Spring naar bijdragen

Goedenmiddag ik ben nieuw


Edwin

Aanbevolen berichten

Goedenmiddag 

Ik wil stopen met drinken, al drink ik alleen op vrijdag als ik klaar ben met me werkweek, dan ga ik in een restaurant aan de bar zitten en drink dan bier, is natuurlijk niet erg maar ik ben een BING DRINKE dus dat is wel een groot probleem vind ik.

Ook je zaterdag is dan naar de knoppen je doet niet veel omdat je broerd ben, en daarom wil ik hier mee stopen maar dat wil niet lukken ik snap er niks van waarom doe ik dit. 

Hoop op dit forum handvatten te vinden om toch te stoppen en beter vol te houden,

ook wel ik zien hoe iedereen met dit probleem omgaat

Gr Edwin 

 

bewerkt door Edwin
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Edwin. Welkom hier.

Voor een beter begrip is het goed te weten dat beslissingen door verschillende hersendelen worden aangestuurd en gecoördineerd. Dat kan verklaren dat een besluit dat je 's morgens weloverwogen neemt door trek in iets lekkers kan worden overruled en dat je vermogen om op een verstandige denklijn te blijven door alcohol of drugs ondermijnd kan worden. Je kunt hierover wel informatie op het internet vinden, onder meer in een lezing in ook voor niet-medici begrijpelijke taal van Dr. Els Noorlander over verslaving die te vinden is op Youtube.  Of haar verhaal ook jouw situatie helemaal dekt weet ik niet omdat je schrijft dat je alleen op vrijdagavond de mist in gaat. Maar veel ervan zal wel van toepassing zijn.

Wat mij geholpen heeft mijn verslaving de baas te worden is een vergelijking die ik ergens las over een engeltje op je ene schouder en een duiveltje op de andere. Beide spreken je toe met adviezen en omdat het delen van je eigen ik zijn kun je die niet zomaar negeren. Toch blijkt het te helpen als je dat duiveltje als het ware terechtwijst of figuurlijk de deur uit stuurt als hij weer begint met "Och kom op, vandaag kan het best, dan ben je morgen gewoon weer braaf" en allerlei argumenten uit het smoezenboek zoals "het is feestelijk en daar hoort dat bij" of juist  "het was deze week erg zwaar en dan mag je best eens ontspannen". Schrijf ze maar eens op, de argumenten die er zoal voorbij komen, dan zul je merken dat het een beperkt aantal is en dat ze elkaar onderling vaak ook nog eens tegenspreken. Opschrijven helpt so-wie-so vaak goed omdat je het terug kunt lezen en later uitbreiden en completer maken. Doel is dan niet om dingen van je af te schrijven maar om je eigen kernwaarden te vinden en de dingen waar je wel en waar je juist niet mee verder wilt. Niet omdat anderen het zeggen, maar vanuit jezelf. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...