Spring naar bijdragen

Rivotril 1 mg/dag


Aanbevolen berichten

Ongeveer 30 jaar geleden heb ik Rivotril voorgeschreven gekregen van mijn neuroloog voor epileptie. Dit heeft voor mij goed geholpen, maar de laatse 15 jaar ervaar ik meer en meer depressieve gevoelens en angsten. Zo erg dat ik niet in staat ben om netjes te communiceren met andere mensen, Dat een klein probleempje een ware ontploffing veroorzaakt in mijn hoofd en noem maar op. 
Ik heb de laatste 7 jaar ook behoorlijk wat ernstige gezondheidsproblemen gehad. Een ernstige kanaalstenose, borstkanker en vorig jaar een niet kwaadaardige maar zeer zeldzame tumor. En toen is voor mij de hel echt losgebarsten. Alle artsen willen,mij aan andere anti-depressiva zetten maar deze werken zodanig verkeerd op mij in, dat medicatie meer een gevaar dan een nut is. Daarom en omwille van de stress of ik morgen nog wel een medicijn zal hebben wil ik in 1x stoppen. Zijn er,mensen die me hierin kunnen adviseren? Ervaringen en/of oplossingen? Morgen moet ik naar de internist en ga het met hem bespreken. Vorige keer heb ik dit al gemeld dat al mijn problemen van dit jarenlange gebruik komen.

Iemand?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 8-3-2023 om 19:41 zei San70:

Ongeveer 30 jaar geleden heb ik Rivotril voorgeschreven gekregen van mijn neuroloog voor epileptie. Dit heeft voor mij goed geholpen, maar de laatse 15 jaar ervaar ik meer en meer depressieve gevoelens en angsten. Zo erg dat ik niet in staat ben om netjes te communiceren met andere mensen, Dat een klein probleempje een ware ontploffing veroorzaakt in mijn hoofd en noem maar op. 
Ik heb de laatste 7 jaar ook behoorlijk wat ernstige gezondheidsproblemen gehad. Een ernstige kanaalstenose, borstkanker en vorig jaar een niet kwaadaardige maar zeer zeldzame tumor. En toen is voor mij de hel echt losgebarsten. Alle artsen willen,mij aan andere anti-depressiva zetten maar deze werken zodanig verkeerd op mij in, dat medicatie meer een gevaar dan een nut is. Daarom en omwille van de stress of ik morgen nog wel een medicijn zal hebben wil ik in 1x stoppen. Zijn er,mensen die me hierin kunnen adviseren? Ervaringen en/of oplossingen? Morgen moet ik naar de internist en ga het met hem bespreken. Vorige keer heb ik dit al gemeld dat al mijn problemen van dit jarenlange gebruik komen.

Iemand?

Hi @San70

Ik raad je ten zeerste af in een keer met rivotril te stoppen. Dit zou een cold turkey zijn en na langduriger gebruik van benzo's wordt deze over het algemeen afgeraden. Je loopt daarmee het risico in een een situatie te belanden die vaak als hels wordt omschreven en die mogelijk jaren kan duren (omdat jij ook al zo lang een benzo gebruikt)

Sommige mensen hebben geluk en kunnen makkelijker stoppen maar het is riskant daarop te speculeren.

Bovendien staat rivotril bekend als de benzo die het moeilijkst is af te bouwen.

Nog een extra risicofactor is dat jij de rivotril slikt voor epilepsie omdat plotseling stoppen dan epileptische aanvallen kan uitlokken, wat trouwens ook mogelijk is bij mensen die nooit een epileptische aanval gehad hebben.

Heb je al de Ashton Manual gelezen?

