervatten na

uitdrukkelijke toestemming van Dr. XXXXX.

hoogte houden van

de moeilijkheden en problemen die zich voordoen tijdens de behandeling.

familie om geen gerechtelijke procedure tegen Dr XXXXX in te leiden (Dit punt geniet geen

unanimiteit onder de voorschrijvers).

en om mij voor deze

behandeling te engageren.

Datum en plaats van ondertekening

op info.baclofen@telenet.be

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zit veel waarheid in dit verhaal, tenminste wat ik ervaar als patiënt. Ik ben nu naar 100 gegaan. Eerste bw zijn duizelingen maar die trekken na verloop snel weg. Nu is de zaak handhaven of wellicht terug naar ? Aanvoelen dus. graag meer reactie. en ondervindingen. Daar is dit forum voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...