Het volgende artikel, geschreven door de initiatiefnemer van het forum Benzobuddies,  over risico's van snel stoppen is ook wel de moeite waard:

http://www.benzobuddies.org/forum/index.php?topic=53153.0

Vertaling:

Hallo,

Het moet duidelijk zijn dat dit forum er is om te helpen bij problemen die vaak samenhangen met het snel stoppen van benzodiazepinen na langdurig gebruik (in deze context kan 'langdurig gebruik' voor een klein aantal personen slechts een paar weken betekenen). Behalve in de hieronder vermelde uitzonderlijke omstandigheden (d.w.z. gebruik op zeer korte termijn, zelden gebruik, of wanneer er dringende medische redenen zijn), dient het stoppen met benzodiazepinen geleidelijk te gebeuren.

Cold Turkey verwijst naar het plotseling (of bijna plotseling) stoppen met een medicijn. In het geval van benzodiazepinen is dit, behalve na zeer kortdurend gebruik (dagen, of een week of twee), potentieel zeer gevaarlijk. Snelle stopzetting van benzodiazepines kan levensbedreigende status epilepticus-aanvallen veroorzaken. Hoe hoger de dosis en hoe langer u ze gebruikt, hoe groter de risico's die gepaard gaan met plotseling stoppen. U mag uw dosis benzodiazepines niet wijzigen zonder eerst uw arts te raadplegen.

Bovendien, als u lijdt aan een stoornis van het type toevallen, zelfs als u een wat normaal gesproken als een verstandig en voorzichtig ontwenningsschema wordt beschouwt volgt, loopt u het risico gevaarlijke ontwenningstoevallen te krijgen. Als u lijdt aan epilepsie, enige vorm van epilepsie, of zelfs als u vermoedt dat u lijdt aan een epileptische aandoening, is het absoluut noodzakelijk dat u uw arts (beter een neuroloog) raadpleegt voordat u wijzigingen aanbrengt in uw benzodiazepinemedicatie.

(Snelle) Detox verwijst naar wanneer benzodiazepines worden afgebouwd in een intramurale setting, gedurende een paar dagen of een week of twee, met behulp van aanvullende medicatie om de risico's van aanvallen van status epilepticus te verminderen. Hoewel het als 'medisch veilig' wordt beschouwd, zal het ontwennen van benzodiazepines patiënten niet beschermen tegen de mogelijke risico's van het ervaren van zeer langdurige en slopende ontwenningsverschijnselen nadat ze de ontwenningskliniek hebben verlaten. Meer over het benzodiazepine-ontwenningssyndroom.

Na langdurig gebruik van benzodiazepinen (meerdere maanden of jaren), zal het gebruik van termen als 'snel afbouwen' door leden waarschijnlijk verwijzen naar afkicken gedurende enkele weken, maar zonder naar een ontwenningscentrum te gaan en zonder het gebruik van  anticonvulsieve aanvullende medicatie.

Een versnelde ontwenning/afbouw van benzodiazepines (na langdurig gebruik) verwijst naar een ontwenningsschema dat weken (vanaf een lagere dosis) of enkele maanden (vanaf hogere doses) duurt. Dergelijke ontwenningsschema's zijn langzamer dan wat gebeurt bij een snelle ontwenning of detox, en hoewel dit meestal medisch veilig is, zullen dergelijke versnelde ontwenningsregimes voor sommigen verhoogde ontwenningsverschijnselen veroorzaken. Versnelde stopzetting van benzodiazepinen kan echter nodig zijn om verschillende redenen, zoals zwangerschap, geen toegang tot medicatie (vanwege ongeoorloofd gebruik of 'afgesneden' worden door een arts), of, zeldzamer, paradoxale reacties of een ongewone medische situatie. Af en toe is een versnelde ontwenning of zelfs een snelle detox van benzodiazepinen volledig medisch verantwoord. Als er dringende medische redenen zijn om snel te stoppen met het gebruik van benzodiazepinen, zouden deze zorgen zwaarder moeten  wegen dan de zorgen over de mogelijkheid van slopende of langdurige ontwenningsverschijnselen. We moeten er ook rekening mee houden dat degenen die zich snel terugtrekken uit benzodiazepinen en weinig of slechts kortdurende ontwenningsverschijnselen hebben, hun relatief symptoomvrije ervaringen waarschijnlijk niet aan dit forum zullen melden. Dit kan leden een zeer vertekend beeld geven van wat ze kunnen verwachten - ze verwachten onredelijk het ergste. Als u om welke reden dan ook gedwongen wordt om snel of versneld te stoppen met benzodiazepinen, probeer dan niet van het ergste uit te gaan. Er is een enorme variabiliteit in hoe patiënten in dergelijke situaties reageren.

Snel stoppen na kortdurend gebruik van benzodiazepinen (gebruik van een paar dagen, of een week of twee), is geen 'cold turkey' of snel afbouwen. Het is evenmin een 'cold turkey'  om plotseling te stoppen met het gebruik van benzodiazepines (zelfs niet na langdurig gebruik) als uw gebruik zeer intermitterend was, waarbij er geen gelegenheid was om verslaving/afhankelijkheid/gewenning te ontwikkelen. Tenzij u lijdt aan een epileptische stoornis, is het normaal gesproken medisch veilig om plotseling te stoppen met het intermitterende gebruik van benzodiazepinen, maar een korte afbouw (over een week of twee) kan nog steeds nuttig zijn om u te helpen aanpassen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Karel,

Ik begrijp je bezorgdheden, maar ben er momenteel psychisch zo erg aan toe dat hier mijn grootste angst ligt. Ik heb heel veel up and downs, maar de downs lijken de laatste tijd veer vaker, langer en heviger te zijn. Mijn bloeddruk stijgt door de stress, en ik zoek naar manieren om er niet meer te zijn, alhoewel ik zeer graag leef en mijn zoon en man nooit wil achter laten. Soit, ik ben donderdag verlaagd naar 1x 0,25 mg, vrijdag geen rivotril meer en diazepam 10 mg. Vanavond neem,ik geen diazepam. Morgen ben ik quasi een hele dag in het ziekenhuis, wat mij alleszins al heel gerust stelt. 
Ik ben nooit verslavings gevoelig geweest. Heb een 25-tal jaar geleden zelf Rivotril afgebouwd van 5mg naar 1 mg. So’s neem ik een hele tijd 0,25, dan weer 1 mg. En dit zonder noemenswaardige problemen. Ik ben recent bij de neuroloog geweest voor een EEG die weinig afwijkingen vertoonde, en heb het met de internist besproken die er achter staat. De angst om zonder Rivotril te vallen terwijl ik ze nodig heb, is groter dan de angst voor de pijn, het mentale crashen, en al de overige ontwenningsverschijnselen. 

Ik moet springen of ik verdrink zowiezo!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13-3-2023 om 21:53 zei Ron1:

 

Hoi/hallo, na 30 jaar Rivotril in 1x stoppen? Dat lijkt me toch gevaarlijk. Hoewel ik een veel hogere dosis neem (6 mg en dan nog 10 mg diazepam en 2,5 mg lorazepam, dus aardig wat), lees ik hier ook veel over problemen met een lagere dosering. Clonazepam (Rivotril) is een van de sterkste benzo's. Die 1 mg beschouw ik zelf als 10-15 mg diazepam (equivalent) en het Ashton Manual zelfs als 20 mg diazepam. Iedereen ervaart het anders. Door de benzo's kun je rare klachten ontwikkelen die niet te verklaren zijn. Uiteraard respecteer ik het als je in 1x wilt stoppen (een AD (ssri) krijgen ze er bij mij ook niet in), maar je kunt ook pas na 3-4 dagen klachten krijgen, die heel lang kunnen aanhouden, vooral na 30 jaar gebruik.  Echter niet altijd, dus misschien heb je geluk/ontspring je de 'dans' en omdat je het voor epilepsie gebruikte (en niet om je te verdoven), kan ook schelen. Hoop dat je voorzichtig doet. Veel sterkte. 

PS ik ben al eens van de benzo's afgekomen, maar heb de fout gemaakt weer te beginnen na 3 jaar (een hele lage dosis). Dat heb ik gemerkt. Ik vond de afkickverschijnselen te lang duren, ook al waren die al voor 75% ongeveer afgenomen. Ik dacht dat een lage dosering (en die dan afbouwen) verandering zou kunnen brengen, maar ik merkte er maar weinig van en de symptomen bleven, op enkele na, die weer onderdrukt werden. Zo werd het langzaam erger en ging ik zelf kopen, want de artsen waren terughoudend, hoewel ik wel wat kreeg/krijg.  Ben nu met iets anders aan het stoppen, maar wat medicatie betreft, hou ik soms wat over, de laatste tijd slik ik niet extra, wat voor mij een goed teken is.  - In ieder geval succes en sterkte!

 

Op 13-3-2023 om 21:53 zei Ron1:

 

Hoi/hallo, na 30 jaar Rivotril in 1x stoppen? Dat lijkt me toch gevaarlijk. Hoewel ik een veel hogere dosis neem (6 mg en dan nog 10 mg diazepam en 2,5 mg lorazepam, dus aardig wat), lees ik hier ook veel over problemen met een lagere dosering. Clonazepam (Rivotril) is een van de sterkste benzo's. Die 1 mg beschouw ik zelf als 10-15 mg diazepam (equivalent) en het Ashton Manual zelfs als 20 mg diazepam. Iedereen ervaart het anders. Door de benzo's kun je rare klachten ontwikkelen die niet te verklaren zijn. Uiteraard respecteer ik het als je in 1x wilt stoppen (een AD (ssri) krijgen ze er bij mij ook niet in), maar je kunt ook pas na 3-4 dagen klachten krijgen, die heel lang kunnen aanhouden, vooral na 30 jaar gebruik.  Echter niet altijd, dus misschien heb je geluk/ontspring je de 'dans' en omdat je het voor epilepsie gebruikte (en niet om je te verdoven), kan ook schelen. Hoop dat je voorzichtig doet. Veel sterkte. 

PS ik ben al eens van de benzo's afgekomen, maar heb de fout gemaakt weer te beginnen na 3 jaar (een hele lage dosis). Dat heb ik gemerkt. Ik vond de afkickverschijnselen te lang duren, ook al waren die al voor 75% ongeveer afgenomen. Ik dacht dat een lage dosering (en die dan afbouwen) verandering zou kunnen brengen, maar ik merkte er maar weinig van en de symptomen bleven, op enkele na, die weer onderdrukt werden. Zo werd het langzaam erger en ging ik zelf kopen, want de artsen waren terughoudend, hoewel ik wel wat kreeg/krijg.  Ben nu met iets anders aan het stoppen, maar wat medicatie betreft, hou ik soms wat over, de laatste tijd slik ik niet extra, wat voor mij een goed teken is.  - In ieder geval succes en sterkte!

Tot op vandaag heb ik nog geen enkel probleem ondervonden. Enkel gisteren nacht heb ik zeer slecht geslapen. Ik heb geen nachtmerries, geen hoofdpijn, ben niet moe…. alleen wel meer pijn. Langzaam afbouwen is geen optie vermits rivotril niet meer verkrijgbaar is en zowiezo moet omschakelen. Dus heb ik geopteerd voor de drastische ommekeer. En tot op heden ben ik hier nog steeds zeer blij om. Mijn bloeddruk is gedaald van 16 naar 12, ik ben alerter, minder moe, gelukkiger, energieker.  Ik ben ervan overtuigd dat er ook goede ervaringen zijn. Alleen… mensen die goede ervaringen hebben met iets maken hier veel minder snel een melding van! Hierdoor lijkt het dan iedereen dezelfde ‘miserie’ door moet. Niets is minder waar, alhoewel ik ervan overtuigd ben dat velen met ernstige bijwerkingen de dag moeten doorkomen. Ik wens je nog veel sterkte met je afbouw proces en hoop dat je het deze keer wel kan volhouden. Niet afhankelijk zijn van gelijk wat is een adembenemend gevoel. En dat gevoel wil ik meedragen als mijn verslaving. Veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...